Oletteko te, arvoisat FJR:n omistajat (tai joskus sellaisen omistaneet), törmänneet tähän FJR:n tyyppivikaan eli ns. tikitykseen?
Aiheesta on runsaasti keskustelua eri FJR-palstoilla netissä, esim.
http://www.fjrowners.com
http://autos.groups.yahoo.com/group/yamahafjr1300club/
http://www.fjrforum.com/forum/
tietoa saa hakemalla sanalla "ticking" tai "tick".
Kyseessä Jampun koneen pakoventtiilien ohjaimien ennenaikainen/eriaikainen kuluminen venttiilinvarsien suhteen ja aiheuttaa esiintyessään ennen pitkää sen että pakoventtiili ei sulkeudu tasaisesti vaan "löysänä" pääsee liikkumaan ohjaimessa aiheuttaen korvin kuuultavan kilinän eli tikityksen. Vika ei korjaannu muuten kuin vaihtamalla koko kansi uuteen venttiileineen kaikkineen.
Tyyppivika on vaivannut FJR:ää koko sen olemassaolon ajan aina 01-02 malleista alkaen ja näyttää jatkuvan jopa tämänvuotisissakin malleissa joilla ei ole ajettu edes kovin paljoa.
Ihmeellistä on se, ettei tuo vika esiinny läheskään kaikissa yksilöissä (eri lähteissä arvioitu että n. 7-15% on esiintymistaajuus), kun taas toiset yksilöt jopa uusivat vian vaikka jo kerran korjattu. Syytä on haettu mm. siitä että kone käy "liian" kuumana jossain olosuhteissa. Pääsyynä lienee kuitenkin se, että nuo pakoventtiilien ohjaimet on sopimatonta materiaalia ja/tai koneen jonkinasteinen suunnitteluvirhe.
Kummallista on myöskin se, ettei Jamppu ole pystynyt lopullisesti ratkaisemaan ongelmaa. Tuskinpa vika häviää ensi vuoden mallissakaan, sillä sama konehan siinä on.
Aivan varmasti näitä on korjattu Suomessakin useita. Nyt kiinnostaisi kuulla, miten korjauksiin ja etenkin niitten kustannuksiin on suhtauduttu? Käsittääkseni Suomen kuluttajansuojalaki on kuluttujan puolella tällaisissa asioissa vaikka takuu olisikin jo mennyt umpeen.
Muutenhan pyörä on parasta mitä on saatavilla. Ainakin itse olen ollut erittäin tyytyväinen valintaani, eikä kyseistä vikaa ole esiintynyt omassa pyörässäni, vielä...
FJR:n tyyppivika
2
11100
Vastaukset
- ole törmätty
Jo toinen pyörä (01 ja 04), yhteensä n 78.000 km, ilman murheita!
Jenkkilässä on erilaiset murheet.
Esim. Floridassa pyörät autot ruostuu ilmaston vuoksi. Esim. FJRn kardaanin etupää ruostuu USAssa, mutta ei kumpikaan pyöräni ole ruostetta kerännyt. http://www.fjrtech.com/getdbitem.cfm?item=36
Mututietona luulen että siellä kuumassa ja kosteudessa mainitsemiasi ongelmia esiintyy.
Suomessa FJRiä on jo niin paljon, että jos vika on yleinen kyllä siitä joku älähtää! - jtv
Ostin 2002 uuden FJR:n ja 5000km ajon jälkeen alkoi kuulua ylimääräistä ääntä venttiilikoneistosta. Jälleenmyyjä ei ensin noteerannut ääntä mitenkään. Sanoi äänen tulevan öljypumpun ketjusta.
10 000 km huollossa myyjä oli kanssani samaa mieltä ylimääräisestä äänestä ja siitä mistä ääni tuli.
Ajokauden jälkeen pyörä meni remonttiin. Vanhat venttiilit ja ohjurit pois ja uudet ohjurit tilalle ja venttiili-istukoiden koneistus. Kansi kiinni ja pyörä ajoon.
Venttiiliohjurit oli valmistettu liian pehmeästä aineesta ja kuluminen johtui tästä. Vuoteen 2003 mennessä oli tehty muutamia samanlaisia remppoja.
Takuu korvasi remontin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1511853
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu121741Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma
Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va351507Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1961198- 941195
- 841114
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta354992- 62869
- 49831
- 50816