Mikä tai kuka olen mieheni lapsille jotka vierailevat luonamme jokatoinen viikonloppu?Itse kutsuisin itseäni äitipuoleksi mutta olenko... Mieheni kokee olevasa isäpuoli kotonamme asuvalle lapselleni mutta toiselle lapselleni (asuu oman isänsä luona) vain äidin uusi mies...Olenko minä siis mieheni lapsille (vain?) isän uusi nainen? Mikä on peruste sille että voi kutsua itseään äiti-tai isäpuoleksi?Niin ja mitä tai ketä lapsemme ovat toisilleen? Velipuolia vai vaan äidin/isän uuden kumppanin lapsia?
äitipuoli vai isän "vaimoke"
21
2674
Vastaukset
- mari
kutsumme iskän vaimoa ja heidän yhteisen lapsensa äitiä äitipuoleksi - etunimi on puhuttelunimenä suoraan. Nuorimmaisen lapsen isän naisystävää kutsun etunimeltä, mutta näyttää siltä, ettei tähän hätään tule äitipuolta hänestä. Sen verran tulikivenkatkuinen ja katkoileva suhde heillä. Itse en olisi koko ihmistä esitellyt lapselle, mutta isä halusi toisin. Minusta lasten ei tarvitse edes tutustua epävarmoihin tapauksiin. Sitten, kun näkee, että suhteesta todella tulee jotain, niin voi lapset esitellä ja sitten on näitä puolikkaita;)
Minäkin olen puoli tai kahdeksasosa mummu. Menee kieli ja matikkapää solmuun, kun yrittää selvittää sukuja ja syntyjä syviä.- pahis
Minusta kaikkein järkevintä on käyttää äiti- tai isäpuoli -nimitystä sellaisesta, joka asuu lapsen kanssa saman katon alla suurimman osan ajasta. Eli on siis lähivanhemman puoliso. Etävanhemman uo ei mielestäni tätä määrettä täytä, eihän hän ole lapsen kanssa tekemisissäkään niin paljoa että voisi äitipuoleksi kutsua (tai isä-).
Aiemman kirjoittajan uusi puoliso on siis mielestäni siinä ihan oikealla linjalla, kun pitää itseään isäpuolena lapselle, joka heidän kanssaan asuu. En minäkään miellä itseäni mieheni äidillään asuvan pojan äitipuoleksi, vaikka hän onkin minun meillä asuvan poikani isäpuoli :-D
- uutta miestäni
etunimeltä,paitsi vanhin lapsi joka sanoo että hän on isäpuoli.Isänsä avovaimoa kutsuvat etunimeltä joskus,useimmiten käyttävät nimitystä 'se ämmä' ja hänen lapsistaan puhuvat 'ne ärsyttävät kakarat'.
Eikä auta vaikka miten kauniisti sanoisin että ei saa nimitellä ketään rumasti.
Lapset eivät voi sietää isänsä uutta avovaimoa eikä hänen lapsiaan.Eikä sitä asiaa voi mitenkään muuttaa.Avokki on itse iheuttanut tilanteen omalla käytöksellään.- olen
Kirsin oma Leila!
(nimet muutettu!)
Lapsi on asiasta ylpeä ja tyytyväinen, noin olen itseni esitellyt jo kohta neljä vuotta, ja aina lapsi hymyilee ihanasti! Välillä hän kutsuu minua äitipuoleksi.
T: kokopäiväinen äitipuoli.
- muija
No, mua sanottiin viikonloppuäidiksi, ihan kiva nimitys mun mielestä.
- meillä näin
Mieheni lapset ovat meillä muutaman päivän viikossa, elikä ei sitä normaalia "joka toinen vkonloppu".
Kun menin naimisiin lasten isän kanssa 2 vuotta sitten, niin lapset itse sanoivat, että nyt sitten olet virallisesti meidän äitipuoli.
Etunimellä he aina minua puhuttelevat ja hyvä niin. Itse vierastan äitipuoli-sanaa. Kun he ovat meillä, niin koen, että olen heille läheinen aikuinen ja meillä on onneksi alusta asti ollut se periaate, että minulla on yhtälailla ollut oikeus tarvittaessa komentaa yms kuin miehellänikin. - outo nimitys
Äitipuoli on ok nimitys mielestäni silloin, kun lapset asuvat suurimman osan aikaa miehen ja tämän uuden naisystävän luona. Mutta viikonlopputapaamisilla äitipuoli? Höpö höpö, kuulostaa todella oudolle.
Minä olen mieheni pojalle etunimellä tai isän tyttöystävä. En voisi kuvitellakaan olevani mikään äitipuoli, äitiyden kanssa minulla ei ole mitään tekemistä tämän pojan osalta. - typeryys huipussaan
Ei voipi kuin ihmetellä akkojen ongelmia! Kyllä täytyy olla naivi ihminen kun tälläisiä asioita kyselee! Et sä ole niille mikään! Korkeintaan lasten isän nainen! "mikä mä olen,...." voi elämä näitä kysymyksiä???
- lueskelija
tämmöistä "sekametelisoppaa" oikeasti olla olemassa, lapsi siellä, toinen täällä, eikä edes tiedetä kuka on mikäkin kellekkin. Lapsiparat mihin ovat joutuneet, ei tietoakaan tavallisesta perhe-elämästä.
- selkeä juttu.
Puolisoni ja lasten isä on kuollut. Minun uusi avomies on lapsille äidin avomies ja kutsuvat häntä etunimellä. Koti ei ollut kummankaan vaan hankittu yhdessä joten kumpikaan ei asu toisen entisessä asunnossa. Nykyiselläni ei ole lapsia. Eikä mies ole vaihtunut kuin tämän yhden kerran.
Tehtiin selväksi silloin heti alkuun, että hän ei havittele isän eikä isäpuolen paikkaa.
- marina
olen sen verran vanhanaikainen, että mielestäni avioliitto on se ratkaiseva tekijä.
lähivanhemman luona asuville lapsille tulee avioliiton myötä isän/äidin uudesta kumppanista äitipuoli/isäpuoli. ilman avioliittoa uusi kumppani on vain etunimi.
etävanhemman mennessä naimisiin lapsille ei kuitenkaan tule äitipuolta/isäpuolta, vaan häntä kutsutaan etunimellä avioliiton jälkeenkin.
kuitenkin, jos osa lapsista asuu toisen vanhemman luona ja osa lapsista toisen luona, niin ehkä on selvyyden vuoksi kaikkien hyvä puhutella isän/äidin uutta puolisoa samalla tyylillä.
tämä siis on vain minun mielipiteeni ja varmasti jokainen perhe itse löytää vanhemmille (niin sekä etä- kuin lähivanhemmalle että uudelle (avo/avio)puolisollekin), lapsista puhumattakaan, sopivimman kutsumatavan. varmasti paljon riippuu myös lapsien iästä.
tyttö-/poikaystävää en kyllä missään tapauksessa edes yrittäisi tyrkyttää lapsille isä-/äitipuoleksi.- ratkaisee
Jos vasta avioliitto tekee äiti-/isäpuolen, niin mitä ovat ne vanhemmat, jotka asuvat avoliitossa? Avoisä ja avoäiti ja AU-lapsiko? Vai kukaties äpärä?
- marina
ratkaisee kirjoitti:
Jos vasta avioliitto tekee äiti-/isäpuolen, niin mitä ovat ne vanhemmat, jotka asuvat avoliitossa? Avoisä ja avoäiti ja AU-lapsiko? Vai kukaties äpärä?
sanoinhan olevani vanhanaikainen... en ehkä AU-lapsia kutsuisi äpäräksi, en edes AU-lapseksi (sillä lapsen syyhän vanhempien tyhmyys ei missään tapauksessa ole!) mutta olen sitä mieltä, että perhe on todellinen perhe silloin kun vanhemmat ovat aviossa. (eriasiana ovat syystä tai toisesta yhden vanhemman perheet, mutta heistäpä ei tässä ollutkaan puhe, vaan kutsutaanko sitä nykyään sateenkaari-perheeksi, kun on sinun, minun ja meidän lapsia saman katon alla).
- nenda
marina kirjoitti:
sanoinhan olevani vanhanaikainen... en ehkä AU-lapsia kutsuisi äpäräksi, en edes AU-lapseksi (sillä lapsen syyhän vanhempien tyhmyys ei missään tapauksessa ole!) mutta olen sitä mieltä, että perhe on todellinen perhe silloin kun vanhemmat ovat aviossa. (eriasiana ovat syystä tai toisesta yhden vanhemman perheet, mutta heistäpä ei tässä ollutkaan puhe, vaan kutsutaanko sitä nykyään sateenkaari-perheeksi, kun on sinun, minun ja meidän lapsia saman katon alla).
"Perhe on todellinen perhe silloin kun vanhemmat ovat aviossa"... OK, sä oot sekaisin! Ne sormuksetko siihen sen todellisuuden tuo. Voi kuule, kyllä tämä avoliitossakin olo on välillä vähän liiankin todellista! Ja samanlainen se PERHE on, miksikäs se avioliiton myötä muuttuisi?
- ei puoliteta
Meillä kutsutaan niin isäpuolta kuin äitipuolta omilla nimillä. Ja äiti on äiti ja isä on isä, ei ole puolikkaita. Ja minusta se on ihan o.k onhan heillä kummallakin kauniit ja kivat nimet ja mielestäni se äitipuoli ja isäpuoli on jotenkin "köyhyttävä" nimi...en ainakaan itse halua olla mitenkään puolikas nimeltä, en tunteilta, enkä muutenkaan ihmisenä...
- Kirsikka
Ihan "oikea" nimitys sinulle olisi nykyaikaisten termien mukaan etä-äitipuoli.
Mutta älä turhaan stressaa, vaan anna lasten kutsua sinua miten haluavat, etunimi on ainakin minusta ihan hyvä. - olisi
Faijan hoito?
- Sä oot hupaisa
Ei siinä mitään, puhutaan sitten existä samalla mitalla faijan vanhana hoitona, jota faija ei enää loveta. Aaahahahahahahahahahahaaa...
- olisi
isin rakas oma vaimo ja elämäntoveri. Heeee, odotan jo miten eräät sähisevät kissat vastaa kun lukevat tämän viestin... ;D
- Nenda
Pidän itseäni mieheni lapsen kaverina. Tuntuisi tosi oudolta jos muo kutsuttaisiin äitipuoleksi. Lapsi puhuttelee aina nimellä. Mun mielestä niin sen kuuluis ollakin. Miksi pitäis kehitellä jotain "titteliä"..? Tuttavapiirissä on myös sama käytäntö. Meillä on myös sama systeemi, että lapsi tulee joka toinen viikonloppu... Kun yhteinen lapsemme syntyi, oli mieheni lapselle itsestään selvyys, että poika on hänen veli. Aikuisetkaan eivät keskenään puhuttele poikaamme puolveljenä... Aluksi se tuntui musta hassulta, mutta nykyäään sekin on ihan luonnollinen juttu.
Tsemppiä kaikille uusperheille =O) - Anonyymi00021
Sinä olet äiti omille lapsillesi. Ja lähtökohtaisesti teidän molempien omat lapset tulevat perimään teidät, eli sinun lapsesi eivät peru mitään puolisosi aiemman liiton lapsilta, ja puolisosi aiemman liiton lapset eivät peri sinua.
Äitipuoli on vakiintunut sana, kuvaamaan tilannetta, jossa käytännössä toimit kuten äiti, myös puolisosi lasten elämässä.
Ja usäpuoli vastaavasti toimivalle miehelle.
Enemmän merkitsee se arjen sujuminen kuin nimikkeet, vaikkei juridista siteitä olekaan. Että kummankin lapsia kohdellaan tasapuolisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse764558Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093793Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1483516Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.431997Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575711928Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891239- 1261074
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1381000- 57943
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä25847