Hei! Terveydenhoitajamme sanoi, että tyttövauvaa ei tarvitsisi sen kummemmin pestä häpyhuulten sisäpuolelta. Mutta tuntuu pahalle, kun sisäpuolella on valkoista "töhnää", ja tuntuu, että se pitäisi poistaa. Neuvolassa sanoivat, että se sisäpuolella oleva valkoinen "töhnä" vaan suojaa vauvaa ylimääräisiltä bakteereilta.Olen pessyt normaalisti isot häpyhuulet, mutta tekisi kyllä mieli pestä sisäpuoleltakin...! Miten muut tyttövauvojen vanhemmat olette tehneet tuon alapään pesun kanssa ? KIITOS vastauksista :)
Tyttövauvan pesu
10
12122
Vastaukset
- äiti-ihminen
Nyt en kyllä tiedä onko tämä provo, mutta älä nyt herran jumala mene hinkkaamaan sitä "töhnää" pois sieltä. Limakalvot vaan kärsii!
- tein niin..
Itseasiassa minäkin puhdistin uutena äitinä innolla alussa sieltäkin välissä sen ns, valkovuodon ku pesethän sä omankin alapään. ja sitten luin, että ei saisi, juuri saman jostain mitä alkuperäinen kirjoittaja kertoi..
- myös..
Sain esikois tyttöni 2kuukautta sitten ja myös minä tietämännötämä varovasti otin enimmät töhnät pumpulipuikolla, kunnes luin sen suojaavasta vaikutuksesta. En siis hinkkaamalla raaputtanut kaikkea pois vaan ne jotka olivat siinä heti ulompien alla...
- äiti-04
Minä sain tyttövauvan syksyllä-04. Suoraan sanottuna tytön alapää oli aivan järkyttävän töhnäinen, soitin asiasta neuvolaan ja kysyin fiksuna että mitenkä sen saa pestyä pois. Neuvolan-täti sanoi että sitä "kinaa" ei saa missään tapauksessa ruveta pesemään pois, suojaa lapsen herkkiä limakalvoja. Ja kyllähän se töhnä sitten ajan kanssa lähti ihan itsestään:)
- ....................
En pessyt pois, juuri niistä syistä joita sanoit.
- Pariton.Isä
Eikös teille tuota kerrottu synnärillä?
Minä ainakin kun ensimmäisen kerran hoitsun vahtiessa pesin tytön niin kysyin että mitä tuon kanssa ja hän sanoi etta sitä ei pestä.
En ole sitten pessyt. - Mami--76
pidä pestä pois... Se tosiaan suojaa herkkiä limakalvoja bakteereilta. Tottakai jos uloimpiin osiin menee esim kakkaa niin se kannattaa pyyhkiä pois mutta muuten antaa sen "töhnän" olla. :)
- sieltäkin
Haiskahti senverta ikävälle,et kyllä pestiin "sisältäkin"..Varmaan myös talkkia/voidetta kerty sinne vakoihin muhimaan.
Enpä hulluna hankaa sieltä alapäästä,mut kyllä tarpeen vaatiessa pesen. - Milla.M
sieltäkin kirjoitti:
Haiskahti senverta ikävälle,et kyllä pestiin "sisältäkin"..Varmaan myös talkkia/voidetta kerty sinne vakoihin muhimaan.
Enpä hulluna hankaa sieltä alapäästä,mut kyllä tarpeen vaatiessa pesen.jo ajatuskin samanlaisesta töhnästä omassa alapäässä aiheutti sen että pesin pimunkin alapään. Ei meillä sitäpaitsi reilut kymmenen vuotta sitten edes synnärillä sanottu asiasta mitään joten automaattisesti sitä ajatteli että pestävähän sekin on...
- Anonyymi
Milla.M kirjoitti:
jo ajatuskin samanlaisesta töhnästä omassa alapäässä aiheutti sen että pesin pimunkin alapään. Ei meillä sitäpaitsi reilut kymmenen vuotta sitten edes synnärillä sanottu asiasta mitään joten automaattisesti sitä ajatteli että pestävähän sekin on...
Niinpä ole samaa mieltä
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1014388Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/743641121- 1861032
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1091002Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47891- 64871
Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna82853- 64836
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk10827Onko se niin
Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta64806