Ryhmätöiden määrä amk:ssa

nipo

Ei voi kuin hämmästellä sitä ryhmätöiden määrää mihin Oamk:ssa törmää. Luulin, että ryhmätyöt vähenisivät ensimmäisen vuoden jälkeen ja voisin todellakin näyttää itsenäisillä töillä mihin MINÄ kykenen. Mutta mitä vielä! Ensimmäisessä jaksossa neljä suurta ryhmätyötä. Taas pitää tehdä hommia niiden luusereiden kanssa, jotka eivät osaa laskea saati kirjoittaa. Joudun tekemään käytännössä nuo ryhmätyöt yksin, sillä minulle ei riitä numeroksi ykkönen, kuten "ystävilleni". Todella rasittavaa että opettajat eivät ymmärrä, että nuo luuserit saavat parhaimman arvosanan vain minun ansiostani. Ryhmätöissä ei mitenkään arvioida kunkin ryhmän jäsenen työpanosta. Hitto että sapettaa. Ryhmätöitä ei saa tehdä yksin, joten siksi joudun tekemään ne noiden osaamattomien kanssa. En syytä heitä laiskoiksi, vaan he eivät yksinkertaisesti osaa esim. etsiä tietoa tai kirjoittaa.

No joka kurssin jälkeen opettaja kerää palautteen. Pitänee taas laittaa tuntemuksia siihen, vaikka tuskin se mitään auttaa.

18

3789

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miisu

...sama asia. meillä onneksi sai ainakin tämän ekan työn kanssa valita, tekeekö yksin vai ryhmässä. ei liene vaikea arvata, kummanko valitsin :)

• outoa...

Onpas outoa jos teillä vain ryhmän panos ratkaisee. Meillä ainakin opettajat sanovat, että silloin tällöin tulee tehtäviä, joista ryhmän jäsenet saavat eri arvosanan, ja PITÄÄ ottaa asia puheeksi, jos joku siipeilee. Mieluummin tietysti yrittää parantaa sitä tilannetta, mutta jos ei auta, niin sitten voidaan antaa eri arvosana.

Se on totta, että siipeilijöitä riittää. Mutta onneksi esim. opinnäytetyötiimimme on loistava :)

• Otto Tampereelta

Häh häh hää.

Ryhmätyöt on parhaita, pelkurit tekee ja kovikset korjaa sadon ;-)]

• nipo II

Samasta vaivasta kärsin minäkin. Ei jokaisen kurssin tarvi olla vitonen, mutta parhaansa pitää yrittää. Siksi ryhmätyö vähän takkusi. Minä olin sitten se perfektionisti, vaikka haluan vain ja ainoastaan tehdä sen minkä pystyn, en mennä siitä mistä aita on matalin ja mielessä vain se, että "kunhan tämä nyt läpi menee". Tympäsee tuollaiset ihmiset, jotka ei edes yritä... Toivottavasti tänä vuonna saan tehdä työt yksin ja juuri niin kuin haluan.

• Dumb : )

Voi teitä ryhmätöiden inhoajia....
        Työelämässä tehdään asiat tiimeissä ja joudutaan työskentelemään hyvin usein ryhmissä. Siitä johtuu se ryhmätöiden määrä. Sen on tarkoitus valmistaa meitä työelämään.
        Etsikää ne toiset perfektionistit sieltä luokasta ja muodostakaa oma tiimi!
        Tai menkää yliopistoon tai esim. kauppakorkeaan. Siellä saa väkertää kaiken ihan omassa rauhassa niin kuin tahtoo.

• nipo II
        Dumb : ) kirjoitti:

Voi teitä ryhmätöiden inhoajia....
        Työelämässä tehdään asiat tiimeissä ja joudutaan työskentelemään hyvin usein ryhmissä. Siitä johtuu se ryhmätöiden määrä. Sen on tarkoitus valmistaa meitä työelämään.
        Etsikää ne toiset perfektionistit sieltä luokasta ja muodostakaa oma tiimi!
        Tai menkää yliopistoon tai esim. kauppakorkeaan. Siellä saa väkertää kaiken ihan omassa rauhassa niin kuin tahtoo.

Minä en ainakaan moittinut niinkään ryhmätöitä, vaan sitä meininkiä mikä siellä ryhmässä/luokassa vallitsee. Hyvässä ryhmässä jokaisella on jotain annettavaa toisille, mutta se ei toteudu jos jos yksi/pari yrittää ja muut vain huokailevat ja voivottelevat.

