keinonivelleikkaus

ja polvikipu

Miten olette toipuneet polven keinonivelleikkauksesta? Haluaisin lukea toisten kokemuksista.
Mieheni kohdalla päädyttiin keinonivelleikkaukseen, kun mikään muu ei enää auttanut. Alunperin hän satutti polvensa työtapaturmassa vuosia sitten. Aluksi näytti ihan hyvältä ja parantuminen edistyi kuten kuuluukin, mutta pari kuukautta leikkauksen jälkeen polvea alkoi jälleen särkeä enemmän. Nyt tilanne on se, että polvea särkee jatkuvasti, niin että edes unilääkkeillä nukkumisesta ei tahdo säryn vuoksi tulla mitään. Ei tämä näinkään voi jatkua.
Onko kenelläkään aavistustakaan mikä voisi olla vialla? Löytyykö samanlaisia kokemuksia? Lääkärillä on käyty ja tutkittu on, mutta ei löydy selitystä.

29

9849

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lienee

      Suurin osa polven ja lonkan keinonivelleikkauksista päätyy juuri kuvailemaasi lopputulokseen. Ne leikkaukset onnistuvat perin harvoin. Monet eivät pysty leikkauksen jälkeen kävelemään kunnolla koskaan ja jotkut menettävät liikuntakykynsä kokonaan.

      • ihan muuta

        Hoitavan lääkärin mukaan suurin osa polven keinonivelleikkauksista onnistuu hyvin, ja sen jälkeen pitäisi pystyä ei vain kävelemään, vaan myös juoksemaan, pyöräilemään, uimaan, palaamaan takaisin töihin... Kyllä tässä on mennyt usko lääkäreihin kun leikkaus toisensa jälkeen epäonnistuu!


      • keinonivelleikkauksista
        ihan muuta kirjoitti:

        Hoitavan lääkärin mukaan suurin osa polven keinonivelleikkauksista onnistuu hyvin, ja sen jälkeen pitäisi pystyä ei vain kävelemään, vaan myös juoksemaan, pyöräilemään, uimaan, palaamaan takaisin töihin... Kyllä tässä on mennyt usko lääkäreihin kun leikkaus toisensa jälkeen epäonnistuu!

        Onnistuu kyllä valtaosa. Kävely, pyöräily, perinteinen hiihto yleensä toipumisen jälkeen onnistuvat hyvin. Juoksua ei kyllä suositella. työhönpaluu riippuu varmaan aika paljon ammatista.

        Jos lääkäreihin ei voi uskoa, niin entä hoitajiin: http://www.turkuamk.fi/aurinkolaiva/?page=view&id=420


      • Minä vaan

        Miten perustelet vastauksesi? Mistä olet kyseisen tiedon saanut? Itse ortopedisenä sairaanhoitajana olen kovin ihmeissäni. Meillä operoidaan useita polvia ja lonkkia viikossa.

        Onhan se toki täysin eri asia jos pyörätuolipotilaalle laitetaan tekonivel polveen kipujen vuoksi ja tavoitteena ei ole kävely vaan kivun pois saanti. Meillä kyllä perin harvoin epäonnistuu leikkaus. Tietysti täytyy ottaa ikä huomioon leikattaessa. Jos potilas on 98v. niin ei voi olettaakaan, että potilaasta tulee muutamassa päivässä kävelijä. Kyllä meiltä kotiin lähtevät potilaat ihan kyynärsauvojen avulla lähtee kotia päin. Tekonivel-leikkaus on todella iso operaatio. Meillä potilaat autetaan liikkeelle ensimmäisenä leikkauksen jälkeisenä päivänä, edes vuoteen vierelle seisomaan. Hienosti ne on liikkeelle lähtenyt, toiset nopeammin toiset hitaamman.
        Mielenkiintoinen on kyllä näkemyksesi leikkausten onnistumisista?!


      • edi

        ...skeidaa tuo kommentti!!!!


    • hoitsu.

      Meillä tehdään viikossa useita lonkka- ja polviproteesioperaatioita, ja potilaat ovat todella tyytyväisiä operaation jälkeiseen kivuttomuuteen ja liikkumiskyvyn paranemiseen.
      Potilas on polviproteesioper. jälkeen sairaalassa 3 - 5 pv, ja lähtee sauvojen kanssa kotiin, joita käytttää n. 6 vk keventämään kävelyn aiheuttamaan rasitusta polvessa.
      Aluksi pitää tietenkin syödä tulehduskipulääkettä säännöllisesti, että turvotus lievittyy polvesta, koska juuri kudoksen turvotus aiheuttaa kipua.
      Polvea pitää alkaa heti taivuttamaan oper. seuraavana päivänä. Kylmä ja jalan kohoasento lievittää kipua ja turvotusta.

      Olen itse läpikäynyt kolme isoa polvioperatiota, trauman seurauksena, ja tulevaisuudessa minulle joudutaan myös asettamaan polviproteesi, koska polveni on kulunut trauman seurauksena. En pelkää yhtään operaatiota, vaan menen siihen , kun sen aika on.

      Treenaa lihakset hyvään kuntoon ennen operaatiota,hoida infektiot pois, myös tarkastuta hampaat ja ikenet. Hyvä fyysinen ja psyykkinen kunto edesauttavat nopeaa kuntutumista.

      tsemppiä!

      • Murmeli

        Hoitsulle kiitos tuosta kertomuksesta. Edessä on polvinivelen uusimisleikkaus ja olen pelännyt onnistumismahdollisuutta. Netistä toki löytyi tietoa että n.90% leikkauksista onnistuu. Onnistuminen riippuu kyllä paljon ortopedin taidoista. Mutta kun ei muuta keinoa ole kuin nivelen uusiminen, lähden leikkaukseen valoisalla mielellä!


    • anest.sh

      Keinonivelleikkauksia tehdään jo viikossa monia, uusia proteeseja (osa- ja kokoproteeseja) tuntuu tulevan markkinoille "koko" ajan, leikkauspuolen hoitajille tuntuu olevan koulutusta koulutuksen perään.

      Meille leikkuriin tulevista potilaista suurimmalla osalla on jo esim. aikaisemmin toinen lonkka tai toinen polvi protetisoitu ja sitten on toisen jalan vuoro. Ja kuitenkin puhutaan usein iäkkäämmistä, perussairauksia omaavista ihmisistä ja silti toipuminen ja kuntoutuminen on ollut hyvä ellei erinomainen. Kovasti kehuvat miten hyvin ovat tulleet "uudella jalalla" toimeen, päässeet liikkumaan ja nauttimaan luonnosta.

      Proteesileikkaukset tehdään puudutuksessa (kombinoitu spinaali- ja epiduraalipuudutus eli CSE) ja polvessa käytetään sitä verityhjiötä, joka takaa verettömän leikkausalueen. Toki sitten verityhjiön poiston jälkeen verenvuotuoa esiintyy, mutta uusimmat dreenit ja keräyspussit sallivat ulostulevan veren palauttamisen elimistöön, jos hemppari tuntuu laskevan liikaa. Osastohoidosta en tiedä, mutta ainakaan heräämössä/leikkaussalissa vuotomäärät ovat kaikkinensa pieniä, yhteensä noin 300-500ml. Ja jos ajatellaan että terve, normaalihempparin omaava potilas kestää litran vuodon ilman veritankkausta, niin eipä tuo ihan siihen vuotoon yllä. Toki jo heräämössä ollaan tiputettu verta monia kertoja, mutta leikkausmäärät huomioon ottaen sanoisin että "vähällä pääsee".

      Epiduraali on hyvä leikkauksen jälkeisessä kivunhoidossa, tokihan täysin kivutonta toimenpidettä ei varsinkaan tässä voida taata, mutta varmasti kipujen kanssa selviää, kun vaan muistaa rohkeasti alusta asti pyytää kipulääkettä, ettei kipu pääse yltymään - sitten se on vaikeampi hallita. Tsemppiä miehellesi!

      • hoitsu.

        meillä ei potilailla ole yl. verenvuotoa leikkauksen jälkeen eikä dreenejä.Leikkauksen aikaninen vuoto polviproteeseissa vähäinen, kun tehdään verityhjiössä.
        Leikkausviilto tehdään hyvin säästävästi ja se on lyhyt.
        Leikkauksen jälkeen käytetään 3 - 4 pv ns. kovempaa kipulääkitystä - opioidia tulehduskipulääkkeen lisänä,jolla taataan kivuttomuús ja varhainen liikkeelle lähtö ja hyvä toipuminen.


    • kontrolli jo ollut

      Onko miehesi käynyt jo leikanneen ortopedin kontrollissa? Jos tilanne tämän kontrollin jälkeen selvästi muuttunut, niin uusi kontrolli voisi olla paikallaan.
      Joskus, vaikka kaikki meneekin hyvin, niin proteesipolveen voi jäädä kipua, se vaan täytyy hyväksyä.
      Ennen leikkausta potilaille pitäisi ilmeisesti tarkemmin kertoa leikkaukseen välttämättä liittyvistä riskeistä, jottei sitten ikäviä tämänkaltaisia yllätyksiä syntyisi. Nyt varmaan useimmiten kerrotaan se miten tilanne yleensä menee, eikä muisteta mainita sitä, että osalle voi jäädä kipua, haava ei ehkä paranekaan toivotulla tavalla etc...
      Toivottavasti miehesi polvikipu laantuu tässä ajan kuluessa! Jaksamista!

