lk-collien ja pk-collien sekoitus

minä..

olen ajatellut astuttaa tuttuni pk-collie nartun omallani lk-collie uroksellani..onko kenelläkään kokemuksia? ja se on mietityttänyt että ovatko ne silloin puhdasrotuisia,periaattessahan ne ovat..mutta sitten taas kuitenkaan ei..jos jollakin on kokemuksia tästä asiasta niin kertokaa ihmeessä te tietävät minulle vähemmän tietävälle.. :)

22

2965

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päivänsädekö

      joissakin maissa saa laittaa yhteen pk ja lk collien. Suomessa on haettu sitä varten lupaa mutta skl ei ole myöntänyt. En kyllä näe järkeä sinunkaan alkaa pentuja ihan noilla perustein tekemään. Ainakaan tahallaan paperittomia koiria. Tutkituta koirasi. Silmät, lonkat ehkä kyynäret. Käytä jossain näyttelyssä edes, paras olisi jalostustarkastus. Jos näiden jälkeen koirallasi on rodulle annettavaa niin mikset teettäisi ihan rekisteröitävää kunnon pentuetta. Ja tutullesi samat sanat.

    • Seropin omistaja

      Moi!

      Joo,eli olen nähnyt tällaisen koiran kerran muutama vuosi sitten eräällä koulutuskentällä. Koira oli jo aika vanha ja laiskanpuoleinen, uros,trikki väritykseltään.Oli tottelevainen ja mukavan näköinen koiruus.Näytti ihan näiden kahden rodun risteytykseltä,turkki siltä väliltä.

      • ujsoh

        Hei,Seropin omistaja.Se koira, jonka näit oli varmasti pinacollie,eli pitkäkarvainen
        nahka.(Jos et tiedä,mitä tarkoittaa nahka,se tarkoittaa lk.collieta.)
        Niin kuin jo mainittiin,lk.collien ja pk.collien risteytyksestä tulisi lyhytkarvisia ja
        pitkäkarvaisia,eikä siltä väliltä.Pinoja syntyy yleensä kahdesta lk.collie vanhemmasta,joista jompi kumpi kantaa pitkäkarvageeniä,tai sitten molemmat.


    • lk!!!

      eli näistä paperittomista pennuistahan tulisi käsittääkseni joko pitkä tai lyhytkarvaisia, ei ns. välimalleja. Puhdasrotuisiksihan niitä ei voisi sanoa, mutta siltä ne näyttäisivät. Puhdasverisessä lyhytkarvapentueessa (josta omani hain) oli mukana yksi uros josta kasvoi erittäin kaunis pitkäkarvainen... eli ainakin siellä oli geeneissä vielä jossain hiukan pitkäkarvaista joukossa ja tämä geeni sitten yhdellä oli "päällimmäisenä". Siis molemmat vanhemmat olivat paperillisia ja täysin puhtaita lyhytkarvaisia.
      Jos meinaatte pentuja teettää, niin kannattaa pyytää hiukan apua vaikkapa rotuyhdistykseltä, osaavat neuvoa sopivat kumppanit yms.

      • minä...

        ja sinunko mielestäsi kaikkien koirien pitäisi olla puhdasrotuisia..ajattelet suunnilleen asian samalla tavalla kuin mollaisit vammaisia.vaikka koira olisikin sekarotuinen sillä on uhtä iso oikeus elää..ja sitä paitsi sitä voi rakastaa yhtälailla kun puhdasrotuistakin!


      • päivänsädekö
        minä... kirjoitti:

        ja sinunko mielestäsi kaikkien koirien pitäisi olla puhdasrotuisia..ajattelet suunnilleen asian samalla tavalla kuin mollaisit vammaisia.vaikka koira olisikin sekarotuinen sillä on uhtä iso oikeus elää..ja sitä paitsi sitä voi rakastaa yhtälailla kun puhdasrotuistakin!

        Missäköhän vaiheessa olen sanonut ettei sekarotuisia saisi olla tai etteivät ne saisi elää tai ettei niitä rakasteta. Ja mitä tulee vammaisiin heitä on täällä maailmassa enkä voisi kuvitellakaan mollaavani heitä.
        Kysyit itse mielipiteitä pentueen tuottamiseen ja annoin oman mielipiteeni. Ei siitä tarvi hernettä nenään vetää. Itsehän sinä päätöksen teet.
        Mietin vain miksi et voisi tehdä ihan rekisteröitävää pentuetta. Onko sinulla siihen jokin syy.
        Toivoisin sinun tutkivan Suomen collieyhdistyksen sivuja. Ottavan selvää asioista. Aina saa kysyä.


      • Catjusha
        päivänsädekö kirjoitti:

        Missäköhän vaiheessa olen sanonut ettei sekarotuisia saisi olla tai etteivät ne saisi elää tai ettei niitä rakasteta. Ja mitä tulee vammaisiin heitä on täällä maailmassa enkä voisi kuvitellakaan mollaavani heitä.
        Kysyit itse mielipiteitä pentueen tuottamiseen ja annoin oman mielipiteeni. Ei siitä tarvi hernettä nenään vetää. Itsehän sinä päätöksen teet.
        Mietin vain miksi et voisi tehdä ihan rekisteröitävää pentuetta. Onko sinulla siihen jokin syy.
        Toivoisin sinun tutkivan Suomen collieyhdistyksen sivuja. Ottavan selvää asioista. Aina saa kysyä.

        täysin samaa mieltä. Ja kysyn minäkin miksi tehdä ei rekattuja pentuja? Rahako syynä? Eli (voi voi kun täytyy kuvata lonkat ja silmät tutkituttaa?)
        ja pennutkin tarvii tutkia.. JOS nämä ovat syyt. PELKÄÄN todellakin tulevien pentujen puolesta.


      • Päinvastoin

        Pitkäkarvaisiin pentueisiin voi syntyä lyhytkarvaisia, ainakaan tilastollisesti toisin päin ei. Tarkastakaa, ellette usko. Valitan.


      • lk.collie, p.collie:sta
        Päinvastoin kirjoitti:

        Pitkäkarvaisiin pentueisiin voi syntyä lyhytkarvaisia, ainakaan tilastollisesti toisin päin ei. Tarkastakaa, ellette usko. Valitan.

        oletpa hyvin perehtynyt lk.collien historiaan. Eli siis lk.collie on täysin jalostettu pk.colliesta, joten miten hitossa on mahdollista että täysin puhdasrotuseen pk.collieen olisi eksynyt lk.collien geeni?
        Ja muuten tuttuni lk.collie teki 7 pentua joista 4 oli pk.collieita. (ihan rekisteröity kenneli). Kannattaa miettiä aina hetki ennen kuin kirjoittaa mitä sattuu..


      • minä..
        lk.collie, p.collie:sta kirjoitti:

        oletpa hyvin perehtynyt lk.collien historiaan. Eli siis lk.collie on täysin jalostettu pk.colliesta, joten miten hitossa on mahdollista että täysin puhdasrotuseen pk.collieen olisi eksynyt lk.collien geeni?
        Ja muuten tuttuni lk.collie teki 7 pentua joista 4 oli pk.collieita. (ihan rekisteröity kenneli). Kannattaa miettiä aina hetki ennen kuin kirjoittaa mitä sattuu..

        Mites luulet, et pk colliesta se lk on tullu? Siinä on mahdollisuus käydä, että pk:sta tulee lk pentuja.


      • uhuy

        Juuri näin lk!!!


    • tartza

      haluaisin collie tai kultaisennoutajan...ilmaiseksi.....saa uuden kodin koirasi jo se tarwitseee.......:9 minä lupaan pitää siitä huolta

      • Catjusha

        näytä olevan väliä koiran terveydellä eikä paljon millään muullakaan, kunhan saa ilmaiseksi.
        JUST joo!!


      • meitsi
        Catjusha kirjoitti:

        näytä olevan väliä koiran terveydellä eikä paljon millään muullakaan, kunhan saa ilmaiseksi.
        JUST joo!!

        SORI WAAN mut en tarkoittanut sitä että en olisi käynnytr sen kaa lenkillä....en todellakaan....koska itse olen mahdoton urheilemaan ja ynms.....


      • Catjusha
        meitsi kirjoitti:

        SORI WAAN mut en tarkoittanut sitä että en olisi käynnytr sen kaa lenkillä....en todellakaan....koska itse olen mahdoton urheilemaan ja ynms.....

        lenkkeilyä! vaan tarkoitin siis terveystarkastuksia joita jo vanhemmille PITÄISI tehdä ennen pennuttamista..
        Ilmaista koiraa havitellessa tuskin nuo terveys seikat paljon painaa.


