Tyttövauvan pesu

hämmentynyt

Hei! Terveydenhoitajamme sanoi, että tyttövauvaa ei tarvitsisi sen kummemmin pestä häpyhuulten sisäpuolelta. Mutta tuntuu pahalle, kun sisäpuolella on valkoista "töhnää", ja tuntuu, että se pitäisi poistaa. Neuvolassa sanoivat, että se sisäpuolella oleva valkoinen "töhnä" vaan suojaa vauvaa ylimääräisiltä bakteereilta.Olen pessyt normaalisti isot häpyhuulet, mutta tekisi kyllä mieli pestä sisäpuoleltakin...! Miten muut tyttövauvojen vanhemmat olette tehneet tuon alapään pesun kanssa ? KIITOS vastauksista :)

10

14011

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti-ihminen

      Nyt en kyllä tiedä onko tämä provo, mutta älä nyt herran jumala mene hinkkaamaan sitä "töhnää" pois sieltä. Limakalvot vaan kärsii!

    • tein niin..

      Itseasiassa minäkin puhdistin uutena äitinä innolla alussa sieltäkin välissä sen ns, valkovuodon ku pesethän sä omankin alapään. ja sitten luin, että ei saisi, juuri saman jostain mitä alkuperäinen kirjoittaja kertoi..

    • myös..

      Sain esikois tyttöni 2kuukautta sitten ja myös minä tietämännötämä varovasti otin enimmät töhnät pumpulipuikolla, kunnes luin sen suojaavasta vaikutuksesta. En siis hinkkaamalla raaputtanut kaikkea pois vaan ne jotka olivat siinä heti ulompien alla...

    • äiti-04

      Minä sain tyttövauvan syksyllä-04. Suoraan sanottuna tytön alapää oli aivan järkyttävän töhnäinen, soitin asiasta neuvolaan ja kysyin fiksuna että mitenkä sen saa pestyä pois. Neuvolan-täti sanoi että sitä "kinaa" ei saa missään tapauksessa ruveta pesemään pois, suojaa lapsen herkkiä limakalvoja. Ja kyllähän se töhnä sitten ajan kanssa lähti ihan itsestään:)

    • ....................

      En pessyt pois, juuri niistä syistä joita sanoit.

    • Pariton.Isä

      Eikös teille tuota kerrottu synnärillä?
      Minä ainakin kun ensimmäisen kerran hoitsun vahtiessa pesin tytön niin kysyin että mitä tuon kanssa ja hän sanoi etta sitä ei pestä.

      En ole sitten pessyt.

    • Mami--76

      pidä pestä pois... Se tosiaan suojaa herkkiä limakalvoja bakteereilta. Tottakai jos uloimpiin osiin menee esim kakkaa niin se kannattaa pyyhkiä pois mutta muuten antaa sen "töhnän" olla. :)

      • sieltäkin

        Haiskahti senverta ikävälle,et kyllä pestiin "sisältäkin"..Varmaan myös talkkia/voidetta kerty sinne vakoihin muhimaan.
        Enpä hulluna hankaa sieltä alapäästä,mut kyllä tarpeen vaatiessa pesen.


      • Milla.M
        sieltäkin kirjoitti:

        Haiskahti senverta ikävälle,et kyllä pestiin "sisältäkin"..Varmaan myös talkkia/voidetta kerty sinne vakoihin muhimaan.
        Enpä hulluna hankaa sieltä alapäästä,mut kyllä tarpeen vaatiessa pesen.

        jo ajatuskin samanlaisesta töhnästä omassa alapäässä aiheutti sen että pesin pimunkin alapään. Ei meillä sitäpaitsi reilut kymmenen vuotta sitten edes synnärillä sanottu asiasta mitään joten automaattisesti sitä ajatteli että pestävähän sekin on...


      • Anonyymi
        Milla.M kirjoitti:

        jo ajatuskin samanlaisesta töhnästä omassa alapäässä aiheutti sen että pesin pimunkin alapään. Ei meillä sitäpaitsi reilut kymmenen vuotta sitten edes synnärillä sanottu asiasta mitään joten automaattisesti sitä ajatteli että pestävähän sekin on...

        Niinpä ole samaa mieltä


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      109
      1185
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1004
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      94
      761
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      286
      713
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe