Artenomi/ sisustussuunnittelija

täällä ketään sellaista tai...

Unelma-ammattini olisi sisustussuunnittelija, mutta onko muuta keinoa valmistua, kuin artenomin koulutuksen hankkimalla?
Sisustusarkkitehdiksi minun papereillani olisi turhaa edes pyrkiä.
Mietin vain, että mikähän koulutus esim Helena Karihtalalla on, ei kuulosta "pätevöityneeltä": "opiskellut sisustussuunnittelua AJK-jatkokoulutuskeskuksessa" ... Missä sellainen edes on, googlettamalla en löytänyt mitään?!
Millaista palkkaa em saavat?

10

18413

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mariella78

Hei! Koulu, jonka Helena on käynyt löytyy osoitteesta: http://www.ajk-jatkokoulutus.fi/.

Käsittääkseni Artenomin koulutuksella voi tehdä sisustussuunnittelua, mutta varsinaiseksi sisustussuunnittelijaksi (titteli) sieltä ei valmistu. Koulutus on laaja-alaisempi ja siinä saatetaan suuntautua esimerkiksi tekstiilien valintaan/koordinointiin tms. enempi.

• EVTEK

..noita sisustukseen suuntautuneita artenomeja valmistuu mm. Evtekistä Helsingistä.

• olen

huomannut aivan saman, nämä nykyiset suomen huippu sisustussuunnittelijat eivät lähes kukaan ole juuri sitä alaa edes opiskelleet, vaan ovat usein opiskelleet esim tekstiilipuolta, koska suomessa on niin vähän alan kouluja. sisustussuunnittelijaksi valmistuu esim kouvolassa ja joensuussa ja itselläkin olisi tavoite päästä jompaan kumpaan noista kouluista jatkamaan koulutusta t:kohta sisustaja-artesaaniksi valmistuva

• kovin

ammattitaitoiselta kuulosta jos on vuoden mittaisen kurssin käyny t:sisustusalan artesaani, alaa 3v opiskellut

• tietoa

AJK on Helsingissä Liesikuja 7 A, ostoskeskus
      Myyrmannin lähellä. Siellä järjestetään etä-
      opiskeluna sisustussuunnittelijakoulutusta,
      kurssimaksut yksityisen koulun tasoa. Opiskelu
      vaatii todellista motivaatiota ja opetus on
      erittäin hyvätasoista - täältä Karihtalakin on
      valmistunut. Sisustusala on aika pop nyt ja pyr-
      kijöitä on varmasti paljon mutta kannattaa kysyä.
      Palkkaa on monentasoista, kuten koulutustakin.
      Hyvä suunnittelija määrittelee itse palkkansa
      - hyvä sanoma kuuluu kauaksi.

• alalle

Artesaanit, maalarimestarit jne keskittyvät
        koulutuksessa eri asioihin kuin esim. sisustus-
        suunnittelijat ja näin ammattiryhmänä aivan eri-
        tasolla joten vertailua en suorittaisi. Kaikki
        pärjää kun tekee työn huolella ja hyvin - olen
        nähnyt AJK:lta lopputöitä ja voin kertoa että tutkinto sieltä on todella saavutus ja sen eteen
        on tehty kovasti työtä. Koulutuksen ja loppu-
        tutkinnon hyödyntäminen (oli se 1 tai 3 vuotinen)työelämässä on suuri haaste jokaiselle; toinen
        onnistuu, toinen ei. Alalle heppoisilla perus-
        teilla lähteneet karsiutuvat kyllä jo siihen
        loppututkintoon.

• peppi 35
        alalle kirjoitti:

Artesaanit, maalarimestarit jne keskittyvät
        koulutuksessa eri asioihin kuin esim. sisustus-
        suunnittelijat ja näin ammattiryhmänä aivan eri-
        tasolla joten vertailua en suorittaisi. Kaikki
        pärjää kun tekee työn huolella ja hyvin - olen
        nähnyt AJK:lta lopputöitä ja voin kertoa että tutkinto sieltä on todella saavutus ja sen eteen
        on tehty kovasti työtä. Koulutuksen ja loppu-
        tutkinnon hyödyntäminen (oli se 1 tai 3 vuotinen)työelämässä on suuri haaste jokaiselle; toinen
        onnistuu, toinen ei. Alalle heppoisilla perus-
        teilla lähteneet karsiutuvat kyllä jo siihen
        loppututkintoon.

