Killan päämajan paljastaminen (sp)

Kyllä, killan päämajan paljastaminen on mahdollista, ainakin Harrylle, vaikka Dumbledore oli salaisuudenhaltija. Kuudennen kirjan alussa, kun Dumbledore saapuu Dursleylle, niin hän kysyy Harrylta mitä hän haluaa tehdä talolle kalmanhanaukio 12, ja Harry vastaa, että kilta saa pitää sitä edelleen päämajanaan.

Eikö Kalkaros voisi sillon paljastaa osoitteen Voldemortille? Joku vaan luettelis osoitteita ja Kalkaros sanoisi hep silloin kun oikea osuisi kohdalle.

Onko tämä teistä Rowlingin virhe vai keksittekö te tälle jonkun selityksen?

19

1455

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

..hän ei pysty kertomaan sitä. Mitä virkaa olisi salaisuudenhaltijalla, jos joku pystyisi sen (esim. osoitteen) tolleen vain paljastamaan.
      Se on vain niin, että Kalkaros ei voi paljastaa sitä mitenkään. Olisihan hän muuten kertonut jo siitä Voldemortille sitten, sinun teoriasi mukaan. JOS hän nyt on pahojen puolella.

• salaisuudenhaltijalla ole mitään virkaa jos joku muu pystyy sitten kuitenkin paljastamaan salaisuuden.

Siksipä juuri mietinkin onko Rowling tehnyt virheen.
        Silloin kun Dumbledore kysyi, että mitä Harry haluaa tehdä talolle kalmanhanaukio 12, niin eihän Harryn olisi pitänyt voida sanoa, että kilta voi pitää sitä päämajanaan.

Silloinhan joku voisi kysellä Kalkarokselta sijaitseeko talo sillä, sillä vai sillä tiellä. Ja
        Kalkaros voisi vaikka nyökätä kun kalmanhanaukio tulee kohdalle.

Kirjoitin kyllä nyt vaan ensimmäisen viestin toiseen kertaan, mutta jospa tästä nyt tajuaisi jotain...

• ...
        Smaug kirjoitti:

salaisuudenhaltijalla ole mitään virkaa jos joku muu pystyy sitten kuitenkin paljastamaan salaisuuden.

Siksipä juuri mietinkin onko Rowling tehnyt virheen.
        Silloin kun Dumbledore kysyi, että mitä Harry haluaa tehdä talolle kalmanhanaukio 12, niin eihän Harryn olisi pitänyt voida sanoa, että kilta voi pitää sitä päämajanaan.

Silloinhan joku voisi kysellä Kalkarokselta sijaitseeko talo sillä, sillä vai sillä tiellä. Ja
        Kalkaros voisi vaikka nyökätä kun kalmanhanaukio tulee kohdalle.

Kirjoitin kyllä nyt vaan ensimmäisen viestin toiseen kertaan, mutta jospa tästä nyt tajuaisi jotain...

"Silloin kun Dumbledore kysyi, että mitä Harry haluaa tehdä talolle kalmanhanaukio 12, niin eihän Harryn olisi pitänyt voida sanoa, että kilta voi pitää sitä päämajanaan."

Miten niin Harry ei olisi voinut sanoa, että kilta voi pitää sitä päämajanaan? Eihän Harry siinä ollut paljastamassa sen sijaintia, tai edes puhumassa kenellekkään joka käyttäisi tietoa väärin, vaan hän puhui itse salaisuudenhaltijalle.

Ja miten tästä johtuen "joku vois kysellä Kalkarokselta sijaitseeko talo sillä, sillä vai sillä tiellä. Ja
        Kalkaros voisi vaikka nyökätä kun kalmanhanaukio tulee kohdalle."

Eihän Kalkaros voisi niin tehdä. MITEN hän voisi?

Olenko minä tyhmä vai en? :D

• ... kirjoitti:

"Silloin kun Dumbledore kysyi, että mitä Harry haluaa tehdä talolle kalmanhanaukio 12, niin eihän Harryn olisi pitänyt voida sanoa, että kilta voi pitää sitä päämajanaan."

Miten niin Harry ei olisi voinut sanoa, että kilta voi pitää sitä päämajanaan? Eihän Harry siinä ollut paljastamassa sen sijaintia, tai edes puhumassa kenellekkään joka käyttäisi tietoa väärin, vaan hän puhui itse salaisuudenhaltijalle.

Ja miten tästä johtuen "joku vois kysellä Kalkarokselta sijaitseeko talo sillä, sillä vai sillä tiellä. Ja
        Kalkaros voisi vaikka nyökätä kun kalmanhanaukio tulee kohdalle."

Eihän Kalkaros voisi niin tehdä. MITEN hän voisi?

Olenko minä tyhmä vai en? :D

Kyllähän siinä paljastettiin, missä päämaja on. Jos toinen sanoo osoitteen ja toinen mikä paikka on, niin eikö siinä paljasteta, että killan päämaja sijaitsee kalmanhanaukio kahdessatoista. Sitäpaitsi siinä huoneessa olivat myös Dursleyt, joten Harry puhui myös muille kuin salaisuudehaltijalle.

