Narttu nylkyttää

sofia

Elikkäs meillä on reilu puoltoista vuotias sekarotuinen (sakemanni/s.pystykorva) narttu koira, joka tykkää nylkyttää esim. tyynyjä, peittoja, isoja leluja, kaikkea mitä saa allensa ja nyt sitten myös meidän uutta koiran pentua (joka on myös narttu), joka on hieman ihmeissään. Onko kenelläkään muulla nylkyttävää narttua? Aluksi naurettiin vedet silmissä kun tyynyä autuaasti nylkytti, mut nyt mietityttää opettaako vanhempi nuoremmalle vielä saman jutun. Nylkyttäminen ei ole jatkuvaa tai joka päivästä, mutta ei kyllä tiedetä mitä ne kahdestaan kotona touhuaa. Joskus saattaa tyynynsä puolesta murista. Sitten sillä on tapana nostaa takajalkansa esim toisten koirien pään päälle (mutta ei siis pissiäkseen). Yrittää nostaa takajalkaa toisen päälle ja ikään kuin "tarjoaisi" itseään, jos sen nyt voi noin ilmaista.Olisko meidän tyttö voinut oppia tavan tutulta saman ikäiseltä urokselta, jonka kanssa se on viettänyt aikaa vai mistä kummasta tämä nylkyttäminen johtuu (ja koiven nostaminen)? Olisi vain hauska tietää, kun asia on välillä askarruttanut. Ja voiko sen saada jotenkin loppumaan (vaikka eihän siitä koiralle haittaa ole)?

4

9039

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • calmato*

      Meillä myös yksi narttu nylkyttää ja niin näyttää tekevän naapurillakin. Taitaa olla aika normaalia. Tämä narttu myös nostaa jalkaa, on nostanut nuoresta asti, ei ihan pikkupentuna. Olen huomannut, että nylkyttämistä esiintyy tilanteissa, joissa koira on hieman hämmentynyt normaalista elämänmenosta ja rutiineistaan. Itse olen päätellyt, että nylkyttäminen on stressin purkamista ja sijaistoimintaa, esimerkiksi jos koira huomaa että osa porukasta on lähdössä ulos ja sille on epäselvää, otetaanko se mukaan vai ei. Eli ykkösneuvoni on, että koira palautettaisiin normaaleihin arkipuuhiin ja sen huomio ohjattaan muuhun tekemiseen. Meillä myös auttaa, kun sille ilmoitetaan otetaanko koira mukaan vai ei.
      Uroskoirat nylkyttävät paljon enemmän. Kun lähistöllä on juoksunarttuja, saa sohvatyynyt kyytiä. Tyyny oikein haetaan lattialle ja sitten alkaa hillittömät orgiat. Olemme uroksiakin näissä puuhissa hieman hillinneet ja ohjanneet huomiota muuhun, koska ne menevät ylikierroksille tässä puuhassa - kai siksi, että kaikki vaistotoimintaan kuuluvat osiot eivät pääse toteutumaan ja laukeamaan luonnollisesti.
      - eipä tuo nyt mitään siis haittaa, mutta isännän sana on tässäkin asiassa koiralle laki, eli halutessasi voit sanoa tiukasti 'ei', tai mitä sanaa nyt kielletystä teillä käytetäänkin, ja koiran tulee totella. Lempeää kasvatusta tässäkin, eli tyyny pois samalla jne.

    • mammutti123442

      Luulempa, että se koirasi nylkytys ei ole mitenkään yliseksuaalista tai muuta vastaavaa vaan kysymys on pelkästään alistamisesta... sama jalan nostaminen mahtailua... mikäli koira alkaa nylkyttämään teidän jalkoja, on homma saatava loppumaan ja vaikka laittaa koira seljälleen... koska se ainoastaan alistaa ko. toiminnalla

      • Sofia

        Kyllä luulen että tuossa alistamisessa voi olla jotain perää ja se juontuu pennun lapsuudesta. Tämä koiramme löytyi nimittäin noin viikon ikäisenä Joulukuussa metsästä jätesäkistä, siskoineen ja veljineen. Koira ei siis ole saanut emon hoivaa, eikä opastusta, joten me olemme olleet sen emoja. Alistaminen jouduttiin pennulle opettamaan ja se oli vaikeaa. Selälleen ei pentu halunnut millään mennä, mutta ajan myötä alistui selättämiseen. Luultavasti tämä nylkyttäminen johtuu sitten siitä "biologisen" emon puutteesta. Jotain koirapsykologiaa mitä minä en ymmärrä! :)


      • en usko alistamiseen
        Sofia kirjoitti:

        Kyllä luulen että tuossa alistamisessa voi olla jotain perää ja se juontuu pennun lapsuudesta. Tämä koiramme löytyi nimittäin noin viikon ikäisenä Joulukuussa metsästä jätesäkistä, siskoineen ja veljineen. Koira ei siis ole saanut emon hoivaa, eikä opastusta, joten me olemme olleet sen emoja. Alistaminen jouduttiin pennulle opettamaan ja se oli vaikeaa. Selälleen ei pentu halunnut millään mennä, mutta ajan myötä alistui selättämiseen. Luultavasti tämä nylkyttäminen johtuu sitten siitä "biologisen" emon puutteesta. Jotain koirapsykologiaa mitä minä en ymmärrä! :)

        Minä en usko alistamiseen, vaan hormonien hyrräämiseen. Meidän 4v. narttu on elänyt koko elämänsä varsin antoisaa ja lokoisaa elämää. Ei ole puuttunut emoa, tämä oli viimeinen lunastettu ja sai viettää 9 kk emonsa kanssa hyvässä perheessä. Silti tuo nylkyttää juoksujen aikaan kiivaasti isäntää. Kaikki perheemme viisi ihmistä (nuorin 16v. aktiivisimmmin ja tuloksekkaimmin) osallistuu koiran hoitoon ja koulutukseen. Minkään mittainen lenkki tai muu aktiviteetti, edes herkut ei saa sitä pahimpina kiiman päivinä keskeyttämään yrityksiään. Laitamme koirulin välillä ulos (vahdimme ikkunasta, ettei paikalle saavu innokkaita uroksia), jotta isätä saa olla rauhassa.
        Onneksi otus lopetta nylkyttämisen kun kiima menee ohi. Sitten tuo on mitä suopuisin ja helpoin koira. Ei nylkytä mitään ja on herkuilla houkuteltavissa mihin vain.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2886
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2248
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      23
      1787
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1519
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1397
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe