missä menkat?

Ongelmia

aluksi luulin (tyhmä kun taidan olla) ett menkkani ovat todella epäsäännölliset. ne ovat tulleet n.3vuoden ajan ehkäpä 1-6kk välein. nyt olen 18v. ja asia ei enää tunnu normaalilta. en voi olla raskaana, ellei ole tapahtunut neitseellistä sikiämistä :), en ole laihtunut enkä lihonut lyhyessä ajassa paljon. syön terveellisesti ja ns. normaalein tottumuksin. liikun myös paljon.
onko muilla ollut samaa ongelmaa? mistä voisi johtua? minne voisin mennä, sairaalaan/neuvolaan...? kouluterveydenhoitajaa meillä ei ole tänä lukuvuotena. :(

kommentteja ja vastauksia ja neuvoja kaipailisin. kiitos!

12

1665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • melkein mies

      Olen 19-vuotias, 166 cm pitkä ja painoa löytyy 50 kg. Kuukautiseni alkoivat vasta 16-vuotiaana ja ekalla kerralla kestivät melkein kaksi viikkoa. Ennen ekoja menkkoja kärsin kovasta aknesta, joka saatiin antibioteilla kuriin. Tokat menkat tuli kolmen kuukauden päästä ja kestivät noin viikon. Tämän jälkeen mulla alkoi kasvamaan mustia karvoja mahassa ja myös reisien karvoitus lisääntyi. Häpykarvoitus ja säärikarvat ovat aina rehottaneet runsaina. Menkat jäi samalla pois yheksäksi kuukaudeksi ja ne käynnistettiin lopulta Teroluteilla. Sen jälkeen söin pillereitä vuoden verran ja kuukautiset tulivat joka kuukausi täysin säännöllisesti. Samalla myös katos karvat reisistä, mut navan seudulla ovat säilyneet. Lopetin pillerit toukokuussa, jonka jälkeen menkat on tullu pari kertaa suht normaalisti (kiertojen pituudet 33 ja 34 päivää). Ovat vaan olleet kovin niukat, koska esim. yöllä vuotoa ei oo tullu ollenkaan. Nyt sitten taas oottelen menkkoja joita tuskin on tulossa. On jo menossa kp 33 eikä tietoakaan että voisivat alkaa. Mistä ihmeestä tää voi johtua? Lääkärit eivät ole osanneet sanoa vaivoihini muuta syytä ku perintötekijät sekä myöhään alkaneen murrosiän. Tässä taas uutta lääkäriaikaa odotellessani olis kiva kuulla onko muilla ollu vastaavia ongelmia ja mistä ne on kentis johtunu.

      • Ongelmia

        missä kävit hakee sen reseptin? neuvolassa vai ihan gynellekö sisätutkimuksiin täytyy uskaltautua?
        ja kiitos tosi paljon vastauksestasi! :)


      • melkein mies
        Ongelmia kirjoitti:

        missä kävit hakee sen reseptin? neuvolassa vai ihan gynellekö sisätutkimuksiin täytyy uskaltautua?
        ja kiitos tosi paljon vastauksestasi! :)

        Sori ku en oo voinu vastata aiemmin. Reseptin sain tosiaan ehkäsyneuvolasta ja tekivät siellä gynekologisen tutkimuksen. Pillerit määräsivät lähinnä ehkäisyyn, mut olihan niistä sekin hyöty et menkat tulivat säännöllisesti. Ny pitäis mennä gynelle ja hommata uus resepti sekä saisin samalla ehkä selville mistä mun menkkaongelmat johtuu.


      • onko sulle

        tehty ultraäänitutkimus tai tutkittu hormonien pitoisuuksia? Ylimääräinen karvoitus, akne ja epäsäännölliset kuukautiset viittaa monirakkulaisiin munasarjoihin. PCO -lyhenteellä löydät siitä paljon tietoa esim. netistä. Sen aiheuttajaa ei tiedetä, perinnöllisillä syillä arvellaan olevan vaikutusta. Kysypä lääkäriltäsi, voiko olla mahdollinen omalla kohdallasi.


      • melkein mies
        onko sulle kirjoitti:

        tehty ultraäänitutkimus tai tutkittu hormonien pitoisuuksia? Ylimääräinen karvoitus, akne ja epäsäännölliset kuukautiset viittaa monirakkulaisiin munasarjoihin. PCO -lyhenteellä löydät siitä paljon tietoa esim. netistä. Sen aiheuttajaa ei tiedetä, perinnöllisillä syillä arvellaan olevan vaikutusta. Kysypä lääkäriltäsi, voiko olla mahdollinen omalla kohdallasi.

