Haaveena kirjoittaa lastenkirja?

haaveilija

Hei kaikki!

Minulla on suuri haave saada kirjoittaa lastenkirja. En tiedä kuinka pitäisi edetä ja mistä löytyisi tietoa aiheesta? Kertokaa kaikki mitä tiedätte aiheesta!

Kiitos!

17

16030

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aiheesta

      Haaveilija hyvä, aiheita on maailma täynnä, ei niitä voi kukaan "keksiä". Jos aikoo kirjoittaa kirjan, olipa se sitten lapsille tai aikuisille, pitää olla jonkinlainen aiheen tynkä mielessä. Mieti ensin minkäikäisille lapsille kirjoitat ja valitse aihe sen mukaan. Mieti myös haluatko kirjoittaa realistisen jutun vaiko fantasiaa, vaiko jotain siltä väliltä. Kehoittaisin ensiksi tutustumaan lastenkirjallisuuteen, sillä aiheita sieltä voi myös "varastaa" ja tehdä niistä omanlaisensa version.

      • haaveilija

        Siis en etsi nyt ideoita kirjaan vain kuinka pitäisi toimia kun olen esim. "kirjoittanut jo jonkinnäköisen kirjan" jotta saisin sen menemään eteenpäin :) Anteeksi jos kirjoitin väärinymmärrettävästi :)

        En siis vain tiedä kuinka edetä...


      • aiheesta ja vierestä
        haaveilija kirjoitti:

        Siis en etsi nyt ideoita kirjaan vain kuinka pitäisi toimia kun olen esim. "kirjoittanut jo jonkinnäköisen kirjan" jotta saisin sen menemään eteenpäin :) Anteeksi jos kirjoitin väärinymmärrettävästi :)

        En siis vain tiedä kuinka edetä...

        Vastasin väärin epäselvästi asetettuun kysymykseesi, sorry. Jos olet epävarma itse tekstisi suhteen, sinun kannttaisi luetuttaa se jollakulla ulkopuolisella (joku kirjallisuutta ymmärtävä ystävä esim.) tai lähettää se arvosteltavaksi. Suomen maakuntakirjailijoilla ja Nuoren Voiman liitolla on arvostelupalvelu ja on niitä varmaan muitakin tahoja. Arvostelua joutuu odottamaan ja siitä peritään kohtuullinen maksu. Myös erilaisilla kirjoittakursseilla palautetta saa opettajilta ja kurssitovereilta. Jos pidät tekstiäsi jotakuinkin valmiina, voit lähettää sen kustantajalle. Lastenkirjoja kustantavat Suomessa Tammi, Otava, WSOY, osoitteet löytyvät netistä. Kannattaa varautua siihen, ettei vastausta tule muutamaan kuukauteen ja kun se tulee, voi se olla tyly. Toimeksi siis ja tee haaveistasi totta!


      • tarina
        haaveilija kirjoitti:

        Siis en etsi nyt ideoita kirjaan vain kuinka pitäisi toimia kun olen esim. "kirjoittanut jo jonkinnäköisen kirjan" jotta saisin sen menemään eteenpäin :) Anteeksi jos kirjoitin väärinymmärrettävästi :)

        En siis vain tiedä kuinka edetä...

        jos sinulla on siis valmis latenkirjan käsikirjoitus, tulosta se ja lähetä kirjankustanajalle. netistä löydät kutantajien luetteloiyta ja valitse sieltä semmoinen,joka sanoo julkaisevansa lastenkirjoja. hyvä tapa on ennakkoon vaikka soittaa ja kysellä ihan muina miehinä, julkaisetteko ja oletteko kiinnostuneet... sitten valmistsudu usean kuukauden odotteluun.ennen kuin saat vastauksen. lastenkirjoja julkaisevia kustantamoita ovat mm. tammi,otava, wsoy, lasten keskus, joka on kruistilinen kustantaja jne...netistä löytyy niitä useitakin.onnea yritykselle. itse olen kirjoittanut yhden lasten kuvakirjan, josta on nyt eka painos myyty loppuun ja se menioikein hyvin. sen julkaisi lasten keskus oy,


    • on paljon

      kirjoituskilpailuja, joiden parhaimmistoa sitten julkaistaan. tutki kustantajien sivuja ja muiden kirjallisuuspalstojen ilmoitustauluja, esim. http://www.kiiltomato.net ja muista myös pienemmät kustantajat...

    • Kirjailijan alku itsekin

      miten olet ajatellut järjestää kuvituksen? Vai tuleeko kirjaasi kuvia? Luin jostakin, että välttämättä kirjailija ei ole paras kuvittaja vaan ulkopuolinen henkilö. En tunne asiaa sen paremmin, enkä tiedä miten kustantaja suhtautuu kuvituspuoleen. Onnea joka tapauksessa! Ei se ota, jos ei annakaan!

    • kirjailija

      Kirjoita hieno lasten kirja, kuvita se itse tai ystävän avulla, tai kerro mitä kuvissa pitäisi olla, muutamalla sanalla. Tulosta nippu ja laita kustantajille, Tammi voi olla varteenotettava lastenkirjoja ajatellen, myös mäkelä kustantaa mutta pääasiassa käännöksiä.

      Ohjeita ja opastusta voit kysellä myös kiiltomadon sivuilta, siellä on ainakin yksi oikea nuorten/lasten kirjailija joka osaa ehkä neuvoa tarkemmin.

    • Kirjoittaja

      Kustantamojen sivuilla on ohjeet missä muodossa he haluavat käsikirjoitukset. Olen 8 kirjaa julkaissut ja yhdeksättä väsään. Onnea sinulle! Tämä on hyvä ammatti.

      • neoneo

        Paljonko maksetaan suurinpiirtein kirjailijalle, kun lastenkirja julkaistaan? Entäs paljonko on kuvittajan palkkio?


      • Nallerallalllaaaaaa
        neoneo kirjoitti:

        Paljonko maksetaan suurinpiirtein kirjailijalle, kun lastenkirja julkaistaan? Entäs paljonko on kuvittajan palkkio?

        Riippuu sopimuksesta, kustantajasta, kirjan hinnasta, laadusta, levityskustannus yms yms.. On tosi laaja kysymys jossa laaja vastaus mahdollinen. Paras on hankkia laadukas kuvittaja johon luotat. Voi olla että maine pelkästään on riittävä tai jos alkava kuvittaja se olisi hänellekin hyvä liittää CV:hen. Kuiten kannattaa aina tehdä hyvää sopimusta johon molemmat tyytyväisiä ettei jälkikäteen tulisi ongelmia.


      • kuvittaja
        Nallerallalllaaaaaa kirjoitti:

        Riippuu sopimuksesta, kustantajasta, kirjan hinnasta, laadusta, levityskustannus yms yms.. On tosi laaja kysymys jossa laaja vastaus mahdollinen. Paras on hankkia laadukas kuvittaja johon luotat. Voi olla että maine pelkästään on riittävä tai jos alkava kuvittaja se olisi hänellekin hyvä liittää CV:hen. Kuiten kannattaa aina tehdä hyvää sopimusta johon molemmat tyytyväisiä ettei jälkikäteen tulisi ongelmia.

        Olen Turun taideakatemiasta vuonna 2006 valmistunut taiteilija ja tekisin mielelläni lastenkuvituksia. Ota yhteyttä niin kerron lisää [email protected]


    • Nallun kaveri

      www.bod.fi

      Esimerkki lastenkirjailijasta joka käyttää tätä kustantajaa on Hannele Beck. Hänen websivustolta löytyy linkki josta näet miten esim. kirjasi voidaan markkinoida. Sieltä www.bod.fi sivulta kannattaa tilata se tutustumispaketti. (ILMAINEN) Lykkyä sinulle!

      • Hiihtohullu

        www.hannelebeck.fi - esikoiskirja löytyy sieltä NALLUN SEIKKAILUT linkin takana.


      • Sd Sd Sd
        Hiihtohullu kirjoitti:

        www.hannelebeck.fi - esikoiskirja löytyy sieltä NALLUN SEIKKAILUT linkin takana.

        Onko Bod kaupallinen kustantamo? Ei ainakaan kuulu Suomen Kustantajat ry:n. Ymmärsin, että se on palvelukustanne- ja omakustannefirma, ei lastenkirjojen kustantamo.


      • minäsevastakaveri

        Omakustannepa skaa on turha tuputtaa täällä ihmisille!!! Yrittävät vain saada uudes asiakkaan talutusnyöriinsä! UNOHDA NÄMÄ SIIS! Tulet vielä kiittämään...


    • Mika (girl,tyttö)

      Mä oon niin pljon halunnut kirjoittaa mitä vaan vaikka oon alaikäinen.Voisiko joku sit kertoo jos joku tietäs paikan jossa sais kirjoittaa?

      • linnankiero

        Tuskin luet tätä, mutta miksi et kirjoita kotona o_o


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      198
      4666
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      274
      2750
    3. 134
      1707
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1401
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      203
      1357
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1156
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1124
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      74
      1077
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1057
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1051
    Aihe