Toivottavasti ja todennäköisesti työelämässä ollaan motivoituneita siihen hommaan, eikä vain yritetä saada hommaa pois päiväjärjestyksestä. Onneksi työnantajalla on tapana palkata samanhenkisiä ihmisiä. Toisaalta, vaikeat ja hankalat ihmiset "piristävät" ainakin minun päivää, eipä tule tylsää.

Perfektionismi ei ole samaa kuin parhaansa yrittäminen.

• ja ei opi mitään

Oiskohan kyse opettajien laiskuudesta opettaa kun niitä ryhmiksiä vähän väliä änkäävät? Itse en todellakaan edes opi mitään siinä vaikka tekisin yksin (jota olenkin joutunut välillä tekemään) koko työn ryhmän nimissä. Jossain vaiheessa meinasin jo lopettaa koko amkin juuri ryhmisten takia..yksinkertaisesti ei samaa säveltä vain kaikkien kanssa löydy. Ja joku väitti, että työssä tarvii olla ryhmäss...Hei, ei kaikki tee töikseen kimppa töitä.Ja oma alani on ainakin sellainen, että jos vaikka mahis oiskin niin kukaan ei meistä halua edes ryhmässä töitä tehdä, koska opiskelu aikana on ollut sitä tarpeeksi. Työ elämä on asia erikseen toimia ryhmässä kuin koulussa..siitä sentään maksetaan!

• nipo

Joo luulisi, että työelämässä joutuu tekemään "ryhmätöitä" motivoituneiden, tai ainakin osaavien ihmisten kanssa. Osaamattomia tyyppejähän ei työelämässä kovin kauaa katsella.

Kyse ei ole siitä, että nämä ryhmätyötoverini siipeilisivät tahallaan. Kyse on siitä, että he eivät osaa tehdä töitä huolellisesti ja hyvin. Joudun aina korjailemaan heidän tekemisiään ja jopa kirjoittamaan juttuja uusiksi. Oikeinkirjoitus on nolla ja muitakaan taitoja ei ole. Tietokonetta ei osata käyttää tarpeeksi yms. En voi kuin ihmetellä miten yksi näistä on selvittänyt pääsykokeen, johon piti sentään kirjoittaa esseekin. Ei ilmeisesti paljoa oikeinkirjoitusta katsottu. Jos hyväksyisin heidän tekemiset sellaisenaan, saisin luultavasti numeroksi korkeintaan 2. Tähtään kuitenkin aina 4 tai 5.

Opiskelen toista vuotta ja ryhmäkokoonpanot ovat vakiintuneet siten, että enää on mahdotonta vaihtaa ryhmää, jonka kanssa tekisi tulevat ryhmätyöt. Ajauduin opintojen alussa tähän "ei niin osaavien" porukkaan, ja siihen kai on tyytyminen, kun ei niitä ryhmätöitä yksinkään saa tehdä. Olisinpa mennyt luokan toiselle laidalle istumaan ensimmäisinä päivinä..

Syksyllä on taas tutoropettajan vastaanotto. Pitääpä avautua sielläkin vähän.

• nipo II
        nipo kirjoitti:

Joo luulisi, että työelämässä joutuu tekemään "ryhmätöitä" motivoituneiden, tai ainakin osaavien ihmisten kanssa. Osaamattomia tyyppejähän ei työelämässä kovin kauaa katsella.

Kyse ei ole siitä, että nämä ryhmätyötoverini siipeilisivät tahallaan. Kyse on siitä, että he eivät osaa tehdä töitä huolellisesti ja hyvin. Joudun aina korjailemaan heidän tekemisiään ja jopa kirjoittamaan juttuja uusiksi. Oikeinkirjoitus on nolla ja muitakaan taitoja ei ole. Tietokonetta ei osata käyttää tarpeeksi yms. En voi kuin ihmetellä miten yksi näistä on selvittänyt pääsykokeen, johon piti sentään kirjoittaa esseekin. Ei ilmeisesti paljoa oikeinkirjoitusta katsottu. Jos hyväksyisin heidän tekemiset sellaisenaan, saisin luultavasti numeroksi korkeintaan 2. Tähtään kuitenkin aina 4 tai 5.

Opiskelen toista vuotta ja ryhmäkokoonpanot ovat vakiintuneet siten, että enää on mahdotonta vaihtaa ryhmää, jonka kanssa tekisi tulevat ryhmätyöt. Ajauduin opintojen alussa tähän "ei niin osaavien" porukkaan, ja siihen kai on tyytyminen, kun ei niitä ryhmätöitä yksinkään saa tehdä. Olisinpa mennyt luokan toiselle laidalle istumaan ensimmäisinä päivinä..

Ihan niin kuin olisin itse kirjoittanut! Kai vika on sitten mussa, kun haluaisin että ryhmätöissä ja muissa kirjallisissa töissä olisi edes pilkut ja pisteet paikoillaan. Luulen ja uskon, että myös ulkoasulla on painoarvoa arvosanaa annettaessa. Ei vain aina jaksaisi mussuttaa, että Suomi tulee isolla ässällä jne.

Yhtään ei voi luottaa siihen, että jokainen hoitaa hommansa kunnialla. No ehkä sitten tänä vuonna...

• outoa...
        nipo kirjoitti:

Niin, en minäkään tarkoittanut varsinaisesti niitä jotka tahallaan siipeilevät. Mutta tosiaan joskus ihmetyttää, kuinka moneen kertaan ohjeistetut jutut eivät joillekin mene päähän, vaan jatkuvasti tietyt ihmiset kyselevät miten se-ja-se nyt oikein menikään.

Niinhän se on, että joillain ei ole mitään väliä, "kunhan menee läpi". En itsekään ole mikään perfektionisti, mutta hyvin yritän silti hommani tehdä. Opintojen aikana oppii kyllä huomaamaan ne, joiden kanssa ei halua ryhmätöitä tehdä ;)

Opinnäytetyötä tehdessä tulee myös ihmeteltyä tyyliä jolla jotkut tiimit työtänsä tekee, tai siis eivät tee käytännössä ollenkaan. Mutta eihän se minulle kuulu, meillä kun on hyvä tiimi :)

• outoa...
        outoa... kirjoitti:

Niin, en minäkään tarkoittanut varsinaisesti niitä jotka tahallaan siipeilevät. Mutta tosiaan joskus ihmetyttää, kuinka moneen kertaan ohjeistetut jutut eivät joillekin mene päähän, vaan jatkuvasti tietyt ihmiset kyselevät miten se-ja-se nyt oikein menikään.

Niinhän se on, että joillain ei ole mitään väliä, "kunhan menee läpi". En itsekään ole mikään perfektionisti, mutta hyvin yritän silti hommani tehdä. Opintojen aikana oppii kyllä huomaamaan ne, joiden kanssa ei halua ryhmätöitä tehdä ;)

Opinnäytetyötä tehdessä tulee myös ihmeteltyä tyyliä jolla jotkut tiimit työtänsä tekee, tai siis eivät tee käytännössä ollenkaan. Mutta eihän se minulle kuulu, meillä kun on hyvä tiimi :)

Lisään vielä sen, että itse olen kyllä sitä mieltä, että ryhmätöitä on hyvä olla. Tiimissä tulee useamman ihmisen näkökulmia asiaan. Mutta tämä tietenkin riippuu siitä tiimin kokoonpanosta. Kuitenkin mielestäni on hyvä oppia tekemään töitä monenlaisten ihmisten kanssa, ja oppia se, että palautetta voí antaa myös niille tiimin jäsenille ;)

• nipo
        outoa... kirjoitti:

Lisään vielä sen, että itse olen kyllä sitä mieltä, että ryhmätöitä on hyvä olla. Tiimissä tulee useamman ihmisen näkökulmia asiaan. Mutta tämä tietenkin riippuu siitä tiimin kokoonpanosta. Kuitenkin mielestäni on hyvä oppia tekemään töitä monenlaisten ihmisten kanssa, ja oppia se, että palautetta voí antaa myös niille tiimin jäsenille ;)

Juu onhan se hyvä että on ryhmätöitä, mutta kohtuus kaikessa. Tässä jaksossa tosiaankin on viisi ryhmätyötä (aiemmin sanoin neljä, mutta eilen tuli yksi työ lisää..). Onhan se vähän väärin, että koko opiskelu suoritetaan pääosin ryhmätöillä. Kuinka näin saadaan selville kunkin jäsenen osaaminen? En minä halua yhdessä ystävieni kanssa suoriutua koulusta, vaan haluan olla yksilö ja saada arvosanatkin sen mukaan että mitä MINÄ osaan, en sen mukaan mitä ystäväni eivät osaa.

Sitäpaitsi ei tuolla opi tekemään töitä "monenlaisten" ihmisten kanssa, sillä kuten aiemmin mainitsin, ryhmät muodostuivat ensimmäisinä koulupäivinä ja nykyään nämä "bestikset" tekevät edelleenkin töitä yhdessä. Kunpa opettajat älyäisivät sekottaa joskus näitä ryhmiä, vaikkapa arpomalla seuraavien ryhmätöiden ryhmäkokoonpanot. Näinhän sitä oppisi tekemään töitä erilaisten ihmisten kanssa. Heti kun opettaja ehdottaa ryhmien sekoittamista, alkaa luokassa paniikinomainen vastalauseiden huuto. Ainoastaan minä olen sitä mieltä, että ryhmiä olisi hyvä sekoittaa.

Amen, olen puhunut.

• orja
        nipo kirjoitti:

Juu onhan se hyvä että on ryhmätöitä, mutta kohtuus kaikessa. Tässä jaksossa tosiaankin on viisi ryhmätyötä (aiemmin sanoin neljä, mutta eilen tuli yksi työ lisää..). Onhan se vähän väärin, että koko opiskelu suoritetaan pääosin ryhmätöillä. Kuinka näin saadaan selville kunkin jäsenen osaaminen? En minä halua yhdessä ystävieni kanssa suoriutua koulusta, vaan haluan olla yksilö ja saada arvosanatkin sen mukaan että mitä MINÄ osaan, en sen mukaan mitä ystäväni eivät osaa.

Sitäpaitsi ei tuolla opi tekemään töitä "monenlaisten" ihmisten kanssa, sillä kuten aiemmin mainitsin, ryhmät muodostuivat ensimmäisinä koulupäivinä ja nykyään nämä "bestikset" tekevät edelleenkin töitä yhdessä. Kunpa opettajat älyäisivät sekottaa joskus näitä ryhmiä, vaikkapa arpomalla seuraavien ryhmätöiden ryhmäkokoonpanot. Näinhän sitä oppisi tekemään töitä erilaisten ihmisten kanssa. Heti kun opettaja ehdottaa ryhmien sekoittamista, alkaa luokassa paniikinomainen vastalauseiden huuto. Ainoastaan minä olen sitä mieltä, että ryhmiä olisi hyvä sekoittaa.

Amen, olen puhunut.

Heippa vaan!
        Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Suoritin itse amk tutkinnon ja sain tehdä suurimman osan kaikista ryhmätöistä itse. Muut ryhmän jäsenet usein olisivat jättäneet työn tekemisen viimeiselle päivälle ja tyytyneet ykkösen tai kakkosen arvosanoihin. Mikä parasta, usein sain suurin piirtein haukut tovereiltani, kun yksin olin työn tehnyt melkein palautuskuntoon. Saattoivat vielä alkaa itse päivää ennen palautuspäivää muuttamaan työtä. Olipa siinä sitten kiva katsella, kun itse oli etsinyt tietoa ja väsännyt työtä ainakin kuukauden ajan jo... Kiitoksista ei ollut puhettakaan! Mutta itse oli tehtävä, muuten välttäviä arvosanoja olisi tullut.
        Samaa mieltä olen, että opettajien tulisi päättää ryhmät, niinhän työelämässäkin on, että oppisi tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa.

• outoa...
        nipo kirjoitti:

Amen, olen puhunut.

Mahtaa olla outoa sakkia, jos aina pitää ryhmätyöt tehdä samoissa porukoissa... Itse jos mietin opiskeluaikaani (opintoja takana 2 vuotta), niin vaikka ryhmän olisi saanut itse valita, silti ei ole mitään vakioporukkaa ollut (mitä nyt muutama ryhmästä on sellaisia, jotka tekevät yhdessä aina kuin mahdollista). Ehkä puolet tehtävistä on sellaisia, että saa ryhmän valita, puolessa porukat arvotaan.

Mutta jos ryhmätöiden tekeminen teillä tosiaan on tuollaista, niin ymmärrän sinua hyvin, eihän tuossa ole mitään järkeä. Mutta tosiaan meillä ainakin opettajat huomioivat myös yksilöt ryhmätehtävissä, tosin eiväthän he automaattisesti tiedä eri ihmisten työpanosta, vaan siitä täytyy avata suunsa.

Meillä on ilmeisesti koko (tai ainakin suurin osa) sakki fiksuja ihmisiä. Kun on joku ryhmätehtävä annettu ja ryhmät jaettu (tai valittu) niin heti mietitään että mitenkäs lähdetään liikkeelle. Ei siis jätetä viime tippaan.

Laita vaikka jollekin opettajalle sähköpostia tms. ja kerro tilanteesta.

• Amis

Ryhmätöitä on siksi niin paljon että amiksesta saataisiin kaikki luuserit valmistumaan.

• nipo

Niinhän se on. Tiedostan kyllä tämän saman asian, että ryhmätöillä saadaan luusereillekkin arvosana ja tradenomin paperit kouraan.

Voin suositella Oulun seudun ammattikorkeakoulua vain heille, joilla ei oma pää riitä kursseista suoriutumiseen. Tehdäänpäs taas pari ryhmätyötä että luuseri-Lassekin saa _korkeakoulututkinnon_!

• samanlaista

kylläpäs kuulostaakin tutulta. Opiskelin aikoinani AMK.ssa ja ryhmätyöt olivat jo silloin, vuosina yksi ja kaksi, kuuvaamasi kaltaisia. Mitään kehitystä ei siis ole tapahtunut.

oltuani nyt reilun aikaa työelämässä on sama meno jatkunut täälläkin. Kaikki tehdään projektitöinä ja samanlaisia vapaamatkustajia työpaikoiltakin löytyy. Osa tekee tunnollisesti, muidenkin osuudet, ja osa ei tee mitään. Kun projekti on valmis, silloin nämä kyseiset kyllä alkavat arvostelemaan ja kitisemään.

Olemme miettineet on tällaisessa systeemissä mitään järkeä, valittajat valittavat tekemättä itse mitään ja toiset pakertavat niska limassa duunia ja palavat loppuun.

AMK yrittää saada opiskelijansa jo opiskeluaikana solahtamaan tähän työelämälähtöiseen systeemiin, mutta unohtaen sen että heidän tehtävänsä olisi opettaa myös miten näitä ryhmätöitä oikeaoppisesti tehdään - kaikki tekevät osuutensa tai putoaa ryhmästä pois ja jää ilman arvosanoja.

• Anonyymi

Minulla oli ihminen joka oli vaikeasti vammautunut ihminen ryhmässä ja se oli tosi vaikea saada mitään tehtyä! Sain tosi hyvän arvosana mutta se vei kaikki energian multa kantaa muita mukana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jalankulkija kuoli. Poliisi etsii mustaa BMW Coupe -autoa, jossa on punertavat vanteet.

Jalankulkija kuoli jäätyään auton alle Joensuussa – kuljettaja pakeni, poliisi pyytää havaintoja https://www.mtvuutiset.
      Joensuu
      231
      5136
    2. Mikä vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin sinne tyhjään tilaan, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki
      Maailman menoa
      67
      3390
    3. PÄIVÄN PARAS: Nigerialainen haki turvapaikkaa Suomesta, lähti takas huilaamaan

kotimaahansa, koska turvapaikan saaminen kesti niin kauan. Ja tämän kertoo ihan Yle, eikä yhtään toimittaja kyseenalaist
      Maailman menoa
      94
      3067
    4. Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan

eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma
      Maailman menoa
      38
      3018
    5. Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella

Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne
      Maailman menoa
      62
      2875
    6. Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle

Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv
      Maailman menoa
      90
      2695
    7. Pidennetään viikko 8 päiväiseksi

Ja jätetään työpäivien määrä nykyiseen 5:een. Tuo olisi kompromissiratkaisu vellovaan keskusteluun työajan lyhentämisest
      Maailman menoa
      14
      2401
    8. Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?

"Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k
      Maailman menoa
      103
      2247
    9. Miksi eristäydyt?

Onko jokin syy kun vetäydyt omiin oloihin?
      Ikävä
      156
      1669
    10. Vapaa- ajan asunto palanut Haapavedellä

Haapavesi päässyt Iltalehteen Vapaa- ajan asunto palanut 35 neliötä palanut. Missä päin tämä on ollut? Poliisin tutkinn
      Haapavesi
      9
      1340
    Aihe