Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Raudan puute

Minävain...

Mä olen kuullut että liian vähäinen raudan saanti vaikuttaa kuukautisiin. Muuta miten? Jäävätkö ne pois, ovatko niukemmat, runsaammat..? Saattaa olla että mä en saa ruuasta tarpeeksi rautaa, ja alkaa jo ihmetyttää kun menkkojen edellisestä alakamispäivästä on jo seitsemän viikkoa. Vai onkohan tämä vain sitä normaalia epäsäännöllisyyttä? (Ovat olleet 2 vuotta 3kk)

11

14249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fulliron

      Itselläni oli raudanpuute. Hemoglopiini luvut olivat todella alhaalla. Minua väsytti hirveästi. Mutta ennenkuin tajusin kärsiväni raudanpuutetta (anemia) Olin ihmetellyt miten kuukautisvuodosta oli tullut niukempaa.

      Näin oli kauan ja totuin jo niukkoihin mensuihin ja olin helpottunut. Kun sitten aloitin raudan syömisen ja hemoglobiini nousi iloisesti (vointi myös parani todella paljon piristyin aivan suunnattomasti ja energiaa riitti; IIIIhana tunne) Mutta samalla ku rauta siis nousi, kuukautisista tuli aivan älyttönmät !! Olin kauhuissani. Ne olivat nyt vielä pahemmat kuin olivat koskaan olleet.

      Järkyttävät ovat kuukautiseni edelleen, kun pidän huolta rautatasodtani syömällä oikein ja liikkummalla. (Anemia tuli minulle laihdutuksen seurauksena, koska pudotin yli 10 kiloa todella nopeasti älyttömällä liikunnalla ja riittämättömällä syömisellä) Ehkä kirjoituksen pääpointti jäi nyt pimentoon, mutta tarkoitan sitä että Kuukautisiin vaikuuttaa Hemoglobiini arvot paljon. piste

      • Nimetön

        Aivan samanlaisia kokemuksia minulla siis vaikuttaa todella paljon, itse olen aneeminen muuten vain ja huomaa kun rautaa tarvitsee...


      • se aina

        ihan tuolleen mene. Itselläni on hemoglobiini reilusti alle sadan ja kuukautiset tosi runsaat!


      • päin, että
        se aina kirjoitti:

        ihan tuolleen mene. Itselläni on hemoglobiini reilusti alle sadan ja kuukautiset tosi runsaat!

        raudan puutos heittää kierteeseen, jossa vuodot runsastuvat, mikä taas lisää anemiaa jne. Kohta olet todella kalpea impi tuolla menolla, alkaa huimata ja pökerryt vaikka auton rattiin.
        Sinuna jälkimmäinen kirjoittaja rupeaisin kipin kapin syömään rautapitoisia ruoka-aineksia. Minulla oli hgb viimeksi 115 ja sekin kolkuttelee anemialukemia. Yritän tehdä sille jotakin, koska varmasti se on yhteydessä jaksamattomuuteen.


      • Toi edellinen
        päin, että kirjoitti:

        raudan puutos heittää kierteeseen, jossa vuodot runsastuvat, mikä taas lisää anemiaa jne. Kohta olet todella kalpea impi tuolla menolla, alkaa huimata ja pökerryt vaikka auton rattiin.
        Sinuna jälkimmäinen kirjoittaja rupeaisin kipin kapin syömään rautapitoisia ruoka-aineksia. Minulla oli hgb viimeksi 115 ja sekin kolkuttelee anemialukemia. Yritän tehdä sille jotakin, koska varmasti se on yhteydessä jaksamattomuuteen.

        Olen jatkuvalla rautalääkityksellä (yök!). Tuntuu, että korvistakin jo tulee rautalääkkeitä, verilettuja ja kaikkea rautaa sisältävää. Nyt sain verenvuodon estolääkkeet, eli tarkoitus on saada kuukautiset minimiin, ennenkuin sitten ehkä kohtu leikataan.
        Rautalääkkeet eivät ole nostaneet merkittävästi hb:tä. Tuolta 82:sta on noustu, välillä pääsin 105 tasolle :D
        Pari kertaa ollut mahahaavakin. Tosin koskaan eläissäni en hb-arvoissani ole päässyt yli 130:n.


      • monissa muissakin
        Toi edellinen kirjoitti:

        Olen jatkuvalla rautalääkityksellä (yök!). Tuntuu, että korvistakin jo tulee rautalääkkeitä, verilettuja ja kaikkea rautaa sisältävää. Nyt sain verenvuodon estolääkkeet, eli tarkoitus on saada kuukautiset minimiin, ennenkuin sitten ehkä kohtu leikataan.
        Rautalääkkeet eivät ole nostaneet merkittävästi hb:tä. Tuolta 82:sta on noustu, välillä pääsin 105 tasolle :D
        Pari kertaa ollut mahahaavakin. Tosin koskaan eläissäni en hb-arvoissani ole päässyt yli 130:n.

        kasveissa runsaasti rautaa. Nokkosta voi syödä vaikka kuivaa nokkosjauhetta ripotella eri ruokiin, se on todella rajun rautapitoinen aine.
        Kasviksista monesti saa paremmin rautaa kuin pillereistä.
        Ota selvää myös miten eri hivenaineet vaikuttavat keskenään. Muistelen että jos syö liikaa kalsiumia, se huonontaa raudan imeytymistä.
        Rautapillerit voi saada mahankin ärtymään, parempi olisi jos raudan saisi muuta tietä.
        Terveisin se äskeinen 115 hgb.


