LÄVISTYKSET

neljän tyttösen äiti

Meillä on vuoden päivät puhuttu lävistysten ottamisesta. 13v. haluaisi napaan ja 11v. nenään. En haluaisi lasteni "rei´ittävän" itseään, sanon että ei vielä. Mietitään vielä vähän, jos vasta rippikoulun jälkeen (koska toivon että innostus on mennyt siihen mennessä ohi). Vanhempi teki keväällä napaansa lävistyksen itse, mutta otti sen kuitenkin kk päästä pois "emmä tykkääkkään"...Puhuttiin että jos niitä lävistyksiä on pakko laittaa, niin sitten liikkeessä. En vastusta lävistyksiä, mutta kovin ovat nuoria vielä, jos sitten kuitenkin kaduttaa. Ja jokseenkin ärsyttää kun nuoremman pitäisi saada myös jos vanhempi saa?? Olenko kauhea kalkkis ja diktaattori jos jälleen kiellän. (Ja kyllähän minä lupasin harkita yläaste iässä) :( -jahkaaja-

13

1214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jussi_03

      ja olen asiasta samaa mieltä. Ei liian aikaisin ja asiantuntevassa liikkeessä.
      Pitää myös tietää miten lävistykset hoidetaan. Riparin jälkeen asiaa voi harkita uudestaan, hyvä periaate.

    • mandariinin

      13 ja 11 vuotiaat, kovin ovat kyllä vielä nuoria.
      todellakin niinkun sanoit, toinen oli pistänyt itse napaan ja sanonut myöhemmin että ei tykkääkkään.
      kerron nyt oman tarinani:
      kun itse olin 14 iässä, niin ne lävistykset oli jotain muotia. varsinkin noi nenä lävärit!
      no minun äiti ei antanut pistää lävistyksiä, ei mitään.
      tottakai itse sitten pistin. millon oli huulessa, milloin leuassa, milloin nenässä, milloin navassa..
      se oli sellaista kokeilun halua, ja loppujen lopuksi ei niistä tykännytkään.
      ainut mikä oli itsestäni mukava oli kulmakoru, no se "valu" itsestään poissa ja kulmassa ikävä arpi.
      et ole paha äiti vaikka kiellätkin, et todellakaan. sano vain, että kyllä myöhempänä ehtii jos haluaa.
      se on sama juttu kuin tatuointejen kanssa. nekin ovat hirveä huuto nykypäivänä, ja yhä nuoremmat ottaa koska kaverillakin on.
      omalle lapselleni aion sanoa, että jos haluaa lävistyksiä taikka tatuoinnin, niin maksakoot omalla rahallaan kun on täyttänyt 18 vuotta.
      minä olen nyt siis parikymppinen äiti, ja vaikka kielessäni onkin lävistys niin se on sellainen oma juttu, sillä on jokin merkitys.
      nyt kun on vanhempi ja viisaampi, niin täytyy kyllä sanoa että nuorempana tuli oltua melko tyhmä.
      luulen että lapsillasi on vaiin sellainen vaihe, ehkä jollakin kaverillakin on, ja sitten pitää saada itsellekkin.

      ole tiukkana, äläkä pidä itseäsi morkka äitinä.
      myöhempänä lapsesi kyllä ymmärtävät!

      • tatuoinnin tekeminen

        kun lapsi sitä ensimmäisenkerran pyysi 13 vuotiaana. Sanottiin että vasta sitten kun on aikuinen ja ajattelee asioista ehkä erilailla silloin. No pettyihän se pahasti ja aikaa on nyt kulunut kaksi vuotta, eikä se kovin paljoa aiheesta koskaan jälkeen puhunut. Yhtenäpäivänä nuorempi veli sanoi kotona että sille oltiin sanottu että "osoveljesi on ottanut tatuoinnin olkapäähän". Tätä kertoessaan en ollut uskoa ja kun poika tuli kotiin kysyin asiasta. Kieltihän se ja olin ensin huojentunut turhista puheista, mutta varmuudenvuoksi pyysin näyttämään kummatkin olkapäät. Sydän meinasi pysähtyä kun alta paljastui komea kotka. Oli kuulemma ottanut sen jo pariviikkoa aikaisemmin, mutta ei ollut uskaltanut sanoa kotona, rahat oli ansaittu kesätöistä. Asiasta keskusteltiinja ajateltiin jo siirtoleikkaustakin josta sitten kuitenkin luovuttiin, jäisihän siitäkin arpi ja katkera muisto. Poika tietenkin halusi pitää tatuoinninsa. Onneksi tatuointi oltiin laitettu liikkeessä ja jälki oli ammatillinen, ihmettelenkin kuinka liikkeessä ei pyydetä näyttämään henkilöpapereita, sillä moni 15 vuotias voi näyttää erehdyttävästi 18 vuotiaalta, oltiin sanottu jopa että " tässä menee jonkin aikaa, että tuonne voi parkkeerata auton..."


    • *murkkujen äiti*

      ..13 vuotiaalla tyttärellä on lävistys nenässä ja navassa! Annoin itse luvan käydä laittamassa koska asiasta oltiin keskusteltu niin paljon ja tyttäreni sitä toivoi niin paljon!

      Itse en näe asiassa mitään pahaa,onhan itsellänikin nenässä kaunis pieni koru!

      ja luulen että aika monella noinkin nuorella tytöllä se lävistys löytyy..mielummin annatte rahaa siihen ja että käyvät ammatti-ihmisellä laittamassa kuin että alkavat itse lävistäjiksi,siitä voi seurata niin pahoja tulehdus ongelmia,mutta luulen että aikuisen ammattilävistäjän ohjeet menevät perille aika hyvin!!!

    • kapinallinen

      Ei ykstoistvuotias vahingoitu siitä sen enempää kuin 13-vuotias!

    • melody

      Älä anna vielä laittaa, ovat niin nuoria vielä! Ole vahva aikuinen ja vasta myöhemmin sitten.

    • piX

      Minä ite otin 12 vuotiaana napakorun ja se oli aika aikasta..äiti anto ottaa sen sen takia et se ei näkys koko aikaa.. Sen jälkeen oon ottanu marilynin ja kieleen.
      Ei sitä oo hyvä ottaa kovin aikaseen :)
      Ja napakoru saattaa kasvaa ulos ni ei oo kivan näkönen enää sen jälkeen :)
      Mutta jos ottaavat ni talvella koska kesällä tulehtuu pahemmin :)

      • -:)-

        sen vaan sanon, että anna ennemmin ottaa lävistys, kuin tatuointi. Sen saa aina pois toisinkuin tatuointia !

        t: äiti jolla on 2 lävistystä ja 2 tatuointia :)


    • mitä pahaa

      Itse en ymmärrä mitä pahaa on ottaa lävistyksiä. Itse sain 10-vuotiaana ensimmäisen nenäkoruni jota pidin puoli vuotta kunnes kyllästyin, 11-vuotiaana otin uudelleen, 13-vuotissynttärilahjaksi otin huulikorun, 13-vuotiaana sain joululahjaksi kielikorun, rippilahjaksi sain tatuoinnoin, 16-vuotiaana sain ottaa kulmakorun ja 17v synttärilahjaksi sain molempiin nänneihin korut.Ja oma äitini on kustantanut nuo kaikki. Lävistykset saa aina otettua pois eikä niistä jää niin iso arpi että häiritsisi elämää.

    • yks12v

      Itse sain jo 6 vuotiaana korviini lävistykset ja nyt 12.v nä saisin jo napaan tai nenään tai minne vaan.... itse asiassa otan kyllä toiset reijät korviin... omasta mielestäni lapsesi olisivat valmiita ottamaan lävistyksiä. Eikö totta että pitäisi antaa pukeutua ja näyttää siltä kuin haluamme... ulkonäkö kertoo persoonallisuudesta. Ja sitäkin paheksutaan että nuoret haluavat vain liikkua muodin ja massan perässä. Mikä siinä on niin pahaa...? Eikö ole mukavaa, kun oma lapsi pysyy mukana ja hänellä on ystäviä... nämä lävistykset ovat nyt aikamoista muotia, mutta saattaa olla että lapsesit pitäisivät niistä vaikka ne eivät olisikaan... Ja me nuoret olemme siinä iässä että haluamme kokeilla kaikkea, kuten näitä lävistyksiä... miksi ei? Saattaahan olla, että jos hän ei enään pidä siitä 17-18 vuotiaana, kun on jo aikuistunut niin hyvä... mutta nyt se saattaa olla lapsillesi tärkeä asia... Suosittelen, että annat lapsiesi ottaa lävistykset, vaikka tämä oli vain minun kantani asiasta.

      • pikku piru

        korvakorut EI oo lävistyksiä..!! lavistykset laitetaan neulalla..ei ampumalla!!


    • LillaMynKrok

      Sain laittaa napalävistyksen 15 vuotiaana.Äiti sanoi,että sitten kun olet sen ja sen ikäinen,ja itse maksat,niin sitten saat laittaa.
      Naama lävistyksistä ei meillä ole ikinä ollut puhettakaan,koska en sellaista tule koskaan saamaan.
      Ehdota vanhemmalle tyttärellesi että hän maksaa itse,ja juuri silloin kun 15v.
      Jotkut lävistäjät eivät muuten laita alle 15veelle edes vanhempien luvalla,mutta poikkeuksia tietenkin on.

    • Anonyymi

      Uikko Nivala tulee Oksennus rerfleksillä sauna läpi se taatusti oksettaa se tyyli

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3604
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3288
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2418
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1400
    Aihe