Sininen kuu...

luminara

Eli siis olen muutaman kerran törmännyt täläiseen käsitteeseen, mutta se ei oikein ole auennut kunnolla. Siispä voisiko joku kertoa mitä se tarkkaan tarkoittaa ja vähän että mistä siitä löytyisi tietoa ja mahd rituaaleja siihen liittyen... Olen ehkä hieman tyhmä mutta ei voi mitään,tämä on tosiaan tullut aivan uutena tietona johon olisi kiva syventyä paremminkin.

4

815

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harmaavaris

Sinisestä kuusta oli tällä palstalla juttua aiemmin, mutta nopealla silmäyksellä en minäkään viestiketjua sivuilta bongannut. Vanhoista viesteistä varmasti löytyy.

Lyhyesti selitettynä sinisellä kuulla tarkoitetaan saman kalenterikuukauden sisällä olevista samoista kuunvaiheista myöhempää, yleensä nimitystä käytetään vain täysikuusta. Eli jos tämän kuun alkuviikolla olisi ollut täysikuu ja tämän kuun lopulla olisi toinen täysikuu, tämä myöhempi olisi ns. sininen kuu.

• luminara

Siis kiitos ja kumarrus asian valaisemisesta... Tämä selkeytti asiaa ja todella paljon, muuten itseasiassa en ole edes tullut koskaan ajatelleeksi että yhden kuukauden aikana voi olla kaksi täyttä kuuta. Jotenkin niitä on ajtellut olevan vain kerran kuussa, taidan siis olla sen suhteen aikatavalla "kaavoihin kangistunut" tai jotain :)

• harmaavaris
        luminara kirjoitti:

Siis kiitos ja kumarrus asian valaisemisesta... Tämä selkeytti asiaa ja todella paljon, muuten itseasiassa en ole edes tullut koskaan ajatelleeksi että yhden kuukauden aikana voi olla kaksi täyttä kuuta. Jotenkin niitä on ajtellut olevan vain kerran kuussa, taidan siis olla sen suhteen aikatavalla "kaavoihin kangistunut" tai jotain :)

Niitä on tosiaan todella harvassa, muistaakseni yksi useamman (4?) vuoden välissä. Siksi kai monet eivät pidä tapahtumalla olevan paljoakaan maagista merkitystä, koska asian missaa niin helposti. Jotenkin minulla on jokin outo mielikuva kadonneiden esineiden löytämisestä sinisen kuun aikana, mutta en muista onko kyse magiasta, taikauskosta tai muuten vaan mutu-tiedosta. Kuitenkin Wikipedia on käymisen arvoinen paikka, sillä siellä selitetään sinisen kuun merkitystä moneltakin kantilta, tosin muistaakseni vain englanniksi.

• taivaansielu
        harmaavaris kirjoitti:

Niitä on tosiaan todella harvassa, muistaakseni yksi useamman (4?) vuoden välissä. Siksi kai monet eivät pidä tapahtumalla olevan paljoakaan maagista merkitystä, koska asian missaa niin helposti. Jotenkin minulla on jokin outo mielikuva kadonneiden esineiden löytämisestä sinisen kuun aikana, mutta en muista onko kyse magiasta, taikauskosta tai muuten vaan mutu-tiedosta. Kuitenkin Wikipedia on käymisen arvoinen paikka, sillä siellä selitetään sinisen kuun merkitystä moneltakin kantilta, tosin muistaakseni vain englanniksi.

Termiä "Sininen kuu" eli "Blue moon" käytetään myös toisessa yhteydessä. Kyse on yleensä tulivuorenpurkausten yhteydessä olevasta ilmiöstä. Kun jossain päin maailmaa tapahtuu iso tulivuorenpurkaus, maan ilmakehään jää jonkinlainen tuhkapilvi, mitä ei aurinkoisella säällä huomaa. Öisin tämä pilvi värjää kuun siniseksi. Kun tarpeeksi iso tulivuorenpurkaus tapahtuu, tuhkapilvi kattaa koko maapallon ilmakehän. Eli Suomessakin voi joskus nähdä aidosti sinisen kuun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

Oikein häiritsee?
      Ikävä
      146
      1970
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      300
      1149
    3. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      82
      963
    4. Minä tiedän sen

Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      888
    5. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      819
    6. Hitto että tekis

Mieli saada sua
      Ikävä
      53
      799
    7. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      18
      756
    8. 71
      754
    9. Onko kaivattusi

Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      44
      701
    10. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      56
      699
    Aihe