Avalonin usvat

Jääkuningatar

Mitäs mieltä olette tuosta Marion Zimmer-Bradyn Avalonin usvista? Siitä on tehty myös elokuva.
Minusta se on paras fantasiakirja mitä olen lukenut! Erikoinen, ei todellakaan mikään klisee.
Entä muut jutut Kuningas Arthurista? Sitähän on nyt tungettu melkein kaikkeen fantasiakirjaan. Minua aihe kiinnostaa, mutta mikään ei ole niin hyvä kuin ensin mainittu. Talvikuningas oli todella surkea, samoin se elokuva joka ilmestyi viime syksynä. Täyttä pelleilyä.

11

3423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • takiainen

      Mä tykkäsin kanssa usvista. Luin jotain muitakin kirjailijan Avalon aiheisia kirjoja, mutta usvat oli kyl parhaita. Talvikuningas oli musta ihan ok, kun taas ihan perus Pyöreän pöydän ritarit on, no, liian uskonnollista tavaraa mulle.

      Millanen oli usvien elokuva, mä kun en ole nähnyt? Kosa tehty?

    • Kirjat ovat hyviä, antavat varmasti aika realistisen kuvan sen ajan naisten elämästä, ja minusta hyvä kuvaus kristinuskon ja pakanauskon yhteentörmäyksestä. Elokuva ei ole niinkään häävi, mutta kannattaahan se katsoa, jos kirja kiinnosti. Varsinkin kun Mordredia näyttelee ihuna Hans Matheson :)
      Noita Arthurin legendoja erikulmista käsitteleviä kirjoja on kyllä tullut luettua vaikka kuinka, ja minusta Avalonin usvat ja Talvikuningas ovat kaikkein parhaimmat, vaikkain täysin erillaisia tyyleiltään. Enkuksikin löytyy vaikka mitä, itse olen lukenut mm. Queen of the Summer country (?) nimisen opuksen joka taas kertoo tarinaa Guineveren näkökulmasta (tässä versiossa Guinevere oli itse pakana), ja aloittanut myös Mary Stewartin Merlin Trilogya, mutta minusta kyseinen sarja on auttamattoman tylsä, enkä ole vielä päässyt lähellekkään loppua... Pitäisi kai ottaa itseään niskasta kiinni, kun ei sarjassa kuitenkaan ole kuin kolme osaa. Ja sivuaahan nuorten sarja Pimeä Nousee:kin hieman kuningas Arthuria...

      • Aurelianus

        Rosemary Sutchliffin " Miekka ja Auringonlasku". Oli ensimmäinen Arthur-aiheinen kirjani ja edelleen yksi parhaista.


    • J.H

      Onko olemassa jotain aitoa ja alkuperäistä arthur tarinaa joka olisi jonkun tietyn kirjailijan kirjoittama vai onko kyse alunperin jostain kansantarusta? Olen vain ajatellut tuota kun arthur esiintyy niin monessa kirjassa, että kyseessähän olisi tökeröä plagiointia jos joku kirjailija olisi alunperin kirjoittanut kyseisen tarinan.

      • Jääkuningatar

        Se on ikivanha kansantaru joka vissiin perustuu todellisuuteen jossain määrin.


      • Jääkuningatar kirjoitti:

        Se on ikivanha kansantaru joka vissiin perustuu todellisuuteen jossain määrin.

        Telkussa oli eilen Arthurin tarusta ja sen historiasta. Thomas Malory -niminen heppu kokoili aikansa kuluksi tyrmässä istuessaan tarinoita pyöreän pöydän ritareista 1400-luvun malliin, mutta itse Arthur eleli jo ennen vuotta 600 ja oli ehkä vähän toisenniminen eikä välttämättä mikään kuningas. Viimeinen Britannian roomalainen , Ambrosius Aurelianus? Tai sotapäällikkö Artorioksesta nimensä saanut? Badon Hillin iso taistelu kuitenkin käytiin joskus 500-luvulla, siinä Artturi mahdollisesti kunnostautui. Mutta sitten pamahti joku iso tulivuori, joka tapauksessa ilmasto muuttui aika talviseksi, tuli huonot ajat ja kansat liikehtivät ympäriinsä. Pimein keskiaika sijoittuukin sinne 500-600 -lukujen vaiheille. Niistä ajoista on huonosti kirjallista tietoa.


      • Vivian
        Jääkuningatar kirjoitti:

        Se on ikivanha kansantaru joka vissiin perustuu todellisuuteen jossain määrin.

        Minä tykkäsin Avalonin Usvista tosi paljon!
        Tuo kirja on suunnilleen raamattu mulle :)
        Oon lukenu tuon Talvikuninkaan kans -mut ei se kolahtanu niin kovaa...

        Minusta tuo Avalonin Usvat kuvaa myös sitä miten ihminen menetti uskonsa omiin vaistoihinsa kristinuskon myötä.
        Avalonin saaretkin painuivat usvaan koska heillä ei ollut enää yhteyttä ihmisiin, tarun mukaanhan saaret paljastuvat taas kun ihminen löytää yhteyden luontoon ym...


    • Avalonin usvat on upea kirja, mutta jatko-osat
      Avalonin metsät ja Avalonin valtiatar paljon kehnompaa tavaraa. Yritin lukea viimeisintä eli tuota valtiatarta, mutta yritykseksi jäi. Miten taso voi laskea noin paljon, vai muistotko ne vain kultaavat Usvat?

    • okeva

      Talvikuningas kannattaa lukea englanniksi, jos haluaa lukea myös kaksi jatko-osaa, koska niitä ei ole suomennettu. Ja mielestäni ne kannattaa lukea kaikki, itse olen ainakin ihan hullaantunut ja ahmin tästä ees päin kaikki Bernand Cornwellin kirjat jotka käsiini saan. Tähän mennessä paras Arthur tarina, jonka olen lukenut...tosin Avalonin usvat istuvat vielä hyllyssä ja odottavat =).

      • Ressu

        Talvikuningas oli paras lukemani kirja pitkiin aikoihin. Tyyli oli jotenkin samanlaista kuin Mika Waltarilla. Cornwelliltä ei siis ole muita suomennettuja kirjoja? Todella harmi!


    • moiiiiiiiiiiiiiiiiii

      Mä luin Avalonin usvat pari vuotta sitten. Nyt luin uudelleen ja se on niiin hyvä ja Morgainekin on ihana!
      Suositus on mielestäni yli 13 vuotialille seksikkäitten kohtausten takia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1458
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1002
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      751
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      725
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      670
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      67
      623
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe