Saunan lauteet

elkkimelkki

Ajattelinpa ostaa saunan lauteet, jotka on lämpökäsiteltyä haapaa. Onkos kellään semmosia saunassa? Joku sanoi, että ajan kanssa nostaa "karvoja" lauteista. Pitääkö paikkansa?

18

21352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itse sahattua

      meillä on haavasta itse tehdyt ei lämpökäsitellyt lauteet,parafiiniöljyllä uutena käsitellyt,olleet n 20v empä ole karkeutta huomannu.

      • Laude

        Onko tietoa,onnistuuko tehdä käsittelemättömästä mäntypuusta lauteita saunaan ja millä ne tulisi käsitellä ennen käyttöönottoa.


    • puuseppä

      halkeilee ja tikkuuntuu hyvin lyhyen käytön jälkeen. Minulla on kokemusta saunanlauteista kun teen niitä ammatikseni noin 400 kpl / vuosi. Enää en suosittele lämpöhaapaa lukuisten reklamaatioiden vuoksi ja jos joku väkisin haluaa lämpöhaapalauteet en anna mitään takuuta halkeamista vastaan.

      • mari

        Puuseppä! Kerropas sitten, että mikä puulaji olisi sinusta parasta lauteisiin? Minkälainen kokemus tervalepästä? Kiitos etukäteen!


      • Jocu_
        mari kirjoitti:

        Puuseppä! Kerropas sitten, että mikä puulaji olisi sinusta parasta lauteisiin? Minkälainen kokemus tervalepästä? Kiitos etukäteen!

        Minä viimeksi eilisiltana lämpöhaavan halkeilua manailin, ja päätin että seuraavat lauteet ovat kuusta.
        Mökilläni on kuusilauteet ja ovat hyvät.

        Tervaleppäkin nukkaantuu ja vetää harmaaksi.


      • itse sahauttua

        kuinka paljon sit merkitystä lämpökäsitelyllä,meillä laudat vaan höylätty ja öljytty, eipä ole tikkuja näkyny.


      • puuseppä
        mari kirjoitti:

        Puuseppä! Kerropas sitten, että mikä puulaji olisi sinusta parasta lauteisiin? Minkälainen kokemus tervalepästä? Kiitos etukäteen!

        on hyvä materiaali myös kuusi on hyvä, haavan haittapuolena on sen ajan myötä tummuminen mikä ei kuitenkaan ole muuta kuin esteettinen haitta. Kuusilauteet tulisi mielestäni käsitellä esim. parafiiniöljyllä, leppälauteita ei tarvi käsitellä. Nämä on minun omia mielipiteitäni ja perustuvat pitkään ja runsaaseen kokemukseen.


      • takakentiltä..

        Moi,

        Onko samanlaisia vaikutuksia lämpökäsittelyn kuusen kanssa?


      • Timbermann
        mari kirjoitti:

        Puuseppä! Kerropas sitten, että mikä puulaji olisi sinusta parasta lauteisiin? Minkälainen kokemus tervalepästä? Kiitos etukäteen!

        Siitä kun tekee lauteet, niin naapurit on kade.


      • Käsiteltävä
        puuseppä kirjoitti:

        on hyvä materiaali myös kuusi on hyvä, haavan haittapuolena on sen ajan myötä tummuminen mikä ei kuitenkaan ole muuta kuin esteettinen haitta. Kuusilauteet tulisi mielestäni käsitellä esim. parafiiniöljyllä, leppälauteita ei tarvi käsitellä. Nämä on minun omia mielipiteitäni ja perustuvat pitkään ja runsaaseen kokemukseen.

        Monasti unohtuu se etä huoltaa lauteita, jos on lämpökäsiteltyä kampetta se on parafiinillä otettava väh. 2-3 kertaa vuodessa muuten eivät säily hyvän näköisenä ja tulee niitä tikkumaisuuksia ja myös halkeamiseen voi olla altis. halkeaminen on syytä siitäkin ettei ole raaskittu valkata sitä kampetta mistä on lauteet tehty mikä on todella tärkeää kun niitä lähetään tekemään ja miksi kannattaa enää itse lauteita tehdä kun on valmiina niitä saatavana ja on kunnon kampetta suuremmaksi osin.


      • hankin
        Käsiteltävä kirjoitti:

        Monasti unohtuu se etä huoltaa lauteita, jos on lämpökäsiteltyä kampetta se on parafiinillä otettava väh. 2-3 kertaa vuodessa muuten eivät säily hyvän näköisenä ja tulee niitä tikkumaisuuksia ja myös halkeamiseen voi olla altis. halkeaminen on syytä siitäkin ettei ole raaskittu valkata sitä kampetta mistä on lauteet tehty mikä on todella tärkeää kun niitä lähetään tekemään ja miksi kannattaa enää itse lauteita tehdä kun on valmiina niitä saatavana ja on kunnon kampetta suuremmaksi osin.

        ite hankin lauteet saunavision ketjusta, hyvät on


    • todella tyytymätön asiakas

      Minulla on 6 vuotta vanha SunSauna, ja jouduin juuri lopettamaan saunan käytön koska SunSaunan rakentamat ja asentamat seinät ovat valuneet alas. Lauteet ovat vielä kunnossa, mutta pelolla odotan koska nekin pitää vaihtaa. Miten joku voi tehdä näin huonoa laatua! Ei ennen pitänyt saunan seiniä rakentaa uudelleen kuuden vuoden päästä!

