Liian

nuori..

Eli mun kissan pentu on 6vkoa.. Onko se siis luovutettu liian aikaisin?

8

396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      On. Eläinsuojelulaissa ilmoitetaan minimi vieroitusiäksi 8 viikkoa. Suositukset kuitenkin määrittelevät vieroitusiäksi 10-12 viikkoa. Rotukissat luovutetaan iässä, joka on todettu parhaimmaksi eli tuo suosituksen pisin ikä 12 viikkoa.

      Jos kissallasi on aikuinen kissa kaveri voi kissasi oppia tältä kissojen tapoja. Yksin kasvavat liian aikaisin vieroitetut kissat hyvin usein ovat myöhemmällä iällä kykenemättömiä kommunikoimaan muiden kissojen kanssa ja myös eritavoin ilmenevää turvattomuudentunnetta saattaa esiintyä. (ylenmääräinen merkkailu, tekstiilien imeminen yms)

      • hirni_mikmiu

        Taas täällä kerrotaan totuuksia ottamatta selvää asioista. Eläinsuojelulaissa ei ilmoiteta kissan minimivieroitusikää.(Jos joku pystyy näyttämään minulle kohdan jossa se ilmoitetaan olen onnellinen siitä että olin väärässä.) Tämän verran eläinsuojelulaissa ilmoitetaan vieroitusiästä:

        "Pentuja ja poikasia ei saa vieroittaa emostaan liian varhain. Vieroituksen on tapahduttava sekä pentujen tai poikasten että emon hyvinvoinnin kannalta edullisimpana ajankohtana. "

        http://www.mmm.fi/el/laki/F/f23.html#Liite%202%20Seura-%20ja%20harrastusel%E4imen%20hoito2.1.%20Hyvinvoinnista%20huolehtiminen

        Suomen eläinsuojeluyhdistyksen suositus asiasta oli aiemmin se, että kissanpentua ei saa luovuttaa alle 8-viikkoisena mutta suositeltavaa olisi antaa sen olla emon kanssa 10-12viikkoiseksi. Nykyään SEY ei suosittele että pentuja luovutettaisiin ennen 12 viikon ikää.

        "Kissanpennun pitää saada olla emonsa kanssa 12 viikon ikään saakka. Usein pennut erotetaan emostaan aivan liian aikaisin ja annetaan uusiin koteihin. Tämä on eläinsuojelun periaatteiden ja eläinsuojelusäädösten vastaista, ja seurauksena on usein käytöshäiriöitä, jotka voivat olla pysyviä. Syynä niihin ei ole kissan vaikea luonne vaan ihmisen itsekäs toiminta. Pentu tarvitsee emoaan vielä pitkän aikaa sen jälkeen kun se on oppinut syömään itse. "

        http://www.sey.fi/elaintieto/pidahuoltakissastasi.html

        Eli alkuperäisellä kirjoittajalla on selkeästi liian nuorena vieroitettu pentu. Toivottavasti kissasta ei kehity kovin häiriintynyttä.


      • ...
        hirni_mikmiu kirjoitti:

        Taas täällä kerrotaan totuuksia ottamatta selvää asioista. Eläinsuojelulaissa ei ilmoiteta kissan minimivieroitusikää.(Jos joku pystyy näyttämään minulle kohdan jossa se ilmoitetaan olen onnellinen siitä että olin väärässä.) Tämän verran eläinsuojelulaissa ilmoitetaan vieroitusiästä:

        "Pentuja ja poikasia ei saa vieroittaa emostaan liian varhain. Vieroituksen on tapahduttava sekä pentujen tai poikasten että emon hyvinvoinnin kannalta edullisimpana ajankohtana. "

        http://www.mmm.fi/el/laki/F/f23.html#Liite%202%20Seura-%20ja%20harrastusel%E4imen%20hoito2.1.%20Hyvinvoinnista%20huolehtiminen

        Suomen eläinsuojeluyhdistyksen suositus asiasta oli aiemmin se, että kissanpentua ei saa luovuttaa alle 8-viikkoisena mutta suositeltavaa olisi antaa sen olla emon kanssa 10-12viikkoiseksi. Nykyään SEY ei suosittele että pentuja luovutettaisiin ennen 12 viikon ikää.

        "Kissanpennun pitää saada olla emonsa kanssa 12 viikon ikään saakka. Usein pennut erotetaan emostaan aivan liian aikaisin ja annetaan uusiin koteihin. Tämä on eläinsuojelun periaatteiden ja eläinsuojelusäädösten vastaista, ja seurauksena on usein käytöshäiriöitä, jotka voivat olla pysyviä. Syynä niihin ei ole kissan vaikea luonne vaan ihmisen itsekäs toiminta. Pentu tarvitsee emoaan vielä pitkän aikaa sen jälkeen kun se on oppinut syömään itse. "

        http://www.sey.fi/elaintieto/pidahuoltakissastasi.html

        Eli alkuperäisellä kirjoittajalla on selkeästi liian nuorena vieroitettu pentu. Toivottavasti kissasta ei kehity kovin häiriintynyttä.

        Ja eläinsuojeluvalvoja on sitten puhunut lööperiä vai? :)

        Itsekin olen toki 8 viikkoa vastaan, kissa on tuolloin aivan liian nuori vieroitettavaksi mielestäni ja aina neuvon odottamaan 12 viikkoon. Luullakseni se tuli ilmi vastauksestani kuitenkin?

        Ilkeily ei auta. :)


      • Tabby

        "Eläinsuojelulaissa ilmoitetaan minimi vieroitusiäksi 8 viikkoa"

        Niinpä. Nimenomaan minimi vieroitusikä on tuo 8 vko. Mutta vieroitusikä ei olekaan sama asia kuin luovutusikä ;) Vieroituksella tarkoitetaan täydellistä erkaantumista emonmaidosta, eli tällöin kissanpentu alkaa käyttää ravintonaan varsinaista ruokaa eikä se enää tarvitse emonsa maitoa.


      • syystä
        Tabby kirjoitti:

        "Eläinsuojelulaissa ilmoitetaan minimi vieroitusiäksi 8 viikkoa"

        Niinpä. Nimenomaan minimi vieroitusikä on tuo 8 vko. Mutta vieroitusikä ei olekaan sama asia kuin luovutusikä ;) Vieroituksella tarkoitetaan täydellistä erkaantumista emonmaidosta, eli tällöin kissanpentu alkaa käyttää ravintonaan varsinaista ruokaa eikä se enää tarvitse emonsa maitoa.

        käytännössä (vaikka sitä ei erikseen laissa luekaan) pidetään 8-viikkoa siis myös luovutuksen suhteen miniminä lain kannalta, sillä maalaisjärkikin sanoo, että jos alle 8 viikkoista ei saa vierottaa emon maidosta, sitä ei myöskään saa erottaa emosta, josta maito tulee... "elementary my dear watson".

        Myöskin laissa mainittu "pennun tai emon hyvinvoinnin kannalta" on hyvinkin ymmärrettävissä niin, että vähintään 12-viikkoa on luovutuksen sopiva ikä, sillä se on pennun kehityksen kannalta "sen hyvinvoinnin" edellytys.


    • viiru

      on todellaki! ainaski kymmenen viikkoo pitäs olla. mitä pitempään kissa on emosa luona, sitä kiltimpi ja kivempi kissa on/kissalla on kivempi olla.me ollaan maalla ja meillä on 2 kissaa!

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kissanpennun luovutusikää ei ole laissa määritelty. Pennun voi luovuttaa missä iässä kasvattaja itse haluaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1933
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1496
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      23
      1412
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe