Sotakirjoja WW2

Ehdottokaa hyvijä kirjoja toiseen maailmansotaan liittyen. Ulkomaalaiset kirjailijatkin käy kunhan on suomennettuja painoksia olemas.
Mielummin suht realistisia tai tositapahtumiin perustuvia.
Ite lukenut viimeks Eino pietolan Kiestingin sissit
Eino pietolan vienan korpipartiot
Harry lehtosen Valmis tuskaan ja kuolemaan

seuraavaks olis mieles Peters legioonalainen mielipiteitä kirjast onko hyvä?

13

1707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Plantsu

      Itse luen juuri sukellusvenekapteeni Wernerin sotamuistelmia "Rauta-arkut", joka ilmestyi ihan tässä vähän aikaa sitten suomeksi. Suosittelen! Samasta aihepiiristä kirjoitettu "Kirottu Atlantti" (painettu muistaakseni 60-luvulla) saattaa vielä löytyä jostain antikvariaatista.

    • beevorin

      teokset wsoylta...

      • poijjaat

        lukekaa seuraavat jos haluatte elämän realismia:

        Kilkki pentti: Valo nihtilä, päämajan eversti
        Haavikko Paavo: Päämaja, Suomen hovi
        Paasonen Aladar: Marsalkan tiedustelupäällikkönä ja hallituksen asiamiehenä
        Turtola Martti: Risto Ryti
        Turtola Martti: Aksel Fredrik Airo
        Sutela Erkki: Heindrichin adjutanttina

        näin aluksi. Tulee vähän perspektiiviä.

        Sitten noita "sotakirjoja " joista toki esim. Palasteen kirjat on ihan parhaasta päästä.


      • realismia
        poijjaat kirjoitti:

        lukekaa seuraavat jos haluatte elämän realismia:

        Kilkki pentti: Valo nihtilä, päämajan eversti
        Haavikko Paavo: Päämaja, Suomen hovi
        Paasonen Aladar: Marsalkan tiedustelupäällikkönä ja hallituksen asiamiehenä
        Turtola Martti: Risto Ryti
        Turtola Martti: Aksel Fredrik Airo
        Sutela Erkki: Heindrichin adjutanttina

        näin aluksi. Tulee vähän perspektiiviä.

        Sitten noita "sotakirjoja " joista toki esim. Palasteen kirjat on ihan parhaasta päästä.

        ja vähän toisesta näkökulmasta edustaa Erno Paasilinnan Rohkeus. Hirveän hyvä, aivan hirveä kirja. Se kertoo Arndt Pekurisen elämästä ja teloituksesta. Pekurinen oli aikanaan Suomen tunnetuin mielipidevanki, vakaumuksellinen pasifisti joka teloitettiin jatkosodassa. Lukekaa jos pystytte, on kyllä kauhea kirja. Suomen historia sivistyneenä länsimaisena oikeusvaltiona on lyhyempi kuin haluamme muistaa...


      • jos ei
        poijjaat kirjoitti:

        lukekaa seuraavat jos haluatte elämän realismia:

        Kilkki pentti: Valo nihtilä, päämajan eversti
        Haavikko Paavo: Päämaja, Suomen hovi
        Paasonen Aladar: Marsalkan tiedustelupäällikkönä ja hallituksen asiamiehenä
        Turtola Martti: Risto Ryti
        Turtola Martti: Aksel Fredrik Airo
        Sutela Erkki: Heindrichin adjutanttina

        näin aluksi. Tulee vähän perspektiiviä.

        Sitten noita "sotakirjoja " joista toki esim. Palasteen kirjat on ihan parhaasta päästä.

        beevorit ole realismia...


      • Aurelianus
        realismia kirjoitti:

        ja vähän toisesta näkökulmasta edustaa Erno Paasilinnan Rohkeus. Hirveän hyvä, aivan hirveä kirja. Se kertoo Arndt Pekurisen elämästä ja teloituksesta. Pekurinen oli aikanaan Suomen tunnetuin mielipidevanki, vakaumuksellinen pasifisti joka teloitettiin jatkosodassa. Lukekaa jos pystytte, on kyllä kauhea kirja. Suomen historia sivistyneenä länsimaisena oikeusvaltiona on lyhyempi kuin haluamme muistaa...

        ... on minulle kuollut samassa mielessä kuin Simonov ymmärtää asian kirjassaan "Elävät ja kuolleet". Eli Simonovia kannattaa lukea, jos ei häiriinny teoksen ideologisista lähtökohdista.


      • sodankieltäjä
        Aurelianus kirjoitti:

        ... on minulle kuollut samassa mielessä kuin Simonov ymmärtää asian kirjassaan "Elävät ja kuolleet". Eli Simonovia kannattaa lukea, jos ei häiriinny teoksen ideologisista lähtökohdista.

        En ole Simonovia lukenut, joten en ihan ymmärrä mitä tarkoitat. Teloitettu on kyllä kuolllut ainakin lääketieteellisessä mielessä. Aate tietysti elää, vaikkei massoihin ehkä vetoakaan. Mutta ainahan poikkeavat eettiset valinnat ovat olleet vähemmistön juttu. Enemmistö menee sieltä missä aita on matalin.


      • Aurelianus
        sodankieltäjä kirjoitti:

        En ole Simonovia lukenut, joten en ihan ymmärrä mitä tarkoitat. Teloitettu on kyllä kuolllut ainakin lääketieteellisessä mielessä. Aate tietysti elää, vaikkei massoihin ehkä vetoakaan. Mutta ainahan poikkeavat eettiset valinnat ovat olleet vähemmistön juttu. Enemmistö menee sieltä missä aita on matalin.

        "Elävät ja kuolleet"," Sotilaiksi ei synnytä", " Viimeinen kesä". Ko. teokset käsitelevät venäläistä näkemystä sodasta 1941-1944.
        Kirjoittajan taustasta huolimatta hyvää luettavaa.


      • sodankieltäjä
        Aurelianus kirjoitti:

        "Elävät ja kuolleet"," Sotilaiksi ei synnytä", " Viimeinen kesä". Ko. teokset käsitelevät venäläistä näkemystä sodasta 1941-1944.
        Kirjoittajan taustasta huolimatta hyvää luettavaa.

        missä mielessä Pekurinen on sinulle kuollut. Oletan, että et tarkoita lääketieteellisessä mielessä, koska sehän on itsestään selvää.


      • Aurelianus
        sodankieltäjä kirjoitti:

        missä mielessä Pekurinen on sinulle kuollut. Oletan, että et tarkoita lääketieteellisessä mielessä, koska sehän on itsestään selvää.

        Henkilö, joka kääntyy yhteisöään vastaan, on paria.


      • sodankieltäjä
        Aurelianus kirjoitti:

        Henkilö, joka kääntyy yhteisöään vastaan, on paria.

        eikö silloin eeettisesti terve yksilö käänny yhteisöään vastaan?


    • Vilhelmiina

      Legioonalainen Peters - ei ollut hyvä kirja. Liikaa oman etevyytensä esittelyä ja sota kuvaus jäi taka-alalle.
      Mutta en ole lukenut muita mainitsemiasi kirjoja, joten voihan olla, että sinä legioonalaisesta tykkäät.

      • Aurelianus

        Kirjoittaja Ëlford. Aiheena Wagemüller nimisen entisen SS-upseerin toiminta Ranskan Indokiinassa 40- ja 50 luvuilla.
        Raaka tyyppi, mutta myös pystyvä sotilas.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      39
      2070
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      49
      846
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      85
      844
    4. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      721
    5. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      701
    6. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      66
      626
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      610
    8. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      43
      487
    9. Porukkaa ku pipoa

      Olipas iloinen yllätys kun kiertelin ja kaartekin autolla koko päivän pitkin ähtäriä joka paikassa väkeä, leirintäalueel
      Ähtäri
      28
      479
    10. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      78
      477
    Aihe