        Mieheksihän tässä tosiaankin olen muuttumassa ja vanhempana tulen kärsimään lukuisista sairauksista ja mikä pahinta en tule ikinä saamaan lapsia :,( Voiko ikävämpää sairautta olla kuin tuo PCO :(


    • nainen 36v

      Minulla oli nuorempana ihan sama ongelma. Jossain vaiheessa aloin syömään sinkkitabletteja. Aluksi pari viikkoa joka päivä, ja sitten harvensin 3 kertaan viikossa. Tämän seurauksena kuukautiset alkoivat tulemaan suht. säännöllisesti n. 5 viikon välein. Kun jätin sinkin kokonaan pois, tuli vielä muutamat kuukautiset ajallaan, ja sitten tuli 3-4 kk tauko. Että ei muuta kuin taas sinkkiä popsimaan.

      Lasten syntymän myötä (esikoisen syntyessä olin 30v) kuukautiset ovat muuttuneet säännöllisiksi (30-35 päivän kierto). En tiedä kummalla on ollut suurempi vaikutus, iällä vai raskauksilla. Enää ei ole tarvinnut syödä sinkkiä.

      • Mummo 29vee

        Mulla on kanssa tosi epäsäännölliset kuukautiset ollut aina... En tiedä johtuuko tästä vai mistä mut lapsia ei kuulu ei näy : (
        Miten toi sinkki siis auttaa? Apteekistako olet ostanut? Onks se jokin luontainen hoito?


      • nainen 36v
        Mummo 29vee kirjoitti:

        Mulla on kanssa tosi epäsäännölliset kuukautiset ollut aina... En tiedä johtuuko tästä vai mistä mut lapsia ei kuulu ei näy : (
        Miten toi sinkki siis auttaa? Apteekistako olet ostanut? Onks se jokin luontainen hoito?

        Sinkkitabletteja saa sekä apteekista että "luontaistuote" kaupoista. Sinkkihän luokitellaan hivenaineisiin, jota elimistö tarvitsee jonkin verran, mutta ei sitä passaa syödä enempää kuin tablettipurkin ohjeessa sanotaan, ettei tule yliannostusta.


    • little

      mulla kanssa samanlaista ongelmaa. :( Menkat on aina olleet aika epäsäännölliset, ja kierto pitkä. Yli 3 kuukauden taukoa ei kuitenkaan niiden alkamisen jälkeen (alkoivat 8 vuotta sit) ole tullut, ennenkuin nyt. Nyt viime menkoista on aikaa jo yli 6 kuukautta. Samoihin aikoihin kun menkat viimeksi tulivat, aloin harrastaa liikuntaa oikein toden teolla ja stressiäkin minulla on varmasti ollut eri syistä johtuen koko vuoden ajan.. Syön kuitenkin terveellisesti, ja mittani ovat terveet, 162/59, joten esimerkiksi liian vähäisestä painosta ei voi johtua. Olin aluksi vain tyytyväinen kun menkkoja ei kuulunut, ne kun ovat lisäksi aina olleet tosi runsaat ja kestäneet pitkään. Nyt on kuitenkin alkanut jo huolestuttaa kun niitä ei vieläkään kuulu, että ei kai ole mistään vakavammasta kyse! Lääkäriin pitäisi varmaan piakkoin hakeutua, mutta sekin pelottaa kun en ole missään gynellä vielä ollut. Enkä mitään pillereitäkään haluaisi alkaa syödä. :/

      • Ongelmia

        mulla on ihan sama juttu!!! en vaan uskalla sinne lääkäriin. en oikein edes tiedä minne pitäisi mennä...


    • Anonyymi

      Vanha keskustelu mutta itsellä kanssa aina olleet epäsäännölliset menkat. nuorempana todella runsaat eikä lääkäris ikinä osattu muuta sanoo ku et kyllä ne säännöllistyy sitten josai vaiheessa kuitenki kohta 20vuotias ja kierron pituus vaihtelee edelleen 28-42pv tuo vaihtelu väliki joskus saattaa olla pidempikin enää ei nii runsaat ole mutta kyllä asia aina välillä mietityttää ku ei ikää oikee tiiä millon ne alkaa ja miksi ei oo jo säännölliset. Mistähä johtunee🤔

      • Anonyymi

        miksi et mene gynekologille ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      6123
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3705
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1955
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1939
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1768
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      76
      1619
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1542
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      1445
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1438
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      27
      1355
    Aihe