jatkuva väsymys

ada

Olen vasta viime aikoina alkanut kiinnittää huomiota tähän, mieheni otettua asian esille, että todellakin taidan nukkua suurimman osan vuorokaudesta! Nukkumaan iltaisin menen yleensä kahdentoista maissa, tämä tosin heittelee jonkun verran. Aamuisin herään 07.00-09.00, riippen siitä moneenko menen kouluun. Koulusta tultua, n. kello neljän maissa olen aivan umpiväsynyt, ja nukunkin usein suunnilleen neljän tunnin "päiväunet". Sitten taas nelisen tuntia hereillä ja yöunille. Ja kokoajan hereillä ollessa väsyttää.
Olen kyllä kuullut siitäkin, että jos nukkuu liikaa niin väsyttää. Mutta, mutta, kun sillä ei tunnu olevan mitään merkitystä paljonko nukun, minua väsyttää kuitenkin. Nykyään olen alkanut antaa periksi väsymykselle, ennen taistelin parhaani mukaan sitä vastaan, ajatellen juuri että "jos nukun nyt niin sitten nukuttaa koko päivän".
Syön normaalisti, joskin vähän iltapainotteisesti.
Olisiko kellään vinkkiä mistä tälläinen voisi johtua ja kuinka pääsisin siitä eroon? Lääkäriinkin tuntuu vähän typerältä mennä valittelemaan pelkkää väsymystä.

18

25351

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aina väsynyt

      Olen kanssa kärsinyt valtavasta väsymyksestä jo 2vuotta.Lääkärissä käynyt useasti,ja kokeet otettu ja kaikki on ok.Ainoa neuvo on ollut liikunta ja kaikki lääkärit tyrkyttää diagnoosia masennus>"ettet vaan olisi masentunut",onko sinulle tapahtunut jotain" tai "onko jotain murheita".No kun ei ole! Alkaa ärsyttämään,kun masennus tuntuu olevan trendi sairaus ja helppo diagnoosi.Sanoinkin lääkärille viimeksi,että ainoa asia mikä mua masentaa on tää väsymys,että ei jaksa mitään tehdä vapaa ajalla kun kaikki aika menee lepäilyyn/nukkumiseen.Halua olisi kyllä,mutta kun väsyttää niin pirusti fyysisesti. Ja milläs lähdet lenkille muka joka ilta töiden jälkeen tai vapaapäivänäkin,kun kaikki voima menee siinä että saisi pidettyä silmät auki loppu päivän.Että kohtalo tovereita löytyy=).Kun ja jos löydän ratkaisun tähän, niin ilmoittelen.Alkaa vain toivo mennä.....

    • hmmm

      Onko kilpirauhasarvot otettu? Ainakin kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa epänormaalia väsymystä. Lääkitys on halpaa, mutta elinikäistä. Kyllä ihmeessä kannattaa mennä lääkäriin.
      Liikutko minkä verran? Hyvällä peruskunnolla jaksaa paremmin.

    • hanurinsoittaja

      SAATAT KÄRSIÄ OIREISTA,JOTKA JOHTUVAT KOSTEUSVAURIORAKENNUKSISTA.

      • kaiken

        Olen asunut 6kk tässä asunnossa ja todella väsynyt. Viemäristä tulee jatkuva paha haju, kuullemma puhallus ei toimi tai toimii väärinpäin puhaltaa sisälle lattiakaivost, kun pitäs puhaltaa ulos.


    • nukkumatti

      Tämä väsymys vaikuttaa jo ihan arkeenkin, kun koko ajan vain väsyttää ja olo on vetämätön. Taas odottelen labrojen tuloksia...