      • Elli
        monissa muissakin kirjoitti:

        kasveissa runsaasti rautaa. Nokkosta voi syödä vaikka kuivaa nokkosjauhetta ripotella eri ruokiin, se on todella rajun rautapitoinen aine.
        Kasviksista monesti saa paremmin rautaa kuin pillereistä.
        Ota selvää myös miten eri hivenaineet vaikuttavat keskenään. Muistelen että jos syö liikaa kalsiumia, se huonontaa raudan imeytymistä.
        Rautapillerit voi saada mahankin ärtymään, parempi olisi jos raudan saisi muuta tietä.
        Terveisin se äskeinen 115 hgb.

        Kannattaa unohtaa mokomat rautatabletit. Alhaisen hemoglobiinin saa nousemaan kun syötte Ferroforte B:ta. Sitä saa luontaistuotekaupoista. Nyt kaikki aneemiset naiset kipin kapin luontaistuotekauppaan! =)


      • tullut
        Elli kirjoitti:

        Kannattaa unohtaa mokomat rautatabletit. Alhaisen hemoglobiinin saa nousemaan kun syötte Ferroforte B:ta. Sitä saa luontaistuotekaupoista. Nyt kaikki aneemiset naiset kipin kapin luontaistuotekauppaan! =)

        kokeiltua. Vaan eipä auttanut.
        T: aneeminen
        Ps. Kiitos vaan avuliaille vastauksista


      • Anonyymi

        Tätä keskustelua ei varmaan enää käydä mut sanompahan nyt vaan että itellä todettiin anemia lähipäivinä (oon 14) ja oon alkanu syömään ehkä parikuukautta sitten rautatabletteja ja mulla ekat kuukautiset niitten syönnin alottamisen jälkeen alkoi 2 päivää etuajassa ja viime kuukautiset 10 päivää etuajassa ja väliin jäi vaan 22 päivää vaikka ennen ovat olleet tosi säännölliset lopetin sit sen raudan syönnin. Laitoin heti syyn niille rautatableteille mutta en tuedä onko se se oikea syy. enkä oo kertonu tästä äidille niin toivon et jos joku enää käy täällä keskustelussa nii osais auttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä keskustelua ei varmaan enää käydä mut sanompahan nyt vaan että itellä todettiin anemia lähipäivinä (oon 14) ja oon alkanu syömään ehkä parikuukautta sitten rautatabletteja ja mulla ekat kuukautiset niitten syönnin alottamisen jälkeen alkoi 2 päivää etuajassa ja viime kuukautiset 10 päivää etuajassa ja väliin jäi vaan 22 päivää vaikka ennen ovat olleet tosi säännölliset lopetin sit sen raudan syönnin. Laitoin heti syyn niille rautatableteille mutta en tuedä onko se se oikea syy. enkä oo kertonu tästä äidille niin toivon et jos joku enää käy täällä keskustelussa nii osais auttaa.

        Oletko ottanut koronarokotteen? Sillä voi olla kertomasi kaltainen vaikutus kiertoon.
        Kannattaa anemiaa hoitaa koska muuten olo on jaksamaton, päänsärky ja huimaus lisävaivoina joten elä vielä lannistu ja luovuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä keskustelua ei varmaan enää käydä mut sanompahan nyt vaan että itellä todettiin anemia lähipäivinä (oon 14) ja oon alkanu syömään ehkä parikuukautta sitten rautatabletteja ja mulla ekat kuukautiset niitten syönnin alottamisen jälkeen alkoi 2 päivää etuajassa ja viime kuukautiset 10 päivää etuajassa ja väliin jäi vaan 22 päivää vaikka ennen ovat olleet tosi säännölliset lopetin sit sen raudan syönnin. Laitoin heti syyn niille rautatableteille mutta en tuedä onko se se oikea syy. enkä oo kertonu tästä äidille niin toivon et jos joku enää käy täällä keskustelussa nii osais auttaa.

        Rautakuurin tarkoitus on saada rauta-arvot riittävän korkealle. Ei kannata omin päin lopettaa rautakuuria. Lääkäri yleensä määrää tarkistuslabran, niin tiedetään onko anemiasi korjaantunut. Usein rauta-varaston korjaaminen kestää pitkään. Aneemian korjaaminen voi viedä jopa 6-12 kk. Riippuen miten alhainen ferritiini on. Alhainen ferritiini eli varastorauta voi runsastuttaa kuukautisvuotoa. Ei olisi kannattanut lopettaa omin päin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2485
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2173
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      83
      1829
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1621
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1565
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1518
    8. 59
      1384
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1319
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe