Autotalli 62m2, peruslämmin n.7 astetta, lattialämmitys, puurunko, höyrynsulku, harrastekäytössä.
Autoja ei pidetä tallissa, paitsi jos korjataan.
Kanavapuhallin, jonka putket (2kpl) työpisteen yläpuolella. Puhallinta pyöritetään silloin tällöin. Kesällä usein nosto-ovet auki.
Mitään tuloräppänöitä ei vielä ole.
Minhin, minkä kokoiset, virtaako kanavapuhaltimen läpi painovoimaisesti ilmaa. Tarviaako tehdä mitään, lähinnä huolestuttaa että alkaaka homehtumaan.
Autotallin ilmanvaihto
11
12607
Vastaukset
- raksaaja--sh
"Autotalli 62m2, peruslämmin n.7 astetta, lattialämmitys, puurunko, höyrynsulku, harrastekäytössä. "
Kun on höyrynsulku niin kesällä saisi sisälämpötila olla lähempänä ulkolämpötilaa, ymmärtääkseni.
"Autoja ei pidetä tallissa, paitsi jos korjataan. "
Sama plani mulla.
"Kanavapuhallin, jonka putket (2kpl) työpisteen yläpuolella. Puhallinta pyöritetään silloin tällöin. Kesällä usein nosto-ovet auki.
Mitään tuloräppänöitä ei vielä ole.
Minhin, minkä kokoiset, virtaako kanavapuhaltimen läpi painovoimaisesti ilmaa. Tarviaako tehdä mitään, lähinnä huolestuttaa että alkaaka homehtumaan."
Hanki ilmankosteusmittari. Jos kosteus on aurinkoisellakin säällä autotallissa yli 60%, lienee ilmanvaihtoa tai kuivatusta syytä tehostaa. Homeet alkaa rellestää jos kosteus köllöttää yli 75%:ssa.
Ajattelin laittaa meille (35m2 autotalli/harrastetila, lattialämmitys, 15-17 astetta):
- tuloilmakanava 100mm seinän läpi 40cm lattiasta, pakkasen mukaan avautuva/sulkeutuva
- poistoilmakanava 125mm seinän läpi 200cm lattiasta
- kanavapuhallin 125mm poistokanavassa (käytetään tarpeen mukaan, muutoin ilma vaihtuu painovoimaisesti)
- ilmankuivain (käytetään talvisen autonpesun tai sulatuksen yhteydessä)
Kanavapuhaltimella saa talon yhteydessä olevaan autotalliin alipaineen joka estää esim maalaushajujen kulkeutumista muualle taloon.
Joskus tulevaisuudessa rakenna itse ristivirtauskennoilla LTO:n autotalliin.- Jocu_
Kylmä autotalii, johon on ajettu ajokuuma märkä tai luminen auto yli 15 vuotta. Talvella tyypillisesti isot vesilätäköt lattialla.
Tuuletusventtiili seinässä, tulo nosto-oven ritilöistä. Ei merkkiäkään mistään homeesta. Kloridit vain tuppaavat ruostuttamaan työkalut, jos niitä autotallissa pitää. - sulo
Rakennusaikana oli mittari tallissa, (nyt se on pesuhuoneessa), täytyy laittaa se uudelleen.
Ja pitää porata pari 100mm korvausilmareikää vastakkaiselle puolelle poistoja.
Voisiko tuloräppänät olla 2000mm lattiasta koska poisto on katon harjalla n5500mm lattiatasosta. - hmmm
"Kun on höyrynsulku niin kesällä saisi sisälämpötila olla lähempänä ulkolämpötilaa, ymmärtääkseni."
vrt
"Kesällä usein nosto-ovet auki."
Ymmärtääkseni lämpötilat ovat aika lähellä toisiaan, jos ovet on auki. - raksaaja--sh
hmmm kirjoitti:
"Kun on höyrynsulku niin kesällä saisi sisälämpötila olla lähempänä ulkolämpötilaa, ymmärtääkseni."
vrt
"Kesällä usein nosto-ovet auki."
Ymmärtääkseni lämpötilat ovat aika lähellä toisiaan, jos ovet on auki.focusoin liikaa siihen 7 asteeseen... ;)
- Sami_
sulo kirjoitti:
Rakennusaikana oli mittari tallissa, (nyt se on pesuhuoneessa), täytyy laittaa se uudelleen.
Ja pitää porata pari 100mm korvausilmareikää vastakkaiselle puolelle poistoja.
Voisiko tuloräppänät olla 2000mm lattiasta koska poisto on katon harjalla n5500mm lattiatasosta.Muistaakseni korkeuseroa tulon ja poiston välillä pitäs olla 3m jotta toimii painovoimaisena.
Itsellä on lattianrajassa 2x125mm tulohormit ja katon rajassa 160mm poistohormi, korkeusero 2,5m. On kuulema siinä rajoilla että hyväksytäänkö. - kaarle
Sami_ kirjoitti:
Muistaakseni korkeuseroa tulon ja poiston välillä pitäs olla 3m jotta toimii painovoimaisena.
Itsellä on lattianrajassa 2x125mm tulohormit ja katon rajassa 160mm poistohormi, korkeusero 2,5m. On kuulema siinä rajoilla että hyväksytäänkö.On tietenkin parempi mitä enemmän korkeuseroa saadaan. Tämän takia onkin usein paras tehdä poistokanava kattoläpivientinä pitkän tötsän kera.
Määräyksien mukaiset autosuojien ilma-aukkojen halkaisijat ovat todellakin aika isot ja monien kohdalla ilmanvaihtoaukot jäävät näitä paljon pienemmiksi. Riippuu sitten tarkastajasta miten suhtautuu.
Määryäyksien mukaanhan alle 60m2 autosuojan tulo- ja poistoilma-aukkojen vapaa poikkipinta-ala on oltava 0,1% lattian pinta-alasta. Eli 60m2 tallissa ilmanvaihtoaukkojen olisi oltava halkaisijaltaan liki 30cm (jos käytetään yhtä tuloa ja yhtä poistoa).
ottaa huomioon:
tässä D2:n LIITE 2
Moottoriajoneuvosuojien ilmanvaihto-ohjeet
Näitä ohjeita sovelletaan pääasiassa paikoitukseen tarkoitettuihin moottoriajoneuvosuojiin. Jos suojien yhteydessä on huolto- ja korjaustiloja, lastaus- ja linja-autoterminaaleja tai muita tiloja,
joissa työskennellään jatkuvasti, ei näitä ohjeita voida suoraan soveltaa.
Moottoriajoneuvosuojien ilmanvaihto järjestetään siten, etteivät ilman epäpuhtaudet aiheuta terveydellistä haittaa suojien käyttäjille. Mikäli autojonojen syntyminen on mahdollista esim. pysäköintimaksu- tai liikennejärjestelyjen takia, tehostetaan näiden alueiden ilmanvaihtoa sijoittamalla lisäpoistoja ruuhkakohtiin. Tehostettu poisto voi tällöin olla epäpuhtauspitoisuuden (esimerkiksi CO-pitoisuus) mukaan ohjattu. Jos autosuojissa tai niiden yhteydessä on työpaikkoja, järjestetään ilmanvaihto työpaikkojen vaatimusten mukaisesti.
Jos moottoriajoneuvosuoja on muun rakennuksen yhteydessä sen ilmanvaihto järjestetään siten, että suoja on alipaineinen muihin tiloihin nähden.
Moottoriajoneuvosuojan tuloilma voi olla siirtoilmaa.
Tulo- ja poistoilma-aukot sijoitetaan siten, että suojan eri osien riittävä ilmanvaihto varmistuu.
Aukot sijoitetaan siten, ettei ilma pääse tarpeettomasti leviämään alueilta, joissa epäpuhtauspitoisuus on suuri. Suojaan ei myöskään saa jäädä kohtia, joissa ilman epäpuhtauspitoisuudet voivat paikallisesti ylittää sallitut arvot. Tämän estämisessä voidaan käyttää esim. paikallispoistoja tai siirtoilmapuhaltimia.
Koneellisen ilmanvaihdon poistoilmavirta on:
?
œtiloissa, joissa tapahtuu keskimäärin yksi ajo autopaikkaa kohden vuorokauden vilkkaimman
8 tunnin jakson aikana, vähintään 0,9 (dm 3 /s)/m 2 . Tällaisia ovat esimerkiksi asuintalojen paikoitustilat;
?œtiloissa, joissa ajoja on vastaavasti 2-4, vähintään 2,7 (dm 3 /s)/m 2 . Näitä ovat esimerkiksi toimisto- ja virastotilojen henkilökunnan paikoitustilat; sekä
?œtiloissa, joissa ajoja on vastaavasti useampia, on poistoilmavirran oltava vähintään n x 0,9
(dm 3 /s)/m 2 . Kaavassa n tarkoittaa ajojen lukumäärää ja sen lukuarvo on vähintään 4. Näitä
tiloja ovat esimerkiksi varsinaiset paikoitus-talot sekä toimisto-, virasto- ja liikerakennusten asiakaspaikoitustilat.
Riviautosuojissa ja enintään 60 m 2 :n moottoriajo-neuvosuojissa voidaan käyttää painovoimaista ilmanvaihtoa.
Riviautosuoja on moottoriajoneuvosuoja, jossa ei sisällä ajeta ja jonka syvyys on enintään 7 m tai 14 m silloin, kun suoja on tarkoitettu linja-autoille tai muille pitkille ajoneuvoille.
Suojan tulee olla kokonaan maanpäällä tai ilman-vaihdon kannalta tätä vastaavasti, esimerkiksi rinteessä.
Tulo- ja poistoilma-aukot sijoitetaan siten, että riittävä ilmanvaihto ja ilman kierto saa-vutetaan.
Tuloilma-aukko voidaan sijoittaa ulkoseinän tai oven alaosaan. Poistoilma-aukko sijoitetaan
yleensä seinän yläosaan tai kattoon tuloilma- aukon vastakkaiselle puolelle. Sekä tulo- että poistoilma-aukon vapaa poikkipinta-ala on vähintään 0,1 % lattiapinta-alasta, kuitenkin vähintään 150 cm 2 .
Jos lämmittämättömän moottoriajoneuvosuojan, esim. pysäköintitalon ulkoseinästä vähintään 30 % on avointa ja aukkojen pinta-ala on vähintään 10 %kunkin tason lattiapinta-alasta, ei suojassa vaa-dita erillistä ilmanvaihtoa. Tilassa ei kuitenkaan saa olla ilmankulkua huomattavasti haittaavia es-teitä kuten väliseiniä tai palkkeja.
Moottoriajoneuvosuojan ilmanvaihtoa voidaan vähentää normaalin käyttöajan ulkopuolella, kun
ilmanvaihtoa ohjataan epäpuhtauspitoisuuden mukaan ja suojaan asennetaan erillinen hälytysjärjestelmä.
Ilmanvaihto käynnistyy täydelle teholle, kun yhden anturin kohdalla epäpuhtauspitoisuus
ylittää asetetun raja-arvon (esimerkiksi CO-pitoisuus 50 ppm). Hälytys tapahtuu, kun epäpuhtaus-pitoisuus ylittää asetetun raja-arvon (esimerkiksi CO-pitoisuus 70 ppm). Ohjaus- ja hälytysantureita asennetaan suojaan vähintään 3 kpl kullekin ta-solle, yleensä ajoluiskien ja ajoreittien läheisyy-teen.
Anturien toiminta on säännöllisesti tarkastettava ja ne on kalibroitava vähintään kerran vuodessa. Kalibrointitodistus liitetään rakennuksen käyttö- ja huolto-ohjeeseen- sulo
Tuon mukaan jos tekisin painovoimaisen ilmanvaihdon pitäisi tulo/poisto olla kooltaan 770mm neliö (tai ympyrä joka on yli 800mm)
ja kuten sanoin en säilytä autoa tallissa.
En tee neliön reikiä talliin.
Ja lopputarkastus tallille on jo tehty (hyväksytysti).
Ja kysyin siltä kannalta asiaa että alkaako talli homehtumaan.
Oli miten oli, teen pari 100mm reikää keskelle seinää ja pyöritän huipparia aina vaälillä, siihen voisi laittaa ajastimen. - kaarle
sulo kirjoitti:
Tuon mukaan jos tekisin painovoimaisen ilmanvaihdon pitäisi tulo/poisto olla kooltaan 770mm neliö (tai ympyrä joka on yli 800mm)
ja kuten sanoin en säilytä autoa tallissa.
En tee neliön reikiä talliin.
Ja lopputarkastus tallille on jo tehty (hyväksytysti).
Ja kysyin siltä kannalta asiaa että alkaako talli homehtumaan.
Oli miten oli, teen pari 100mm reikää keskelle seinää ja pyöritän huipparia aina vaälillä, siihen voisi laittaa ajastimen.Älä puhu soopaa! Mainitun säännön mukainen suurin tulo- ja poistoilma-aukko on halkaisijaltaan noin 28 cm, siis 600 cm2. Sääntöä sovelletaan siis vain enintään lattiapinta-alaltaan 60 m2 kokoisiin autosuojiin.
- sulo
kaarle kirjoitti:
Älä puhu soopaa! Mainitun säännön mukainen suurin tulo- ja poistoilma-aukko on halkaisijaltaan noin 28 cm, siis 600 cm2. Sääntöä sovelletaan siis vain enintään lattiapinta-alaltaan 60 m2 kokoisiin autosuojiin.
No niinpä puhuinkin soopaa.
Laskin että aukon pitää olla 1% pinta-alasta.
Ei ihmekkään kun tuntui aukkojen koot hurjilta.
No eilen porasin 100mm korvausilmareiän johon tyrkkäsin 100mm rosteriputken pätkän, siihen vielä sisäpuolelle joku säädettävä venttiili, sisälle putkeen jotain suodatinta ja ulos puuritilä.
Jos kanavapuhallin on päällä niin putkesta tulee niin pajon ilmaa että on tukka putkella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po2077196- 512753
- 1882251
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101613Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.1421569Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke191237- 741190
Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,381133Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241097Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty501019