      • lady m

        Täällä ihan samoja oireita. Ollut jo vuosia. Jotenkin kestin tätä vielä silloin kun olin koulussa, sieltä oli suht helppo lintsata ja jäädä nukkumaan tai sit siellä oltiin vain puol päivää :) Nykyään olen alottanut työt, ja väsymys tuntuu ihan sietämättömältä. Ei ole kauheesti elämää ku kaikki vapaa-aika kuluu nukkumiseen. Veriarvot ja kilpirauhaset tutkittu, niissä ei mitään hämminkiä. Löysin tietoa semmosesta kuin kroonisen väsymyksen oireyhtymä (Chronic Fatigue Syndrome, CFS), oletteko koskaan kuulleet moiseta? Kantsii pistää google -hakuun ja käydä lukee. Musta tää sivu on omiin oireisiini kaikkein kuvaavin: http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/cfs.html


    • höh

      olen parikymppinen mies ja olen monta vuotta kärsinyt väsymyksestä. talvisin pistän sen kaamosmasennuksen piikkiin mutta väsymystä on myös kesäsin. liikun jokatoinen päivä tunnin ja kahtena päivänä viikossa 2 tuntia. syön terveellisesti ja monipuolisesti.
      väsymys on nyt kesällä seuraavanlaista menen nukkumaan 12 tai yheltä ja herään kahdelta päivällä tai kolmelta, missään vaiheessa ei tule oloa että nyt olen virkeä tarpeeksi on levätty. on vain pakko nousta ylös ja alkaa päivä rutiinit.

      kun opiskelen menen nukkumaan jo 7 tai 8 ja nousen ylös 6 mutta aina en jaksa nousta ylös vaan jään makaamaan yhteen tai kahteen. olo on jatkuvati väsynyt. energia juomia en ole kokeillut mutta hedelmiä ja tuoremehuja olen eikä niistä ole apua.
      odotan aikaa verikokeisiin

    • nukkumatti

      Olen 19-vuotias poika, joka on kärsinyt jatkuvasta väsymyksestä oikeastaan niin pitkälle kun vaan voi muistaa. Kesätöissäkin jo 15 vuotiaana jouduin kolmen tunnin välein käydä pienillä päiväunilla, (15-30min)että jaksaa olla loppupäivän töissä. Sama jatkui edelleen ammattikoulussa, käsittämätöntä väsymystä päivittäin ja tuntui siltä, että väsymys ei lähde pois vaikka tekisi mitä. Päivärutiini nykyään 22 -23 nukkumaan 6 - 7 herätys- töihin - töistä 15 - 16 kotiin ja nukkumaan(lähes tappavan väsymyksen vuoksi). Noin tunnin päästä herättyäni lähden salille, salin jälkeen joudun nukkumaan\lepäämään hetken, että jaksan tehdä ruokaa. Loppupäivän 2-3 istun koneella. Voin nukkua helposti 15 tuntia putkeen ja vielä väsyttää ???? Alkaa vähän *ituttaa!

      • didn

        Itellä on samaa ongelmaa kans, alko tossa kesällä ja ihmettelin että mistä näin kauhee väsymys vois johtua. Sanoin porukoille että väsyttää koko ajan ja ei niinku kiinnosta mikään. Noh, kävin verikokeissa ja niinku osas odottaa. "Kaikki veriarvot on aivan kohdallaan." Mutta ku ei se siltä oikeen tunnu että ois. Itse oon nyt ammattikoulussa ja ei millään jaksa joka aamu herätä kouluun sillon ku pitäisi. Suurin ongelma tässä ittelle on se että ei kiinnosta mikään, mikään ei oo enää kivaa niinku ennen, ei oo muuta elämässä ku joku nukkuminen. Ennen pystyin valvomaan vaikka koko yön ja seuraavanakaan päivänä ei väsyttäny ollenkaan, mut nykyään pakko mennä nukkumaan iltasin jo max. 00.00 ja herätä siinä 12.00 aikaa ku on vapaata. Nytki on jouluaatto eikä oikeen tunnu miltään vaikka kivoja lahjoja saaki, ku koko ajan vaan väsyttää. Koittakaa kaikki jaksaa, hyvä uskoo että se jossaki vaiheessa ohi menee.

        HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE!


      • tai Kilpirauhanen
        didn kirjoitti:

        Itellä on samaa ongelmaa kans, alko tossa kesällä ja ihmettelin että mistä näin kauhee väsymys vois johtua. Sanoin porukoille että väsyttää koko ajan ja ei niinku kiinnosta mikään. Noh, kävin verikokeissa ja niinku osas odottaa. "Kaikki veriarvot on aivan kohdallaan." Mutta ku ei se siltä oikeen tunnu että ois. Itse oon nyt ammattikoulussa ja ei millään jaksa joka aamu herätä kouluun sillon ku pitäisi. Suurin ongelma tässä ittelle on se että ei kiinnosta mikään, mikään ei oo enää kivaa niinku ennen, ei oo muuta elämässä ku joku nukkuminen. Ennen pystyin valvomaan vaikka koko yön ja seuraavanakaan päivänä ei väsyttäny ollenkaan, mut nykyään pakko mennä nukkumaan iltasin jo max. 00.00 ja herätä siinä 12.00 aikaa ku on vapaata. Nytki on jouluaatto eikä oikeen tunnu miltään vaikka kivoja lahjoja saaki, ku koko ajan vaan väsyttää. Koittakaa kaikki jaksaa, hyvä uskoo että se jossaki vaiheessa ohi menee.

        HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE!

        Aikuistyypin (2 tyypin) diabetes tai kilpirauhasen vajaatoiminto. Janontunne ja jatkuva väsymys, liikuntaa, ruokavalio ja mahdollinen lääkitys.
        Kannattaa käydä lääkärissä ja ottaa puheeksi varsinkin tuo aikuistyypin diabetes. Moni sairastaa tietämättään, väsyttää vain koko ajan.


    • Saara-Liisa

      Itse kärsin jatkuvasta väsymyksestä n.3v. Öisin nukuin 11-12h ja uusien asioiden oppiminen oli mahdotonta jatkuvasta väsymyksestä johtuen. Lääkärit tutkivat kilpirauhasarvoja ja verensokeria mittailtiin. Mitään ei kuitenkaan löytynyt. Päätin sitten kokeilla kaikkia mahdollisa keinoja ja menin akupunktioon. Auttoihan se muutamaksi päiväksi, mutta ei siitä pidemmän päälle ollut apua. Kävin sitten homeopatiaan erikoistuneella lääkärillä ja diagnoosi oli se, että elimistöön on kertynyt runsaasta lääkkeiden käytöstä niin paljon lääkeaine jäämiä, että väsymys johtuu niistä. Sain elimistöä puhdistavaa homeopaattista valmistetta ja siitä on todellakin ollut apua. Ei tarvitse enää nukkua kun 8h yössä ja muisti toimii jälleen.
      Kokeilin myös reikiä ja siitäkin on ollut huomattavaa apua. Jouduin kuukausi sitten taasen syömään antibioottikuurin ja kortisonikuurin ja väsymys vei jälleen kaikki voimat. Reikin avulla pääsin kuitenkin jälleen nopeasti eroon väsymyksestä. Myös reikihoitajani oli sitä mieltä, että väsymykseni johtuu elimistöön kertyneistä myrkyistä. Niitä on siis poistettu myös reikin avulla. En siis voi ihan varmuudella sanoa kumpi hoito on tehonnut enemmän, mutta uskon kyllä, että molemmista on ollut apua.

      • pula80

        näitä mainitsemiasi ihmeaineita saa? Mitä se Reik on? Olis mukava tietää, koska itsekin kärsin loputtomasta uupumuksesta ja syyllistän koko ajan itseäni. Harrastan paljon liikuntaa ja syön monipuolisesti.. Olisko jotain luontaistuotevinkkejä kehon puhdistukseen?


    • CPAP

      Googlettaakapa jokainen tähän viestiketjuun kommentoinut sana uniapnea.
      Itselläni juuri diagnosoitu ja CPAP-hoito aloitettu, siihen tottuttelemista tällä hetkellä.

      Ja huomatkaa, että uniapnea EI ole vain "ylipainoisten keski-ikäisten miesten" sairaus. Itselläni BMI 27

      Joku proffa todennut, että apneetikon tunnistaa taaksepäin vetäytyneestä leuasta eli me pienileukaiset olemme "riskiryhmää".

    • yli 10 vuotta unessa

      Hei

      olen itse kärsinyt yli 10vuotta väsymyksestä ja liikanukkumisesta. nukun 12-24h /vrk - keskimäärin kuitenkin 16h/vrk ja jos en ehdi sitä nukkua nukun vapaalla vajauksen pois.

      en ole puhunut lääkärissä mitään. sanoin noin 7v takaperin asiasta lääkärille - hän määräsi unilääkettä. sanoin että nukahdan vaikka tähän istulleni jos en pinnistele että enkai unilääkettä tarvitse.

      nyt viime joulukuussa ihan sattumalta mainitsin asiasta terveydenhoitajalle joka lähetti minut heti lääkäriin.
      otettiin kaikki verikokeet, ne kunnossa. nyt odotan aikaa uniklinikalle unitutkimuksiin. lääkäri sanoi että oli todella hyvä että asian olen ottanut puheeksi että ei tämä nukkuminen ole normaalia.

      minulla on tällä hetkellä masennus mutta se ei ole vaikuttanut uneen millään muotoa. nukun hyvin - liiankin hyvin. liikaunisuus on vaivannut myös paljon ennen kuin masennus on tullut kuvioon. lääkärini ei pistänyt tätä väsymystä ja päivällä nukahtelua ja pakko päästä nukkumaan oloa masennuksen piikkiin vaan lähetti minut eteenpäin.

      nyt odotetaan sitten mitä selviää. uniapnea, narkolepsia, krooninen väsymysoireyhtymä - vastaus voi olla mikä vain noista, tai sitten jotain muuta - tai ehkä asia ei edes ratkea uniklinikalla. mutta olisi niin ihanaa kun ei menisi koko elämä nukkumiseen. töiden tai koulun lisäksi en ole koskaan jaksanut mitään muuta vaan olen nukkunut kaiken muun ajan arkena ja viikonloput lähes 24h.

      mene rohkeasti siis lääkäriin ja kaikki muutkin jatkuvasta fyysisestä väsymyksestä kärsivät. ei kyse ole pikkujutusta vaikka siltä itsestäkin tuntui että eikai tällasesta voi valittaa. elämästä on nyt mennyt hukkaan yli 10vuotta. suosittelen siis lämpimästi sinulle että mene/menkää ja kerro äläkä vähättele asiaa ja jää sen kanssa elämään.

      • kkkk222

        väsymys ja se että nukuttaa on kylläkin eriasia. elkää sotkeko niitä.

        Itseäni väsyttää lähes aina, mutta nukuta ei kunnolla, eli siis nukahtamisen tunnetta ei tahdo tulla vaikka väsynyt olisikin. ärsyttävää elää väsyneenä zombiena jota ei edes kunnolla nukuta


      • Siiri
        kkkk222 kirjoitti:

        väsymys ja se että nukuttaa on kylläkin eriasia. elkää sotkeko niitä.

        Itseäni väsyttää lähes aina, mutta nukuta ei kunnolla, eli siis nukahtamisen tunnetta ei tahdo tulla vaikka väsynyt olisikin. ärsyttävää elää väsyneenä zombiena jota ei edes kunnolla nukuta

        Itse olen kärsinyt väsymyksestä ainakin 2007 vuoden lopulta, jolloin ekan kerran piti jäädä pois töistä, kun olin vain niin armottoman väsynyt, että piti jäädä nukkumaan... pahimmillaan nukuin sikeästi 15 tuntia vuorokaudessa n. 00 - 15... epäilivät eka masennukseksi, ja mielialalääkkeillä saatiinkin väsymystä kuriin aina pariksi kolmeksi kuukaudeksi, jonka jälkeen oli lisättävä annostusta...

