Onko kellään kokemusta tai muuta tietoa Stockmannin myymistä/rakentamista turbo-Sierroista?
Lähinnä kiinnostaa 2-litrainen.
Onko jotain tyyppivikaa(siis liittyen Stockmannin tekemiin virityksiin)?
Mitä muuta niihin tehtiin turbon asentamisen lisäksi?
Montako niitä tehtiin?
1.3:sia kai eniten?
Minkähän arvoisia nää mahtaa olla nykyään?
Voiko mistään tunnistaa varmasti,onko kyseessä aito ja oikea Stockmann turbo,eikä mikään itse tehty vastine(heh,SUURI ero...)
Kaikki mahdollinen tieto ko.laitteista kiinnostaa.
Stockmann turbo
19
5015
Vastaukset
- Jannu
Stockmann turbot tehtiin siihen aikaan, kun työsuhdeautojen veroluokat menivät vielä iskutilavuuden mukaan. Ekan veroluokan yläraja oli 1,3 litraa, joten ykskolmosesta saatiin ykskutosen tehot "vippaskonstilla".
Suosittelisin mieluummin ostamaan samantehoisen vapaastihengittävän.- sierrako?
Juu 1.3 ja 1.6 oli tota veroluokka kikkailua varten,mutta en oikein usko että sitä 2-litrasta ihan pelkästään sillä mielellä tehtiin.
Samantehoiset tai ainakin yhtä nopeat(vakio) vaparit on vähän eri hintaluokassa...
- Harri344
2-litraset oli ihan kivoja ja aika kovia kulkemaan. Osa niistä on purettukin sillä Hyrylässä oli joku vuosi sitten esim. Hesarissa esittelyssä ollut valk. 3-ov. purettu takaisin vakioksi. Kai niistä vielä 4-5t joutuu maksamaan. Ehjä kaasari-IHI-Stockmann-turbo antaa kyllä paljon enemmän tehoa kuin se luvattu 150hp. Mulla on jotakin lehtiartikkeleita vielä niistä jäljellä.
- sierrako?
Joo mä löysin vanhan VM:n(4/86),jossa oli 2-litrasesta turpiinista juttu ja siitä tää nykyinen kiinnostus oikeastaan heräsi.
Kiinnitin kanssa huomiota,että suorituskyky ei oikein ollut suhteessa ilmoitettuun tehoon.
Mitattu 0-100km/h 7.4sek ja huiput "yli 210km/h".
Ja tehoa "n.150hv".
XR4i:ssä on saman verran tehoa,mutta toi kiihdytys vie sekunnin enemmän...
No ok,onhan se painavampi ja eihän se pelkkä huipputeho sitä ratkaise,mutta kuitenkin.
Miksikäs niitä on takas vakioksi muuteltu?
Siis turbo kypsynyt vai otettu parempikuntoiseen koppaan vai mitä?
Mainitisit että sulla on jotain lehtiartikkeleita jäljellä.
Oliskohan niistä mahdollista saada kopioita tai ostaa ne tai jotain?
Jaa niin tosiaan,siinä VM:ssä mainittiin vain,että siinä oli IHI:n turbo.
Tiedätkö tarkemmin mikä IHI?
Olisiko ollut IHI RHB6?
Kiinnostaa kovasti siksi,että on aika kovakulkuinen laite,takavetoinen ja ennenkaikkea Foordi!
Ja hintaluokankin pitäisi olla meikäläisen budjetille sopiva... - Jm
sierrako? kirjoitti:
Joo mä löysin vanhan VM:n(4/86),jossa oli 2-litrasesta turpiinista juttu ja siitä tää nykyinen kiinnostus oikeastaan heräsi.
Kiinnitin kanssa huomiota,että suorituskyky ei oikein ollut suhteessa ilmoitettuun tehoon.
Mitattu 0-100km/h 7.4sek ja huiput "yli 210km/h".
Ja tehoa "n.150hv".
XR4i:ssä on saman verran tehoa,mutta toi kiihdytys vie sekunnin enemmän...
No ok,onhan se painavampi ja eihän se pelkkä huipputeho sitä ratkaise,mutta kuitenkin.
Miksikäs niitä on takas vakioksi muuteltu?
Siis turbo kypsynyt vai otettu parempikuntoiseen koppaan vai mitä?
Mainitisit että sulla on jotain lehtiartikkeleita jäljellä.
Oliskohan niistä mahdollista saada kopioita tai ostaa ne tai jotain?
Jaa niin tosiaan,siinä VM:ssä mainittiin vain,että siinä oli IHI:n turbo.
Tiedätkö tarkemmin mikä IHI?
Olisiko ollut IHI RHB6?
Kiinnostaa kovasti siksi,että on aika kovakulkuinen laite,takavetoinen ja ennenkaikkea Foordi!
Ja hintaluokankin pitäisi olla meikäläisen budjetille sopiva...Kaverilla myytävänä xr4-koriin vaihdettu 2.0 turbo ic. ilmoitus löytyy vk 26 perjantain KePöstä tai nettiversiosta. Kori on vähän harvinaisempi mutta IMO parhaimman näkönen sierra. Hintaa pyytää 2500e. Jos harrastuneisuutta löytyy niin on kyllä unelmapeli... kysy lisää: [email protected]
- Jussi
Mun faijalla oli 80-luvun puolivälissä Sierra 1.3 Stockmann (Auto-hiomo Oy) turbo. Kyllä se liikahti aika kohtalaisesti ollakseen 1.3 -litrainen. Ajo-ominaisuudet ja välitykset kyllä loppuivat kesken. Sain sen itse kulkemaan vanhalla kolmostiellä Nurmijärven ja Hyvinkän välillä mittarin mukaan 180 km/h mutta ei piiruakaan nopeammin. Kuulin entiseesä työpaikassani, että myyntiedustajilla olisi pannut kestäneet jopa 250tkm, tosin muutama oli syttynyt palamaan. 2-litrainen oli kova peli aikanaan. Ihmettelen, jos niitä vielä on liikenteessä.
- sierrako?
Niin sitähän tässä vähän yritetään selvittää,että vieläkö niitä löytyy...mutta miten se nyt niin suuri ihme olis jos niitä vielä olisikin?
Miten se muuten silloin faijallas kesti?
Siis oliko siinä silloin uutena jotain erityistä niitten Stockmannin viritelmien takia? - Jussi
sierrako? kirjoitti:
Niin sitähän tässä vähän yritetään selvittää,että vieläkö niitä löytyy...mutta miten se nyt niin suuri ihme olis jos niitä vielä olisikin?
Miten se muuten silloin faijallas kesti?
Siis oliko siinä silloin uutena jotain erityistä niitten Stockmannin viritelmien takia?Sierralla meni 3v ja n. 110tkm ilman konehuolia. Eikä siinä muistaakseni ollut juuri mitään mainittavaa vikaa. Muistaakseni siinä oli joku öljynlauhdutin tms. ylimääräisenä lisäämässä kestävyyttä. Siis se meni vaihtoon kolmen vuoden jälkeen. Näin sen kerran tuunattuna muutamia vuosia jälkeenpäin. Oli aivan käsittämättöman mauton laitos: hirveät spoilerit edessä ja takana ja pakarikin taisi olla jotain vanhaa ränniputkea.
- Anonyymi
Jussi kirjoitti:
Sierralla meni 3v ja n. 110tkm ilman konehuolia. Eikä siinä muistaakseni ollut juuri mitään mainittavaa vikaa. Muistaakseni siinä oli joku öljynlauhdutin tms. ylimääräisenä lisäämässä kestävyyttä. Siis se meni vaihtoon kolmen vuoden jälkeen. Näin sen kerran tuunattuna muutamia vuosia jälkeenpäin. Oli aivan käsittämättöman mauton laitos: hirveät spoilerit edessä ja takana ja pakarikin taisi olla jotain vanhaa ränniputkea.
Sielllä on ollut kuumana öljyt kun on oikein lauhdutin tarvittu...höyrystyneenä.
- Metu
Mulla oli vielä 6 vuotta sitten 87-sedan korinen 2L stockmann.turbo sierra joka oli kullan värinen ja siinä oli rs-korisarja ja vanteen.
Ajelin sillä kolmisen vuotta. Simä aikana ei suurempia murheita.Ostaessani auton sillä oli mittarissa 150t ja myydessä jotain 180tkm.
Itse asun kouvolassa ja auto myytiin tuonne H:linnan seudulle.Ainut krooninen murhe oli pieni bensavuoto kaasuttimen laipan välistä !- sierrako?
"Ainut krooninen murhe oli pieni bensavuoto kaasuttimen laipan välistä !"
Jaaha,ettei tolla vaan olisi jotain yhteyttä noihin Jussin mainitsemiin tulipaloihin...
Siihen ei sitten ilmeisesti mitään lääkettä keksitty....?
- Anonyymi
No joko on TokmanniTurpo hankittu, vai onko se vieläkin liian kallis budjettiisi ???
HEH HEH - Anonyymi
Hyvä aihe! Isälläni oli ei-työsuhdeautona eli omaksi ostettuna 5-ovinen valkoinen 2.0 sierra laser -86 johon pultattiin uutena Kuopion Fordilla tuo Stockmann-viritysturbo. Kiihtyi muikeasti ja saatiin 5-tiellä Kuopio-Varkaus välillä mittariin yli 200 kevyesti. Tuon ajan 900-perussaabit ja volvot jäivät kauniisti katsomaan takavaloja lähdöissä ja maantiellä. Ajoi tuolla 3 v ja noin 70 tkm ja kone kesti hyvin, kun rankemman ajon jälkeen tyhjäkäytti autoa semmoiset 1 min. Öljyt tuohon vaihdettiin muistaakseni 5000 km välein ja suodatin joka toisessa vaihdossa. Olihan perusalusta vähäsen semmoinen pehmeän lutjakka eli tuossa 160 jälkeen alkoi olla vähän epävakaa. Tiukin kisa tuolla käytiin 5-tiellä Varkaudesta Kuopioon yhtenä kauniina kesäiltana kun stadilainen (tuohon aikaan rekisterikirjaimesta sai pääteltyä paikkakunnan tai läänin eli A-kirjaimella alkava kilpi oli) Peugeot 205 GTI posotteli Sierra turbon kanssa kilpaa. Pögötti jäi ohituksissa ja muutenkin huippunopeutta lähestyttäessä mutta sen nuorehko juppikuski (takatukka, juppivaatteet) oli hurjapää eli teki todella hurjia ohituksia mm. keltaisilla sulkuviivoilla ja piti tehdä työtä että sen sai jätettyä marssissa toiseksi. Pydähdyttiin sitten kummatkin ennen Kuopiota Essolle, minä kuselle ja kahville ja tuo pösömies tankkaamaan. Juteltiin hetki ja kaveri ihmetteli Sierra 2.0 kiihtyvyyttä ja kulkua. Paljastin että turbohan siinä. Hauskoja muistoja nuo vanhat ajat.
- Anonyymi
" Hauskoja muistoja nuo vanhat ajat."
Hienoa tuossa on se, että olet vielä muistelemassa. Juttujen perusteella tilanne voisi olla toisinkin. - Anonyymi
Pitää tunnustaa että tuli joskus härnättyä bemareita liikennevaloissa ihan tavallisen näköisellä farmari Sierralla. Ei ollut mitään lisämerkkejä peräluukussa tms. Kun liikennevaloissa lätkäisi kaasun pohjaan, iso vapaasti hengittävä V6 bensaruisku nykäisi heti täyteen vauhtiin. Eikä sutaissut renkaatkaan yhtään kun auto oli jatkuvalla nelivedolla ja kitkalukoilla. Mutta julmetun hyvä matkailuvaunuveturi se oli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Hauskoja muistoja nuo vanhat ajat."
Hienoa tuossa on se, että olet vielä muistelemassa. Juttujen perusteella tilanne voisi olla toisinkin.jos on ajomies niin mikäs sitä tappais! ei kaikki ole tumpeloita köröttäjiä vaan osaavat homman, se on kato se tilan hahmotuskyky jne kuten kilpakuskeilla radoillakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jos on ajomies niin mikäs sitä tappais! ei kaikki ole tumpeloita köröttäjiä vaan osaavat homman, se on kato se tilan hahmotuskyky jne kuten kilpakuskeilla radoillakin.
Kuolee niitä kilpakuskejakin....
Rajaton luottamus omaan osaamiseen on kato se varma tae siitä että ennemmin tai myöhemmin kolisee.
- Anonyymi
Mulla oli 2.0 turbo oisko ollu 85/86 nopee oli silloin moni haastoi kilpaa ja aina hävisi ei pitänyt kovin kauaa koska talvella turbokaastutin jäätyi.
- Anonyymi
Jäänestoa sekaan tankkiin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206959Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297865- 72855
- 40851