      • Täysin kyllästynyt
        Catjusha kirjoitti:

        lenkkeilyä! vaan tarkoitin siis terveystarkastuksia joita jo vanhemmille PITÄISI tehdä ennen pennuttamista..
        Ilmaista koiraa havitellessa tuskin nuo terveys seikat paljon painaa.

        Luuletko todella keksineesi tuon ihan itse? Kirjoitus oli selvästikin vitsi. Pah.


      • Koira<3ihminen!!

        tarza: Kukaan täysälyinen ei anna tervettä ja hyvää koiraa ilmaiseksi. Se, joka kinuaa hyvää koiraa ilmaiseksi
        on varmasti joku joka ei viitsi "tuhlata"
        rahaa koiraan. (paitsi ehkä joku tuttu voisi antaa ilmaiseksi)


    • Hienoja

      Olisin ehdottomasti valmis ostamaan tuollaisen pennun! :) Jalostuksellisestikin olisi järkevää yhdistää rotuja (kuten kaikki varmasti olemme collieaiheisesta kirjallisuudesta lukeneet). Samalla joitakin virheitä saattaisi hävitä. Älä välitä. Tätä se täällä aina on. Kun pentueesi syntyy (se syntyy lyhytkarvaisena), ilmoita siitä täällä. Varaisin heti narttupennun. :) Sääli, ettei Suomi ymmärrä omaa parastaan, joka Ruotsissa on jo kauan sitten ymmärretty.

      Kirjoittele! :)

      • paivansadeko

        mitään pahaa olekkaan. Mutta miksi tehdä niin ilman suostumusta omalta rotuyhdistykseltä ja skl.tä. Olen myös sitä mieltä että, kummallakin osapuolella pitää olla silloin rodulle todellakin annettavaa.
        Niin ja pentueessa voi olla kylläkin kumpaakin karvanlaatua. Voivat olla pidempikarvaisia kaikki tai sitten ei. Riippuu myös nahkasta periyttääkö se pitkäkarvageeniä. Myös normaaleihin lk.pentueihin syntyy joskus pitkkarvaisia.


    • suski5

      Yleensä lyhytkarvaisen collien ja pitkäkarvaisen collien risteytyksenä syntyy lyhytkarvaisia pentuja. Kuitenkin jos lyhytkarvainen collie kantaa pitkäkarvageeniä, on jokaisella pennulla 25% mahdollisuus syntyä pitkäkarvaisena. Myös kahden lyhytkarvaisen collien jälkeläisissä voi olla pitkäkarvaisia pentuja, mikäli molemmat vanhemmat kantavat pitkäkarvageeniä. Tällöin voi pentu saada emältä joko pitkäkarvaisuutta tai lyhytkarvaisuutta aiheuttavan geenin ja isältä joko lyhytkarvaisuutta tai pitkäkarvaisuutta aiheuttavan geenin. Jos se saa toiselta pk geenin ja toiselta lk geenin se on lyhytkarvainen, koska lyhytkarvaisuus on dominoiva ominaisuus. Siksi kaikki koirat, jotka kantavat lyhytkarvageeniä, ovat ilmiasultaan lyhytkarvaisia. Kahdelle pitkäkarvaiselle collielle EI voi syntyä lyhytkarvaisia jälkeläisiä. (Mutta narttuhan on mahdollista ihan rotuyhdistyksen luvalla astuttaa useammallakin uroksella, jolloin pennut geenitestattaisiin, jotta tiedetään niiden isät. Jos pitkäkarvaiselle nartulle syntyisi yhtä aikaa pitkäkarvaisia ja lyhytkarvaisia pentuja, olisi se silloin astutettu kahdella uroksella, sekä pk, että lk.) Että silleen. Ja tämä on 100% varmaa tietoa :P

      • suski5

        Paitsi että nykyäänhän lk collie on "virallisesti" sileäkarvainen...


      • suski5
        suski5 kirjoitti:

        Paitsi että nykyäänhän lk collie on "virallisesti" sileäkarvainen...

        (Lyhyt matikka... taitaakin olla tuo 25% siis 50%... jos sillä lk vanhemmalla on lk geeni ja pk geeni ja toinen vanhempi on pk, niin 50-50 mahdollisuushan siinä silloin on, kumman geenin sieltä lyhytkarvaiselta vanhemmalta saa... oiskohan tuo sit ollu niin, että lk isä ja lk äiti molemmat kantaa pk-geeniä, niin niiden pennuilla on 25% mahdollisuus olla pitkäkarvaisia ja 75% mahd. olla lyhytkarvaisia...)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2102
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1966
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1915
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe