Ilta

mimmiliini

Mita mielta nimesta Ilta? miten se taipuu?

8

962

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gil

ja perinteinen naisen nimi. Nimentaivutus on aina nimenkantajan päätettävissä. Illan, Illalla jne. minusta kauniimpi. ;)

• Mieti uusi nimi

Joku taivuttaa Iltalla, toinen Illalla. Joku sanoo Oudin, joku Outin. Tuomas - Tuomaan vai Tuomaksen. Miten itse taivutat nimet Satu tai Säde?
        Noi jutut kannattaa ottaa huomioon.

• Jarski

"Nimentaivutus on aina nimenkantajan päätettävissä."

Tuo ei pidä paikkaansa. Nimi taipuu kieliopin mukaan siinä kuin mikä tahansa muukin sana. Usein astevaihtelua ei tapahdu erisnimessä, mutta se ei tarkoita, että nimenkantaja saa päättää, miten nimeä taivutetaan. Yleensä kuitenkin nimenkantaja tietää, miten hänen nimensä tulee taivuttaa, eli häneltä voi asiaa kysyä.

Jos nimenkantaja saisi päättää, niin silloinhan vaikkapa Mia voisi päättää, että hänen nimensä genetiivi on Miian. Noin ei voi olla. Usein nimeä käytetään tekstissä niin, että juuri ko. nimen omistaja ei ole läsnä. Ei silloin voida olettaa, että kirjoittaja soittaisi ja tarkistaisi, mitä taivutusmuotoa ko. henkilö haluaa käytettävän. Tai mitä tehdään silloin, jos puhutaan jostain nimestä yleisesti? Osa nimenkantajista taivuttaa sen eri tavalla kuin muut. Ketä kuunnellaan?

Koska astevaihtelu yleensä katoaa, kuten esimerkiksi Veli : Velin (ei veljen), luulen, että oikea taivutusmuoto on Ilta : Iltan. En kuitenkaan ole varma. Illan kyllä kuulostaa kauniimmalta. Joillain nimillä on kaksi oikeaa taivutusmuotoa, esimerkiksi Satun ja Sadun ovat molemmat oikein. Yritin tehdä googlella hakua, mutten löytänyt juuri Ilta-nimen taivutusohjetta.

Kaksoiskonsonantin kohdalla astevaihtelu usein säilyy, esimerkiksi Markku : Markun. Sen sijaan Markko taipuu Markkon, ettei sitä sekoitettaisi Marko-nimeen.

• mie taas

Olen joskus kysynyt tätä tietotoimistosta ja vastannutkin johonkin viestiin, mutta tässä sama uudestaan.

Näin vastasi IGS-toimitus, kun kysyin heiltä taivutuksesta:

Satu taivutetaan useimmiten Sadun. Kaunis merkitys on lisännyt halua säilyttää yhteys nimen ja yleisnimen välillä. Pilvi-nimessä on horjuvuutta: se voidaan taivuttaa Pilvin tai Pilven. I:llinen taivutus on yleistymässä, kuten on jo tapahtunut esimerkiksi nimen Tuuli kohdalla.

Pirjo Mikkonen kirjoittaa Kielikello-lehdessä (3/2002) etunimien taivutuksesta. Tässä muutama siteeraus pitkästä artikkelista "Pilvin vai Pilven – etunimien ja appellatiivien ristivetoa"

"Yleisohje on, että etunimeä taivutetaan samoin kuin vastaavaa appellatiivia (yleisnimeä). Jos kuitenkin nimenkantaja tai hänen lähipiirinsä haluaa poiketa tästä säännöstä, se on mahdollista. Nimenkantaja ei voi kuitenkaan vaatia, että vieraatkin ihmiset tuntisivat hänen toiveensa. Siksi pitää hyväksyä myös yleisohjeen mukainen taivutus."

"Etunimien taivutuksessa vaikuttaa ainakin kolme osittain ristiriitaistakin pyrkimystä:

Kauniiden ja mieluisten sanojen merkitys halutaan säilyttää tunnistettavana, esimerkiksi Kulta : Kullan, Satu : Sadun. Toiseksi vaikuttaa halu pitää erossa helposti sekoittuvat nimet, esimerkiksi Virpi : Virpin eikä Virven, Tyyni : Tyynin eikä Tyynen. Kolmanneksi voidaan erilaisella taivutuksella etäännyttää etunimet vastaavista appellatiiveista. Tämä pyrkimys on sitä selvempi, mitä nuoremmista ja kaupunkilaisemmista kielenkäyttäjistä on kyse. Suomenkielisetkin nimet ovat nykyihmiselle enemmän pelkkiä nimiä kuin merkityksiä sisältäviä sanoja, mikä lisää halua säilyttää nimien muoto mahdollisimman muuttumattomana."
      Terveisin
      iGS-toimitus / Helsingin kaupunginkirjasto
      http://igs.kirjastot.fi

• nimi on enne..

..kuolemalta kalskahtava minusta, puhutaan vanhuksista "elaman illassa". En missaan nimessa antaisi lapselle.

• Päivä

Etunimenä en Iltasta tykkää. Taivustus on hankala. Merkityskin toisaalta kaunis (aurinko laskee illalla mereen) tai sitten vähemmän kaunis (aurinko laskee, tuuli yltyy ja sataa, väsynyt vanhus sulkee silmänsä lopullisesti).

Ilta sanasta tulee niin paljon mieleen muuta kuin tytön nimi, siksi se ei ole kiva nimenä.

Kauniita tytön nimiä, jotka myös merkitsevät jotain muutakin on mm. Ruusu, Meri, Asteri, Keiju, Helmi ja Kanerva.

• sillalla

En laittaisi lapselleni ainakaan kutsumanimeksi tuotaa Iltaa (ei kai kukaan sanoisi, että Illaa??). Ja taivutuksesta sen verran, että Illalla taitaa tulla "helpommin" kuin Iltalla.

• donna

Kysyttäessä, missä olit illalla?
        -Olin illalla Illalla.
        Mitä teit illalla?
        -siis tarkoititko illalla vai Illalla?
        ???
        -no illalla olin himassa ja Illalla tehtiin
        sitä sun tätä...
        :-)
        vaikeeksi menee, taitaa Ilta olla parempi taivutusmuoto jossain määrin ja toisaalta...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      31
      3994
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2679
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      41
      2667
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2425
    5. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2393
    6. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      312
      2230
    7. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1969
    8. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      46
      1643
    9. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      48
      1592
    10. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      141
      1497
    Aihe