Eli jos ei lasketa vielä tontin hintaa ja siihen liittyviä kustannuksia niin riittääkö 120000€ Kastellin tai Jukkatalojen pakettiin..? Asutaan p-Suomessa,joten tonttien hinnatkin on täällä meillä alhaisemmat.
Jos lähtisi siitä että talopaketti maksaa noin 40000€. Talon pystytyshän tiettyyn pisteeseen asti on talopakettifirman puolesta. Tästä eteenpäin talo rakennettaisiin omalla porukalla, paitsi et sähkömies on tuttu,joten hänelle maksetaan n. 70% "oikeasta hinnasta". Muurari samaten on tuttu,joten hän tekee työn puoli-ilmaiseksi. Mitä muita hommia pitäisi ottaa huomioon?
Mutta että onko tuo 120000€ absurdi summa talolle p-Suomessa?
120000€/talopaketti->riittääkö??
24
5434
Vastaukset
- ja intoa
rakentaa,miksi pistät heti alussa rakennushankkeen väärille urille,ensinnäkin tuntuu että kastelli ei ole järkevin ratkaisu ensinkään,kirvesmies tekee saman homman pitkästä tavarasta melkein samaan aikaan,me tehtiin omasta puutavarasta,runkoa kun alettiin lyömään niin talossa oli katto päällä (sateelta suojaan..)kuuden päivän jälkeen,ja halvemmaks tuli reilusti..taloon meni rahaa alta sata tonnia..
- Onko lukihäiriö ?
Taas tämä supertyyppi hehkuttamassa omia puita ja halpuutta.
- lukiohäiriö???
Onko lukihäiriö ? kirjoitti:
Taas tämä supertyyppi hehkuttamassa omia puita ja halpuutta.
emmää ole mitää lukioo käyny,enkä käy,näitä rakennushommii osaa ilmankii tehdä,siis ilman lukioo..mutta kuitenkin,emmää ottais kumpaakaan noista vaihtoehdoista,mihin on hävinny pitkän puutavaran käyttäjät,täällä vain näitä kärttyisiä paketti nakertelijoita !!
- nakertajalle
lukiohäiriö??? kirjoitti:
emmää ole mitää lukioo käyny,enkä käy,näitä rakennushommii osaa ilmankii tehdä,siis ilman lukioo..mutta kuitenkin,emmää ottais kumpaakaan noista vaihtoehdoista,mihin on hävinny pitkän puutavaran käyttäjät,täällä vain näitä kärttyisiä paketti nakertelijoita !!
Luulisin täällä olevan siitä syystä niin paljon talopaketti rakentajia, kun tämän palstan nimi on Talopaketit. Kuinkas sattuikaan. luultavasti sinä " puut omasta mehtästä ja kaikki ite"-mies käytkin täällä kateudesta vihreänä kun saadaan talot niin helpolla. Meillä kun on varaa maksaa siitä vähän enemmän. sori vaan.
- vaude
nakertajalle kirjoitti:
Luulisin täällä olevan siitä syystä niin paljon talopaketti rakentajia, kun tämän palstan nimi on Talopaketit. Kuinkas sattuikaan. luultavasti sinä " puut omasta mehtästä ja kaikki ite"-mies käytkin täällä kateudesta vihreänä kun saadaan talot niin helpolla. Meillä kun on varaa maksaa siitä vähän enemmän. sori vaan.
ja vaude,no ei oo helppo rakentaminen ainakaa sinun kohdalla ole tuonut mielenrauhaa päätellen viestien negatiivisesta sävystä,mut toiset stressaantuu helpommin kuin toiset,ymmärrän sen..eli vastedes varmaan olisi syytä opetella sinun käyttämään vitseille tarkoitettua palstaa..sen verta makoisasti naurattaa lukiessa juttujasi,aina kimpussa vaik luulis tämän olevan kuitenkin avoin foorumi kokemuksille,mut toiset ei vaan löydä myönteistä sanottavaa toisten kokemuksista,joten kukahan siellä on se minä itte tyyppi..mä en ainakaan,koska sen verran laaja ystäväpiiri oli tukena auttamassa rakennushommeleis..ja heh,kova jannu pitää olla jos paremmin hankit,onnittelut siitä..!!
- rakentajalle
vaude kirjoitti:
ja vaude,no ei oo helppo rakentaminen ainakaa sinun kohdalla ole tuonut mielenrauhaa päätellen viestien negatiivisesta sävystä,mut toiset stressaantuu helpommin kuin toiset,ymmärrän sen..eli vastedes varmaan olisi syytä opetella sinun käyttämään vitseille tarkoitettua palstaa..sen verta makoisasti naurattaa lukiessa juttujasi,aina kimpussa vaik luulis tämän olevan kuitenkin avoin foorumi kokemuksille,mut toiset ei vaan löydä myönteistä sanottavaa toisten kokemuksista,joten kukahan siellä on se minä itte tyyppi..mä en ainakaan,koska sen verran laaja ystäväpiiri oli tukena auttamassa rakennushommeleis..ja heh,kova jannu pitää olla jos paremmin hankit,onnittelut siitä..!!
Tunnut olevan niin juttujesi takana että pystynet varmaan laittamaan esille kustannuserittelyn projektistasi? Jospa vielä kuvia talostasi näkisi niin olisi edes jotain yhtymäkohtaa todelliseen maailmaan jutuillesi olemassa.
Ja kuten tuolla aiemmin todettiin niin tämähän on keskusteluryhmä nimeltä talopaketit. Olet jo niin monta kertaa monistanut satujasi tähän ryhmään että voisit jatkaa juttujasi vaikkapa ryhmissä "kaupunkilegendat", "tyhjänpuhujat", "pitkästärakentajat" tai vaikkapa "vedätykset" :) - Miksiköhän ?
lukiohäiriö??? kirjoitti:
Kyllä se vaan on valitettavasti niin, että rakennusalalla enemmän on ehdottomasti vähemmän. Siis suurempi esivalmiusaste tehtaalla = enemmän rahaa alkuhankintaan, mutta vähemmän työtä työmaalla = varmempi lopputulos, ja huomattavasti vähemmän rahaa lypsettävänä ja säästyy myös omat hermot.
- taloihin laitatte rungon li...
Netistä löytyy erilaisia kustannustietoutta tarjoavia apuvälineitä kuten: http://www.aariatalot.fi/kustannusarviot/nelikko_kustannusarvio.pdf
joskin edellä olevassa on mainittu ettei sovellu muihin kuin ko tehtaan taloille. En kyllä käsitä miksi ei soveltuisi koska ei materiaalin hinta ei voi niin paljon vaihdella talorekan kyljessä olevan logon mukaan. Toki tuollaisilla laskelmilla yritetään tyrkyttää omaa pakettia - vaikkei siinä kai mitään pahaa ole. - kysyt
vielä että riittääkö,luulisi riittävän vallan mainiosti,meillä rakentaminen loppusuoralla,muutto parin viikon päästä ja alle 100 tonnii mennyt,ja oikeastaan kaikki isommat hankinnat on tehty,tsempiä ja rakennusintoa !
- edelliselle
Minkäkokoinen on talonne? Yksi- kaksikerroksinen?Erittele vähän budjettianne, se kiinnostaa monia.. jos nyt on edes totta.
- kans
pikkusen tietää että rakennetaanko alle sadalla tuhannella lukaalia vai leikkimökkiä!!! Pistä nyt ihmees vähän yksityiskohtia...
- ja tuolla
rahalla saatte noin 120 - 150 neliön kastellin, tuo suurempi ehken puolitoista kerroksinen.
Maansiirrot ja maa-aineet pitäisi saada alle 5000.- Mikähän motiivi näillä on.
merkillistä säätämistä ja kertoilua. Miltähän vuodelta tuokin ajatus periytyy.
- talosta on niin kuin
kysymys? Talojahan on monenkokoisia ja
talon hinta tuppaa kasvamaan koon mukana... Se nyt on vaan kylmä tosiasia että 170 neliön talo maksaa enemmän kuin 120 neliön talo... - rakentava
mahdollista jos:
-talo on yksinkertainen
(esim. 120m2, neljä kulmaa sekä puuverhous)
-harkkoperustus kovalle maalle
-edulliset liittymät
-sähkölämmitys
-palkkoihin ei mene paljoakaan, teette siis itse melkein kaiken
-talon yleinen varustelutaso ei mitään luksusta - pakettitalon hinta
Mitä olen haastatellut talopakettien ostajia.niin kun kertoo kolmella paketin hinnan,saapi kutakuinkin lopullisen hinnan.
- perustukset, aletaan
olla totuudessa. Haastattelussa on se kivaa että siinä voi kertoa aivan mitä tahtoo, ja kuten rakentamisessa kuuluukin, halvalla saa suomalaiset talonsa - aina.
- näe
Käyhän vaikka Mainion sivustolla laskemassa Op:n omakotitalon kustannusarviolaskurilla jonkinlaista haarukkaa talohaaveillesi.
Suosittelen myöskin vähän tarkemman budjetin laatimista, pelkkä talopaketin hinta kertaa x on todella epätarkka.
Talkooavun ja tuttujen "puoli-ilmaiseen" työn varaan ei kannata laskea mitään. Ammattityöt kannattaa jättää ammattimiehille, jos on peukalo keskellä kämmentä, tulee vain sutta.
Niin, ja mitä muuta pitää ottaa huomioon, tontin lisäksi tietenkin muut oheiskustannukset, lohkominen, varainsiirtovero, lainhuudatus, sähkö-, vesi- ja viemäriliittymät, tieliittymä, tontin pintamaan raivaus/poiskuljettaminen, täytemaan siirto, kantavat maa-ainekset hiekat, salaojat, talon perustukset, rakennuslupamaksut, valvova mestari, kvv-mestari, lvi- ja sähkösuunnitelmat, talopakettiin kuulumaton rakennusmateriaali (kostean tilan tiilet, hormi, takka, ikkuna- ym pellit, sadevesikourut), ilmastointi, lämmitysjärjestelmä, vesi- ja viemäriputket kalusteet, kiinteät kalusteet ja kodinkoneet, sisustusmateriaalit, ulkomaalit, terassi- ym rakenteet, autotalli, pihatyöt (ruokamullat, kasvit, laatoitukset), keskuspölynimuri, työkalut, rakennustyömaan ylläpitokustannukset (vakuutukset, sähköt, kaatopaikkamaksut), vieras työvoima siihen kuuluvat maksut, lukematon määrä erilaisia isompia ja pienempiä menoeriä näppylähanskoista vessanpönttöön.- ihme sakkia
miks ei olis totta,tämä taitaa ollakin oikea vedätettyjen valtafoorumi,ei tartte valehdella yhtään ja puhtaalla omallatunnolla voi sanoa ett rakennus maksoi talleineen alta sata tonnia reilusti,josta olen erittäin onnellinen kun seuraa tätä kusetettujen foorumia,tajuutteko,joku vetää teiltä melko pahasti välistä!!??tuntuu uskomattomalle lukee noita juttujanne todellakin,minä pidin itse ohjakset käsis ja budjetin kurissa..hyvät suhteet rautakauppaan sekä muutamien isojen ostoerien oma tarvikekanava jota en täällä viitti mainostaa koska se veisi mahdolliselta seuraavalta rakennusprojektilta kannattavuutta...
- nyt talon ja tallin koko ?
ihme sakkia kirjoitti:
miks ei olis totta,tämä taitaa ollakin oikea vedätettyjen valtafoorumi,ei tartte valehdella yhtään ja puhtaalla omallatunnolla voi sanoa ett rakennus maksoi talleineen alta sata tonnia reilusti,josta olen erittäin onnellinen kun seuraa tätä kusetettujen foorumia,tajuutteko,joku vetää teiltä melko pahasti välistä!!??tuntuu uskomattomalle lukee noita juttujanne todellakin,minä pidin itse ohjakset käsis ja budjetin kurissa..hyvät suhteet rautakauppaan sekä muutamien isojen ostoerien oma tarvikekanava jota en täällä viitti mainostaa koska se veisi mahdolliselta seuraavalta rakennusprojektilta kannattavuutta...
Entäpä kustannus, omista puistahan se oli :D
- näe
ihme sakkia kirjoitti:
Olikohan tämä kritiikki tarkoitettu meikäläiselle?
Itse rakentamisesta en tiedä mitään, sen teki 100 %:sti mieheni, alan ammattilainen. Budjetoinnista ja kustannusten seurannasta tiedän oman projektimme osalta kaiken ja siksi vinkiksi em. lista, jota alkuperäinen kirjoittaja kaipailikin.
Mitäpä jos sinä ihan oikeasti etsisit rakennusaikaiset kuitit ja esittäisit oman budjettisi meille "vedätetyille". Hyvät (sukulais?)suhteet rautakauppaan ja rakennusliikkeen kautta saadut työsuhdealennukset eivät ole kaikille rakentajille mahdollisia, joten esitä myös ovh-summat. Kerro myös varustelutaso; ilmastointi, lämmitysjärjestelmä, sähkötyöt. Täällä on turha elvistellä, jos ei ole esittää selvää faktaa.
Ja tiedoksesi, meillä okt-rakennuskustannukset jäivät 2003 alle 100 000 €, ei olisi missään nimessä onnistunut ilman mieheni ammattitaitoa ja suhteita. Varustetaso on ok, mutta kaikesta mahdollisesta tingittiin. Satavarmasti tiedän, että vain olematon murto-osa rakennusprojekteista onnistuu alle 120 000 €. - sen tiedän
näe kirjoitti:
Olikohan tämä kritiikki tarkoitettu meikäläiselle?
Itse rakentamisesta en tiedä mitään, sen teki 100 %:sti mieheni, alan ammattilainen. Budjetoinnista ja kustannusten seurannasta tiedän oman projektimme osalta kaiken ja siksi vinkiksi em. lista, jota alkuperäinen kirjoittaja kaipailikin.
Mitäpä jos sinä ihan oikeasti etsisit rakennusaikaiset kuitit ja esittäisit oman budjettisi meille "vedätetyille". Hyvät (sukulais?)suhteet rautakauppaan ja rakennusliikkeen kautta saadut työsuhdealennukset eivät ole kaikille rakentajille mahdollisia, joten esitä myös ovh-summat. Kerro myös varustelutaso; ilmastointi, lämmitysjärjestelmä, sähkötyöt. Täällä on turha elvistellä, jos ei ole esittää selvää faktaa.
Ja tiedoksesi, meillä okt-rakennuskustannukset jäivät 2003 alle 100 000 €, ei olisi missään nimessä onnistunut ilman mieheni ammattitaitoa ja suhteita. Varustetaso on ok, mutta kaikesta mahdollisesta tingittiin. Satavarmasti tiedän, että vain olematon murto-osa rakennusprojekteista onnistuu alle 120 000 €.koska meillä 100 000 meni jo rikki, ja nyt muuttovalmis, mutta yläkerta ja kellari ja piha panee sen 120 000 rikki melko varmasti.
Eli kyllä se voi onnistua kovalla omalla työllä, edullisilla hankinnoilla ja suhteellisen helpolla pohjaratkaisulla.
- ...
Itse kyselimme Jukka-taloilta suurelementtitarjousta. Neliöitä ois tullu reilu 160 ja talo monimuotoinen eli EI suorakaiteenmuotoinen "pötkö" ja katto päälle. Hinta reilu 90 000, siis pelkkä paketti. Varmastikin perusmallisen suorakaidetalon "helpolla" katolla saa edullisemmin, mutta jos on jokin monimutkaisempi tulossa, 40 000 ei kyllä riitä mihinkään. Tietysti, jos oikein hyvän tarjouksen saa, ei kun nimet paperiin!
- jukev
ota yhteys 040 5438504, neuvon asiallisesti.
Olen talokauppias 20n vuoden kokemuksella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille
Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest1257307Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä
Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden5135470Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona
Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks1513375Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?
Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed2162671Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa
On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t512372Varsinainen vetonaula tämä Pyhäjärven keskustelupalsta
Lisää kummasti muuttohaluja, kun lukee tätä foorumia. Tosin väärään suuntaan. Marraskuuhun mennessä tämä vähäinenkin vä681308Pituuden mittaaminen
Ihmisen pituuden mittaaminen ja puolikkaat senttimetrit. Kuuluuko ne puolikkaatkin sentit tai millit teistä ilmoittaa m431292En tiedä enää
Pitäiskö mun koittaa vältellä sua vai mitä? Oon välillä ollut hieman mustasukkainen, myönnän. En ymmärrä miksi en saa su771272Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä
Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu111179- 1111153