Veneessäni on sähköinen ankkurivinssi.Uskaltaako Bruce-tyyppisen 15 kg ankkurin pudottaa paikassa kuin paikassa alas (kunhan kettinki riittää) vai oletteko kohdanneet koskaan ongelmia että vinssi ei olisikaan jaksanut nostaa jos ankkuri liikkuu vaikka jonkun uppotukin alle tms..? On ihan uusi tuttavuus toi vinssi ja vähän jännää.Minkäs kokoinen tulisi olla ankkurin kun vene painaa kymmenisen tonnia? Että pysyykö tuolla vai laitanko toisen samanlaiset ankkurin käsipelillä perästä veteen ja kiristän näiden väliin veneen? Vai mitenkä bruukkaatte toimia kun pitäisi tän kokoista paattia kiinnittää tukevasti ankkuripelillä?
Ankkurin kanssa?
14
4751
Vastaukset
- Jönssen
Kalliopohjalla ei varmasti pysy paikallaan,mutta mutapohjassa tod.näk pysyy 10 000 kg vene kyllä tollakin ankkurilla.Poiju olisi järkevin koska ankkurin ja kettingin saat pestä jos mutapohjaan pudotat=aika ikävää touhua.
Vinsseissä voimaa tosi paljon,eli nostaa heikommatkin sen 400 kg kevyesti,eli jos ei ihan ison kiven reunaan ole jotenkin sotkeutunut,niin kyllä se ylös tulee!- Laarssoni
Niin, muista kuitenkin merikortista katsoa ennen ankkurin pudottamista, ettei ole merikaapelia tai vesijohtoa just siinä kohdassa, kyllä se vinssi ne varmaan ylös ottaa, mut saattaa tulla arvokas ankkurointi... :-)
- Entäentä?!
Laarssoni kirjoitti:
Niin, muista kuitenkin merikortista katsoa ennen ankkurin pudottamista, ettei ole merikaapelia tai vesijohtoa just siinä kohdassa, kyllä se vinssi ne varmaan ylös ottaa, mut saattaa tulla arvokas ankkurointi... :-)
Entä jos laittaa ton tupla-ankkurin,eli tapahtuuko ankkuria vinssillä kelatessa niin että vene liikkuu ensin ankkurin kohdalle ja sitten vasta nousee ankkuri vai pysyykö vene paikallaan ja ankkuri tulee veneeseen? Uskaltaako vinssillä kelata vaikka alkaisi vetää koko venettä ankkurin suuntaan(onko liian kova rasitus,voiko vinssi hajota)? Kuvitellaan vielä tilanne jossa olisi vatsatuulta ja aallokkoakin edessä...Kun en yhtään tosiaan tiedä näistä vinsseistä
- jani
Entäentä?! kirjoitti:
Entä jos laittaa ton tupla-ankkurin,eli tapahtuuko ankkuria vinssillä kelatessa niin että vene liikkuu ensin ankkurin kohdalle ja sitten vasta nousee ankkuri vai pysyykö vene paikallaan ja ankkuri tulee veneeseen? Uskaltaako vinssillä kelata vaikka alkaisi vetää koko venettä ankkurin suuntaan(onko liian kova rasitus,voiko vinssi hajota)? Kuvitellaan vielä tilanne jossa olisi vatsatuulta ja aallokkoakin edessä...Kun en yhtään tosiaan tiedä näistä vinsseistä
No eihän ankkuri tietenkään ylös tule, ennen kuin köysi/ketju on pystysuorassa.
- rauhassa
Entäentä?! kirjoitti:
Entä jos laittaa ton tupla-ankkurin,eli tapahtuuko ankkuria vinssillä kelatessa niin että vene liikkuu ensin ankkurin kohdalle ja sitten vasta nousee ankkuri vai pysyykö vene paikallaan ja ankkuri tulee veneeseen? Uskaltaako vinssillä kelata vaikka alkaisi vetää koko venettä ankkurin suuntaan(onko liian kova rasitus,voiko vinssi hajota)? Kuvitellaan vielä tilanne jossa olisi vatsatuulta ja aallokkoakin edessä...Kun en yhtään tosiaan tiedä näistä vinsseistä
Siinä vinssissä on todennäköisesti ylikuormasuoja, tai ainakin pitäisi olla. Oman kokemukseni mukaan voit vedättää ankkurivinssillä, mutta jos on kova vastatuuli ja vasta-aallokko niin suosittelen että "vedätys" tehdään moottorilla. On meinaa vittumainen tilanne kun kovassa kelissä ylikuormasuoja laukeaa ja se kun on yleensä sijoitettu ihan jonnekin muualle kuin minne pitäisi. Lähde siinä sitten kesken hässäkän etsimään sitä kytkintä (ja tämähän tapahtuu aina pimeässä).
Kokeile sitä vinssillä vedättämistä jossain paikassa missä on tilaa (siis jos siinä on se ylikuormasuoja). Ainakin niillä vinsseillä mitä minä olen käyttänyt on voinut vedättää kettingin lähes "suoraksi". - JantteKK
rauhassa kirjoitti:
Siinä vinssissä on todennäköisesti ylikuormasuoja, tai ainakin pitäisi olla. Oman kokemukseni mukaan voit vedättää ankkurivinssillä, mutta jos on kova vastatuuli ja vasta-aallokko niin suosittelen että "vedätys" tehdään moottorilla. On meinaa vittumainen tilanne kun kovassa kelissä ylikuormasuoja laukeaa ja se kun on yleensä sijoitettu ihan jonnekin muualle kuin minne pitäisi. Lähde siinä sitten kesken hässäkän etsimään sitä kytkintä (ja tämähän tapahtuu aina pimeässä).
Kokeile sitä vinssillä vedättämistä jossain paikassa missä on tilaa (siis jos siinä on se ylikuormasuoja). Ainakin niillä vinsseillä mitä minä olen käyttänyt on voinut vedättää kettingin lähes "suoraksi".Toi ylikuormasuoja? Eli lukitseeko vaan vinssin (sammuttaa moottorin) kun tulee liikaa vastusta vai päästääkö kettingin löysäksi vai mitä..? Kun puhuit siitä katkaisimestakin jotain?
- "sulake"
JantteKK kirjoitti:
Toi ylikuormasuoja? Eli lukitseeko vaan vinssin (sammuttaa moottorin) kun tulee liikaa vastusta vai päästääkö kettingin löysäksi vai mitä..? Kun puhuit siitä katkaisimestakin jotain?
Sähkövinseissä tuo suoja on yleensä käytännössä sulake mahdollisesti lämpökatkaisija lisänä, eli moottori pysähtyy jos virtaa menee liikaa (liian iso kuormitus moottorille) ja jos lisänä on tuo lämpökatkaisija niin reagoi myös moottorin kuumenemiseen ylikuorman takia. Eli sammuttaa vinssin mutta ei laukaise kettinkiä vapaaksi. Sieltä pitäisi löytyä myös mekaaninen "murtokohta" joka laukeaa ja vapauttaa ketjun ennenkuin vinssi irtoaa kannesta (tai vie puolet kannesta kaikenlaista muuta mennessään) mutta tuon murtoraja pitäisi olla moninkertainen tuohon moottorin katkaisukuormaan verrattuna.
- ggg
Ankkuria ei pudoteta se lasketaan!!!
Että pysyykö tuolla vai laitanko toisen samanlaiset ankkurin käsipelillä perästä veteen ja kiristän näiden väliin veneen?
---
Millaisiin paikkoihin aiot veneesi kiinnittää..?- fastest
Pikkuisen tuntuu että et ole kovasti sinut tuon ankkuroimisen kanssa yleensäkään. Eikä siinä mitään pahaa ole, sillä kysymällähän ne asiat selviävät.
Pääankkurin paino lasketaan Laskemalla veneesi pituus metreinä veneesi leveys metreinä uppouma (paino) tonneina eli esimerkiksi jos vaneesi on 10 m 3,2 m 5 tn on ankkurin vähimmäispaino n.18 kg. Tietämättä veneesi muita mittoja, epäilen kovasti ankkurisi painon riittävyyttä.
Tuo ankkuripelin vetokyky sinun kannnattaa tarkistaa ihan laitteen teknisistä tiedoista. Jos manuaalit eivät ole tallessa, tai laitteen kyljessä ole merkintöjä, niin soittamalla maahantuojalle tai vaikka googlettamalla netissä varmasti saat tiedot.
Laittamalla veneen kahden ankkurin väliin, et saa sitä pysymään yhtään paremmin paikallaan kovassa tuulessa jopa päin vastoin. Toisella ankkurilla saat kyllä varmistettua sen, että jos ankkuroit tiukassa paikassa, niin perä ei käänny tuulen suunnan muuttuessä ei haluttuun suuntaan esim kaislikkoon tai kiville.
Toisaalta kun sinulla on ankkuri keulasta pohjassa, niin vene kääntää keulan aina tuuleen päin jolloin tuulipinta on minimissään. Jos sinulla on vene kahden ankkurin välissä, ja yön aikana tuulen suunta muuttuu, niin vene ei pääsekään edullisimpaan asentoon ja ankkuri saattaa pettää. Mielummin laitat sen toisen kin ankkurin sieltä keulasta.