    • amk

      moi mulla on sairaalaan meno ens viikolla 2.11 ja mulla on vasen polvi leikattu jo 4 kertaa ja nyt päädyttiin siihen että polveen laitetaan osittainen tekonivel ja täten toivonkin että tämän jälkeen polvi tulisi lopullisesti kuntoon.

      • keinonivelleikkaukseen

        Hei, minulle tehtiin polven tähystys runsas viikko sitten. Nyt kuitenkin tikit olivat lähteneet itsestään pois ja toinen haava vuotaa ja siinä todettiin kaksi bakteeritulehdusta.
        keinonivelelen laitto on seuraava toimenpide, mutta minulla sanottiin, että kun olen ylipainoinen, niin sitä ei tehdä. Hermo menee kyllä, jos en saa parannusta. Olen 160 cm/108 kg, en ole pystynyt laihduttamaan, koska en pysty liikkumaan.
        Odotan mielipiteitänne!


      • leikattu
        keinonivelleikkaukseen kirjoitti:

        Hei, minulle tehtiin polven tähystys runsas viikko sitten. Nyt kuitenkin tikit olivat lähteneet itsestään pois ja toinen haava vuotaa ja siinä todettiin kaksi bakteeritulehdusta.
        keinonivelelen laitto on seuraava toimenpide, mutta minulla sanottiin, että kun olen ylipainoinen, niin sitä ei tehdä. Hermo menee kyllä, jos en saa parannusta. Olen 160 cm/108 kg, en ole pystynyt laihduttamaan, koska en pysty liikkumaan.
        Odotan mielipiteitänne!

        Oletko kuullut CAMBRIDGE kuurista?Siinä sinun ei tarvi juurikaan pystyä liikumaan. Kunhan pidät kurinalaiseti kiinni ohjelmasta. Tästä kuurista löytyy tietoa myös netistä.
        Minun polvinivel vaihettu helmikuun puolivälissä. Turvotus ja jäykkyys vaivaa, en saa polvea taivutettua, tuntuu että ompeleet repeää. Leikkaus arven toinen puoli on tunnoton. kai hermoja katkesi kyseisessä operaatiossa...


      • viimevuotinen
        leikattu kirjoitti:

        Oletko kuullut CAMBRIDGE kuurista?Siinä sinun ei tarvi juurikaan pystyä liikumaan. Kunhan pidät kurinalaiseti kiinni ohjelmasta. Tästä kuurista löytyy tietoa myös netistä.
        Minun polvinivel vaihettu helmikuun puolivälissä. Turvotus ja jäykkyys vaivaa, en saa polvea taivutettua, tuntuu että ompeleet repeää. Leikkaus arven toinen puoli on tunnoton. kai hermoja katkesi kyseisessä operaatiossa...

        Polvessasi lienee jotain hämminkiä. Eikö polvesi taivu laikaan vaiko vain rajoitetusti. Eihän sinua olisi päästetty sairaalasta pois jos polvi ei taipuisi lainkaan. Minulla polvi taipui sairaalsta päästessä n. 80 astetta ja nyt vuosi myöhemmin n. 130-140 astetta (olen kuntouttanut polveani laiskasti). Turvotusta polvessani ei ollut havaittavasti. Tuntopuutokset ovat luonnollisia ja useimmiten ne korjaantuvat ajan kanssa, näin oli minullakin. Nyt ihon tunto on kauttaaltaan kunnossa, osittain liikaakin sillä en pysty olemaan polvillani kovalla alustalla koska polven kudokset sattuu.


    • Polveeni vaihdettiin uusi nivel (proteesi) nyt kolmen viikon jälkeen teen 1-1,5km kävelylenkkejä ilman mitään tuskaa,voimistelen jalkaa taivutellen n,1/2 h per/pv.
      Väitän ja uskon että kaikki on kohdaltani ihan ok,haavajomotusta on vielä hieman mutta joka askeleen tuomat kivut ovat pois.uskoakseni kuulun siihen ryhmään jolla operaatio on onnistunut,

      • Maratoonille?

        Tervehdys - taas on vuosi mennyt edellisestä kommentistasi - onko polvi vielä kunnossa?


    • tibiakomponentti

      Ottakaa ihmeessä yhteys leikanneeseen ortopediin tai kirurgian polille jossa hän on käynyt ennen leikkausta. Minulla myös tuli aina kahden kuukauden kohdalla se käänne huonompaan, eli sitä alkoi särkeä kävellessä ja yöllä. Minulle laitetaan viikon päästä jo neljäs tekonivel samaan polveen. Pitäähän ottaa tulehduskokeet ja kuvata ainakin jos on vaikka irronnut.

    • Maratonilleko?

      Minulla on todettu vaikea kuluma kummassakin polvessa. Ortopedin mukaan keinonivelleikkaus on ainoa "hoitokeino", mutta siihen ei tule ryhtyä, ennenkuin kulumien aiheuttamat kivut ovat päivittäisiä ja niitä on myös lepotilassa. Polvieni röntgen ja magneetti kuvien mukaisesta huonosta kunnosta huolimatta, olen pystynyt murtomaahiihtämään viime talvena 700 kilometriä ja kuluvanakin talvena jo lähes kaksi sataa kilometriä.
      Minull olisi kuitenkin halu saada polveni vielä kun olen fyysisesti kunnossa leikattua, jotta toipuminen olisi "nopeampaa",
      Kysyisin teiltä, asiantuntijoilta tai joilla on omakohtaisia kokemuksia asiasta, voidaanko polvet leikata samalla kertaa? Pidentääkä se (yhteenlaskettua) toipilasaikaa vai peräti lyhentää sitä?
      Onko kellään kokemusta polven käytettävyydestä leikkauksen jälkeen - haluaisin nimittäin vielä juosta maratonin, sillä virtaa ja kuntoa riittäisi, jos vain tekonivel sallisi sen rasitteen.

      • Rajoituksia tulee

        Maratonit saat joka tapauksessa unohtaa!!! Minulta kiellettiin jo useita vuosia aiemmin kaikki juokseminen ja tärähtelevä liikunta koska se rasittaa nivelrikkopolvia liikaa. Jopa kävely on pahasta mutta se on pakko sallia. Jalkojen lihakset on pidettävä hyvässä kunnossa jotta ne tukevat kulunutta polviniveltä.

        Hiihto onkin paljon parempaa liikuntaa polville, varsinkin perinteisellä tyylillä. Luisteluhiihto vääntää polvea. Jalkasi on vielä hienossa kunnossa jos olet pystynyt tuollaisiin kilometrimääriin. Pyöräily, uinti ja vesijuoksu ei rasita liikaa polvia mutta antaa jaloille liikuntaa. Itse käytin jo kävelykeppiä vajaan vuoden ennen tekonivelleikkausta koska kivut olivat niin suuret. Nukkuminenkin oli huonoa kun joutui sovittelemaan jalkaa siten ettei se särkenyt.

        Molemmatkin polvet voidaan leikata kerralla, mutta toipumisaika on tietenkin hankalampi kun liikkuminen on vaikeampaa. Alkupäivinä leikkauksen jälkeen ja kotona liikkuminen on kivuliasta, mutta kivut vähenee nopeasti muutamassa viikossa. Tekonivelpolvi ei ilmeisesti taivu koskaan yhtä paljon kuin terve polvi, ainakin itselleni liikevara jäi selvästi huonommaksi vaikka ortopedi sanoi sen olevan hyvän. Esimerkiksi en pääse täysin kyykkyyn ja tämä oli ortopedin mielestä normaalia.

        Muistelisin että ortopedi antoi ohjeen ettei tekonivelellä juostaisi mutta se kannattaa kysyä lääkäriltä. Koska leikkaus tehtiin minulle 64 vuotiaana, kysyin ortopediltä että entä jos nivel kuluu loppuun ennen kuolemaani niin hän vastasi että sitten laitetaan uusi nivel.


    • juuri operoitu Poris

      Olen juuri toipumassa polven tekonivelleikkauksesta. Kaksi viikkoa leikkauksesta on takana ja suurin kipu lähti eilen poistettujen hakasten kera. Kolme kuukautta on toipumisaika ja nyt harjoittelen polven taipumista ja reisilihasta.

