Parvekehommia tehtäessä vanha kaide piti poistaa ja lattiataso on noussut. Onko kenelläkään tietoa, mikä on parvekekaiteen minimikorkeus? Kyseessä omakotitalon toisen kerroksen parvekkene kaide.
Parvekkeen kaiteen minimikorkeus?
12
17293
Vastaukset
- Kaiteellinen
parvekkeen kaiteen minimikorkeus valmiista pinnasta on 1000mm.
- Reiska
Kiitos. Ei ollut vanha kaidekaan sitten laillisen korkuinen...
- onko?
Mun mielestä se on 90 cm, mutta mutua sekin. Ainakin 1995 se riitti..
- jupelo
onko? kirjoitti:
Mun mielestä se on 90 cm, mutta mutua sekin. Ainakin 1995 se riitti..
900 milliä riittää, mikäli kohde on sisällä ja korkeusero on alle 3000 milliä. Muuten kaiteen korkeus on 1000 milliä.
- konnari
ihmettelette. Oikea vastaus löytyy tästä, rakentamismääräyskokoelman osa F2 johon linkki ohessa. Kuva ja taulukko sivulla 8.
http://www.finlex.fi/data/normit/6376-F2.pdf
Eli asunnon parvekkeessa aina 1000 mm. - Matot ulos
Meillä korjattiin kerrostalossa tuuletusparvekkeet nyt syksyllä 2012. Kaide tuntuu hurjan matalalta ja mittasin sen olevan 830 mm. Onko se turvallinen ja sallittu korkeus?
- Timpermanni 55
no ei ole, se on nimenomaan asetusten vastainen kaide. metri on oikea korkeus.
- Huonot parvekkeet
Timpermanni 55 kirjoitti:
no ei ole, se on nimenomaan asetusten vastainen kaide. metri on oikea korkeus.
Kyllä metrikin tuntuu matalalta kun mittasin juuri erään talon oleskeluparvekkeen kaiteen ja oli tuo 1000 mm eli metri. Tehty syksyllä 2012 parvekkeiden uusiminen.
Miten voi olla vähimmäisvaatimus vain metrin kun on yli 200 cm pitkiäkin ihmisiä? Kun parvekkeelle oli satanut paljon lunta (n. 30-40 cm) kun on 6. ylin kerros (ihmettelen ettei edes kattoa tehty parvekkeelle julkisivuremontin yhteydessä, niin parveke näytti hurjan vaaralliselta jos joku olisi mennyt sinne seisomaan.
Itselläni uusittiin jo n. 8 vuotta sitten parvekkeet ja mittasin 103 cm eli metri ja 3 cm. Meillä on ylimmän kerroksen parvekkeiden yläpuolelle laitettu lipat eli pienet katot. - konnari, rakenne
Huonot parvekkeet kirjoitti:
Kyllä metrikin tuntuu matalalta kun mittasin juuri erään talon oleskeluparvekkeen kaiteen ja oli tuo 1000 mm eli metri. Tehty syksyllä 2012 parvekkeiden uusiminen.
Miten voi olla vähimmäisvaatimus vain metrin kun on yli 200 cm pitkiäkin ihmisiä? Kun parvekkeelle oli satanut paljon lunta (n. 30-40 cm) kun on 6. ylin kerros (ihmettelen ettei edes kattoa tehty parvekkeelle julkisivuremontin yhteydessä, niin parveke näytti hurjan vaaralliselta jos joku olisi mennyt sinne seisomaan.
Itselläni uusittiin jo n. 8 vuotta sitten parvekkeet ja mittasin 103 cm eli metri ja 3 cm. Meillä on ylimmän kerroksen parvekkeiden yläpuolelle laitettu lipat eli pienet katot.Pitkä ihminen on aikuinen ihminen tai ainakin nuori sellainen. Siten hän on paremmin kykenevä varomaan itse. 1000 mm kaide on riittävä lapsille ja sen on oltava riittävän umpinainen jotta sen läpi ei pääse ja yli ei saa olla lapsen helppo kiivetä. Tämä näkyy myös siinä, että tiloissa joissa ei lapsia esiinny, voi kaide olla ns. avokaide jonka välistä lapsi pystyisi putoamaan. Tällaisia tiloja ovat esim. tehtaat.
- kannattaa kysyä
Jos teillä on vanha rakennus niin saattais tietty olla alkuperäisen säilyttämistä pitää vanha matala kaide. Mut jos on peruskorjattu ja vaihdettu kovasti erilaiseksi niin ihmettelen vanhan korkeuden jättämistä. Tai varsinkin, jos on rakannettu uusi kaide. Mutta en tiedä itse tarkemmin, kannattanee kysyä tekijöiltä ja teettäjiltä, että miksi näin.
- Arakno-tekniikka
Parvekkeen kaiteen kokonaiskorkeus pitää olla vähintään metri, mikäli rakentaminen/saneeraus on tehty 2001 tai jälkeen. Tästä ei yksinkertaisesti voi tinkiä. No kenties hyvällä konjakilla, mutta näin sanoo määräykset.
Vanhan ulkonäön säilyttäminen kohteessa menee museoviraston kautta, eikä määräyksistä poikkeuksia voi tehdä noin vain omin päin. - Anonyymi
Parvekekaiteen vapaat aukot korkeintaan 110 mm halkaisija!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145925Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324037- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182976Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522034Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881994- 1431775
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421763Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881559