Pyöräilemään opettelu ilman appareita

make

Mitä eri keinoja olette käyttäneet opettaessane lasta ajamaan ilman apupyöriä? Ja minkä ikäisenä on apparit jääny pois?

Itse pelkään, että mitä kauemmin lapsi ajaa appareilla, sitä vaikeampi on opetella ajamaan ilman. Kaarreajotekniikkahan on täysin päinvastainen apupyörillä kuin ilman niitä.

15

3875

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jäi

apparit kolmevuotiaana ja toiselta neljävuotiaana. Ei muuta kuin apupyörät pois ja sitten vierelle juoksemaan. Aluksi tukea sen verran kuin tarvitaan. Meillä tuo ensimmäinen, joka jo kolmevuotiaana oppi ajamisen tarvitsi kaksi kertaa hieman tukea ja kolmannella meni jo itse. Toisella kesti jonkin verran kauemmin.

Nyt alkaa olla hyvä aika opetella, kun vielä on vähän ajokautta jäljellä, mutta pitkät housut ja hanskat voi jo laittaa suojaamaan.

• tarja

joulukuussa ja tammikuussa syntyneet lapset niin seuraavana kesänä opeteltiin ilman apupyöriä ajamaan kun talvella olivat täyttäneet 4....

• kuuluu asiaan

meillä ei ole lasta siihen kehoitettu tmv.. mutta itse halusi ne pois ollessaan about 4, mutta ei pysyny pystyssä ollenkaan. joten pyörät takaisin ja muutama viikko lisäaikaa..

en näe mitään järkeä ajatella, ettei oppisi ilman ajamaan.. varmasti oppii, kun on siihen valmis. sillä aikaahan voi vaik hissukseen opetella liikennesääntöjä jne. koska lapselta on turha vaatia, että hoksaa kaiken ja pystyy viel ilman apurattaita ajeleen heti...

• 6-vuotiaana

Meidän lapsi ei halunnut opetella ajamaan ilman apupyöriä, pelkäsi ilmeisesti kaatumista ja että se olisi vaikeaa. En pakottanut häntä siihen mikä ei tuntunut mukavalta vielä. Sitten 6-vuotiaana sai inspiksen yrittää, kovasti oli tarkka siitä että en vain laske irti. Siitä pikkuhiljaa lähti itsekseen polkemaan kun huomasi että osaakin. Innostui kovasti opettelusta, ja opettelua kesti päivän verran. Oli todella onnellinen huomatessaan onnistumisensa. Kaikki ajallaan.

• oppi

3-vuotiaana. Kannattaa laittaa satula niin alas, että jalat ylettää kunnolla maahan. Ei haittaa vaikka olisi aluksi polvet melkein tangossa kiinni. Sitten kun on oppinut voi satulan nostaa ylemmäksi. Näin ainakin meillä lähti sujumaan opettelu paremmin, kun sai itse kunnolla tukea maasta, jos meinasi kaatua.
      Ja tietenki oma halu täytyy olla opetteluun, menee itkuksi, jos pakottaa.
      Näin meillä, toivottavasti tästä vinkiksi.

• neuvoja

Meillä esikoinen oppi ajamaan ilman appareita ku oli pari kuukautta vaille 4. Käytiin läheisellä hiekkakentällä useana iltana ajamassa eli kentällä oli tilaa mihin suuntaan vaan ja jos kaatu ni ei sattunu niin paljon ku asfaltilla. Aluksi luoksin rinnalla jaolevinaan pidin kiinni takaa. Sit siitä pikkuhiljaa en pitäny kiinni ja juoksin vierellä. Kunnes oltiin niin et katoin kentän laidalla ja tyttö ajoi ympyrää ja sikin sokin kenttää.
      Kun kenttäajo onnistui harjoiteltiin suoralla hiekkatiellä. Sit siirryttiin asfaltille ja muiden ihmisten sekaan liikenteeseen.
      Sen verran hyvä oli toi rinnalla juoksemisen vaihe et siitä jäi äidille juoksuharrastus päälle eli varsinaista kuntoilua.
      Lapsi tarttee rohkaisua ja niin et se pyöräily on oikeesti kivaa yhdessä tekemistä.

• ono

Pirkasta luettu niksi:
      Poista apurattaiden lisäksi pyörästä polkimet ja hinaa satula alas. Siten lapsi saa harjoitella tasapainoilua kunnolla ennen polkemaan lähtemistä. Eikä kaatuminenkaa ole niin kivuliasta kun ei jalka jää polkimen alle :)

• miä

ei käytetä ollenkaan apupyöriä. Lapset harjoittelevat juuri tällaisella "pyörällä" missä ei ole polkimia. Oppivat kuulemma hyvin tasapainon ja heti kun siirtyvät tavalliseen pyörään osaavat ajaa sillä. Naapurit ovat katselleet hieman pitkään meidän pojan rallittelua apupyöräisellä pyörällä.

• kaino-vieno

meillä oppi vanhin poika ajaan ilman apurattaita 4-vuotiaana 12 tuumaisella pyörallä ja toinen ei ole vielä kolmeakaan ja oppi juuri ajamaan ilman apurattaita 16 tuumaisella pyörallä.. liikkeelle ei vielä osaa itse lähteä, mutta ku pitää kiinni että alkuun pääsee niin hyvin pysyy pystyssä! Tätä nuorempaa meinas hirvittää ees yrittää ilman ja aina löi jarrut päälle ku pelkäs kaatuvansa, mutta nyt ku hokas pysyvänsä pystyssä niin kohta varmaan on meno melkoista.

• 3:n äiti

Ihan ensiksi, satula niin alas, että jalat ylettyvät kunnolla maahan.

Ja toiseksi, kun juokset lapsen rinnalla, pidä lapsesta kiinni, ettei hän kaadu. Lapsen tehtäväksi jää sitten pitää pyörä pystyssä.

Naapurin tytolle riitti näiden konstien avulla yksi kierros pihassamme, ja hän oppi. Ja kun kaveri osasi, piti meidänkin tytön oppia. Hänellä meni pari päivää opetellessa.

• Melli

Oma poikani on adotoitu 2 vuotiaana Thaimaasta ja hänen motoriikkansa oli tosi onnetonta kun hän Suomeen tuli, hän itse asiassa vasta oppi täällä kunnolla vasta kävelemään.

Ekan kerran hän pääsi pyörän selkään ollessaan 3 vuotias ja 4 vuotiaana yritimme appareita pois, mutta siitä ei tullut mitään.

Nyt kun hän on 5 yritimme keväällä appareita pois ja ei tullut mitään, nyt kolmekuukautta myöhemmin otimme jälleen apparit pois ja hupsis vaan poika otti ja lähti tuosta vain ajamaan.

Tosin ajaminen ei ole vielä mitään priimaa mutta kuitenkin saimme apparit pois.

Toisten vain tarvitsee saada aikaa, et kertonut minkä ikäinen lapsesi on. Itse yritimme pitää takaapäin pyörää pystyssä, mutta selälle se ottaa. Mutta olen sitä mieltä että jos ei luonnistu niin ei ja pidä paussia ja anna lapsesi ajaa appareilla ja yritä esim ensi keväänä uudelleen. Älä tee siitä pakkoa koska muuten lapsesi lopettaa kokonaan ajamisen ja sehän ei ole tarkoitus vaan että pyöräileminen on hauskaa puuhaa, vai mitä =)

• olli

nostakaa ekaksi apparit aivan ylös siten että lapsen pitää jo niiden kanssa löytää tasapainoa, kun on siihen tottunut niin pois apparit kokonaan. Näin meillä ainakin opittiin pyöräilemään.

• isäisä.

Olen aika paljon sitä mieltä, että jos pyörä on sopivan kokoinen, jalat ylettyvät satulatta istuessa kunnolla maahan,

lapsi oppii heti samana päivänä kuin aloittaakin.

Meillä vanhin aloitti 3,5 v ikäisenä ja kaksoset ajelivat 2,5 v. ikäisenä sen kesän kolmipyöräisellä. Kaksosetkin siirtyi TUNTURI Poni pyöriin 3,5 v., oli sellaiset paksut kumit, kai 12"

Yhtään ei tarvittu laastareita ja yhtään onnettomuutta ei sattunut kenellekään noin 15 samanikäiselle kaverillekaan.

Liian isolla pyörällä on aina pelko lapsella päällä, kun pysähtyminen on vaikeaa, se haittaa kaikessa pyöräilyssä.

Ensimmäinen hyvin vakava onnettomuus sattui, kun isä osti 13 v ikäiselle mopon ja sillä ajettiin kaksi päällä.
      Vauhtia ei ollut, vain kaatuivat, kuljettajalta murtui polvi, on edelleen 28 v "klenkkajalka"

• make

Kiitos vastauksista!
      Lapseni ovat loppukesällä 3 ja 5v täyttäneitä. En ota stressiä asiasta, enkä pakota opettelemaan. Kunhan vaan vilpittömästi kyselin erilaisia keinoja/kikkoja, joilla nuo apupyörät on saatu pois.

• SH-opiskelija

Minä voin hoitotätinä sanoa että opetin puoltoista vuotta sitten 5,5 vuotiaan hoitotyttöni ajamaan ilman apupyöriä, koska hän itse tahtoi oppia pyörällä ajon ilman apupyöriä. Tyttö on aina ollut vähän arka, siksi ensin ilman apupyöriä ajo kysyi tytöltä paljon rohkeutta.

Tyttö kokeili aluksi ilman apupyöriä ajoa isoveljensä vanhalla pyörällä koko muistaakseni 16 tuuman (koska omassa pyörässä apupyörät. Alussa minä pidin tytöstä kiinni, mutta siitä ei tullut mitään koska hän aina kallistui sivulle kun luotti siihen että minä pidän kiinni. Tällöin tyttö kokeili vain muutaman kerron ajoa, mutta sitten luovutti kun ei loppujen lopuksi vielä uskaltanut.
        Meni pari päivää ja sitten tyttö taas tahtoi kokeilla ilman apupyöriä pyörällä ajoa, jolloin laskin sitten pyörässä satulan tarpeeksi alas jotta tytön jalat ylettyivät maahan vaikka istui satulassa. Tyttön joitui silloin kokeilemaan pyörällä liikkeelle lähtöä ja ajamista ilman minun apua koska minun piti vahtia toistakin lasta silloin(1 vuoden ikäinen). Tyttö oppi nopeasti liikkeelle lähdön ja pysyi pystyssä ilman kaatumista. Tämä tyttö oli lopulta todella innoissaan kun oppi ilman apupyöriä ajon ja sitä pitikin sitten saada heti näyttää vanhemmille kun vanhemmat tulivat kotiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      3163
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1075
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      33
      1011
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    7. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    8. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      45
      847
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      831
    Aihe