Hei! Terveydenhoitajamme sanoi, että tyttövauvaa ei tarvitsisi sen kummemmin pestä häpyhuulten sisäpuolelta. Mutta tuntuu pahalle, kun sisäpuolella on valkoista "töhnää", ja tuntuu, että se pitäisi poistaa. Neuvolassa sanoivat, että se sisäpuolella oleva valkoinen "töhnä" vaan suojaa vauvaa ylimääräisiltä bakteereilta.Olen pessyt normaalisti isot häpyhuulet, mutta tekisi kyllä mieli pestä sisäpuoleltakin...! Miten muut tyttövauvojen vanhemmat olette tehneet tuon alapään pesun kanssa ? KIITOS vastauksista :)
Tyttövauvan pesu
10
14011
Vastaukset
- äiti-ihminen
Nyt en kyllä tiedä onko tämä provo, mutta älä nyt herran jumala mene hinkkaamaan sitä "töhnää" pois sieltä. Limakalvot vaan kärsii!
- tein niin..
Itseasiassa minäkin puhdistin uutena äitinä innolla alussa sieltäkin välissä sen ns, valkovuodon ku pesethän sä omankin alapään. ja sitten luin, että ei saisi, juuri saman jostain mitä alkuperäinen kirjoittaja kertoi..
- myös..
Sain esikois tyttöni 2kuukautta sitten ja myös minä tietämännötämä varovasti otin enimmät töhnät pumpulipuikolla, kunnes luin sen suojaavasta vaikutuksesta. En siis hinkkaamalla raaputtanut kaikkea pois vaan ne jotka olivat siinä heti ulompien alla...
- äiti-04
Minä sain tyttövauvan syksyllä-04. Suoraan sanottuna tytön alapää oli aivan järkyttävän töhnäinen, soitin asiasta neuvolaan ja kysyin fiksuna että mitenkä sen saa pestyä pois. Neuvolan-täti sanoi että sitä "kinaa" ei saa missään tapauksessa ruveta pesemään pois, suojaa lapsen herkkiä limakalvoja. Ja kyllähän se töhnä sitten ajan kanssa lähti ihan itsestään:)
- ....................
En pessyt pois, juuri niistä syistä joita sanoit.
- Pariton.Isä
Eikös teille tuota kerrottu synnärillä?
Minä ainakin kun ensimmäisen kerran hoitsun vahtiessa pesin tytön niin kysyin että mitä tuon kanssa ja hän sanoi etta sitä ei pestä.
En ole sitten pessyt. - Mami--76
pidä pestä pois... Se tosiaan suojaa herkkiä limakalvoja bakteereilta. Tottakai jos uloimpiin osiin menee esim kakkaa niin se kannattaa pyyhkiä pois mutta muuten antaa sen "töhnän" olla. :)
- sieltäkin
Haiskahti senverta ikävälle,et kyllä pestiin "sisältäkin"..Varmaan myös talkkia/voidetta kerty sinne vakoihin muhimaan.
Enpä hulluna hankaa sieltä alapäästä,mut kyllä tarpeen vaatiessa pesen. - Milla.M
sieltäkin kirjoitti:
Haiskahti senverta ikävälle,et kyllä pestiin "sisältäkin"..Varmaan myös talkkia/voidetta kerty sinne vakoihin muhimaan.
Enpä hulluna hankaa sieltä alapäästä,mut kyllä tarpeen vaatiessa pesen.jo ajatuskin samanlaisesta töhnästä omassa alapäässä aiheutti sen että pesin pimunkin alapään. Ei meillä sitäpaitsi reilut kymmenen vuotta sitten edes synnärillä sanottu asiasta mitään joten automaattisesti sitä ajatteli että pestävähän sekin on...
- Anonyymi
Milla.M kirjoitti:
jo ajatuskin samanlaisesta töhnästä omassa alapäässä aiheutti sen että pesin pimunkin alapään. Ei meillä sitäpaitsi reilut kymmenen vuotta sitten edes synnärillä sanottu asiasta mitään joten automaattisesti sitä ajatteli että pestävähän sekin on...
Niinpä ole samaa mieltä
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1131218
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1191062- 134959
- 96802
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten299763Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait81686Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54616Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48579- 75514