"Eihän Kalkaros voisi niin tehdä. MITEN hän voisi?"

Ihan samalla tavalla kuin D ja Harry. Tässä nyt on esimerkki.
        Bellatrix: Kalmanhanaukio 10
        Kalkaros: Ei
        Bellatrix: Kalmanhanaukio 11
        Bellatrix: Kalmanhanaukio 12
        Kalkaros: Kyllä

Sanokaa nyt muutkin jotain...

• ...
        Smaug kirjoitti:

Kyllähän siinä paljastettiin, missä päämaja on. Jos toinen sanoo osoitteen ja toinen mikä paikka on, niin eikö siinä paljasteta, että killan päämaja sijaitsee kalmanhanaukio kahdessatoista. Sitäpaitsi siinä huoneessa olivat myös Dursleyt, joten Harry puhui myös muille kuin salaisuudehaltijalle.

Mutta DD on salaisuudenhaltija. Siinähän DD samalla paljastaa Dursleylle Kalmanhanaukion ositteen, joten Harry ei tee periaatteessa mitään vääriin.

Eikä se voi tomia näin:
        Koko salaisuudenhaltija-idea vesittyisi, eihän sillä olisi sitten mitään virkaa. Ei näin voi tehdä Ja miten tämä on muka samalla lailla kuin DD ja Harry? Siinä puhuivat itse salaisuudenhaltija ja henkilö, jolle salaisuudenhaltija on paljastanut tämän Kalmanhanaukion sijainnin. Ei todellakaan ole sama tapa.

• ... kirjoitti:

Mutta DD on salaisuudenhaltija. Siinähän DD samalla paljastaa Dursleylle Kalmanhanaukion ositteen, joten Harry ei tee periaatteessa mitään vääriin.

Eikä se voi tomia näin:
        Koko salaisuudenhaltija-idea vesittyisi, eihän sillä olisi sitten mitään virkaa. Ei näin voi tehdä Ja miten tämä on muka samalla lailla kuin DD ja Harry? Siinä puhuivat itse salaisuudenhaltija ja henkilö, jolle salaisuudenhaltija on paljastanut tämän Kalmanhanaukion sijainnin. Ei todellakaan ole sama tapa.

nyt tuo esimerkki, se oli tosi huono, mutta ei jaksanut panostaa heti herättyään...

Yritän nyt vain sanoa sitä, että kun Dumbledore kysyi mitä Harry haluaa tehdä talolle, niin Harryn ei olisi pitänyt voida vastauksessaan sanoa, että kilta voi käyttää sitä päämajanaan.

Dumbledore mainitsi vain talon sijainnin, ja sitten Harry paljasti, että siellä on killan päämaja.
        Joten siksipä juuri ajattelin, että olisiko Rowling tehnyt virheen.

Jokohan sinä nyt yhtään tajusit mitä minä tarkoitin?

• ...
        Smaug kirjoitti:

nyt tuo esimerkki, se oli tosi huono, mutta ei jaksanut panostaa heti herättyään...

Yritän nyt vain sanoa sitä, että kun Dumbledore kysyi mitä Harry haluaa tehdä talolle, niin Harryn ei olisi pitänyt voida vastauksessaan sanoa, että kilta voi käyttää sitä päämajanaan.

Dumbledore mainitsi vain talon sijainnin, ja sitten Harry paljasti, että siellä on killan päämaja.
        Joten siksipä juuri ajattelin, että olisiko Rowling tehnyt virheen.

Jokohan sinä nyt yhtään tajusit mitä minä tarkoitin?

..mie tämän tajuan, mutta ovathan esim. Harry, Hermione ja Ronkin puhuneet keskenään suurin piirtein tällaisista asioista.
        Kyllähän kait Harry voi tästä puhua DD muille jotka tietää paikan sijainnin. Niinhän he ainaskin tekevät 5. kirjassa yleensäkkin monesti. Tai no, ei ehkä sijainnista, mutta muista asioista siihen liittyen.

• tytteli
        Smaug kirjoitti:

Mun mielestä tää on vähän sama juttu, kun vaikka esim. DD ja Harry oisivat puhuneet jossain kahdestaan samaa keskustelua, ja joku olisi salakuunnellut. Vai..? Saattaa olla että mulla ei hoksottimet nyt toimi.. Kun Harryhan puhuin DD:lle eikä dursleyille. Vai mitä?

• ...

"Kuudennen kirjan alussa, kun Dumbledore saapuu Dursleylle, niin hän kysyy Harrylta mitä hän haluaa tehdä talolle kalmanhanaukio 12, ja Harry vastaa, että kilta saa pitää sitä edelleen päämajanaan."

mitä tällä on tekemistä sen kannalta, että Harry (tai joku muu) voisi paljastaa Kalmahanaukion?