      • Löylyy lisää

        Tilaa Saunavision lauteet niin takuulla toimii. On toiminu monia vuosia eikä mitää vikaa ole ollu. Lasinan karmiton ovi vielä tuossa nii on nii hiton hieno kokonaisuus. Kyl ne maksaa vähäsen enemmän ku rautakaupas mut ei paljoo ja saa just sitä mitä haluaa ja kyllä kestää. Ei niitä saunoja koristeeksti tehdä vaan käyttöä varten. Saunavison Googleen nii kyllä sieltä jotain löytyy.


      • itse parhaat
        Löylyy lisää kirjoitti:

        Tilaa Saunavision lauteet niin takuulla toimii. On toiminu monia vuosia eikä mitää vikaa ole ollu. Lasinan karmiton ovi vielä tuossa nii on nii hiton hieno kokonaisuus. Kyl ne maksaa vähäsen enemmän ku rautakaupas mut ei paljoo ja saa just sitä mitä haluaa ja kyllä kestää. Ei niitä saunoja koristeeksti tehdä vaan käyttöä varten. Saunavison Googleen nii kyllä sieltä jotain löytyy.

        tervaleppä on hyvä (hieno)laudepuu.jos vasara pysyy kädessä tee itse.jos taas peukalo on keskellä kämmentä palkkaa tekijä.nuo valmislauteet on viimeinen vaihtoehto ja lisäksi hiton kalliit.


      • Hyvät löylyt
        itse parhaat kirjoitti:

        tervaleppä on hyvä (hieno)laudepuu.jos vasara pysyy kädessä tee itse.jos taas peukalo on keskellä kämmentä palkkaa tekijä.nuo valmislauteet on viimeinen vaihtoehto ja lisäksi hiton kalliit.

        Tilattiin Saunavision ketjun jälleen myyjältä. Hyvin homma toimi ja tuntuu olevan ihan hinnan arvoiset lauteet. Suojakäsittely ja valokuidutkin tuli ja kaarevat lauteet istu hyvin mitoille mitä annettiin.


      • Hyvin toimii
        itse parhaat kirjoitti:

        tervaleppä on hyvä (hieno)laudepuu.jos vasara pysyy kädessä tee itse.jos taas peukalo on keskellä kämmentä palkkaa tekijä.nuo valmislauteet on viimeinen vaihtoehto ja lisäksi hiton kalliit.

        Valmislauteet tarkoittaa että lauteet tehdään muualla kuin paikanpäällä. Jos joku haluaa sepän hakkaavan niitä lauteita siellä kylppärinpuolella muutaman päivän ja istut paskalla sahanpurussa niin mikäs siinä. Ne voidaan myös tehdä muualla ja varmasti tulee mitoille mitä annetaan ja suunnitellaan. Ainakin Saunavision toteutti kaikki ihan niinkuin pititkin. Kotimaisia toisin kun SunSauna mikä tekee kuulema jossain Viron seudulla kaikki valmiiksi.


      • Puutappi
        Hyvin toimii kirjoitti:

        Valmislauteet tarkoittaa että lauteet tehdään muualla kuin paikanpäällä. Jos joku haluaa sepän hakkaavan niitä lauteita siellä kylppärinpuolella muutaman päivän ja istut paskalla sahanpurussa niin mikäs siinä. Ne voidaan myös tehdä muualla ja varmasti tulee mitoille mitä annetaan ja suunnitellaan. Ainakin Saunavision toteutti kaikki ihan niinkuin pititkin. Kotimaisia toisin kun SunSauna mikä tekee kuulema jossain Viron seudulla kaikki valmiiksi.

        Ennen ne tehtiin siellä kotona pihalla vaikka sateessa tai jossain muualla levitellen sahanpurua. Saunavision tekee ne Suomessa tehtaalla juuri niille mitoille ja niillä materialeilla ja toiveilla mitä on sovittu ja varmasti on niin kuin pitää.

        Jos joku haluaa ne itse tehdä niin tottakai kannattaa, siinä säästää ainakin rahaa, tuskin mitään muuta.

        Jos tehtäisiin "tekniikan maailma" testi lauteista millainen sen pitää olla että kestää käytössä pitkään niin Saunavision olisi ainakin hyvin kärjesssä jos ei voittaja. Laudekokonaisuudet on suunniteltu kestämään ja on ihan "ok" komeetkin vielä. Jos haluaa jotain Design malleja mitkä on komeita sen yhdenvuoden niin ostakoot sitte jotkut Tähtisaunan tai muun tuote.

        Ehkä paras laudemerkki jossa on hinta / laatu kohdallaan.


    • Anonyymi

      Katsottiin toisen saunan lauteet tuoli saunan lauteet,julkisen tilan vati saunan lauteet

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      299
      3418
    2. 202
      2941
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2524
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      233
      1992
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1415
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1308
    9. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      167
      1289
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    Aihe