Liian

nuori..

Eli mun kissan pentu on 6vkoa.. Onko se siis luovutettu liian aikaisin?

8

571

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      On. Eläinsuojelulaissa ilmoitetaan minimi vieroitusiäksi 8 viikkoa. Suositukset kuitenkin määrittelevät vieroitusiäksi 10-12 viikkoa. Rotukissat luovutetaan iässä, joka on todettu parhaimmaksi eli tuo suosituksen pisin ikä 12 viikkoa.

      Jos kissallasi on aikuinen kissa kaveri voi kissasi oppia tältä kissojen tapoja. Yksin kasvavat liian aikaisin vieroitetut kissat hyvin usein ovat myöhemmällä iällä kykenemättömiä kommunikoimaan muiden kissojen kanssa ja myös eritavoin ilmenevää turvattomuudentunnetta saattaa esiintyä. (ylenmääräinen merkkailu, tekstiilien imeminen yms)

      • hirni_mikmiu

        Taas täällä kerrotaan totuuksia ottamatta selvää asioista. Eläinsuojelulaissa ei ilmoiteta kissan minimivieroitusikää.(Jos joku pystyy näyttämään minulle kohdan jossa se ilmoitetaan olen onnellinen siitä että olin väärässä.) Tämän verran eläinsuojelulaissa ilmoitetaan vieroitusiästä:

        "Pentuja ja poikasia ei saa vieroittaa emostaan liian varhain. Vieroituksen on tapahduttava sekä pentujen tai poikasten että emon hyvinvoinnin kannalta edullisimpana ajankohtana. "

        http://www.mmm.fi/el/laki/F/f23.html#Liite%202%20Seura-%20ja%20harrastusel%E4imen%20hoito2.1.%20Hyvinvoinnista%20huolehtiminen

        Suomen eläinsuojeluyhdistyksen suositus asiasta oli aiemmin se, että kissanpentua ei saa luovuttaa alle 8-viikkoisena mutta suositeltavaa olisi antaa sen olla emon kanssa 10-12viikkoiseksi. Nykyään SEY ei suosittele että pentuja luovutettaisiin ennen 12 viikon ikää.

        "Kissanpennun pitää saada olla emonsa kanssa 12 viikon ikään saakka. Usein pennut erotetaan emostaan aivan liian aikaisin ja annetaan uusiin koteihin. Tämä on eläinsuojelun periaatteiden ja eläinsuojelusäädösten vastaista, ja seurauksena on usein käytöshäiriöitä, jotka voivat olla pysyviä. Syynä niihin ei ole kissan vaikea luonne vaan ihmisen itsekäs toiminta. Pentu tarvitsee emoaan vielä pitkän aikaa sen jälkeen kun se on oppinut syömään itse. "

        http://www.sey.fi/elaintieto/pidahuoltakissastasi.html

        Eli alkuperäisellä kirjoittajalla on selkeästi liian nuorena vieroitettu pentu. Toivottavasti kissasta ei kehity kovin häiriintynyttä.


      • ...
        hirni_mikmiu kirjoitti:

        Taas täällä kerrotaan totuuksia ottamatta selvää asioista. Eläinsuojelulaissa ei ilmoiteta kissan minimivieroitusikää.(Jos joku pystyy näyttämään minulle kohdan jossa se ilmoitetaan olen onnellinen siitä että olin väärässä.) Tämän verran eläinsuojelulaissa ilmoitetaan vieroitusiästä:

        "Pentuja ja poikasia ei saa vieroittaa emostaan liian varhain. Vieroituksen on tapahduttava sekä pentujen tai poikasten että emon hyvinvoinnin kannalta edullisimpana ajankohtana. "

        http://www.mmm.fi/el/laki/F/f23.html#Liite%202%20Seura-%20ja%20harrastusel%E4imen%20hoito2.1.%20Hyvinvoinnista%20huolehtiminen

        Suomen eläinsuojeluyhdistyksen suositus asiasta oli aiemmin se, että kissanpentua ei saa luovuttaa alle 8-viikkoisena mutta suositeltavaa olisi antaa sen olla emon kanssa 10-12viikkoiseksi. Nykyään SEY ei suosittele että pentuja luovutettaisiin ennen 12 viikon ikää.

