Pallea potkii sydäntä

hjärttanen

Poden välillä närästystä ja oireisiin liittyy pallean seudun turvotus. Tämä tuntuu vaikuttavan sydämeen, koska palleasta lähtee kramppauksen kaltaisi sykäyksiä ja niistä seuraa rytmihäiriöitä. Pahimmillaan ne ovat nukkumaan mennessä. Pallea jotenkin aiheutata painettta ylöspäin ja välillä sattuu oikealle ja välillä vasemmalle ja välillä ruokatorveen koskee.

Työterveyslääkäri ei tajua näistä vaivoista pätkääkään. Heti ohjaa EKG:hen ja sitten ihmetellään, kun sydän on kunnossa.

71

68213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Myös mulla

      Onpa sulla typerä lekuri, jos ei palleatyrää tunnista. Meepä sisätautilekurille, niin homma hoituu. Varsin yleinen vaiva, eikä onneksi kuolemaksi.

    • AJOITTAIN

      Minulla on sama vaiva. Välillä on jaksoja, jolloin nukahtaminen on vaikeaa noiden palleasta lähtevien nykäyksien takia. En aina tiedä, onko se lisälyönti vai lihasnykäys. Vaiva on kiusallinen. Sydämeni on tutkittu, eikä lääkärin mukaan ole hätää. Silti välillä huolettaa... Minulla on kyllä todettu refluksivaiva. Vatsasta nousee nesteitä ruokatorveen.

      • hjärttanen

        Mulla on prikulleen sama vaiva. Pahimmillan ei meinaa millään saada nukuttua noiden sykäysten takia. Välillä niitä on rintakehässä oikealla ja välillä vasemmalla ja välillä keskellä. Mulle on tehty kahdesti gastroskopia ja palleatyrää ei ole. Närästyslääkkeenä syön Nexiumia tai Somacia, jotka ovat todlla tehokkaita.

        Oletan, että stressilläkin on osuutensa asiassa. Lääkäreiden tollous on todella ärsyttävää.


      • evelyn
        hjärttanen kirjoitti:

        Mulla on prikulleen sama vaiva. Pahimmillan ei meinaa millään saada nukuttua noiden sykäysten takia. Välillä niitä on rintakehässä oikealla ja välillä vasemmalla ja välillä keskellä. Mulle on tehty kahdesti gastroskopia ja palleatyrää ei ole. Närästyslääkkeenä syön Nexiumia tai Somacia, jotka ovat todlla tehokkaita.

        Oletan, että stressilläkin on osuutensa asiassa. Lääkäreiden tollous on todella ärsyttävää.

        Olipa lohduttavaa lukea viestejänne, ihan samaa vaivaa poden täälläkin. Ensin aika pahat närästysoireet, nyt varsinainen närästyspoltto helpottanut, mutta yöllinen sydämen rytmihäiriö tullut mukaan kuvaan. Mulla se tulee yleensä aamuyöstä. Sydänfilmit otettu loppukesästä kahteen kertaan, silloin kaikki ok. Rytmihäiriö kuitenkin huolestuttaa ja olenkin pohtinut menoa kardiologille, haluaisin varmuuden vuoksi tarkistuttaa sydämeni myös ultraäänellä, en tiedä lieneekö se sitten "liioittelua", mutta saisipan varmuuden tietyistä asioista.


    • tyttövain

      Mullakin tuntuu tuossa oikean rinnan alla juuri pallean tienoilla toisinaan sellaisia ihme nykäyksiä/muljahtelua. Aika pelottavan tuntuista. Onkohan mulla sama vaova kuin teillä muilla? Mulla todettiin kohonnut verenpaine ja sen jälkeen tuo vaiva on lisääntynyt. Myös närästystä on aika usein. Välillä vaikka en ole syönyt mitään rasvaista/maustettua ruokaakaan. Omituista ja hieman ahdistavaa :(

    • mackan

      Onko se vaiva minulla?
      Olen ollut pari kertaa jo sydämmen rytmihäiriö tutkimuksissa ja varsinkin yöllä nämä oireet ovat kovia.Pulssi on 120 ja koen välillä että se "muljahtelee" eli lyö ekstra lyönnin. Tuntuu niinkuin olisi kurkussa välillä joku tukos.Ja painaa pallean seutua Ei tästä tule mitään jos ne ei poistu nämä rytmihäiriöt. Olen myös pyöräillyt ja tukoksia ei ole.Olisko kellään kokemuksia?

    • liikaa yskinyt

      Asti yskää ja väitivät lääkärissä, että minulla
      on astma koska perheen jäsenillä 2 on astmaa.
      Käytin 2 vuotta astma lääkkeitä kunnes yksi
      lääkäri sanoi, että sulle ei ole mitään astmaa
      ja käski lopettaa lääkityksen. No kuitenkin sitä
      yskää edelleen ja pistivät keuhkolääkärille ja
      astma ja histamiini testeihiin...tulos negatiivinen.
      No sitten letkun nielemiseen ja todettiin pallea
      väljäksi ja ruokatori tulehdus...

      • JSS

        Ärtynyt pallea/palleahermo voi tosiaan aiheuttaa/edesauttaa rytmihäiriön alkamista.
        Itse olen nyt kärsinyt vaivasta yhtäjaksoisesti viikon ja muutaman kerran se on laukaissut rytmihäiriön.
        Aikaisemmin ei näin pitkäkestoista vaivaa ole ollut, mutta osa syy varmaan on taas muutaman kilon lisäpaino, vaikka en nytkään ylipainoinen olekaan (74kg/175cm).
        Mutta kuten minulla, lievä palletyrä yhdistettynä synnynnäiseen ylimääräiseen johtorataan sydämessä, niin siinä se on sitten ikävä yhdistelmä.
        Lääkäreille kun olen puhunut, niin he käsittelevät asiaa kahtena eri vaivana, eivätkä todenna niiden yhteisvaikutuksia.
        Olen saanut kuulla vain, että toki palletyrä/hermon nykiminen VOI vaikuttaa rytmihäiriön alkamiseen.
        Minulla rytmihäiriöt alkavat lähes 98% aina siitä, kun pallea joutuu puristukseen ts. kumarrun täydellä vatsalla, yskin, tjms.
        Jatkuva sydänlääkkeen syönti auttaa vain marginaalisesti itse rytmihäiriöön ja haponestäjät eivät tähän palleahermon nykimiseen auta.
        Taitaa olla vain ainoa apu tuo painon pudottaminen.


      • eteisvärinää
        JSS kirjoitti:

        Ärtynyt pallea/palleahermo voi tosiaan aiheuttaa/edesauttaa rytmihäiriön alkamista.
        Itse olen nyt kärsinyt vaivasta yhtäjaksoisesti viikon ja muutaman kerran se on laukaissut rytmihäiriön.
        Aikaisemmin ei näin pitkäkestoista vaivaa ole ollut, mutta osa syy varmaan on taas muutaman kilon lisäpaino, vaikka en nytkään ylipainoinen olekaan (74kg/175cm).
        Mutta kuten minulla, lievä palletyrä yhdistettynä synnynnäiseen ylimääräiseen johtorataan sydämessä, niin siinä se on sitten ikävä yhdistelmä.
        Lääkäreille kun olen puhunut, niin he käsittelevät asiaa kahtena eri vaivana, eivätkä todenna niiden yhteisvaikutuksia.
        Olen saanut kuulla vain, että toki palletyrä/hermon nykiminen VOI vaikuttaa rytmihäiriön alkamiseen.
        Minulla rytmihäiriöt alkavat lähes 98% aina siitä, kun pallea joutuu puristukseen ts. kumarrun täydellä vatsalla, yskin, tjms.
        Jatkuva sydänlääkkeen syönti auttaa vain marginaalisesti itse rytmihäiriöön ja haponestäjät eivät tähän palleahermon nykimiseen auta.
        Taitaa olla vain ainoa apu tuo painon pudottaminen.

        Olen kärsinyt närästyksestä jo 20 vuotta.Nyt todettu pallea tyrä refluksitauti.Käytän hapon estäjää somac 40 mg.Lopetin kavin juonnin vatsan seutu rauhoittunut.Uskon vakaasti pallea hermoston provosoituvan ,vatsan nostelu molemmilta puolilta kylkeä helpottaa sekä pallea rentoutus.


      • Mies 36v
        eteisvärinää kirjoitti:

        Olen kärsinyt närästyksestä jo 20 vuotta.Nyt todettu pallea tyrä refluksitauti.Käytän hapon estäjää somac 40 mg.Lopetin kavin juonnin vatsan seutu rauhoittunut.Uskon vakaasti pallea hermoston provosoituvan ,vatsan nostelu molemmilta puolilta kylkeä helpottaa sekä pallea rentoutus.

        Te joilla on tällästä ongelmaa, onko kaikilla myös ylipainoa?
        Itselläni on samoja oireita ja olen jo pitemmän aikaa epäillyt että palleastahan ne tykytykset saavat alkunsa.
        Varsinkin illalla ja jos on syönyt vatsan ihan täyteen.
        Itselläni on istumatyö eli painaa sitä palleanseutua ylöspäin, olen myös hieman ylipainoinen, n.10kg.


      • Keppitukena

        Olen 87 vuotias mies ja sairastan keuhkoahtautumatautia. Nyt on tullut pallean seutuun lisäksi kummallinenn turvotus, joka vcielä pahentaa hengenahdistusta. Epäiltiin palleatyrää, mutta ei röntrgenissä eikä ultraäänitutkimuksessa eikä gastroskopeassa löytynyt syytä TK-lääkäri kuitenkin epäilee vaivaa mahalaukussa, jossa en kuitenkaan tunne mutään kipuja, ja määräsi Primperan-kuurin, josta ei ainalaan vielä ole ollut apua. UÄ-tutkimuksen tehnyt lääkäri oli havainnut vähän sappikiviä ja aion tutkituttaa sen tarkemmin. Onko kellään samanlaisia oireita?


    • rahikaisella

      ohoh, onko tämä näin yleistä?
      kahdeksan vuotta olen kärsinyt lisääntyvistä rytmihäiriöistä ja viísi vuotta todetusta palleatyrästä. Muuten olen teräskunnossa. TK:ssa on pitänyt pari yötä olla mutta eivät saaneet rytmihäiriötä kiinni. Nukkuessa henki niinku loppuu (lyöntejä jäänee väliin) ja sitten pomppaus ylös. Luulin pahimillaan jo sydänkohtaukseksi. Lääkärit levittelee käsiään. Ilmeisesti pitäs syödä iltaa kohti vain vähän. Täys maha edistänee rytmihäiriötä. Ihme, ettei näin yleiseen vaivaan löydy kunnon apuja...

      • Nainen 32 v

        Olen luullut olevani yksin tämän kummallisen vaivan kanssa. Itsekin alkuun luulin, että sydän "pysähtelee", mutta myöhemmin olen paikallistanut rytmihäiriön saavan alkunsa nukahtamiseen liittyvästä pallean nykäyksestä. Minulla ei ole ylipainoa, mutta olen huomannut vaivalla selkeän yhteyden tuhtiin syömiseen illalla, mutta myös mm. punaviini aiheuttaa minulle ko. oiretta. Aivan raivostuttava vaiva, joka saattaa tulla useita kertoja illassa ja estää nukahtamisen moneksi tunniksi. Lääkärithän eivät ilmeisesti tunnista tällaisia oireita, jos niitä ei ole tieteellisesti todistettu..


      • myös nainen ja 32 v
        Nainen 32 v kirjoitti:

        Olen luullut olevani yksin tämän kummallisen vaivan kanssa. Itsekin alkuun luulin, että sydän "pysähtelee", mutta myöhemmin olen paikallistanut rytmihäiriön saavan alkunsa nukahtamiseen liittyvästä pallean nykäyksestä. Minulla ei ole ylipainoa, mutta olen huomannut vaivalla selkeän yhteyden tuhtiin syömiseen illalla, mutta myös mm. punaviini aiheuttaa minulle ko. oiretta. Aivan raivostuttava vaiva, joka saattaa tulla useita kertoja illassa ja estää nukahtamisen moneksi tunniksi. Lääkärithän eivät ilmeisesti tunnista tällaisia oireita, jos niitä ei ole tieteellisesti todistettu..

        Eli tein turhaan uuden aloituksenkin :/..tämä keskustelu löytyi vasta sen jälkeen. Minulla on nyt tullut vatsataudin yhteydessä runsaasti muljahduksia ja yhdistäisin ne nimenomaan palleaärsytykseen. Muljahdukset alkoivat toisena sairaspäivänä ja jatkuvat edelleen. Ovat pahimmillaan syönnin jälkeen noin 2-3 tuntia...En ole ylipainoinen ollenkaan mutta vatsa on nyt taudin takia "turvoksissa", kun ruoka ei vielä kunnolla sula yms.

        Tuntemukset ovat tosi ikäviä, koska mulla ei yleensä ole näitä näin tiheästi :(. Olen kyllä huomannut, että saan lisälyöntejä helposti esim. kylmällä ilmalla, kun jännitän palleaa!! Mutta mikä tähän auttaisia?! Olen yrittänyt jumpata pallean aluetta nyt venyttämällä rankaa taaksepäin pyyherullan päällä mutta onko tässä mitään tehtävissä?!


      • Elisse
        myös nainen ja 32 v kirjoitti:

        Eli tein turhaan uuden aloituksenkin :/..tämä keskustelu löytyi vasta sen jälkeen. Minulla on nyt tullut vatsataudin yhteydessä runsaasti muljahduksia ja yhdistäisin ne nimenomaan palleaärsytykseen. Muljahdukset alkoivat toisena sairaspäivänä ja jatkuvat edelleen. Ovat pahimmillaan syönnin jälkeen noin 2-3 tuntia...En ole ylipainoinen ollenkaan mutta vatsa on nyt taudin takia "turvoksissa", kun ruoka ei vielä kunnolla sula yms.

        Tuntemukset ovat tosi ikäviä, koska mulla ei yleensä ole näitä näin tiheästi :(. Olen kyllä huomannut, että saan lisälyöntejä helposti esim. kylmällä ilmalla, kun jännitän palleaa!! Mutta mikä tähän auttaisia?! Olen yrittänyt jumpata pallean aluetta nyt venyttämällä rankaa taaksepäin pyyherullan päällä mutta onko tässä mitään tehtävissä?!

        Minulla sama ongelma, vaikka olen vasta 16 ja normaalipainoinen. Oireet alkoivat melko vasta, mutta nukahtaminen on hyvin vaikeaa kivun takia. Olen myös monesti pelännyt että saan sydänkohtauksen ja minulla on myös rytmihäiriöitä. Olen varannut lääkärille ajan, toivottavasti osaa auttaa.


    • yksi meistä

      Olipa hyvä löytää näitä kirjoituksia täältä.
      Todella ärsyttävä vaiva mikä tuntuu olevan osallani myös.
      Olen jo 45 v ja jo eka kerran olin parikymppisenä töistä poissa rytmihäiriöiden takia.
      niitä on tutkittu ja mitään vakavaa ei ole koskaan löytynyt.
      En kuvittele noita muljahduksia, ne kyllä näkyivät raskaana ollessani keisarinleikkausta valmisteltaessa jopa monitorilla eivätkä meinanneet uskaltaa leikata mutta liekö esilääkityksen ansio tai mikä kun sanoin että antaa mennä vaan, on niitä ennenkin tuntunut:)
      No pumppu kyllä kesti leikkaukset sun muut ja rasitustakin kestän hyvin.

      Olen puhunut lääkärille näistä nyt myöhemmin ja ei silloinkaan sydämessä mitään mainittavaa. Sain närästyslääkkeitä ja tuon kuurin ansiosta muljahtelut häipyivät.
      Nyt ovat taas palanneet entistä ärsyttävämpinä. Tuntuu välillä illalla sängyssä maatessa että sydän muljahtaa ulso rinnasta ja viskaa voimakkaalla nykäyksellään minut pedistä.
      On olo että välillä jää lyönti kuin väliin ja se vaikuttaa myös hengityksen rytmiinkin, joutuu vähän niinkuin haukkaamaan mutta olen tainnut opetella alitajuisesti jonkin tekiniikan millä selviän näistä.
      Juostessa /urheillessa näitä häiriöitä ei tule mutta usein kylläkin sen jälkeen ja jos teen jotakin tiettyä liikettä kuntosalilaitteessa mikä painaa palleaa.
      Joten varmaan jonkinlainen palleahermon nykiminen/tyrä siellä voi olla.
      Vatsan täyteen syönti pahentaa ja kauheat ovat ilmavaivat.

