Olen kesästä asti laihtunut n. 5 kg ja pudotus on tapahtunut pitkällä aika välillä ja terveellisesti.
Liikkunut olen aika paljon ja syönyt hyvin, mutta terveellisesti (paljon vihanneksia jne).
Vieläkin olen normaalipainon rajoissa, alipainoinen en siis todellakaan ole.
Kaksi kuukautta oon ollu ilman menkkoja ja oon kuullu että on ihan normaalia että menkat jää välistä jos paino putoaa.
Kuinka kauan mun uskallan oottaa ennenku meen lääkäriin?
Miten kuukautiset saadaan taas tulemaan normaalisti?
Vai alkaako ne taas tässä kohta ihan itsestään?
Kerranki oon siinä tilanteessa että odottelen innoissani menkkojen alkamista mutta niitä ei vaan tule.. :S
laihtuminen & menkat
5
9217
Vastaukset
- Sanna
Kyllä aika pian kannattaa mennä lääkäriin, jos ei kuukautiset ala..itsellä jä moneksi kuukaudeksi pois laihduttamisen vuoksi, kuukautiset loppuivat ollessani normaalipainoinen..eivät alkaneet itsestään ja eri labrakokeiden jälkeen (mm. kilpirauhaskokeet, estrogeenikokeet..) kuukautisia yritettiin käynnistää mm. e-pillereillä ja estrogeenilääkityksellä, vaikka estrogeenitasoni olivat normaalit..meni n. kaksi vuotta, ennen kuin kuukautiseni alkoivat toimia normaalisti ilman mitään lääkityksiä..Olin jo välillä aika paniikissa, kun ajattelin, ettei kuukautiset enää koskaan ala. Toisilla naisilla ilmeisesti kuukautiskierto häiriintyy hyvin herkästi mm. stressin tai laihdutuksen vuoksi. Nyt ovat Luojan kiitos kuukautiset olleet normaalit jo vuosia!! Täytyy sanoa, että suorastaan nautin kuukautisista, kun tiedän, että kaikki on ok.
- Joann
Minäkin olen laihtunut reilut 6 kiloa ja menkat ovat hävinneet. Vähänhän tuo alkaa jo pelottamaan ja jos ne eivät ala tulla, niin pitänee sitä kai vähän lihottaa itseään.. :P
- terveydenhoitaja
Sellaista 6kk:tta pidetään ohjeena, että jos ei senkään jälkeen ole kuukautiset alkaneet on hyvä käydä lääkärissä tai varata aika ihan vaikkapa oman paikkakunnan gynekologille. Hyvin yleinen syy kuukautisten poisjäämiseen on todellakin laihtuminen ja stressi. Eli elimistön rasvaprosentin tulisi olla 17%, että kuukautiset jatkuvat ja painoindeksi 18. Painoindeksisi saat selville jakamalla painosi pituus x 2. Esim. 45kg/1,60x1,60=17,5 eli ei ihan riitä. Barbinukeilla ei ole kuukautisia siis. Lisäksi kannattaa seurata onko alavatsakipuja, pahoinvointia tai jotain epätavallisia oireita hikoilua ym. Syy voi olla hormoneissa mutta myös esim. munasarjakystia voi olla.
- scared
Osataanko yleensä jotain päätelmiä tehdä jo ihan "tavallisen" lääkärin vastaanotolla, siis lähinnä keskustelemalla, ja mahdollisesti jollain kokeilla, ilman gynekologisia tutkimuksia kuitenkaan..?? Menkat minulla olleet poissa nyt sen reilut 6 kuukautta, ja hiukan jo pelottaa että jos onkin jostain vakavammasta kyse.. Gynellä en ole kuitenkaan vielä ollut, koska ei ole ollut tarvetta, ja haluaisin sinne menoa pitkittää niin kauan kuin mahdollista, pelkään/jännitän sitä niin pahasti.. No menkkojen poisjääntihän olisi kyllä varmasti syy sinne mennä, mutta voiko lääkäriltä näin alkuun varata ajan ihan vain "tapaamiseen", ilman mitään sisätutkimuksia??
- Djcg
Mun siskolla oli anoreksia kun se oli 13 ja menkat loppu siihe ei se mun mielestä mitää siihe menkkojen tulemisee tehny ja kun sen paino rupes nousee normaalii nii menkat tuli kai siihe jotai pillereitäki voi hankkia mut kyl se painon nostatus ki auttaa. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei803529Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071792- 1061102
- 991075
- 60923
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate164840- 42836
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57791Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g59769Kannan sinua mukanani
Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii28735