• slivery

Ja entä nyt, kun Dumbledore on kuollut?

-Anteeksi.

• <mie>

Miten se muuten menee nyt, kun DD on kuollut?
        Mulla jäi jonkinlainen muistikuva, että se meni DD mukana hautaan, kukaan ei voi tietää missä se siis sijaitsee edelleenkään. Mutta kukaan uusi henkilö ei voi nyt saada selville sen sijaintia, eikö? Jos se nyt menee näin..

• lucy
        <mie> kirjoitti:

Miten se muuten menee nyt, kun DD on kuollut?
        Mulla jäi jonkinlainen muistikuva, että se meni DD mukana hautaan, kukaan ei voi tietää missä se siis sijaitsee edelleenkään. Mutta kukaan uusi henkilö ei voi nyt saada selville sen sijaintia, eikö? Jos se nyt menee näin..

jossakin kirjassa [kuulemma] sanottiin,
        että salaisuuden haltia vie salaisuuden hautaansa, ellei paljasta sitä.

• ...
        lucy kirjoitti:

jossakin kirjassa [kuulemma] sanottiin,
        että salaisuuden haltia vie salaisuuden hautaansa, ellei paljasta sitä.

Niin tietysti, niinhän sen on pakko olla.
        3. kirjassa Sirius sanoo Peterille, että hänen olisi pitänyt mieluummin kuolla kuin paljastaa Lilyn&Jamesin piilopaikka. Jos Peter olisi kuollut (eli Voldemort olisi murhannut hänet), piilopaikkaa ei olisi paljastunut, eikä heitä voisi löytää.
        Eikös?

• parvati.patil

Jos salaisuudenhaltija ei paljasta osoitetta, sitä ei ´voi löytää. Jossakin kirjassa [luultavasti AVssä] sanottiin, että vaikka joku olisi paljastanut Lilyn ja Jamessin asunnon sijainnin Voldemortille, tämä olisi voinut kävellä talon ohi huomaamatta sitä. En miä ossaa selittää O_o

• <mie>

Niinhän se muuten taitaa ollakin. Itsellekkin tuli nyt mieleen, kun sen sanoit ääneen :D Jossakin kirjassa toi on ollut.

• päämajana

Jos olisit lukenut tarkemmin sitä Potteria, niin siinä sanottiin, että Mustan suvun talo ei enää toiminut päämajana Siriuksen kuoleman jälkeen, koska Siriuksen kuollessa oli epäselvää periytyykö talo Harrylle vaiko Bellatrixille.

He vaihtoivat siis ainakin siksi aikaa päämajaa, se hylättiin.

Tästä voisi siten päätellä, että tämä taika purkautuu ainakin väliaikaisesti silloin kun talon omistaja kuolee ja sen omistus siirtyy eteenpäin. Muutenhan Bellatrix ei voisi edes periaatteessa löytää taloa, eikä päämajaa olisi tarvinnut vaihtaa turvallisuussyistä.

Ja muistaakseni 5. Potterissa se talo oli piilotettu tällä taialla siten, että taloa ei voi löytää ellei salaisuudenhaltija henkilökohtaisesti joko kerro talon sijaintia tai esim. viestin välityksellä kerro sitä.

Toisin sanoen, Kalkaros tiesi 5. kirjassa talon sijainnin, mutta koska ei ollut salaisuudenhaltija, niin hän ei olisi voinut auttaa ketään muuta löytämään taloa saati päästämään heitä sinne sisälle, vaikka olisi kertonut heille missä se on.

Talo ilmestyy siihen numeroon 12 vain niille, joille salaisuudenhaltija on kertonut talon sijainnin.

• joku kirjoittaa järkevän ja selvän vastauksen.
        Kiitos, en muistanut tuota, että talo ei ollut silloin päämajana.

• VIHASTUNUT

MITEN TE SAATATTE HUKKUA j.k rowlingia (en oo varma kirjotinko sen nimen oikein) mutta silti! Onko Sinun pakko mollata sitä kirjailiaa ei se oo mikään syöpä potilas!!!!½!!!!!!!!

• Minä en kyllä haukkunut Rowlingia, vaan esitin kritiikkiä, jota jokaisen kirjailijan tulisi kestää.
        Kritiikki on sitäpaitsi vain hyvästä, sillä sen avulla voi kehittyä paremmaksi.

Ja anteeksi, miksi ja millä perusteella syöpäpotilaita sitten pitäisi haukkua? Itse en ainakaan keksi yhtään ainoaa syytä, miksi syöpäpotilaita pitäisi haukkua.

Kaiken lisäksi minulla on todella turhautunut olo, sillä luulen, että olen juuri langennut trollin ansaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      181
      11307
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      57
      5392
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      46
      2627
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      38
      2311
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1811
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      44
      1735
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      38
      1393
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      37
      1319
    9. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1226
    10. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      26
      1179
    Aihe