      Yöllä joskus helpottaa kun painan palleaa yläosasta, ikäänkuin pakotan ilman alaspäin. Silloin kun ilma lähtee liikkeelle tai pallea jotenkin "löystyy" yläosastaan helpottavat nuo sydänoireetkin.
      Mutta todella kiusallisia ovat ja vaikeuttavat nukkumista.

      • Elämän-ei-pidä-olla

        Minulla 15v asti kiusannut SVT ei silloin lääkärit välittäneet siitä. Nykyään laittavat tipalla tai sähköllä oikealle radalle. Olen 68v nyt, elämä on ollut vaivan kanssa toimeentulemista. Nyt on alkanut nuo palleannykäykset jotka saattaa laukaista SVTkohtauksen. Joskus tuntuu että elämä on toivotonta tuon sydämen takia. Minulla on muuten terve sydän, ei ahtaumia ja virtaukset hyvät. Katetrilla tutkittu mahdollisen oikoradan jäädyttämistä silmällä pitäen. Kuitenkin eivät mielellään terveeseen sydämeen puuttuisi, ei sekään ole hyvä. Elämän ei pidä olla helppoa se pitää olla vaivalloista, itkua jne.
        Sekin jo lohduttaa että saa viestiä toisille samasta kärsiville.


      • helysenikö
        Elämän-ei-pidä-olla kirjoitti:

        Minulla 15v asti kiusannut SVT ei silloin lääkärit välittäneet siitä. Nykyään laittavat tipalla tai sähköllä oikealle radalle. Olen 68v nyt, elämä on ollut vaivan kanssa toimeentulemista. Nyt on alkanut nuo palleannykäykset jotka saattaa laukaista SVTkohtauksen. Joskus tuntuu että elämä on toivotonta tuon sydämen takia. Minulla on muuten terve sydän, ei ahtaumia ja virtaukset hyvät. Katetrilla tutkittu mahdollisen oikoradan jäädyttämistä silmällä pitäen. Kuitenkin eivät mielellään terveeseen sydämeen puuttuisi, ei sekään ole hyvä. Elämän ei pidä olla helppoa se pitää olla vaivalloista, itkua jne.
        Sekin jo lohduttaa että saa viestiä toisille samasta kärsiville.

        Olen kärsinyt palleatyrästä ja refluksista -80 luvulta alkaen.Vuodesta 2011 ollut lisäksi päivälevolla ollessa hengenahdistusta,pallea on täyden tuntuinen jolloin joutuu vetämään isommin henkeä.Sydän hakkaa myös.Näitä oireita ei ole ylhäällä ollessa.Omeprazol 20 mg on käytössä jatkuvasti.On tämä elämä aika taiteilemista,joskus pelkkä vesikin poltti mutta lääke auttanut polttoon.Jos illalla otan ruokaa,kaikki alkaa aamuyöstä nousta suuhun.Tosi hermostuttava vaiva.Tähystetty on 8 kertaa,tulehtunut ruokatorvi on ollut ja helikobakteeri häädetty pari kertaa.Painoa on liikaa,joskin olin laiha kun nuorena sairastuin.Kurjaa kun päiväunista ei tule mitään kun palleaa painaa ja sydän pomppii lujaa.TÄHYSTYKSEEN MENIJÄT:PYYTÄKÄÄ RAUHOITTAVAA LÄÄKETTÄ JOS JÄNNITTÄÄ.ALKUVUOSINA EN TIENNYT TÄSTÄ MAHDOLLISUUDESTA ENNENKUIN LÄÄKÄRI KYSYI v.2015 haluanko rauhoittavaa.Halusin ja hoitaja antoi ennen tähystystä ruiskulla suuhun mansikan makuista lääkettä.Siihen loppui jännitys,olin aivan rento ja naureskelin miehen kanssa odotellessani omaa vuoroa.Kukaan ei ollut maininnut tästä,olin turhaan jännittänyt 7 edellistä tähystystä mielettömästi!


      • helysenikö

        Lisään äskeiseen että lääkäri Tero Harjuntausta tähysti minut viimeksi Hatanpäällä ja suoritti toimenpiteen todella ammattitaitoisesti,siis elokuussa 2015.Hoitajat myös IHANIA!


    • Taas pantataan!

      Minullakin on todettu lievä palleatyrä ja refluksitauti. Vasemmanpuoleisten kylkiluiden alapuolella oli pahat poltot varsinkin pienessä rasituksessa esimerkiksi kävelylenkillä. Laihdutin tammi - kesäkuun aikana 15 kg ja vaivat ovat olleet poissa koko kesän. Nyt kun paino on jälleen nousussa, ovat kivut taas alkaneet. MIELESTÄNI TÄMÄ VAIVA JOHTUU LIIAN TÄYDESTÄ VATSASTA. YLENSYÖMISESTÄ!

      • marsviineri

        Olen käynyt fysioterapiahierojalla ja hän on ihan hieronut palleaa ja opettanut hengitystä. Oireet helpottaneet kovasti! Kannattaa kokeilla. Ainakin pienempi vaiva kun leikkaus. Hieroja myös aukoi selän puolen jumituksia kohdista mihin pallea kiinnittyy. Itsellä selvät oireet mm. rintalastan alla vasemmalla puolella kipeä kohta, jota hieromalla saa helpotettua ja hengitys helpottuu samalla. Tuntuu et ilmaa saa paljon enemmän ja keuhkoilla on tilaa. Huomenna lekuri, joten katsotaan onko se sitten se palleatyrä.


    • nykimätön

      Vaikuttaa siltä, kuin olisi tuossa toisenkin mainitsema palleatyrä tai ruokatorviperäinen vaiva.

    • Mies 45 vuotta

      Kas kas, tutulta tuntuu.

      Olen kärsinyt rytmihäiriöistä tai "muljahteluista" jo parikymppisestä lähtien ja elämä on välillä yhtä h..iä. Olen yhdistänyt asian vatsaan jo ajat sitten, mutten tajunnut kyseen olevan palleasta. Pahinta on nukkumaan mennessä varsinkin jos on syönyt liikaa. Mutta toisaalta jos ei syö kunnolla, niin sitten närästää..

      Lekuri on laittanut sydänfilmeihin parikin kertaa, muttei sieltä ole mitään löytynyt. Jotain lääkettäkin kokeilin kerran, mutta siitä ei ollut mihinkään.

      Laihduttaminen ei taida auttaa, koska olin parikymppisenä langanlaiha.

      Onko joku löytänyt pysyvän helpotuksen vaivaan? Mihin alaan erikoistunut lääkäri tästä voisi ymmärtää?

      • MM

        Osteopatia ja pallean vapauttaminen auttaa. Mulla samaa vaivaa jo 6 vuotta ja vasta hyvä fysioterapeutti kertoi että sydänpussi kiinnittyy palleaan ja voi jumiutuessaan aiheuttaa rytmihäiriöitä. Mulla ne todettu kammiolisälyönneiksi, jotka kuulema vaarattomia, määrätty betasalpaajia, jotka auttaa jos auttaa, mieluummin olen ilman lääkkeitä. Palleaa voi painella ja koittaa työntää sitä kylkiluiden alle hengitysten tahtiin. Myös syvään hengittäminen kylkiä kohden on tehokas.


      • tietoa on

        Kiitos sinulle. Taidan ottaa yhteyttä osteopaattiin? Kävin kesällä taas OMT-fysioterapeutilla rintarangan fasettilukkoja aukaisuttamassa. Ei poistanut muljuja. Minulla ollut näitä välilyöntejä ollut kohta neljäkymmentä vuotta. Ja maha on aina temppuillut. Ummetusta, turvotusta, ilmavaivoja niin ettei tule ulos mistään päästä. Syön nykyään lähes jatkuvasti apteekista saatavaa suolistokaasuja pilkkovaa lääkettä (dimetikonia) ruokailun yhteydessä. Jo aikoinaan vuokraemäntäni sanoi, ettei tuollaisella mahalla tee mitään. Joo. Pakko koettaa kestää. Happosalpaajat auttavat jos on närästystä. Ennen oli sietämätöntä sellaista. Hermostunut olo yms. pahentavat maha ja sydän oireita. Mulle sisätautilääkäri teki tutkimuksen sairaalassa kun olin n. 30v. Diagnoosiksi tuli sympatikotonia ( autonomisen hermoston kiihdyttävä, sympaattinen hermosto ylireagoi) ja siihen sopiva EKG. Terve sydän ja beetasalpaajaa lääkkeeksi. Sitä otan silloin tällöin kuureina kun on enemmän muljuja ja tykytystä. Eli herkkä sisäelinhermosto ja ilmat mahassa aiheuttavat minulla kaikenkaista kurjaa oiretta.


      • pelokas naaras
        tietoa on kirjoitti:

        Kiitos sinulle. Taidan ottaa yhteyttä osteopaattiin? Kävin kesällä taas OMT-fysioterapeutilla rintarangan fasettilukkoja aukaisuttamassa. Ei poistanut muljuja. Minulla ollut näitä välilyöntejä ollut kohta neljäkymmentä vuotta. Ja maha on aina temppuillut. Ummetusta, turvotusta, ilmavaivoja niin ettei tule ulos mistään päästä. Syön nykyään lähes jatkuvasti apteekista saatavaa suolistokaasuja pilkkovaa lääkettä (dimetikonia) ruokailun yhteydessä. Jo aikoinaan vuokraemäntäni sanoi, ettei tuollaisella mahalla tee mitään. Joo. Pakko koettaa kestää. Happosalpaajat auttavat jos on närästystä. Ennen oli sietämätöntä sellaista. Hermostunut olo yms. pahentavat maha ja sydän oireita. Mulle sisätautilääkäri teki tutkimuksen sairaalassa kun olin n. 30v. Diagnoosiksi tuli sympatikotonia ( autonomisen hermoston kiihdyttävä, sympaattinen hermosto ylireagoi) ja siihen sopiva EKG. Terve sydän ja beetasalpaajaa lääkkeeksi. Sitä otan silloin tällöin kuureina kun on enemmän muljuja ja tykytystä. Eli herkkä sisäelinhermosto ja ilmat mahassa aiheuttavat minulla kaikenkaista kurjaa oiretta.

        Itselläni myös ummetusta, turvotusta ja ilmavaivoja jotka ehkä laukaisevat flimmereitä. En mielellään ota apteekin lääkettä koska siitä tulee riippuvaiseksi siksi olen yrittänyt syödä kuivattuja luumuja ja muita ruokia jotka auttavat ilmavaivoihin. Nyt yritän alkaa ottamaan Probiootti plus (maitohappobakteeri) kapseleita. Toivon niiden jonkin verran auttavan.


      • alulis
        tietoa on kirjoitti:

        Kiitos sinulle. Taidan ottaa yhteyttä osteopaattiin? Kävin kesällä taas OMT-fysioterapeutilla rintarangan fasettilukkoja aukaisuttamassa. Ei poistanut muljuja. Minulla ollut näitä välilyöntejä ollut kohta neljäkymmentä vuotta. Ja maha on aina temppuillut. Ummetusta, turvotusta, ilmavaivoja niin ettei tule ulos mistään päästä. Syön nykyään lähes jatkuvasti apteekista saatavaa suolistokaasuja pilkkovaa lääkettä (dimetikonia) ruokailun yhteydessä. Jo aikoinaan vuokraemäntäni sanoi, ettei tuollaisella mahalla tee mitään. Joo. Pakko koettaa kestää. Happosalpaajat auttavat jos on närästystä. Ennen oli sietämätöntä sellaista. Hermostunut olo yms. pahentavat maha ja sydän oireita. Mulle sisätautilääkäri teki tutkimuksen sairaalassa kun olin n. 30v. Diagnoosiksi tuli sympatikotonia ( autonomisen hermoston kiihdyttävä, sympaattinen hermosto ylireagoi) ja siihen sopiva EKG. Terve sydän ja beetasalpaajaa lääkkeeksi. Sitä otan silloin tällöin kuureina kun on enemmän muljuja ja tykytystä. Eli herkkä sisäelinhermosto ja ilmat mahassa aiheuttavat minulla kaikenkaista kurjaa oiretta.

        Mitä se osteopaatti tekee ja saa aikaiseksi näissä ilmavaivat-rytmihäiriövaivoissa?
        Kaikkea muuta olen jo kokeillut, mutta mikään ei auta.


    • Helpottunut

      Kiitos ihanat ihmiset kun olette kirjoittaneet vaivoistanne tänne. Minulla myös on hankalia samanlaisia oireita ja luulin ettei kellään voi olla tällaista ja että kuvittelen! Työterveyslääkärit eivät tajua mitään yhteyttä sydämentykytysten ja mahan yhteyttä. Olin viime syksynä 6-7 viikkoa sairaslomalla kauheiden mahaoireiden (maha turvahtaa - ikäänkuin kouristelee ja sitten sydän alkaa tykyttämään ja toisinaan, enimmäkseen yöllä semmoinen tunne että ei se sydän nyt lyö kunnolla ja sitten saattaa alkaa tykyttämään). Onneksi kävin viime syksyllä 5 kertaa osteopaatilla, kuka hoito minun kehoa tasapainoinoon niin samalla helpottivat vaivat. Eivät tosin kokonaan mutta niin että en ollut yli 8 kuukauteen sairaslomalla. Nyt saatana taas alkoi sama ralli tänä syksynä. Ja närästys on tullut jokapäiväiseksi ja älytön mahan jatkuvat turvotus ja ummetus ja sydämentykytykset. Yöunet jää vähäiseksi kun ei saata rauhoittua nukkumaan tai herää siihen mahan turpoamiseen ja tykytykseen. Toivottavasti ZOLT auttaa. Aloitan kuurin huomenna. Voimia kaikille ketkä painivat saman ongelman kanssa.
      Minua tämä ongelma on riepottanut väsyksiin, perhe-elämä kärsii kun en jaksa mitään (ei ihan totta, teen kaikki kotityöt kyllä ja hoidan lapset). Saattaa olla että kovasti toivomani kolmas lapsi jää tekemättä kun nämä oireet lamauttavat. Olen 35-vuotias nainen. Teen istumatyötä. Ruokavaliohan mulla oli päin helvettiä aiemmin, roskaruokaa ja suklaata jatkuvasti. Olen viimeisen vuoden aikana laihduttanut kuitenkin 16 kg ja tavoitteena laihduttaa vielä 10 kg ihannepainoon. Uskon että varsinkin tuo mahanseudun läski pahentaa näitä oireita mutta oli tykytyksiä nuorempanikin vaikka olin tosi laiha.

    • kevättä kohti

      Hei. Täydestä vatsasta johtuva palleavaiva/rytmihäiröt minullakin. Ja pari muuta vaivaa lievinä. Syön iloon sekä suruun. Sydämessä ei ole todettu vikaa rasituksessa eikä ultralla. Syöpöttelyn seurauksena ylipainoa. Sappirakko leikattu pois joten oireilu ei johdu enää sappikivistä. Keliakia todettu v2005, joten viljoista johtuva pöhöttely ja piereskely loppuneet, samoin usvainen olotila. Illalla syöty suolainen savukala, makkarat, grillattu broileri, pannakakku, jäätelöt, suklaa tai valkosipulilla maustetut ruuat laukaisevat takuuvarmasti rytmihäiriöt aamuyöstä usein jo ennen nukkumaan menoa. Turvotus on alkanut hellittää kun vaihdoin suolaan jossa on puolet kaliumia ja olen lopettanut leikkeleiden, juustojen ja suolattujen kalojen syönnin. Närästystä ei enää ole koska lopetin vuoden alusta alkaen rasvan syönnin. Eli en paista mitään ruokaa paistinpannulla, no joskus munakkaan mutta vain sipaisu rypsiöljyä pannulle, leivän päälle vain hipaisu kevyttä kasvisrasva levitettä ja ruokasalaatin päälle vain ripsaus oliviiöljyä. Kahvin vaihdoin tummapaahtoiseen, se ei närästä. Kallista se toki on mutta juon vain kolme kupillista päivässä kevytmaidon kera.. siis ei mukillista kuten moni nykyään juo. Lääkkeenä minulla on beetasalpaaja ja primaspan ja allergiapilleri. En ole terveysalan ammattilainen vaan tavallinen tallaaja. Olen lukenut netistä vuosien aikana lähes kaiken rytmihäiriöistä, keliakiasta, allergioista, ummetuksesta, palleatyrästä, stressistä, vaihdevuosista jne. Jos tunnen, että on tukkoinen olo, sen näkee myös jos seuraa painoaan aamuin illoin, ero voi olla monta kiloa jos on paha turvotus!! lactulos aamulla lämpimän veden kanssa auttaa minua. Vapaalla olevalle se sopii mutta aamulla töihin lähtevien kannatta harkita millä hoitaa ummetuksen. Vältin laktoosia monta vuotta kun luulin, että se on syyllinen piereskelyyn mutta syy olikin ummetus, oikean rasvan ja kuidun puute ruokavaliossani. Siis mitä syön iltapalalla ? löysin kaupasta tuotteen gluteeniton mysli. Syön sitä noin 40-50 grammaa kevyt maidon kanssa, usein annan sen turvota puolituntia niin on jotenkin ruokaisemman tuntuista. Ja joka päivä syön kaksi hedelmää mutta en enää illalla. Juureksia olen alkanut lisätä ruokavaliooni reilusti. Maitoa juon varmaankin lähes litran vuorokaudessa mutta eipä ole happoja enää liikaa. Gluteeniton leipä ei ole kovin innostavaa syötävää joten syönkin sitä vain palan tai kaksi päivässä, ei tule suolaa liikaa. Ylipainoa on mutta toivon, että tarkempi ruokavalio ja kuntopyöräily telkkaria katsellen auttaisi. Onneksi on d vitamiinia ja kohta aurinkokin paistaa sitä antamaan ja tekee mieli lähteä lenkille. Päivä kerrallaan eteenpäin kevättä ja aurinkoa etsien.

    • Vadelmakallio

      Kyllä on samanlaista minullakini. Palleassa liikaa tavaraa. Laukaisee turvonneena sätkyjä. Eilen tein sen virheen, että söin "vähän" suklaata ja PAM, johan muljautti. Myös kahvi ajaa hyvin usein saman asian. Normaali kävely ei potki palleaa/sydäntä, mutta sauvalenkki joskus varsinkin täydehköllä/turvonneella vatsalla saa muiluja aikaiseksi. Astun silloin jotenkin erilailla eli pallea tärähtää. Ylipainoa on :/ Miten ihmeessä sen pois saanti on niin ********* vaikeaa !!! Leipä turvottaa ja olenkin siitä päätellyt (ilman turhia testejä), että jonkinsortin keliakiataipumusta on ja onhan sitäpaitsi todettu, että vilja aiheuttaa hyvin suurelle osalle väestöä vaivoja ilman keliakiaakin. Samaten tärkkelys turvottaa. Eli mitä tästä opimme (jos opimme); LEIPÄ, PERUNA, SOKERI JA EINEKSET POIS ruokavaliosta. Itselläni on tarkoitus löytää hyvä jäsenkorjaaja, fysioterapeutti tai vastaava Helsingistä ja jopa hermoratahieroja voisi tulla kyseesee. Selkäni on nimittäin myös ihan tukossa. Oikeanlaista hengitystekniikkaa pitäisi oppia. Paljon puhutaan vagus- eli kiertäjähermosta, joka saattaa aiheuttaa jopa pyörryttävää oloa, sydänoireita ja vaikka mitä. On kuulemma yksi ihmisen tärkeimmistä hermoista ja siksi sen hyvä toiminta on hyvin oleellista. Sydänmuljut on todella inhottavia. Vuonna 2007 minulla oli flimmeri, ei kiva kokemus. Oikea rytmi palautui itsestään sairaalassa ollessani. Sen jälkeen olen syönyt lääkärin määräämää Primaspania. Flimmeri aiheutui ilmeisesti hoitamattomasta uniapneasta - olin yöllä tehnyt pallean kanssa kovasti töitä hengityskatkojen aikana. Siinäkin siis tulee taas kuvaan tämä pallea. Nykyään nukun C-PAP-laitteen kanssa ja hyvin nukunkin. 30 kg painosta pitäisi saada pois, mutta näin 60:senä ei meinaa läskit lähteä millään. Yritystä on kovasti ja olen vihdoinkin innostunut liikkumaan - kiitos koiran. Sen kanssa on pakko lähteä ulos säällä kuin säällä.

      • tilpero

        Liittyykö teillä muilla tähän turvonneeseen palleaan se, että rintaliivejä ei voi pitää, ahdistaa tosi pahasti.


      • elvita
        tilpero kirjoitti:

        Liittyykö teillä muilla tähän turvonneeseen palleaan se, että rintaliivejä ei voi pitää, ahdistaa tosi pahasti.

        Par´aikaa ilman rintsikoita istuskelen. Kyllä liivit kiusaavat kun turvottaa.


      • Anonyymi
        tilpero kirjoitti:

        Liittyykö teillä muilla tähän turvonneeseen palleaan se, että rintaliivejä ei voi pitää, ahdistaa tosi pahasti.

        Tuttu vaiva painaa useasti. Pitää olla tukevat jotka nostaa rintaa leveät olkaimet ja ryhdikäs kuppi osa. Viheliäinen vaiva.


    • Neljäs rahikainen

      Huh, helpotti lukea näitä.Tunnistin monelta samat vaivat kuin itselläni. Olen yli viiskymppinen "urheilijanuorukainen" ja rytmihäiriö ja hengityksen pysähtyminen nukahtaessa kiusannut jo monta vuotta. Ylipainoa ei ole kuin ehkä 5 kg ( 175 cm/ 78 kg) Lääkärit ei löydä mitään ja EKG ym. kunnossa.
      Lyöntejä jää siis juuri nukkumaan mennessä väliin, haukon ilmaan kuin kala kuivalla maalla, pomppaan ylös että kone lähtee käyntiin tai hakkaan patjaa ja siitä seuraa sitten epätasaine rytmi. Selälllään en ole pystynyt nukkumaan vuosikausiin, nukun kylellään tai sitten ns. nato-asennossa.
      Lievä palleatyrä ja refluskivaiva todettu 5 v. sitten. Sängynpää kohotettu 10 cm, mutta tässä sitä vaan ilmaa haukotaan...
      Tätynee vähentää iltasyöntiä ja käydä hierottamassa pallea jollain hierojalla.

    • Potkii

      Tässä muutamia juttuja, joilla voi ko. vaivoja vähentää, itsellä ainakin toimivat.

      -Syö usein ja vähän kerrallaan 3-4 tunnin välein. Jos reissussa, eväät mukaan.
      -Älä syö runsaasti maustettuja, eikä rasvaisia ruokia.
      -Jos et kahvitta pärjää, voit kokeilla vaihtaa Watsakahviin, sitä saa ainakin isoimmista marketeista, on ihan hyvän makuinen.
      -Käyt säännöllisesti ammattihierojalla, joka ymmärtää palleajuttujen päälle.
      -Tupakki ehdottomasti pois.
      -Suklaata jos mieli tekee, niin silloin tällöin pala tummaa, ei muuta lajia.
      -Alkoholia harkiten, viinit ja varsinkin poreilevat juomat pahasta.
      -Liiku säännöllisesti.
      -Ja sitten se nukkuminen, syvä ja häiriintymätön uni on se tärkein juttu. Nukkua pitäisi joka yö kunnolla. Monelle näistä vaivoista kärsiville on nukkuminen hankalaa, kun muljahdukset ja muut häiriöt vaivaa. Itse huomasin,että jättäessäni syömisen juuri ennen nukkumaan menoa pois, olo helpottui paljon, eikä "vaateriin" meno enää pelota. Iltapalan syön n. 2-3 tuntia ennen valojen sammutusta.
      Ehkä nämä edellä mainitut ei kaikilla toimi, mutta kokeilla aina kannattaa, ei varmaan haittaakaan ole.

    • mahajasydän

      kokeilkaapa pitää tarpeeksi pitkä tauko syönnin ja makuuasennon välillä.

      Itsellä on röntgenkuvauksissa todettu vatsalaukussa jonkinlainen poikkeavuus, ikäänkuin "pussi" vatsalaukun yläosassa, johon helposti "kasaantuu" syödyt ruoat tai juomat, ja jäävät kuin jumiin.