tamk on yksi joka järjestää kursseja hesassa ja treella.koulutus on hyvää ja maksaa itsensä takaisin.sinne on pääsykoe eli jos omasta mielestä osaat jo jotain tai sulla on silmaa niin hae sinne.
        se on samantapainen kuin ajk mutta opettajina on kokeneita konkareita kuten vuokko kantanen,anu ja heikki telivuo,manta viitakoski,lasse räihä,pirkko-liisa topelius,annaleena kähkönen jne....
        erittäin hyvä ja antoisa koulu mutta itsestäänhän loppu on kiini,motivaatio ja halu oppia on edellytys.
        mitä ihmeen väliä sillä on oletko itse opiskellut,käynyt vain kursseja tai oletko saanut oikein tutkinnon.työ puhuu puolestaan,eihän asiakas kysy sinulta koulutuksesta mitään jos olet jo valmiiksi hyvä ja omaat taitoja.onhan esm.helenalla hyvää silmää,mitä sen on väliä millaisen koulutuksen hän on saanut.voithan sinä alkaa laulajaksikin vaikka et ole käynyt kouluja,kunhan osaat laulaa ja sinusta pidetään

• nfdsjklsa
        peppi 35 kirjoitti:

tamk on yksi joka järjestää kursseja hesassa ja treella.koulutus on hyvää ja maksaa itsensä takaisin.sinne on pääsykoe eli jos omasta mielestä osaat jo jotain tai sulla on silmaa niin hae sinne.
        se on samantapainen kuin ajk mutta opettajina on kokeneita konkareita kuten vuokko kantanen,anu ja heikki telivuo,manta viitakoski,lasse räihä,pirkko-liisa topelius,annaleena kähkönen jne....
        erittäin hyvä ja antoisa koulu mutta itsestäänhän loppu on kiini,motivaatio ja halu oppia on edellytys.
        mitä ihmeen väliä sillä on oletko itse opiskellut,käynyt vain kursseja tai oletko saanut oikein tutkinnon.työ puhuu puolestaan,eihän asiakas kysy sinulta koulutuksesta mitään jos olet jo valmiiksi hyvä ja omaat taitoja.onhan esm.helenalla hyvää silmää,mitä sen on väliä millaisen koulutuksen hän on saanut.voithan sinä alkaa laulajaksikin vaikka et ole käynyt kouluja,kunhan osaat laulaa ja sinusta pidetään

Tamkkiin ei todellakiaan kannata mennä opiskelemaan alaa, aivan törkeetä rahastusta verraattuna opetuksen tasoon jne... olen itse käynyt siellä yhden kurssin ja sen jälkeen opiskellut alaa 3vuotta esim. huittisten aikuiskoulutuskeskuksessa jossa opn kuukaudessa yhtäpaljon kuin tamkissa

• demi

Tämä ala kiinnostaisi minuakin hirveästi, mutta en tiedä onko täällä lähellä koulutuspaikkoja... Siis, onko keski-pohjanmaalla mahdollista opiskella sisustussuunnittelijaksi?? Toholammen sisustusala-artesaani koulun tiedän, mutta en sitten muuta...

• sisustus-artesaani

Nyt puhuu Joensuussa sisustus-artesaaniksi valmistunut (tai valmistuva):

Joensuussa koulu on ihan jees, ja meidän ryhmänohjaajana toimii Sirkka Eronen, joka siis opettaa myös aiemmin mainitussa AJK:ssa. Joensuuhun jos haluaa hakea alalle, niin kannattaa varautua siihen, että ala on todella monipuolinen ja paljon käsityöpainotteinen, kuten artesaani-nimityskin viittaa. Alalla opiskellaan pari-kolme kurssia ompelu-, pintakäsittely-, puu- ja metalli-/kivipuolella, joten jos ei nauti käsillä tekemisestä, vaan keskittyy mieluummin siihen piirtämiseen, niin silloin Joensuuhun ei kannata hakea. Joensuu on tosiaan käsityöpainotteinen koulutus. Itse olen kuitenkin viihtynyt ja taso on ollut ihan suhteellisen laadukasta. Muutamilla kursseilla on pitänyt kyllä kyseenalaistaa niiden järkevyys ja opetuksentaso, mutta... Eiköhän näin kaikissa kouluissa ole!
      Sirkka Erosesta voin sanoa sen verran, että hyvä opettaja on, mutta vaatii myös sen että tosiaan riittää motivaatiota alalle ja opettajana hän luottaa sekä uskoo siihen, että opiskelejalla on haluja opiskella aiheesta myös omalla vapaa-ajallaan eikä vain kouluaikaan. Esim. meillä ei ole koulussa käyty ollenkaan läpi mm. tunnettuja klassikko-sisustusasioita, huonekaluja tai valaisimia, vaan ne on itse pitänyt opiskella ja se on itsestä sitten tosiaan kiinni, miten hyvin ne tietää ja tuntee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      25
      4849
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3185
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      208
      2662
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      52
      2625
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2420
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      153
      2350
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      109
      1575
    Aihe