    • toiveikas

      minulla 5 viikkoa leikkauksesta mennyt aika hyvin väliilä tulee kipuja kun on liikkunut enenmän mutta kylmällä ja pillerillä nekin voitetaan ,miä olen kärsimätön tuntuu ,että johan tän pitäisi olla kunnossa mutta........Toisen polven leikkaus olisi toukokuussa jännittää ,mutta jos meinaa elää täysipainoista elämää niin onhan polvet laitettava kuntoo nyt pitää kokeilla miten kuntopyöräily alkaa sujua

      • toipuuuu

        Polveen keinonivel tammikuun puolivälissä; jälkitarkastus 16.4. Operaation jälkeen muutama viikko särkylääkkeillä (Panacod tosin hirveää kamaa). Muuten olisi varmaan mennyt hyvin, mutta yli kuukauden influenssa jälkitauteineen teki tehtävänsä. Ei treeniä 39 asteen kuumeessa, ja mitä seurasi: lihaskunto häviää todella pian!!! Nyt jo kilometrin lenkki tuottaa vaikeuksia. Tuskin töihin tämän 3 kk:n jälkeen. Lihastreeni parasta kuntoutusta!!


    • Polvisärkyinen

      Minkä ikäisinä teille on nuo keinonivelleikkaukset tehty?

    • onnistunutleikkaus

      kiitos näistä kokemuksista. Minulle laitettiin proteesi viime huhtikuussa eli 9 kk sitten. Leikkauksen jälkeen oli turvotusta ja jäykkyyttä. Nyt on enää jäykkyyttä. Taivutan polvea vähän yli suorakulman. Olen 55 ja liikun kohtalaisesti. Luulen että mieleni parani leikkauksesta: en enää pelkää polvikipua, enkä emmi ulos lähtemistä. Kipuja ei ole paitsi että nyt ensi pakkasilla pohkeessa suonenveto, ja pitkät villahousut tuntuvat ihanilta. Toivoisin saavani polveni koukkuun niin että olisin ainakin melkein oikeasti kyykyssä. Harjoittelen. Joskus aurinkoisina päiviä voin vetää selän suoraan ja kävellä reippaasti eteenpäin.

      • Kyllä_se_paranee

        Minulle ortopedi sanoi etten pääse enää koskaan syvään kyykkyyn ja se todellakin pitää paikkansa. En kuitenkaan ole tuota murehtinut kun pääsin kokonaan säryistä eroon ja kävelykepin sai palauttaa apuvälinekeskukseen.
        Astelukua en pysty mittaamaan mutta koukistaessa kantapään saan hiukan alle 30 cm takamuksesta (leikkauksesta kolmisen vuotta).


    • Ronsin

      Ei hyvä. Leikkauksesta 4,5 kk. Polvi edelleenkin jäykkä, taipuu ehkä 60-70 astetta, kipuilee liikuteltaessa. Tosin jatkuvaa sarkyä vähemmän kuin ennen leikkausta. Lekuri ihmettelee, syyttelee nopeaa kiinikeiden muodostumista . Piti kulemma tulla hyvä. Taipui ennen leikausta lähes norm. Eikä kiinnikeiden poisto auta asiaa.

    • yhäkipeä

      Polven leikkauksesta pian vuosi. Leikkaus sujui hienosti ja polvi parani hyvin ja tein parin km:n lenkkejä. Kipuja ei ollut missään vaiheessa kunnes: Helmikuun -17 alussa menin terveysaseman lääkärille,

    • vito315

      Porvoon Aluesairaalassa minulle asennettiin polven keinonivel 4/2016, koska oma oli loppu ja luu luuta vasten tilanteessa.
      Leikkauksen tehnyt ortopedi on venäläinen, Ortonissa ja Töölössä oppinsa saanut taituri.
      Suosittelen lämpimästi!
      Ei tulehduksia, ei mitään ongelmia, kuntoutuksessa kaikkein tärkein asia on jo pari viikkoa
      leikkauksen jälkeen aloitettava OMA-ALOITTEINEN kuntoutus.
      Jos sitä ett tee, voit syyttää vain itseäsi jos polvi jää jäykäksi, odottele pari kuukautta niin voit olla varma että polvesta ei enää kalua tule ja pysyy suorana loppuelämän!
      Minulla polvi taipuu täysin kivutta yhtä hyvin kuin oma (vielä terve) polvi.
      Voin, kyykätä syvään, kävellä portaat ylös ja alas vauhdilla, pyöräillä, hiihtää (2018 90 km), ja nyt aloitan luisteluhiihdon opettelun, niin pääsen jatkuvasta suksien voitelusta eroon.
      Jos polvesi särkee, etkä saa öisin kivulta rauhaa, mene joutuin leikkaukseen, kunhan aloitat kuntoutuksen ajoissa, et kadu sitä ikinä!

    • Anonyymi

      oikean polven nivel vaihdettiin 2009 nyt alkaa tuntua siltä että voisi olla uuden aika. onkos kellään kokemusta nivelen kestosta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8791
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2623
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2371
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe