Monet yritykset pitävät mustaa listaa ei-toivotuista työntekijöistä. Onko sinulla kokemuksia joutumista tuolle listalle töitä hakiessasi? Toinen tapa, joka vaikeuttaa työnsaantia
on saada negatiiviset palautteet edelliseltä työnantajalta, jolloin työnsaanti hankaloituu entisestään.
Musta lista
25
7377
Vastaukset
- joku---
Mustista listoista en tiedä, mutta paikalliset it-firmat ovat tehneet herrasmiessopimuksen jonka perusteella toisilta ei rekrytoida työntekijöitä. Eli vaikka olis billin ja linussin taidot niin et pääse edes työhaastatteluun jos paikkakunnan sisällä yrität vaihtaa työpaikkaa.
Yrittävät painaa palkat alas tällä systeemillä ja paskat ne onkin. Kyseessä oli siis ~30000 asukkaan kaupunki.. - .....................
mustista listoista. Tärkeämpää on henkilökohtaiset yhteydet ja tutuntutut, joilta kysellään hakijoista. Senkin voi kiertää, jos vain voi liittää cv:hen suosittelijoita. Harva kyselee joka puolelta, jos on aitoa tietoa tarjolla.
- näin on
Tiedän myös, että tälläisiä sopimuksia on käytössä. Tosin herrasmiessopimukset eivät ole enää voimassa kun olet irtisanoutunut/irtisanottu työpaikasta.
- ollisan
En usko mihinkään "musta lista"-salaliittoihin. Eri asia on tietenkin se, että yleensä etenkin itse irtisanoutuneesta henkilöstä soitetaan entiselle työnantajalle, ja kysytään mistä kiikasti.
Tässä onkin sitten kiinni entisen työnantajan fiksuudesta/tyhmyydestä/kusipäisyydestä, mitä kyselyyn vastataan.
Itse arvelisin että jos ko. työnhakija on irtisanoutunut entisestä työstään syistä, jotka liittyvät esimiessuhteisiin tms. niin lausunnosta tulee yleensä aika tyly. Näin aivan siitä riippumatta kuka siellä on häiriköinyt. Häiriköinnin vastustajat saavat näissä lausunnoissa häirikön leiman. Tämä on ylemmille esimiehille ja henkilöstöhallinnolle suorastaan lojaliteettivelvoite.- ..............................
Työhaastattelussa kannattaa näissä asioissa olla mahdollisimman avoin. Ei ole mitenkään harvinaista, että sukset ristissä esimiehen kanssa on itseään varjellakseen enemmältä paskalta ollut ihan viisastakin sanoa itsensä irti. Rekrytoija sitten osaa tehdä ihan itse omat johtopäätöksensä asiasta. Ihmisiä kaikki ollaan.
- Tätä vedättäjää
.............................. kirjoitti:
Työhaastattelussa kannattaa näissä asioissa olla mahdollisimman avoin. Ei ole mitenkään harvinaista, että sukset ristissä esimiehen kanssa on itseään varjellakseen enemmältä paskalta ollut ihan viisastakin sanoa itsensä irti. Rekrytoija sitten osaa tehdä ihan itse omat johtopäätöksensä asiasta. Ihmisiä kaikki ollaan.
Haastattelijaan ei kannata luottaa yhtään. Se on työnhakijan vihollinen numero yksi.
99% haastattelijoista keskittyy työtehtävän kannalta toisarvoisiin asioihin. Haastattelijoiden käyttäytymisen selittää kuviteltujen tai todellisten riskien välttelypyrkimys, oman arvomaailman ylenmääräinen korostaminen ja uteliaisuus.
- minä vaan
En tiedä mustista listoista, mutta piirit ovat pienet ja suosituksia kysellään. Verkostominen alkaa jo opiskeluaikana.
- kannattaa
Jos haet Valtiolta IT töihin ei yhtään haittaa, jos on SDP:n jäsenkirja. Kannattaa siis hankkia.
Se vaan on yksi ylimääräinen "vero" joka pitää maksaa.
Jos haastattelussa kysyvät vakaumusta niin voit sitten väläyttää.- ollisan
Tämä edellinen kirjoittaja on saattanut olla tosissaankin, mene ja tiedä. Kaikenlaista on näköjään liikeellä.
- Tutkain
ollisan kirjoitti:
Tämä edellinen kirjoittaja on saattanut olla tosissaankin, mene ja tiedä. Kaikenlaista on näköjään liikeellä.
Muutaman suoraan asianlaidan myöntävän olen jopa tavannut.
- ei-poliittinen
Tutkain kirjoitti:
Muutaman suoraan asianlaidan myöntävän olen jopa tavannut.
Poliittinen touhu oksettaa enkä voisi kuvitellakaan äänestäväni SDP:tä.
Mutta töiden saamisessa siitä on kyllä hyötyä. P-juttu, mutta minkäs voit.
Ehkä asia paranee tulevaisuudessa.
Yksissä pippaloissa, jouduin laulamaan "Kansainvälistä". - ollisan
ei-poliittinen kirjoitti:
Poliittinen touhu oksettaa enkä voisi kuvitellakaan äänestäväni SDP:tä.
Mutta töiden saamisessa siitä on kyllä hyötyä. P-juttu, mutta minkäs voit.
Ehkä asia paranee tulevaisuudessa.
Yksissä pippaloissa, jouduin laulamaan "Kansainvälistä".Kyllä minä voin uskoa tuon "Kansainvälisen" laulamisen. Arvaanpa vain, että
a) siitä on aikaa suunnilleen 30 vuotta
b) se porukka ei ollut demareita - ei-poliittinen
ollisan kirjoitti:
Kyllä minä voin uskoa tuon "Kansainvälisen" laulamisen. Arvaanpa vain, että
a) siitä on aikaa suunnilleen 30 vuotta
b) se porukka ei ollut demareitaa) väärin. Ajattele ny vähän. 30 vuotta sitten ei ollut IT töitä ollenkaan
b) oli demareita. Yksi pippaloissa mukana laulanut oli yksi joka joutui virkaansa astuttuaan luopumaan jäsenyydestään. Arvaa mikä virka oli kyseessä?
(en anna oikeita vastauksia)
terveisin vaan yksi "tapa"-sdp-läinen! - Ksik
ei-poliittinen kirjoitti:
a) väärin. Ajattele ny vähän. 30 vuotta sitten ei ollut IT töitä ollenkaan
b) oli demareita. Yksi pippaloissa mukana laulanut oli yksi joka joutui virkaansa astuttuaan luopumaan jäsenyydestään. Arvaa mikä virka oli kyseessä?
(en anna oikeita vastauksia)
terveisin vaan yksi "tapa"-sdp-läinen!Dzot,dzot. Olen ollut näissä hommissa 33 vuotta, tosin silloin IT tarkoitti ilmatorjuntaa, ja tietokoneita käsiteltiin ATK:n avulla. Ja onpa Suomen ensimmäisestä tietokoneesta jo 47 vuotta.
- DI-3
Noin niinkun tietoliikennepuolella?
- just noin!!!!!
kerro vaan vakaumuksistasi haastatelussa : " olen demari kun valtiolla on kiintiö niitten palkkaamiseksi"
Olet nero!!!!!!
- Jos jotain vain löytyy
En ikinä ole tuollaista "mustaa listaa" nähnyt
enkä sitä usko pienissä ja pk-yrityksissä olevankaan. Kenties noi "pomo tuntee toisen pomon"
ja kysyy sitä kautta, että onko joku henkilö "hankala tapaus" on se todennäiköisin syy saada huonot "suositukset" jos joku alkaa penkoa taustoja.
Sitä en epäile etteiko Suomen suurimmilla yrityksillä jotka palkkaavat konsultteina ihmisiä sisään olisi jotain "bad boys" tietokantaa. Olen asiasta (melkein) varma.
Itse olen huomannut, että kun vaihtaa jo pelkästään toimialaa (esim. tietoliikenne puolelta
vaikka kaupan alalla tms.) niin noista kyselyistä voi aika hyvinkin päästä eroon.
Toisaalta työntekijällekin on maltti valttia eli kun lähtee niin pyrkii (tai ainakin yrittää olla)
haistattamatta paskoja edelliselle pomolle.
Tiedän omasta kokemuksesta että se on kuitenkin vaikeaa :) Toisaalta viikon kuluttua olo on jo helpompi.
Sittenhän on vielä mahdollisuutena mennä joksikin aikaa toiselle paikkakunnalla tai jopa ulkomaille.
Ei ne enää yleensä lähde kyselemään mistään vanhoista työsuhteista. Nykyäänhän IT-firmojen elinikäkin saattaa olla aika lyhyt. Konkurssiinhan niistä menee parissa vuodessa aina osa ;) - Falc
Musta lista yrityksistä? Pieni ajatusleikki OK?
Olet töissä Yritys A:ssa.Työnantajasi on vapaa-
muurari, tai johdossa joku on.Olet vaihtamassa
yritys B:n, jossa yllätys, yllätys on myös vapaa-
muurari veljiä.Ehkä sama loosi? Tässä vaiheessa
nyt pitää hälytyskellojen soida.Jos joku ei tunne
tätä salaista loosiherra seuraa, niin lyhyesti
sanoen.Vapaamuurari haluaa sinulta riistää:
kristinuskon, yksilön vapauden, oikean tiedon-
välityksen, turvallisuuden, isänmaan arvojen
tuhoaminen.- kysyä
työhaastettelussa, että "kuka auttaisi köyhän lesken poikaa?" No, ehkä kannattaa ensin selvittää, että mikä se muurareitten tämänhetkinen "salainen" avunpyyntö on.
- NOIN!
Koettakaahan nuoret hölmisköt saada päähännne että jos jotain ollaan palkkaamassa niin sen taustoja aina tutkitaan jos ees jonkinlaiseen oikeaan työpaikkaan on menossa!
Kerran haistatat paskat pomolles ja sitten otat loparit niin omapahan on ihmees jos töitä ei ihan heti juosta kotiin tarjoamaankaan.
Listoja Oikeastikkaan ei ole olemassa mutta mistä imeestä on tullut ajatus että vakka pennut "verkostoituu" kouluissa ja silleen.. siis että yrittäjillä ja firmoilla ei ole kanssa käymistä???
Voi hyvä tavaton- Outoja ajatuksia
"Listoja Oikeastikkaan ei ole olemassa mutta mistä imeestä on tullut ajatus että vakka pennut "verkostoituu" kouluissa ja silleen.. siis että yrittäjillä ja firmoilla ei ole kanssa käymistä??? "
Suomen laki määrittelee, miten ja mitä informaatiota rekrytoitavasta voi saada, ja mistä.
Ihmisillä on sellainen harhakäsitys, että laista pitäisi välittää. - höpps
Outoja ajatuksia kirjoitti:
"Listoja Oikeastikkaan ei ole olemassa mutta mistä imeestä on tullut ajatus että vakka pennut "verkostoituu" kouluissa ja silleen.. siis että yrittäjillä ja firmoilla ei ole kanssa käymistä??? "
Suomen laki määrittelee, miten ja mitä informaatiota rekrytoitavasta voi saada, ja mistä.
Ihmisillä on sellainen harhakäsitys, että laista pitäisi välittää.Kyllä itestä on tehty ain tiedustelut entisille työnantajille aikoinaan. Se on mulle kerrottukin.
Joskus olen palkannutkin ihmisiä ja silloin olen aina soittanut ainakin parille viimeiselle palkanmaksaja_kolleegalle "kamujen kesken" kun net parit duunarit on otettu loppu suoralle.
- tosi on!
"joka vaikeuttaa työnsaantia
on saada negatiiviset palautteet edelliseltä työnantajalta, jolloin työnsaanti hankaloituu entisestään."
Pitää paikkaansa! Rekrytointi firmoilla on yhteyksiä työnantajiin. Jos firma A sanoo rekrytointifirmalle, että "ei valita ja jos hommaatte tälle duunarille töitä niin me vaihdamme rekrytointifirmaa..."
Samoin monet työhönhaastattelijat soittavat entisille pomoille ja keskustelevat luottamuksellisesti... ja auta armias, jos sinulla on huonot välit pomoihin...- ikuistyötön?
Olen ollut 3 paikassa töissä IT-alalla. Keskimmäisessä astuin muka pomon varpaille, erotettiin. Nyt tuntuu, etten saa töitä ja tällä viikolla selvisi, että joku levittää terveystietojani. Epäilen tuota keskimmäistä firmaa.Entä jos jätän sen pois cv:stä?Tarkistaako ne verottajalta ex-työnantajat?
- Anonyymi
Kyllä, olen samaa mieltä. Työntekijöitä voidaan "plokata" mielivaltaisesti ja jopa syyttää rikoksista samalla suojella rikoksen tekijää selantakana! Työtänsä asiallisesti tehnyt saadaan näyttämään syylliselta. Tällä voidaan tuhota jopa työelämän mahdollisuudet!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t897229- 353821
- 453420
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402562- 2082366
- 412352
- 1232246
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292149Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241878- 401809