sinä

jaina

alaikäinen,
mikä wiccassa kiinnostaa? Siis jos kiinnostaa?

6

648

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rhiannon

      Minua henkilökohtaisesti kiinnostaa wiccassa sen tasa-arvoisuus Jumalan ja Jumalattaren välillä, luonnon kunnioitus ja se, että magian avulla uskotaan voivan vaikuttaa asioihin. Olen aina ollut kiinnostunut yrteistä, kristalleista ja kelttiläisistä/kreikkalaisista myyteistä, ja wicca tuntuu olevan minulle oikeampi kuin kristinusko.
      Sapattien kierto tuntuu koko ajan yhä luonnollisemmalta, mikä on sinänsä aika erikoista, kun on koko pienen ikänsä tottunut vain kristillisiin juhlapyhiin. Tiedonjanoni on valtava ja sitä mukaa kun opin, kiinnostukseni kasvaa. Olen aina uskonut wiccan lakeihin ja periaatteisiin, en ole vain pystynyt kategorioimaan ja 'selventämään' uskomuksiani.

    • Mua kiinnostaa ykseys luonnon kanssa ja myös tasa-arvo Jumalan ja Jumalattaren välillä. Itse olen asunut metsän keskellä koko pienen elämäni ja olen aina uskonut metsässä asuvan keijuja ja peikkoja ja metsänhenkiä. Lääkinnyt olen itseäni jo kauan luonnon kasveilla ja apteekin rohdot olen jättänyt omaan arvoonsa. Parannus lähtee itsestä. Muutenkin olen suuri fantasiafani joka myös vaikuttaa uskomuksiini.

      En hyljeksi Kristinuskoa sillä koko sukuni on uskovainen. Wiccalaisuus vain on enemmän minunkaltaiseni. :)

    • Anoriel

      Miksi kysyt? Ja miksi puhuit alaikäisistä kuin olisimme jokin laji? Mutta vastaan niin hyvin kuin osaan. Olen oppinut pienestä pitäen kunnioittamaan luontoa, ja tasa-arvoa... Ja olen ollut kiinnostunut elämästä ja magiasta, sekä ylipäätään kaikesta "yliluonnollisesta". Aluksi ahdistuin kristinuskon miesvaltaisuudesta, ja aloin etsiä Jumalatar uskontoa...Ja sitten vain löysin wiccan, ja tajusin että wiccan käsitykset ja elämäntavat sopivat(luultavast)minulle.

      • jaina

        "Miksi kysyt? Ja miksi puhuit alaikäisistä kuin olisimme jokin laji?"

        On hyvin kiinnostavaa, miksi noin viisitoistavuotinen ei valitsekaan valtauskontoa, vaan ympäristön vaikeneman ja valtavirtakeski-ikäisten halveksiman uskonnon.

        Alaikäisväestöltä enimmäkseen puuttuvat myös henk.koht. tosielämänkokemukset esim. kaksinaismoralismista jne.tms. Eli eivät pettymyksetkään (uskonnollisiin instituutioihin tai ihmisiin) voi olla pääasiallisin syy siihen, miksi kääntymys wiccaan tapahtuu.

        Immanenssin jumalkäsityksen omaksumisen helppous (luullakseni) on minusta myös hämmästyttävää, eritoten, kun oletusarvo on, että Jumala on luonnon ja elämän ulkopuolella.

        Semmoinen mutu on, että viisitoistavuotiset keksivät itse uskontonsa ja kasvattavat itse omaa hengellisyyttään. Kun on tutustunut muutamiin fundamentalistisiin kristillisiin vouhottajiin, herää hämmästys pikkuwiccojen rohkeutta ja itsenäistä ajattelua kohtaan.


      • Poison
        jaina kirjoitti:

        "Miksi kysyt? Ja miksi puhuit alaikäisistä kuin olisimme jokin laji?"

        On hyvin kiinnostavaa, miksi noin viisitoistavuotinen ei valitsekaan valtauskontoa, vaan ympäristön vaikeneman ja valtavirtakeski-ikäisten halveksiman uskonnon.

        Alaikäisväestöltä enimmäkseen puuttuvat myös henk.koht. tosielämänkokemukset esim. kaksinaismoralismista jne.tms. Eli eivät pettymyksetkään (uskonnollisiin instituutioihin tai ihmisiin) voi olla pääasiallisin syy siihen, miksi kääntymys wiccaan tapahtuu.

        Immanenssin jumalkäsityksen omaksumisen helppous (luullakseni) on minusta myös hämmästyttävää, eritoten, kun oletusarvo on, että Jumala on luonnon ja elämän ulkopuolella.

        Semmoinen mutu on, että viisitoistavuotiset keksivät itse uskontonsa ja kasvattavat itse omaa hengellisyyttään. Kun on tutustunut muutamiin fundamentalistisiin kristillisiin vouhottajiin, herää hämmästys pikkuwiccojen rohkeutta ja itsenäistä ajattelua kohtaan.

        Olen nyt jo täysikäinen, mutta pakanuuden löysin itsekin siinä noin 15 vuoden iässä. Tai no jollain tavalla se oli aina vastannut uskomuksiani, mutta siis sain vihdoin ihan kunnon informaatiota että tällainenkin maailmankatsomus on olemassa.

        "Alaikäisväestöltä enimmäkseen puuttuvat myös henk.koht. tosielämänkokemukset esim. kaksinaismoralismista jne.tms. Eli eivät pettymyksetkään (uskonnollisiin instituutioihin tai ihmisiin) voi olla pääasiallisin syy siihen, miksi kääntymys wiccaan tapahtuu."

        Itselläni juuri tuo oli syy, se kristinuskon tekopyhyys, järjenvastaisuus, kaksinaismoralismi, ristiriidat, yms. olivat syy miksi käännyin pois siitä (en tosin wiccaksi, vaikka pakana olenkin) ja oman havaintoni mukaan nuo syyt ovat hyvin yleisiä.

        Ja totta hitossa alaikäinen etsii eriäviä maailmankatsomuksia ja aatteita. Yleensä siinä varhaisteini-iässä kun nuori itsenäistyy ja alkaa ajattelemaan laajemmin tulee myös tarve poliittisten aatteiden ja uskontojen tutkimiselle.


      • Sulwen
        jaina kirjoitti:

        "Miksi kysyt? Ja miksi puhuit alaikäisistä kuin olisimme jokin laji?"

        On hyvin kiinnostavaa, miksi noin viisitoistavuotinen ei valitsekaan valtauskontoa, vaan ympäristön vaikeneman ja valtavirtakeski-ikäisten halveksiman uskonnon.

        Alaikäisväestöltä enimmäkseen puuttuvat myös henk.koht. tosielämänkokemukset esim. kaksinaismoralismista jne.tms. Eli eivät pettymyksetkään (uskonnollisiin instituutioihin tai ihmisiin) voi olla pääasiallisin syy siihen, miksi kääntymys wiccaan tapahtuu.

        Immanenssin jumalkäsityksen omaksumisen helppous (luullakseni) on minusta myös hämmästyttävää, eritoten, kun oletusarvo on, että Jumala on luonnon ja elämän ulkopuolella.

        Semmoinen mutu on, että viisitoistavuotiset keksivät itse uskontonsa ja kasvattavat itse omaa hengellisyyttään. Kun on tutustunut muutamiin fundamentalistisiin kristillisiin vouhottajiin, herää hämmästys pikkuwiccojen rohkeutta ja itsenäistä ajattelua kohtaan.

        ...ihminen etsii eniten itseään ja muodostaa maailmankuvaansa. Silloin kolutaan kirjoja, kavereiden, tuttujen ja jopa vanhempien kokemuksia ja etsitään sitä itselle sopivaa; niin uskontoa, kuin muitakin aatteita.

        -Sulwen


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      193
      2128
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      287
      1652
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1345
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      82
      1234
    5. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1127
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      89
      1126
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      184
      1042
    8. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      4
      969
    9. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      874
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      65
      862
    Aihe