        "Kissanpennun pitää saada olla emonsa kanssa 12 viikon ikään saakka. Usein pennut erotetaan emostaan aivan liian aikaisin ja annetaan uusiin koteihin. Tämä on eläinsuojelun periaatteiden ja eläinsuojelusäädösten vastaista, ja seurauksena on usein käytöshäiriöitä, jotka voivat olla pysyviä. Syynä niihin ei ole kissan vaikea luonne vaan ihmisen itsekäs toiminta. Pentu tarvitsee emoaan vielä pitkän aikaa sen jälkeen kun se on oppinut syömään itse. "

        http://www.sey.fi/elaintieto/pidahuoltakissastasi.html

        Eli alkuperäisellä kirjoittajalla on selkeästi liian nuorena vieroitettu pentu. Toivottavasti kissasta ei kehity kovin häiriintynyttä.

        Ja eläinsuojeluvalvoja on sitten puhunut lööperiä vai? :)

        Itsekin olen toki 8 viikkoa vastaan, kissa on tuolloin aivan liian nuori vieroitettavaksi mielestäni ja aina neuvon odottamaan 12 viikkoon. Luullakseni se tuli ilmi vastauksestani kuitenkin?

        Ilkeily ei auta. :)


      • Tabby

        "Eläinsuojelulaissa ilmoitetaan minimi vieroitusiäksi 8 viikkoa"

        Niinpä. Nimenomaan minimi vieroitusikä on tuo 8 vko. Mutta vieroitusikä ei olekaan sama asia kuin luovutusikä ;) Vieroituksella tarkoitetaan täydellistä erkaantumista emonmaidosta, eli tällöin kissanpentu alkaa käyttää ravintonaan varsinaista ruokaa eikä se enää tarvitse emonsa maitoa.


      • syystä
        Tabby kirjoitti:

        "Eläinsuojelulaissa ilmoitetaan minimi vieroitusiäksi 8 viikkoa"

        Niinpä. Nimenomaan minimi vieroitusikä on tuo 8 vko. Mutta vieroitusikä ei olekaan sama asia kuin luovutusikä ;) Vieroituksella tarkoitetaan täydellistä erkaantumista emonmaidosta, eli tällöin kissanpentu alkaa käyttää ravintonaan varsinaista ruokaa eikä se enää tarvitse emonsa maitoa.

        käytännössä (vaikka sitä ei erikseen laissa luekaan) pidetään 8-viikkoa siis myös luovutuksen suhteen miniminä lain kannalta, sillä maalaisjärkikin sanoo, että jos alle 8 viikkoista ei saa vierottaa emon maidosta, sitä ei myöskään saa erottaa emosta, josta maito tulee... "elementary my dear watson".

        Myöskin laissa mainittu "pennun tai emon hyvinvoinnin kannalta" on hyvinkin ymmärrettävissä niin, että vähintään 12-viikkoa on luovutuksen sopiva ikä, sillä se on pennun kehityksen kannalta "sen hyvinvoinnin" edellytys.


    • viiru

      on todellaki! ainaski kymmenen viikkoo pitäs olla. mitä pitempään kissa on emosa luona, sitä kiltimpi ja kivempi kissa on/kissalla on kivempi olla.me ollaan maalla ja meillä on 2 kissaa!

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kissanpennun luovutusikää ei ole laissa määritelty. Pennun voi luovuttaa missä iässä kasvattaja itse haluaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      107
      1047
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      918
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      787
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      85
      703
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      645
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      580
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      506
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      495
    9. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      45
      482
    10. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      482
    Aihe