Cat 630 & FH 610

korpisoturi

Kyllä Sisu E18 (cat630hv) ja Volvo FH 16 610hv
ovat puukuljetusten Ykköset!.
Kokeilin,ei Sisu jättänyt,mutta eipä volvokaan
ohi mennyt!

13

5233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pölli

      Missä lie hiekkalaatikolla olet puukuormasi ajanut? Sisu on mikä on sen tietää kaikki että sen kehitys on pysähtynyt 70 luvulle minkä mm jokanen pillarimies huomaa AINA uudestaan ja uudestaan kun pyssää tankille. Ja FH 16 paljon melua tyhjästä, yleisessä tiedossa on kuinka Rauman tiellä meni yx Somerolaine 16 ja Humppilalaine 12 eikä tää kuustoistane kaulaa saanu. Sit jos ruvetaan viä puhuun näitte kuustoistaste ajo-ominaisuuksista ni eipä ole niitäkä isommin kehuttu, akseleita ruuvaillaan joka suuntaan kun koitetaan saada vehkeitä pysymään tiellä. Ja siitä kulutuksesta on turha ees mainita 70/100 EI todellakan pitäs olla enää 2000 lukua edes talvella

      • 3:sta merkistä

        Kyllä Sisusta voi jo nykyään sanoa, että ajaa autolla. Ohjaamossa hyvä jousitus, ei tarvitse Peltorit päässä ajella ja ajettavuus on hyvä. Katti-puuautosta on kokemuksia reilun parin vuoden ajalta ja täytyy sanoa, että tyytyväinen olen. Tietysti rungon (ja puutavaran) pituus vaikuttaa hieman ajo-ominaisuuksiin, tulee joillain kuormilla etupainoiseksi, lähinnä jos 3,1 parrua laittaa kaksi reilumpaa nippua vetäjään tai tasapitkän nipun tekee hieman liian eteen ja jättää nosturin pois. Ja pa:en kulutus riippuu ajotavasta, kulkee 50/100km ihan 85km/h:ssa nopeudella (joskus jopa alle hyvältä paikalta ajettaessa). Normaalimpi kulutus on siinä 58-65 litran luokkaa mitä olen seurannu, enemmänkin tietysti saa herkästikkin palamaan :) Ja ei todellakaan ajeta Pohjanmaan lakeuksilla vaan ihan todellisten mäkien takaa ;) Volvoista sen verran, että moni Volvolla ajava/ajokokemusta omaava ei kehu ajo-ominaisuuksia, ns. Volvo-taloissakin saattaa olla 1 auto viidestä (jos sekään) jossa on hyvät ajo-ominaisuudet. Ja kun keli huononee niin huono ajettavuus vain korostuu. Ja näinhän se on ollut iät ajat, siis Volvon ajettavuuden suhteen. Puunajossakin "viihdytään" maantiellä pitkiäkin huikosia niin ajettavuus kyllä korostuu. Scania taitaa olla se paras auto ajaa maantiellä, metsässä kulkeminen vain vaatii omat kujeensa. Esim. tiukemmissa nyppylöissä alkaa pompottaa luvattoman herkästi. Se on nähty omakohtaisesti samoilta savotoilta ajettaessa. Myös tämä taitaa olla niitä ikuisuus-ongelmia, siis pompotus. Puita en Scanialla ole ajanut joten omia kokemuksia ei ole muuta kuin maanteiltä ja paremmilta sorateiltä ja nostotelillä. Kokemuksia Sisuista, Volvoista ja Scanioista puunajossa omaavista muutamat ovat sanoneet suoraan, hieman kärjistäen, että jos Scanialla ajaisi niin kuin Sisulla tai Volvolla niin ei pääsisi minnekkään. Siis metsäpäässä tietenkin. Volvon polttoaineen kulutus, ainakin aiemmissa FH16:sissa oli aika huikeaa jos vain jalka suorana polki menemään. Ja eipä se mikään merkkinsä tehokuningas taida höyryillä kulkea, ainakaan jos ajelee rajoittimessa koko ajan :)


      • loglift
        3:sta merkistä kirjoitti:

