Ropuista?

VARMER

Oli tässä aijemmin puhetta niistä alennusvaihteista, niin onko niissä alennusvaihteissa ihanvarmasti omat ölijyt? Ku näyttäs että ei niitä ainakaa kaikkia poissieltä saa ku se poisto roppu on niin ylhäällä.

Ja se vaihteiston poito roppu on siinä vaihteiston alapuolella ja se poistoroppu joka on siinä penkinkohilla niin onko se pelkästään peräöljyille???
Onko peräöljyillä voideltu nämä "ronka/taka-akselit" vai miten ne on voideltu?

17

1429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Massikka

      kyselet.Jos viitsit kumartua sinne alennuspyörästön alapuolelle katsomaan,näet oljynpoistoproput.Ne sivulla olevat proput ovat öljyntäyttöä varten.

      • VARMER

        En mää sentään niinpöhölö oo miltä ehkä vaikutan!

        Niin, eli täyttöroppu on tietysti siinä päällä se pikkunen ja poisto on siinä allaalla, mutta eihän sieltä pääse kaikki öljyt valumaan pois ku se roppu on niin ylhäällä.
        Meneekö siitä muualle öljyä, Esim. taka-akselille?

        Miten on voideltu ne takasillat/akselit?
        Ja mitäkaikkea ne peräöljyt oikeen voitelee, meneekö niistä öljyä sinne takasilloille/akseleille???


      • Sitroen.
        VARMER kirjoitti:

        En mää sentään niinpöhölö oo miltä ehkä vaikutan!

        Niin, eli täyttöroppu on tietysti siinä päällä se pikkunen ja poisto on siinä allaalla, mutta eihän sieltä pääse kaikki öljyt valumaan pois ku se roppu on niin ylhäällä.
        Meneekö siitä muualle öljyä, Esim. taka-akselille?

        Miten on voideltu ne takasillat/akselit?
        Ja mitäkaikkea ne peräöljyt oikeen voitelee, meneekö niistä öljyä sinne takasilloille/akseleille???

        huolto-ohjeet niin ei tarvi kaikkea kysellä. Niistä saat oikeaa tietoa, täältä mitä sattuu ja voi tulla tosi tyyriiksi kun näitä uskot.


      • Massikka
        VARMER kirjoitti:

        En mää sentään niinpöhölö oo miltä ehkä vaikutan!

        Niin, eli täyttöroppu on tietysti siinä päällä se pikkunen ja poisto on siinä allaalla, mutta eihän sieltä pääse kaikki öljyt valumaan pois ku se roppu on niin ylhäällä.
        Meneekö siitä muualle öljyä, Esim. taka-akselille?

        Miten on voideltu ne takasillat/akselit?
        Ja mitäkaikkea ne peräöljyt oikeen voitelee, meneekö niistä öljyä sinne takasilloille/akseleille???

        ne päälläolevat proput mitään täyttöreikiä ole.
        Ne ovat "hengitysventtiilit".Sivulla olevat ovat täyttöaukkoja ja alapuolella tyhjennysaukot.
        Usko jo lopulta.


      • VARMER
        Massikka kirjoitti:

        ne päälläolevat proput mitään täyttöreikiä ole.
        Ne ovat "hengitysventtiilit".Sivulla olevat ovat täyttöaukkoja ja alapuolella tyhjennysaukot.
        Usko jo lopulta.

        Siis se mikä on siinä sivussa alennusvaihteen etupuolella semmonen iso roppu niin sekö on täyttöaukko???

        Vaan en oo muistaakseni näyhnyt mitään poistoroppua siellä alla.

        Vaan jos se alennusvaihteen etupuolelle oleva roppu on täyttöaukko niin millä vekottimella sää saisit ölijyt sisää?

        Jos sää "Citroen" tiedät jotain asijasta niin anna kuulua.


      • mörkö
        VARMER kirjoitti:

        Siis se mikä on siinä sivussa alennusvaihteen etupuolella semmonen iso roppu niin sekö on täyttöaukko???

        Vaan en oo muistaakseni näyhnyt mitään poistoroppua siellä alla.

        Vaan jos se alennusvaihteen etupuolelle oleva roppu on täyttöaukko niin millä vekottimella sää saisit ölijyt sisää?

        Jos sää "Citroen" tiedät jotain asijasta niin anna kuulua.

        Kyllä niin on että sivulla on täyttöreikä ja alla poistoreikä. Se poistoroppu ei näy kunnolla ollenkaan kun pyörä on paikallaan. Minä ainaki otin pyörät pois kun planeetoihin öljyt vaihdoin. EIhän sinne täyttöaukkoon saa pyörä paikallaan mitään kaadettuakaan edes pirun sarvella.. niillä irtopyörillä voi sitte öljyn valumista odotellessa vaikka harjoitella renkaan heittämistä tappiin... :-)


      • jo o massikka
        mörkö kirjoitti:

        Kyllä niin on että sivulla on täyttöreikä ja alla poistoreikä. Se poistoroppu ei näy kunnolla ollenkaan kun pyörä on paikallaan. Minä ainaki otin pyörät pois kun planeetoihin öljyt vaihdoin. EIhän sinne täyttöaukkoon saa pyörä paikallaan mitään kaadettuakaan edes pirun sarvella.. niillä irtopyörillä voi sitte öljyn valumista odotellessa vaikka harjoitella renkaan heittämistä tappiin... :-)

        vermeri vie meitä ku pässiä narussa.


      • VARMER
        jo o massikka kirjoitti:

        vermeri vie meitä ku pässiä narussa.

        Ei pijä muutes paikkaasa!

        Kyllä mullon ihan tarkotukset nuille kysymyksille on, en mää muuten täälä Netisä haaskais aikaa.


      • juuso_12
        VARMER kirjoitti:

        Ei pijä muutes paikkaasa!

        Kyllä mullon ihan tarkotukset nuille kysymyksille on, en mää muuten täälä Netisä haaskais aikaa.

        Täytyy tulla mukaan, sanoo eräät mitä tahansa.
        Ainakin MF-65 vm. 1960 taka-akselin alennusvaihteistoissa on oma öljynsä n. 1 litra (tai käsikirjassa 0,946 litraa). Eli täytetään sitä ison tulpan reikää myöten käytännössä. Molemmilla puolilla. Täyttöaukko on se iso eteenpäin oleva. Huohotin on se pieni siellä ylhänä, jossa on peltinen "hattu".
        POISTO proppua ei olekaan! Ne on jollakin öljypumpulla imettävä. Sillä voi sitten uuden öljyn lisätä myös.
        Niitä saa halvalla n. puolilitraisia halpahalleista, jossa on alan tavaraa.
        Vaihteistoöljy pistetaan kahdesta propusta. Se täytetään siitä vaihdekeppien vieressä olevasta isosta korkista. Nostolaitteen vivut ala-asentoon öljyä vaihtaessa, niin sylinterikin tyhjenee. Mittatikku on oikealla puolella vaihteiston kyljessä. Tasauspyörästön lukon polkimen kohdilla.

        Vaihteistoon menee 30 litraa öljyä.
        Vaihteistoon ja alennusvaihteisiin suositellaan 0-asteen yläpuolella moottoriöljyä SAE 40 ja 0:n alapuolella SAE 30.
        Lisäksi sanotaan: Ei saa missään tapauksessa käyttää EP-öljyjä kummassakaan kohteessa. (ns. hypoidiöljy)

        Siinä taka-alkselilla on "öljytön kohta" jarrujen kohdalla. Ei ole yhtenäistä taka-akselin öljytilaa.


      • Massikka
        juuso_12 kirjoitti:

        Täytyy tulla mukaan, sanoo eräät mitä tahansa.
        Ainakin MF-65 vm. 1960 taka-akselin alennusvaihteistoissa on oma öljynsä n. 1 litra (tai käsikirjassa 0,946 litraa). Eli täytetään sitä ison tulpan reikää myöten käytännössä. Molemmilla puolilla. Täyttöaukko on se iso eteenpäin oleva. Huohotin on se pieni siellä ylhänä, jossa on peltinen "hattu".
        POISTO proppua ei olekaan! Ne on jollakin öljypumpulla imettävä. Sillä voi sitten uuden öljyn lisätä myös.
        Niitä saa halvalla n. puolilitraisia halpahalleista, jossa on alan tavaraa.
        Vaihteistoöljy pistetaan kahdesta propusta. Se täytetään siitä vaihdekeppien vieressä olevasta isosta korkista. Nostolaitteen vivut ala-asentoon öljyä vaihtaessa, niin sylinterikin tyhjenee. Mittatikku on oikealla puolella vaihteiston kyljessä. Tasauspyörästön lukon polkimen kohdilla.

        Vaihteistoon menee 30 litraa öljyä.
        Vaihteistoon ja alennusvaihteisiin suositellaan 0-asteen yläpuolella moottoriöljyä SAE 40 ja 0:n alapuolella SAE 30.
        Lisäksi sanotaan: Ei saa missään tapauksessa käyttää EP-öljyjä kummassakaan kohteessa. (ns. hypoidiöljy)

        Siinä taka-alkselilla on "öljytön kohta" jarrujen kohdalla. Ei ole yhtenäistä taka-akselin öljytilaa.

        vm.-63 ja siinä on öljynpoistoproput alapuolella.


      • Rakaswatson
        Massikka kirjoitti:

        vm.-63 ja siinä on öljynpoistoproput alapuolella.

        Niin, öljyn poistaminen sellaisesta alennusvaihteesta, jossa ei ole pohjaroppua on helppoa, kun tilaa Pekkaniskan nosturin paikalle, nostaa vetokoukusta traktorin ilmaan nokka alaspäin ja liruttelee öljyt pois. Nosturikuskia voi myös pyytää "hemputtamaan" viimeinen tippa.

        Täyttö tapahtuu luonnollisesti niin, että nosturin vaijeri kytketään etuakselin kiinnityspisteeseen ja nostetaan traktori roikkumaan nokka ylöspäin. Silloin huoltotyön ergonomiakin on parhaimmillaan.

        Jos täyttöproppu onkin takasivulla, on tyhjennys ja täyttö tehtävä päinvastaisessa järjestyksessä, eli vaijeri kiinnitetään päinvastoin. Jätetään harjoitustehtäväksi miettiä miten.


      • kirjanoppinut
        Rakaswatson kirjoitti:

        Niin, öljyn poistaminen sellaisesta alennusvaihteesta, jossa ei ole pohjaroppua on helppoa, kun tilaa Pekkaniskan nosturin paikalle, nostaa vetokoukusta traktorin ilmaan nokka alaspäin ja liruttelee öljyt pois. Nosturikuskia voi myös pyytää "hemputtamaan" viimeinen tippa.

        Täyttö tapahtuu luonnollisesti niin, että nosturin vaijeri kytketään etuakselin kiinnityspisteeseen ja nostetaan traktori roikkumaan nokka ylöspäin. Silloin huoltotyön ergonomiakin on parhaimmillaan.

        Jos täyttöproppu onkin takasivulla, on tyhjennys ja täyttö tehtävä päinvastaisessa järjestyksessä, eli vaijeri kiinnitetään päinvastoin. Jätetään harjoitustehtäväksi miettiä miten.

        Näihinkin kaikkiin kysymyksiin löytyy vastaus käsikirjasta. Turhaan täällä öljynvaihdosta kyselee. Kirjaviisaus on luotettavampaa.


      • juuso_12
        kirjanoppinut kirjoitti:

        Näihinkin kaikkiin kysymyksiin löytyy vastaus käsikirjasta. Turhaan täällä öljynvaihdosta kyselee. Kirjaviisaus on luotettavampaa.

        Ei MF-65 vm. 1960 taka-akselin alennusvaihteiden öljynpoistosta kerrota yhtään mitään.
        Tai ihan tarkasi sivulla 42.
        "Neuvotelkaa tarpeen vaatiessa paikallisedustajamme kanssa."

        HUOMAUTUS
        On oleellista, että käytetään täysin puhtaita kivennäisöljyjä vaihdelaatikossa ja taka-akselissa, koska hydraulinen järjestelmä käyttää tätä samaa öljyä.
        Omistajan suorittamat voimansiirron ja taka-akseliston huoltotoimenpiteet rajoittuvat ainoastaan niihin toimenpiteisiin, joita on suositeltu huolto-osassa.

        Aika hyvin . Se on siinä.


      • juuso_12 kirjoitti:

        Täytyy tulla mukaan, sanoo eräät mitä tahansa.
        Ainakin MF-65 vm. 1960 taka-akselin alennusvaihteistoissa on oma öljynsä n. 1 litra (tai käsikirjassa 0,946 litraa). Eli täytetään sitä ison tulpan reikää myöten käytännössä. Molemmilla puolilla. Täyttöaukko on se iso eteenpäin oleva. Huohotin on se pieni siellä ylhänä, jossa on peltinen "hattu".
        POISTO proppua ei olekaan! Ne on jollakin öljypumpulla imettävä. Sillä voi sitten uuden öljyn lisätä myös.
        Niitä saa halvalla n. puolilitraisia halpahalleista, jossa on alan tavaraa.
        Vaihteistoöljy pistetaan kahdesta propusta. Se täytetään siitä vaihdekeppien vieressä olevasta isosta korkista. Nostolaitteen vivut ala-asentoon öljyä vaihtaessa, niin sylinterikin tyhjenee. Mittatikku on oikealla puolella vaihteiston kyljessä. Tasauspyörästön lukon polkimen kohdilla.

        Vaihteistoon menee 30 litraa öljyä.
        Vaihteistoon ja alennusvaihteisiin suositellaan 0-asteen yläpuolella moottoriöljyä SAE 40 ja 0:n alapuolella SAE 30.
        Lisäksi sanotaan: Ei saa missään tapauksessa käyttää EP-öljyjä kummassakaan kohteessa. (ns. hypoidiöljy)

        Siinä taka-alkselilla on "öljytön kohta" jarrujen kohdalla. Ei ole yhtenäistä taka-akselin öljytilaa.

        vielä jotain jäi Juuson ohjeesta epäselväksi, niin
        kannattais opetella luetun ymmärtämistä.
        Eipä tuohon muuta tarvitse lisätä.


      • juuso_12 kirjoitti:

        Ei MF-65 vm. 1960 taka-akselin alennusvaihteiden öljynpoistosta kerrota yhtään mitään.
        Tai ihan tarkasi sivulla 42.
        "Neuvotelkaa tarpeen vaatiessa paikallisedustajamme kanssa."

        HUOMAUTUS
        On oleellista, että käytetään täysin puhtaita kivennäisöljyjä vaihdelaatikossa ja taka-akselissa, koska hydraulinen järjestelmä käyttää tätä samaa öljyä.
        Omistajan suorittamat voimansiirron ja taka-akseliston huoltotoimenpiteet rajoittuvat ainoastaan niihin toimenpiteisiin, joita on suositeltu huolto-osassa.

        Aika hyvin . Se on siinä.

        sanasta sanaan oikein.
        Niissä uudemmissa sitten on jo pieni poistoroppukin.
        Siitä ei kirjassa vaan kerrota mitään.


      • konemestari
        juuso_12 kirjoitti:

        Täytyy tulla mukaan, sanoo eräät mitä tahansa.
        Ainakin MF-65 vm. 1960 taka-akselin alennusvaihteistoissa on oma öljynsä n. 1 litra (tai käsikirjassa 0,946 litraa). Eli täytetään sitä ison tulpan reikää myöten käytännössä. Molemmilla puolilla. Täyttöaukko on se iso eteenpäin oleva. Huohotin on se pieni siellä ylhänä, jossa on peltinen "hattu".
        POISTO proppua ei olekaan! Ne on jollakin öljypumpulla imettävä. Sillä voi sitten uuden öljyn lisätä myös.
        Niitä saa halvalla n. puolilitraisia halpahalleista, jossa on alan tavaraa.
        Vaihteistoöljy pistetaan kahdesta propusta. Se täytetään siitä vaihdekeppien vieressä olevasta isosta korkista. Nostolaitteen vivut ala-asentoon öljyä vaihtaessa, niin sylinterikin tyhjenee. Mittatikku on oikealla puolella vaihteiston kyljessä. Tasauspyörästön lukon polkimen kohdilla.

        Vaihteistoon menee 30 litraa öljyä.
        Vaihteistoon ja alennusvaihteisiin suositellaan 0-asteen yläpuolella moottoriöljyä SAE 40 ja 0:n alapuolella SAE 30.
        Lisäksi sanotaan: Ei saa missään tapauksessa käyttää EP-öljyjä kummassakaan kohteessa. (ns. hypoidiöljy)

        Siinä taka-alkselilla on "öljytön kohta" jarrujen kohdalla. Ei ole yhtenäistä taka-akselin öljytilaa.

        Täällä on esiintynyt 40v vanhaa öljytiettoutta ,65 vaihtesto/perään ei suomen olosuhteissa talv pakk-35 saa missään nimessä laittaa sae30 öljyä seo jäykkää vaseliinia siinä lämpötilassa pahimmillaan hajot hydpumpun.Käytetään 65 v/peräs 10/30 yleisöljyä läpivuoden.Vanhoista huoltoohjesta ei kannata tsekata ku öjymäärät ja tarkastus kohteet.


      • VARMER
        juuso_12 kirjoitti:

        Ei MF-65 vm. 1960 taka-akselin alennusvaihteiden öljynpoistosta kerrota yhtään mitään.
        Tai ihan tarkasi sivulla 42.
        "Neuvotelkaa tarpeen vaatiessa paikallisedustajamme kanssa."

        HUOMAUTUS
        On oleellista, että käytetään täysin puhtaita kivennäisöljyjä vaihdelaatikossa ja taka-akselissa, koska hydraulinen järjestelmä käyttää tätä samaa öljyä.
        Omistajan suorittamat voimansiirron ja taka-akseliston huoltotoimenpiteet rajoittuvat ainoastaan niihin toimenpiteisiin, joita on suositeltu huolto-osassa.

        Aika hyvin . Se on siinä.

        He omistatko sää käsikirjan 65:een???
        Palijollako myisit set vai voisitko laittaa mun sähköpostiin skannaamalla koko kirjasen mulle?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      113
      1135
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      864
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      679
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      275
      642
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      77
      608
    6. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      62
      600
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      584
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      523
    9. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      90
      453
    Aihe