Tuossa alempana joku puhui siitä, että opintotukikuukausia on 55 kappaletta, mutta sehän tarkoittaisi vain kahden koulun suorittamista opintotuilla! En ole varma, oliko kyseessä opintotuki yliopistossa/yhdellä linjalla, vai yleensäottaen ikuisesti? Ei kai sentään. 80 Käyhän ihmiset paljon kouluja, millä ne elää jos ei saa tukia? Tässä minäkin tuhlaan niitä kun meinasin alaa vaihtaa.... pääsenkö sitäkään enää tukien siivellä elämään. Apua. :D
Opintotukikuukausien raja?!
3
1435
Vastaukset
- meitsi vaa....
koulua kesken kaiken niin käyttämäsi opintotukikuukaudet vähennetään seuraavan koulun opintotukikuukauden maksimi määrästä. Eli jos vaihdat esim. toisesta ammattikorkeakoulusta vaik hamkista laurean ammattikorkeakouluun ja olet käyttäny jo esim. 18 tukikuukautta hamkissa niin laurean ammattikorkeakouluun sul jää enää 24 tukikuukautta (42-18=24 jos linja on 3.5 vuotinen)
- neiti X
Opintotukiaika, siis kuukausien määrä maksimissaan, riippuu opiskeltavan tutkinnon laajuudesta. Lisätietoja löytyy:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/060601113316IL?openDocument
Tuo rajoitus koskee siis vain korkeakouluopintoja ja kuten edellinen vastaaja jo kertoi, jo käytetyt kuukaudet vähennetään maksimista alaa vaihdettaessa. Jos saa ensin korkeakoulututkinnon valmiiksi ja sitten aloittaa uuden, saa muistaakseni 20 opintotukikuukautta lisää. Mutta voit siis tarkistaa tuosta linkistä. - opopo
Tässähän on nyt kyse siitä, että korkeakouluopintoihin jokaisella ihmisellä on käytössä nuo 55 kuukautta (ja joissain tapauksissa mahdollisuus niihin lisäkuukausiin). Toisen asteen koulutuksessa saatava opintotuki on sitten taas oma juttunsa, eikä siihen käytetyt kuukaudet esim. vaikuta siihen, minkä verran opintotukikuukausia voit korkeakoulussa käyttää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 952006
- 571939
- 121586
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351