        Yksi pääsyy väsymykseen oli rautavarastojen ehtyminen (Ferritiini), mitä ei aina tutkita, jos hemoglobiini on normaaleissa rajoissa, eli anemia ei ole vielä puhjennut... minulla raudan puute oli niin valtava, että tavaroita tippui käsistä (ainakin luulen, että se johtui raudan puutteesta)...

        Lisäksi pienessä unitutkimuksessa todettiin lievä uniapnea -- olen viimeiset 3 vuotta kärsinyt n. 20 kg ylipainosta... hengitystieni ovat ahtaat, joten ylipaino voi ahtauttaa niitä lisää, ja hengitys nukkuessa on katkonaista... lääkärin mukaan jo 5 kg tiputus voi helpottaa asiaa...

        Diagnoosina on raudanpuutteen ja lievän uniapnean lisäksi myös "epätyypillinen masennus", jonka oireina on lihominen ja väsymys...

        Nyt rautatabletteja on syöty 10 kk, ja selvää piristymistä on tapahtunut... juuri tällä hetkellä on runsaat kuukautiset, ja olen ollut koko viikon väsynyt sen takia -- ensi viikolla menen tutkimaan Ferritiinin uudestaan, että saan selville, kuinka paljon se on päässyt tippumaan kuukautisten takia...

        Masennusta seuloessa myös B12-vitamiini on tutkittu ja se on viitearvojen puitteissa. Samoin ainakin 3 kilpirauhasarvoa on tutkittu.

        Vinkkejä muihin tutkimuksiin otetaan mielellään vastaan!!!


    • lokijuhta

      kärsin myös väsymyksestä. jos nukun 8-10 tuntia en ole tässä maailmassa lainkaan olo on kuin pyrkisi koko ajan koomaan.
      siksi nukun 18-19 tuntia eli kaksin kertaisen määrän mitä normaali ihmisen pitäisi. ja silti väsyttää.

      liikun päivittäin tunnista 2 tuntiin. en opiskele enkä ole töissä koska en pysty heräämään aamulla. uni apneaa ei ole. verikokeiden mukaan olen terve kuin pukki eli ei ole sokeritautia eikä kilpirauhasen vajaa toimintaa. masennusta eikä stressi ei ole. ongelma on ollut jo useamman vuoden ja lääkäreiden mukaan pitäisi vaan herätä aiemmin. kuinka voin herätä kun olen "koomassa".

    • onseväärin

      jos teitä väsyttää niin pyytäkää lääkäriä tutkimaan onko teillä addisonin tauti. selviää verikokeilla.

      suomi on täynnä ihmisiä joilla on väsymys ongelmia ja kuinka ne hoidetaan? ensimmäisenä sanotaan että sinulla on masennus annetaan terapiaa sekä pää täyteen psyykelääkkeitä. niissä piireissä sitten pyörit useita vuosia kunnes selviää että on kilpirauhasen vajaatoiminta tai addisonin tauti tai joku vastaava jonka olisi voinut selvittää kunnon tutkimuksilla.

      sitten on elämästä vuosia pois jotka olisit voinnut käyttää opiskeluun tai työntekoon jolla saada eläkettä kasvamaan vanhuuden varalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      336
      3173
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      110
      2325
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      89
      1705
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      201
      1662
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      71
      1456
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      57
      1323
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      13
      1116
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      22
      1107
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      3
      1083
    10. Vapunviettoon

      Ohjeita palstanaisille: piIIua ei jaella.
      Sinkut
      164
      998
    Aihe