        Kyllä Sisusta voi jo nykyään sanoa, että ajaa autolla. Ohjaamossa hyvä jousitus, ei tarvitse Peltorit päässä ajella ja ajettavuus on hyvä. Katti-puuautosta on kokemuksia reilun parin vuoden ajalta ja täytyy sanoa, että tyytyväinen olen. Tietysti rungon (ja puutavaran) pituus vaikuttaa hieman ajo-ominaisuuksiin, tulee joillain kuormilla etupainoiseksi, lähinnä jos 3,1 parrua laittaa kaksi reilumpaa nippua vetäjään tai tasapitkän nipun tekee hieman liian eteen ja jättää nosturin pois. Ja pa:en kulutus riippuu ajotavasta, kulkee 50/100km ihan 85km/h:ssa nopeudella (joskus jopa alle hyvältä paikalta ajettaessa). Normaalimpi kulutus on siinä 58-65 litran luokkaa mitä olen seurannu, enemmänkin tietysti saa herkästikkin palamaan :) Ja ei todellakaan ajeta Pohjanmaan lakeuksilla vaan ihan todellisten mäkien takaa ;) Volvoista sen verran, että moni Volvolla ajava/ajokokemusta omaava ei kehu ajo-ominaisuuksia, ns. Volvo-taloissakin saattaa olla 1 auto viidestä (jos sekään) jossa on hyvät ajo-ominaisuudet. Ja kun keli huononee niin huono ajettavuus vain korostuu. Ja näinhän se on ollut iät ajat, siis Volvon ajettavuuden suhteen. Puunajossakin "viihdytään" maantiellä pitkiäkin huikosia niin ajettavuus kyllä korostuu. Scania taitaa olla se paras auto ajaa maantiellä, metsässä kulkeminen vain vaatii omat kujeensa. Esim. tiukemmissa nyppylöissä alkaa pompottaa luvattoman herkästi. Se on nähty omakohtaisesti samoilta savotoilta ajettaessa. Myös tämä taitaa olla niitä ikuisuus-ongelmia, siis pompotus. Puita en Scanialla ole ajanut joten omia kokemuksia ei ole muuta kuin maanteiltä ja paremmilta sorateiltä ja nostotelillä. Kokemuksia Sisuista, Volvoista ja Scanioista puunajossa omaavista muutamat ovat sanoneet suoraan, hieman kärjistäen, että jos Scanialla ajaisi niin kuin Sisulla tai Volvolla niin ei pääsisi minnekkään. Siis metsäpäässä tietenkin. Volvon polttoaineen kulutus, ainakin aiemmissa FH16:sissa oli aika huikeaa jos vain jalka suorana polki menemään. Ja eipä se mikään merkkinsä tehokuningas taida höyryillä kulkea, ainakaan jos ajelee rajoittimessa koko ajan :)

        Itselläni ei sisusta kokemusta ole muutakun neliakselisesta sr 300 santa-autosta millä ajelin kun kortin saatuani. Mutta tohon scanian pompotukseen ja volvon ajettavuuteen olen itsekin törmännyt. Kanioitahan on paljon akseliperäisinä se luultavasti on osa syy asiaan. Olin tossa talvella tuurailemassa oman homman ohessa kaveria jonka ajokkia oli 610. Aivan hirveä ajaa mielestäni koko ajan oli pidettävä ratista kaksin käsin ja kulutus huiteli 65-70 vaikka ajelevat rauhallisesti. Omana ajokkinani on vuoden vanha 3358 Actros johon olen todella tyytyväinen tehoja ja vääntöjä löytyy kuin isosta kylästä ja ajettavuus on todella hyvä keväällä se vielä parani kun eteen laitettiin 385set. Sivulasien ja kuskin peilin tahriminen on kanssa ominaisuus mikä mersusta puuttuu päinvastoin kuin volvosta. Vaihteisto on kanssa omaa luokkaansa puunajoonkin vaikka moni sen toimivuutta epäileekin. Jarrut ovat kanssa mahtavat lasiin meinaa lyödä päänsä volvon jälkeen ekassa jarrutuksessa. Kulutuskaan ei niin hullumainen ole 53-58 on pyörinyt keleistä riippuen 85 huippunopeutena pitäen. Että vaikka mersua oudoksutaan ja pidetään huonona niin pitkälti seon ennakkoluuloja, omasta mielestäni mersua parempaa puuatoo ei ole tehtykään.


      • meni

        Ko. "kilvanajossa" meni "fh16":n tehoista varmaan sata heppaa Egoon?


      • kanja

        miehet Sisun rinnalle,katotaan sitä alustaa
        ensin,kumpikas on jäänyt 70 luvulle?Kanjanssa
        vielä se Vabiseksen 76/110 runko.leveys sama.
        Ja ajo-ominaisuuksista,ajakaas kanja6x4,eipä
        tuo jyrästä kauas jää.Ja kaiken huippu ilma 6x4,
        puu-autona..voi sitä jos tällä metsään joutu!
        ja kanja kulutus,480:ä,jos alkaa ajamaan,n65l/100
        km.


      • katti ja loglifti 105
        loglift kirjoitti:

        Itselläni ei sisusta kokemusta ole muutakun neliakselisesta sr 300 santa-autosta millä ajelin kun kortin saatuani. Mutta tohon scanian pompotukseen ja volvon ajettavuuteen olen itsekin törmännyt. Kanioitahan on paljon akseliperäisinä se luultavasti on osa syy asiaan. Olin tossa talvella tuurailemassa oman homman ohessa kaveria jonka ajokkia oli 610. Aivan hirveä ajaa mielestäni koko ajan oli pidettävä ratista kaksin käsin ja kulutus huiteli 65-70 vaikka ajelevat rauhallisesti. Omana ajokkinani on vuoden vanha 3358 Actros johon olen todella tyytyväinen tehoja ja vääntöjä löytyy kuin isosta kylästä ja ajettavuus on todella hyvä keväällä se vielä parani kun eteen laitettiin 385set. Sivulasien ja kuskin peilin tahriminen on kanssa ominaisuus mikä mersusta puuttuu päinvastoin kuin volvosta. Vaihteisto on kanssa omaa luokkaansa puunajoonkin vaikka moni sen toimivuutta epäileekin. Jarrut ovat kanssa mahtavat lasiin meinaa lyödä päänsä volvon jälkeen ekassa jarrutuksessa. Kulutuskaan ei niin hullumainen ole 53-58 on pyörinyt keleistä riippuen 85 huippunopeutena pitäen. Että vaikka mersua oudoksutaan ja pidetään huonona niin pitkälti seon ennakkoluuloja, omasta mielestäni mersua parempaa puuatoo ei ole tehtykään.

        Joo, kyllä se Mersu tuntuu auto olevan. Kaveri ajaa soraa aika uudella Actrossilla ja kehuu käteen sopivaksi. Kaaniassa saattaa myös jousen pituus vaikuttaa pompotukseen, ainakin jotkut sitä epäilevät. Tiedä häntä. Vaan herkässä se pompottelu on, kun ajelee samoilla teillä niin huomaa väkisin.


      • kattilainen
        kanja kirjoitti:

        miehet Sisun rinnalle,katotaan sitä alustaa
        ensin,kumpikas on jäänyt 70 luvulle?Kanjanssa
        vielä se Vabiseksen 76/110 runko.leveys sama.
        Ja ajo-ominaisuuksista,ajakaas kanja6x4,eipä
        tuo jyrästä kauas jää.Ja kaiken huippu ilma 6x4,
        puu-autona..voi sitä jos tällä metsään joutu!
        ja kanja kulutus,480:ä,jos alkaa ajamaan,n65l/100
        km.

        Jossainhan se raja kulutuksen suhteen alkaa tulla vastaa myös pienempi tehoisilla vehkeillä. Siinä missä tehokkaampi kulkee voimalla pienemmät menee äärirajoilla. Esimerkki: 460 Scania rahtiajossa ja 580 samassa ajossa, kulutus suht sama tai jopa 580:llä pienempi. Näin on autoilija itse kertonut. Teitty kulutuskin riippuu pitkälti tiestön korkeuseroista, sopivan noususuhdanteinen tie niin isommalla saattaa päästä pienemmällä kulutuksella


    • oikein

      muuten, mutta unohdit maailman tehokkaimman kuorma-auton!!!Kanja 164, siinä jää sisut ja volvot pölli autojen kuninkaalle.

      • oli

        päivän paras vitsi!Kanja puu-autona!Onneksi
        on huumoria vielä.hyvä.


    • tuumailija

      Olen ajanut soraa scanian 143:lla ja sisun 300 sr:llä. Kanikan runko oli kuin lakritsipötkö, kipatessa erittäin huono. Sisu saa plussaa tukevasta rungosta, joka on sora-autossa tärkeää, mutta kaanian hytässä ei tarvittu karvalakkia.. Olen ajanut nyt 14 vuotta puuta, kun sain tarpeekseni sorahommista. Meidän talossa fh12(2kpl), fh16 sekä pillari sisu. Volvot on telivetosia, sisu ei. Sisu syö vähiten ja on tukeva ajaa. iso volvo on työläs ajaa, vikaa ei löydy!! Pikkuvolvot ihan peruspullaa. Eniten pidän sisusta, ohjaamokin on jo hyvä.
      Kaipaan kuitenkin sitä V8 koneen mölinää..

      • 6x4

        pitääki kuluttaa enempi.Tehohäviö ja kitka!
        Mutta odotellaan uutta Volvoa,eiköhän tuo
        vuoden,parin sisällä esitellä.


      • kattilainen

        Onko nostoteli-Sisussa kulutus minkälainen? Jos vaikka ajelee ihan vaikka rajottimessa niin kulkeeko jollain 55 litralla/satasen?
        V8 kyllä jylisee, ei siitä pääse mihinkään


      • v8CAT c 15
        kattilainen kirjoitti:

        Onko nostoteli-Sisussa kulutus minkälainen? Jos vaikka ajelee ihan vaikka rajottimessa niin kulkeeko jollain 55 litralla/satasen?
        V8 kyllä jylisee, ei siitä pääse mihinkään

        v 8 länsikorannikon elonplkahus isommissako ryhmisäkö näin miti tä tekisitö jo starvits vaikka nykäys apua help ? nimari sisu cat 15 ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1776
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      15
      1480
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1164
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1163
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1151
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1116
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1111
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1084
    Aihe