Tumma varjo

Silmä-Sirpa

Kellään tietoa, mistä voi johtua pitkä tumma varjo, joka näkyy toisessa silmässäni aina silmää räpäyttäessä. Varjo viipyy aina pari sekuntia ja katoaa sitten. Vaiva on jatkunut muutaman päivän.

4

6622

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehdoitus

Toi varjo voi olla ehkä oire alkavasta verkkokalvon irtaumasta, mikäli kykenet, käy silmälääkärillä mahdollisimimman nopeasti tutkituttamassa silmänpohjat.

erkkokalvon irtauma on harvinainen silmäsairaus. Verkkokalvon irtauman yleisyys väestössä on 1/10 000 – 20 000 asukasta kohti vuosittain. Irtaumaa edeltää verkkokalvon repeäminen, joka mahdollistaa silmän sisällä olevan silmänesteen pääsyn verkkokalvon alle. Yleensä repeämä on seurausta lasiaiskalvon irtaumasta (kts. jäljempänä).

Verkkokalvon irtauma on etenevä silmäsairaus. Koska paikoiltaan irronnut verkkokalvo ei aisti valoa, näkee potilas näkökentässä irtaumaa vastaavan _varjostuman_. Irtauman laajetessa varjostuma-alue kasvaa. Kun koko verkkokalvo on irronnut, ei silmä enää aisti valoa.Verkkokalvon irtauman riskitekijöitä ovat likitaitteisuus, tietyt verkkokalvon reunaosien ohentumat sekä ikääntyminen.

ohessa pari lainausta..

Verkkokalvon irtauma on aina hoitoa vaativa silmäsairaus. Alkava irtauma voidaan toisinaan rajata laserhoidolla ja näin estää irtauman laajentuminen. Laajat irtaumat vaativat aina leikkaushoidon. Leikkaushoidolla pyritään estämään silmän sokeutuminen ja jo syntyneen varjostuman poistaminen. Äkillinen verkkokalvon irtauma vaatii aina välittömän hoidon.

Verkkokalvon irtauma tapahtuu yleensä äkillisesti. Silmän näkökenttään ilmaantuu etenevä _varjostuma_, joka muutamissa päivissä laajenee peittämään koko näkökentän. Varjon syntyä saattaa edeltää silmän salamointi ja näkökenttään ilmaantunut ’nokisade’. Muuten silmä on täysin oireeton. Verkkokalvon irtaumaa epäiltäessä hoitoon on hakeuduttava välittömästi, koska verkkokalvon irtauma edellyttää pikaista leikkaushoitoa.

• lasiaisen

tai se voi olla myös tavallinen lasiaisensamentuma.

• Silmä-Sirpa
        lasiaisen kirjoitti:

tai se voi olla myös tavallinen lasiaisensamentuma.

En usko että se on lasiaissamentuma. Mulla on myös niitä, mutta tämä on erilainen. Tämä samentuma pysyy aina samassa paikassa, ja "himmenee" parin sekunnin kuluessa. Ikäänkuin verkkokalvo toimisi ko. alueella jotenkin "hitaammin" kuin muualla.

• qqweer
        Silmä-Sirpa kirjoitti:

En usko että se on lasiaissamentuma. Mulla on myös niitä, mutta tämä on erilainen. Tämä samentuma pysyy aina samassa paikassa, ja "himmenee" parin sekunnin kuluessa. Ikäänkuin verkkokalvo toimisi ko. alueella jotenkin "hitaammin" kuin muualla.

Mulla on sama vaiva. Johtuu mulla semmoisesta kuin Retinopatia Centralis Cerosa. Tummalla alueella on myös näkö vähän huonompi, ja tummentuma on tarkan näkemisen alueella. Tumman alueen keskellä voi myös olla selvästi näkevä täplä, eli tummentuma on ikäänkuin rengas. Taustan väri ja valaistus vaikuttaa tummentuman näkymiseen paljon.

Silmän verkkokalvon alle kertyy nestettä, joka haittaa silmänpohjan toimintaa. Paranee itsestään ja tuo sinun vaivasi on tuon sairauden lievin muoto kokemukseni perusteella. Pahetessaan näkökenttä alkaa vääristyä. Paraneminen voi kestää useita kuukausia, mulla tulee vuosi täyteen kohta. Aina välillä pois, sitten taas vaiva palaa takaisin. Sanovat aiheutuvan stressistä ja mulla ainakin pitänee paikkansa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2789
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      19
      2605
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2288
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1881
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      38
      1654
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1575
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1493
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1373
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      34
      1271
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26