Itse olen ainakin käsin ison veneen ankkurin kanssa touhutessa oppinut, että jos mahdollista, niin kaveri ajaa veneen ankkurin viereen, minä vain kelaan löysät pois. Jos ankkuri on tiukassa, kiinnitän ankkuriköyden knaapiin kiinni ja irroitamme ankkurin vetämällä koneella päinvastaiseen suuntaan mistä veto on aikaisemmin tullut. Näin en riko selkääni. Ankkurin irtoamisen pohjasta huomaa kyllä.
Muista, että ankkurin pidon kannalta on tärkeää kuinka paljon köyttä(ketjua) mitä enemmän sen parempi. Lisäksi voit varmistaa pidon, vedättämällä ankkuria pakilla varovasti kunnes tunnet sen tarttuneen.- pate
Ei ihan tarkalleen pidä paikkansa. Ainakin Brucen sivuilla http://www.bruceanchor.co.uk/ annetaan 10 metrin veneelle joka on 3,3 metriä leveä ankkurin painoksi käyttöankkurille 5 kg (7 beaufort tuuli) ja myrskyankkkurin painoksi 10 kg (9 beaufort tuuli). Pohjan laatu toki vaikuttaa ja esim. kivipohjaan Bruce tarttuu heikosti. Mainitun ankkurin painoa lisäämällä ei todennäköisesti kuitenkaan juurikaan saavuta lisäpitoa huonolla pohjalla. Suomessa tyypillinen mutapohja on Brucelle erittäin hyvä ankkurointipohja. 10 kg pitäisi siis painon puolesta riittää mainiosti.
- jare
pate kirjoitti:
Ei ihan tarkalleen pidä paikkansa. Ainakin Brucen sivuilla http://www.bruceanchor.co.uk/ annetaan 10 metrin veneelle joka on 3,3 metriä leveä ankkurin painoksi käyttöankkurille 5 kg (7 beaufort tuuli) ja myrskyankkkurin painoksi 10 kg (9 beaufort tuuli). Pohjan laatu toki vaikuttaa ja esim. kivipohjaan Bruce tarttuu heikosti. Mainitun ankkurin painoa lisäämällä ei todennäköisesti kuitenkaan juurikaan saavuta lisäpitoa huonolla pohjalla. Suomessa tyypillinen mutapohja on Brucelle erittäin hyvä ankkurointipohja. 10 kg pitäisi siis painon puolesta riittää mainiosti.
tuo Fastest kaava näyttää olevan sama kuinkatsastusohjeissa, joten kai siinä jotain taikaa on
- JoJo
Tuo mainittu kaava pitää paikkansa "normaaleille" ankureille (esim. tukkiankkuri). Ns. kevytankkuri (kuten Bruce) voi olla 40% kevyempi kuin tuolla kaavalla laskettu suosituspaino. Eli Fastest:in esimerkissä riittäisi n. 11 kg painoinen Bruce. 11 kg:n bruce-ankkureitahan ei ole, mutta tuo antaa osviittaa millainen bruce sinun veneeseesi sopisi.
Kts. lisätietoja ankkurin mitoituksesta katsastussäännöistä http://www.purjehtija.fi/asp/system/empty.asp?P=167&VID=default&SID=747601336759743&S=1&A=closeall&C=27811
- Matkapurjehtija
Veneen pääankkuri on mitoitettava ankarimpien olosuhteiden mukaan, varustettava ainakin ankkurinpuoleisesta päästä riittävällä määrällä ketjua. Tiedot saa ankkurien valmistajalta.
Ankkuriköyden tai ketjun pituus on oltava riittävä veden syvyyteen nähden, yleesä yli 5-kertaa veden syvyys.
Varmistettava ankkurin pitävyys kriittisimmän tuulen ja aallokon mukaan esimerkiksi koneella vedättämällä.
Varmistettava riittävä liikkuma-ala ankkurissa liikkuvalle veneelle.
Esittämäsi kaksoisankkurointitapa on täysin virheellinen ja sopii vain ehkä hetkittäisiin pysähdyksiin ahtaissa paikoissa, jos sää sallii.
Kaksoisankkurointi keulasta on parempi ratkaisu, mutta Suomen vaihtelevissa tuulissa ei mikään hyvä tapa. Vene voi liikkuessaan sotkea ankkuriköydet.
Jos haluat varmistua ankkurin ylössaannista, laita Bruce -ankkurin "nurkassa" olevaan reikään köysi ja pieni merkkipoiju. Jos ankkuri ei nouse normaalisti, voi ankkurin irroittaa köyden avulla.
Ankkuroinnissa on kauniina kesäpäivänäkin varauduttava mahdollisiin ukkospuuskiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä841719Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2721595Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2881373Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1701299- 57915
- 48881
- 66874
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em66873Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui40861Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤48838