      No jos en pidä tarpeeksi pitkää taukoa syönnin ja nukkumaan menon välillä ylävatsaan/alarintaan alkaa tulla kamala turvotus kiristys ja puristus, ja kipuja, ja tuo mukanaan sydänoireita, mm korkean sykkeen ja syke tuntuu pahalta kuin sydän löisi johonkin vatsalaukun seinämään, ttunnen lyönnit erittäin voimakkaana.

      Joudun pitämään noin 4-6 tunnin tauon syömisen ja nukkumaanmenon välillä, välttääkseni tuota. joskus oireita meinaa vähemmissä määrin tulla jos on paljon happoja vatsassa myös, syön parietia säännöllisesti närästykseen ja se pitää hapot suht kurissa.

      eli tuo makuuasennon ja ruokailun väliaika tarpeeksi pitkäksi voisi auttaa monilla.

    • Näin maallikkona vain kommentoin, että sydämellä ja ruokatorvella on sama hermotus, jolloin vatsaperäiset oireet vaikuttavat myös sydämeen.
      Asian olen kyllä aikoinaan kardiologiltani tarkistanut.

      Itse kärsin oireista aina lihoessani (jo-jo ansassa), kun pallea pullistuu...
      Meillä naisilla tosin esim. sydärin oireet ovat monesti epämääräisiä närästys- tai ylävatsakipuja.

      Terveysaseman lääkärit harvoin ymmärtävät näistä paljon mitään - kokemusta monelta vuosikymmeneltä...

    • ablaatio takana

      Itselläni on rytmihäiriöitä ( SVT) ja liittyvät määrättyihin liikkeisin ja tapahtumiin.
      Vatsan ollessa täysi, etunoja istunta tai äkkikumartaminen kaikki vaikuttavat sydämen eteiseen ja laukaisevat rytmihäiriön. Näin kertoi kardiologi.

      Eli siihen ei vaikuta dietit eikä muutkaan, koska kyseessä on synnynnäinen vika ( jos kyseessä ylim johtorata tms,) ja voidaan hoitaa ablaatiossa.

      • aina ahdistaa

        Minulla totaaliblokki, tahdistin ja laajentunut eteinen.
        Painonnousu (koko vatsan alueen) aiheuttaa aina näitä ongelmia. Olen vuosikaudet kärsinyt närästyksestä, turvotuksesta palleassa ym. Vain laihduttaminen helpottaa - synnynnäinen sydänsairaus minullakin.

        Varmasti myös palleatyrä, mutta määräävät vain Somacia, joka ei auta. Eräs poretablettimuotoinen reseptilääke toimii kohdallani paremmin (Zantac).


    • jal6

      Rytmihäiriöistä

    • Valokeiju

      Hei kaikki!

      MARSVIINERI kirjoitti että:

      "Hieroja aukoi selän puolen jumituksia kohdista mihin pallea kiinnittyy. Itsellä selvät oireet mm. rintalastan alla vasemmalla puolella kipeä kohta, jota hieromalla saa helpotettua ja hengitys helpottuu samalla."

      Minun tapauksessani, tunne on kuin sydämessä vetäisi suonta! Olen tässä ihmetellyt miten ihmeessä osteopaatti on ainoa joka minua on pystynyt auttamaan. Kai se on minun tapauksessanikin sitten pallea, eikä sydän. joka temppuilee. (Mulla on kanssa kammiosisälyöntejä ja muita, ja niihin beetasalpaaja lääkitys.)
      Onko teillä muilla pallea oireilevilla kohtauksen tai kivun aikana hengittäminen pinnallista kivun vuoksi. Kerran yritin hengittää syvään, kun joku niin neuvoi ja yhtä helvettiä oli. Mulla tämä kipuilu alkaa aina jos pallean kohta saa kylmää. Nykyään olen voinut juoda viimeise vuoden aikana vain lämmitettyä. Siis sydänoireiden lisäksi myös alimman kylkiluun alla tuntuu jaksottain kipu. Lääkärit pyörittelee päätään. Myös vasemmalla kyljellä en ole nukkunut enää yli kymmeneen vuoteen.

      Miten teillä muilla kylmyys vaikuttaa oireisiin?

      Onko syvään hengittäminen kipua lisäävää?

    • Kipu palleassa

      Minulla tulee syömisen jälkeen kipu ja ahdisva olo palleaan.Olen lukenut näitä kirjotuksia joissakin on samantyyppisiä oireita kuin minulla.Tuota en vain ole tullut ajatelleeksi,että fysioterapeutti vois auttaa ja antaa ohjeita oikeanlaiseen pallea hengitykseen.Ei ole kyllä lääkäritkään ehdottaneet.Tutkittu on kyllä paljon koko mahan alueelta vaan ei ole vikaa löytynyt.Pitääkin tilata aika sellaiselle joka on perehtynyt pallea vaivoihin.

    • Mokomakin pallea

      Kiitos paljon kun olette kertoneet oireistanne . Tunnistin oman vaivani , oireet
      ovat siis palleaperäiset , sieltä ne tuntuvatkin lähtevän . Sydän on tutkittu ja on
      hyvässä kunnossa muutoin paitsi synnynnäinen oikorata SVT .
      Elämän ei pidä näköjään olla liian helppoa .

    • Pomput

      Vuosi sitten alkoivat tuntemukset vasemman kylkiluun alla toistuvasti. Hieroin tätä kipukohtaa ja huomasin että kivut helpottivat selkähieronnan jälkeen. Nyt kivut taasen alkaneet. Eilen söin pizzaa illalla ja menin sänkyyn katsomaan tv:tä ja auts henkigityspomppaukset alkoivat ja samoin syky kiihtyi. Hieroin ylävatsaa, nousin juomaan, se auttoi. Pelottavia nuo pomppaukset. Ikää 46v ja verenpainelääkitys.


      Kiitos kun olette kertoneet vaivoistanne, annan suuren arvon, kiitos!
      Helpotti lukea samankaltaisista kokemuksista. Olen hoikka ja hyvä kuntoinen. Perintötekijät pelottavat - sydän ja verisuonitaudit. Iän tuomat muutokset pelottavat. Aina olen kärsinyt jonkinsortin vatsavaivoista, jännittäminen, mausteista ruokaa en sidä laisinkaan. Syödä pitää kolmen tunnin välein vähän. Kiitos, en ole ainut tämän vaivan kanssa. Iso kiitos kirjoituksista vielä kerran.

      Tämä on parasta hoitoa, jakaa kokemuksia.

      • Anonyymi

        Entäpä Costokondroosi tai Tiezen oireet?


    • Väsynytepärytmihärö

      Täällä samaa vaivaa on käyty EGT:t ja ultrat ja sydän on kunnossa ei edes lisälyöntejä tullut tällä kertaa, mutta nyt 6 päivää 20 tuntia unta koska muljahtelu sekä puristava tunne alkaa heti kun yrittää käydä nukkumaan. Hetken aikaa kaikki oli hyvin ja toivoinkin että tämä olisi kadonnut, vaan ei, kun sama homma jatkuu ja pahempana kuin aiemmin... Alkaa tuntua että sekoon viellä tämän valvomisen myötä koska väsyttää aivan törkeästi muttet uskalla mennä makaamaan koska ei halua tuntea sitä ikävää olotilaa. Lääkäri määräsi 3x pv 40mg propral mistä tulee olo kuin ei sydän enään löisi ollenkaan joten mieluummin ilman lääkkeitä.. Mutta jos lekurin mukaan olen terve niin mitä hittoa miksi nämä olotilat...

      • mammu

        Samaa vaivaa vuosikaudet. Todella invalidisoivaa!
        Lääkäreistä ei ole ollut apua. Nukkuminen istuvassa asennossa, tyyny selän puolelle vyötärön kohdalle tukemaan, jos hyvin menee aamuyöstä saattaa jo pystyä vaihtamaan asentoa.
        Syödään vähän ja usein ja terveellisesti. Liikuntana kävelyä päivittäin.
        Jos ja kun yöllinen kohtaus tulee, kylmän veden juominen laukaisee nopeammin, kuin mitä muuten ohi menisi.
        Ei vatsaa ja ruokatorvea ärsyttäviä aineita, suklaa, viini, kahvi, hiivalla nostatetut tuoreet leivät, pullat, ei runsaita määriä kuituja.
        Pallean hierominen rintalastasta alaspäin auttaa joitain, samoin syvään hengitys pallealla.
        Kun hengitys tulee pinnalliseksi, käsistä lähtee voimat, pyörryttää ja syke on noussut pilviin kannattaa juoda heti pari kolme lasillista kylmää vettä.
        Älkää menettäkö elämänhalua, älkää vaipuko epätoivoon.
        Tehkää parhaanne ja eläkää niillä eväillä iloisina, jotka on annettu. Mitä muutakaan voi.
        Kaikille paljon voimia ja jaksamista. Jos jotain saan toivoa, toivon meille kaikille tästä vaivasta kärsiville ihmeparantumista!


      • jokox4
        mammu kirjoitti:

        Samaa vaivaa vuosikaudet. Todella invalidisoivaa!
        Lääkäreistä ei ole ollut apua. Nukkuminen istuvassa asennossa, tyyny selän puolelle vyötärön kohdalle tukemaan, jos hyvin menee aamuyöstä saattaa jo pystyä vaihtamaan asentoa.
        Syödään vähän ja usein ja terveellisesti. Liikuntana kävelyä päivittäin.
        Jos ja kun yöllinen kohtaus tulee, kylmän veden juominen laukaisee nopeammin, kuin mitä muuten ohi menisi.
        Ei vatsaa ja ruokatorvea ärsyttäviä aineita, suklaa, viini, kahvi, hiivalla nostatetut tuoreet leivät, pullat, ei runsaita määriä kuituja.
        Pallean hierominen rintalastasta alaspäin auttaa joitain, samoin syvään hengitys pallealla.
        Kun hengitys tulee pinnalliseksi, käsistä lähtee voimat, pyörryttää ja syke on noussut pilviin kannattaa juoda heti pari kolme lasillista kylmää vettä.
        Älkää menettäkö elämänhalua, älkää vaipuko epätoivoon.
        Tehkää parhaanne ja eläkää niillä eväillä iloisina, jotka on annettu. Mitä muutakaan voi.
        Kaikille paljon voimia ja jaksamista. Jos jotain saan toivoa, toivon meille kaikille tästä vaivasta kärsiville ihmeparantumista!

        Tämä oli kyllä aivan kuin omasta suustani... Istumalla pystyy "nukkumaan" sellaista koiran unta, maaten jos menen unilääkkeen kanssa niin herään aamuyöstä kamalaan oloon ja lisälyönteihin/taukoihin. Heräämisen jälkeen otan rauhoittavan niin pystyn sen jälkeen nukkumaan sinne klo 12-13 asti (olen työtön).


    • selkä_ja_psoas

      Samaa vaivaa, johon saanut osittain apua selkäjumien hoidolla ja liian kireän lonkankoukistajan (eng. PSOAS) venyttämisellä (venytä varovasti alkuun!). Molemmat vetää ilmeisesti palleaa väärään asentoon ja/tai kireälle.

      • Anonyymi

        Pallea, selkäkivut ja lonkankoukistajat vaivaavat. Ihan sama täällä.Alkaa epäilykseni vahvistua siitä, että tässä on joku outo kombo menossa itselläni....
        Kiitos infosta.🙂


    • la-donna68

      Joku suoni pingottuu ? Onko kellään tämä kyseinen vaiva ihan keskellä palleaa rintalastan alla sellaisena kuin vetäisi suonta, pari tuntiakin ? Muljahtelee tietysti iljettävästi myös ja muljahtelu provosoi rytmihäiriöt tulemaan, mutta tietääkö joku, on keskellä ylhäältä alas joku iso suoni, joka voi jotenkin pingottua ja aiheuttaa tukalan olon ? Ihan kuin joku pingottunut suoni olisi siinä kohtaa. Tuntuu, että sydän menee ihan sekaisin, happi loppuu ja alkaa pyörryttää.
      Kolmen vuoden takaa: Gastroskopia on tehty, siinä ei ollut poikkeavaa. Sydän-ultra oli normaali.
      Onko tämä jo ikään liittyvää, olen 68v.
      Ja huolissani, tätä on jatkunut useamman vuoden. Lääkärit eivä osaa sanoa sitä tai tätä.
      Vaiva rajoittaa huomattavasti elämää.

    • rasittunut
    • vagushermo

      googlatkaa: muljahtelu vagushermo
      tai: muljahtelu kiertäjähermo

    • la-donna68

      Vaikuttaa siltä, että mun muljahteluissa vois ehkä olla tosta vagushermosta kysymys.
      Pitää tutkia lisää.
      Jos joku tietää ja tuntee asian kirjoittakaa, valaiskaa asiaa !!!

    • muljuntutkija

      Palleamuljaukset voi johtua mahahapoista. Jos mahahapot ärsyttää ruokatorven ympäri kiertävää vagushermoa, ärsyyntynyt vagushermo voi aiheuttaa koviakin kipuja ja muljauksia tai tykytystä.
      Vagushermo eli kiertäjähermo leviää laajemmallekin elimistöön ruokatorvesta.
      Siitä voi lukea lisää Suomen Refluksi-sivuilta.
      Siellä on hyvä kuva ko. ".hermorihmoista", se auttaa ymmärtämään asiaa ja on myös keskustelua muljauksista.

    • Hapotonmaaha

      ... samankaltaiset oireet.
      Hapoton maha voi oirella monella tapaa. Oireet ovat yleensä hyvin epämääräisiä. Ne voivat muistuttaa närästysoireita, minkä lisäksi vaikkapa ruokailu voi aiheuttaa paineen tunnetta mahaan, mahakipuja tai ilman muodostumista mahaan ja röyhtäilyä.
      https://yle.fi/uutiset/3-6429513 - "Älä popsi närästyslääkkeitä jatkuvalla syötöllä"!

      Hapottomaan mahaan liittyvät riskit

      Hapottomaan mahaan liittyy monia tunnettuja riskejä. Koska mahan pH on liian korkea, bakteerit ja hiivat pystyvät kasvamaan ja lisääntymään mahassa. Nämä mikrobit sekä altistavat ihmisen tulehduksille että muodostavat myös tehokkaasti ruoan ja juomien sokereista ja alkoholista asetaldehydiä, joka on WHO:n luokittelema syöpää aiheuttava aine eli karsinogeeni. Lisäksi liian vähäinen hapon määrä mahassa altistaa mm. kalsiumin, raudan ja B12-vitamiinin imeytymishäiriöille ja puutoksille ja sitä kautta myös mm. osteoporoosille, anemialle ja dementialle. Mahalaukun limakalvon surkastuma (atrofinen gastriitti) lisää mahasyövän riskiä 90-kertaiseksi.

      • ei-ole-tietoa

        Voitko valaista tietämätöntä:
        Onko maha silloin hapoton, kun ph on liian korkea ?
        Luulisi olevan päinvastoin, hapottomassa mahassa on alhainen ph …?
        Eikö olekaan niin että mitä korkeampi ph sen happamampaa ?

        Anteeksi tyhmyyteni.

        Mistä kirjaimet ph tulevat ?


      • Anonyymi

        Koetappa välttää nuo kaikki....


    • happohäiriö

      Mitähän tapahtuisi jos te huonosti nukkuvat kokeilisitte alkaa mennä nukkumaan ihan normaalisti normaaliasennossa ? Ettette jo ennakkoon veisi yöunia itseltänne ajattelemalla että kauhea yö tulee taas olemaan ! Minä olin urautunut tekemään niin.
      Sitten sain melkeinpä päähänpiston kokeilla nukkua normaalisti normaaliasennossa ilman kaikkia järjestelyjä, jotka oikein saivat itseni ylenmäärin tarkkailemaan oloani, huolestumaan ja pilaamaan yöuneni. Nukuin normaliasennossa vähintään yhtä hyvin (tai huonosti, miten sen ottaa, hahhah) ja loppujen lopuksi usein paremminkin, ilman kaikkia rasittavia iltavalmisteluja. Tyynyni on korkea ollut aina. Tein omapäisen muutoksen happolääkkeeseenkin. Alkuperäinen resepti oli 40 mg Somacia, jonka otin aamulla tai aamupäivällä. Pyysin reseptin 20mg:lle. Aloin ottaa 20mg aamulla ja 20 mg illalla. Mielestäni ilta-Somac helpotti yötä. Ei ainakaan pahentanut. En tiedä onko sillä mitään merkitystä todellisuudessa, mutta jos itsestä tuntuu paremmalta, se on jokaisen oma asia, olkoon lääkäri mitä mieltä vaan. Eipä lääkäreilläkään ole parempia ohjeita antaa, miksei voisi kokeilla omia kikkoja ja luottaa omiin tuntemuksiinsa on sitten placeboa tai ei ???

      • ykäP-nen

        Otatko tyhjään vatsaan somacin illalla vai syötkö myös ?


      • happohäiriö

        En ota Somacia enää koskaan !!! Luin Helsingin Sanomista tietoa ppi-lääkkeistä (Somac ja Nexium) tänään.
        Somac ja Nexium estävät vatsahappojen muodostumista. Pyydän jotain muuta lääkäriltä esim. antasidia. Antasidit neutraloivat vatsahappoja, eivät estä niiden muodostumista. En ole tajunnut asiaa ennenkuin tänään luin Helsingin Sanomista, että kauppanimillä Somac ja Nexium myynnissä olevat haponestolääkkeet ovat hiirikokeissa aiheuttaneet maksavauroita ja pahentaneet jo alkaneita maksavaurioita.

        Olen luullut, että Somac ja Nexium vain neutraloi vatsahappoja.
        Tyhmä olen ollut. Eikä lääkäritkään pahemmin valista lääkettä kirjoittaessaan, mitä eroja on eri lääkkeissä.

        Somac ja Nexium estävät vatsahappojen muodostumista. Kun vatsahapot estettiin, enterokokkibakteerit lisääntyivät. Protonipumpun estäjät eli ppi-lääkkeet vaikuttavat suoliston bakteerikantaan ja synnyttävät sitä kautta tulehdusta.
        Juttu Hesarissa on pitkä.
        Lukekaa itse sieltä koko juttu otsikolla "Närästyslääkkeet nopeuttivat maksasairauksia".

        Tutkijat on keränneet tietoa ihmisiltäkin ja ihmiskokeita tehdään lisää, että saataisiin luotettavia tietoja.

        On jo todettu, että jos juo paljon alkoholia, riski pitkällä välillä nousee sairastua maksasairauteeen, jos lisäksi syö Somacia tai Nexiumia. Siis riski on olemassa, ei kaikki sairastu.

        En itse juo, mutta en siltikään aio olla enää lääketehtaan ihmiskoekaniini !!!


    • somaccia.5.vuotta

      Olkaa kriittisiä ! Samoc'ista ja Nexiumista ja hiirikokeista on erilaista tietoa eri lehdissä.
      Älkää hermostuko siis ! Tiede-lehti kertoo, että hiirille oli jo aiheutettu maksasairaus, jota ppi-lääkkeet pahensivat.
      Omalla kohdalla mietin, että koska ppi-lääkkeet estää mahahappojen syntymisen, voiko se olla syynä siihen, että tuntuu kuin ruoka ei sulaisi, se pakkautuu mahalaukkuun eikä etene mihinkään.
      Tuleeko ähky olo. Kai kaikki hapot ja entsyymit olisivat tarpeellisia ruoasulatukselle ?

    • vagushermo

      Ruokatorveen nouseva happo voi aiheuttaa kramppeja ruokatorveen, kun vagushermo ärtyy hapoista.
      Seurauksena muljahtelemisen tuntua, verenkiertohäiriön tuntua.
      Muljahtelu palleassa voi kuitenkin viitata sydämen toimintahäiriöihinkin.
      Eli miten voi tietää kummasta on kysymys ?
      Vain happovaiva&vagushermo vai sydänoire ?

    • Gaviscol

      Olen potenut happovaivoja jo nuoruudesta lähtien mutta 2001 lähtien on tullut mukaan rytmihäiriöt,maha on leikattu 3 kertaa mutta ei tunnu auttavan,syön 2x päivässä somacia ja caviscolia ,pellavansiemen öljyä kaikkeamuuta mitä joku keksii ehdottaa,mutta jokapäiväinen harmi on joko rytmihäiriöt taikka nopearytmisyys,taikka korkeat v-paineet,nämä yhdessä taikka erikseen, nyt on jo kolmas sydämmentahdistin menossa,mutta ei auta!!!yöt ovat pahimpia ja niistäkin aamuyöt,ikää on 71 v eli eiköhän nämä kohta helpota,lääkärit eivät usko että mahavaivat provosoivat rytmihäiriöitä,mutta kun se on tuhannesti itse koettu,tämä on pa..ka vaiva se rajoittaa elämistä todelläpaljon ,

    • leikattuterve

      Refluksivaiva paranee yleensä vain leikkauksella. Muistettava, että leikkauksen jälkeen ei kestä syödä vatsaa täyteen eikä oksentaa kännissä koska molemmissa tapauksissa ommel repeää. Happosalpaajat vievät viimeisenkin terveyden kun ruoka menee sulamattomana suolistoon.

    • SVT5

      Hei Gavisol............itselläni ollut SVT nuoruudesta alkaen, nyt olen 62v, eli rytmihäiriöitä. Olen myös laktoositon. En voi syödä iltaisin mitään, ja päivisin jos masu täynnä niin vältän etukenossa istumista, koska pallea nousee kohti pumppua ja rytmit sekoaa. Jos olen syönyt jotain " väärää" ruokaa ja ylävatsa turvottaa niin nukun suosiolla kahden tyynyn kanssa. Kyllä mahavaivat, hapot, turvotukset yms nostaa palleaa kohti pumppua. Multa haettu jo kaksi kertaa ylim johtorataa vasemm eteisestä, mutta ei löytynyt., koska tutkimuksessa vaan maataan selällään ja olen ollut syömättä niin rytmihäiriö ei ole tullut päälle. Kokeile välttää ruokia jotka turvottavat ylävatsaa/ aiheuttavat happovaivoja, ja ainakin iltaa kohden.

    • Anonyymi

      Oma diagnoosini... kun lääkärit pyörittivät vaan päätään ja lähettivät psykologille:

      Palleakramppi

      Oireet laukaisee herkästi paksusuoleen kertynyt ilma. Siksi kipu ja kramppi katoaa usein ryöhtäilyjen myötä.
      Palleassa on aukko, jonka läpi kulkee aortta, siksi kramppi vaikuttaa herkästi myös sydämeen ja aiheuttaa rytmihäiriöitä. Lisäksi pallea itsessään aiheuttaa nykimistä, jota helposti pidetään virheellisesti sydänperäisenä.
      Koska pallea kiinnittyy myös rintalastaan, osteopaatilla rinalastan avaus poistaa oireet hetkeksi täysin. Pallea kiinnittyy myös lannenikamiin ja niihinkin osteopaatti voi vaikuttaa. Koska pallea kiinnittyy lisäksi kylkiluihin, kramppi akuutisti pahenee sisään hengitettäessä tai ylävartaloa kierrettäessä.
      Palleassa on myös aukkoja ja niiden läpi kulkevat aortta, ruokatorvi, kiertäjähermon etu- ja takarunko. Pallean ärtyessä, jolloin oireet jäävät ajottain kroonisiksi. Kyseessä on eri kramppi, kuin urheiltaessa. Itselleni pallena ärtymisen ja oireiden kroonistumisenkin on aiheuttanut pallena kylmettyminen.

    • Anonyymi

      Käykää Suomen Refluksi-sivustolla.
      Sivustolla kohdassa ruokatorvi selitetään vagushermo.
      Vagus-hermo on yksi yleinen syy ,että sydän alkaa temppuilla.
      Sen saa temppuilemaan esim. mahahapot.
      Syömisen aikana ja jälkeen niitä erittyy runsaasti.

    • Anonyymi

      Luin kaikkien kommentteja ja ajattelin kirjoittaa omat kokemukseni palleatyrästä ja sen tuomista haasteista.
      Tyräni todettiin jo 16v sitten letkua nielemällä( kamera) . Se oli vain 1,5cm ja aiheutti melkoisia närästysoireita. Sain lääkkeeksi Omeprazol 20mg, jota söin monia vuosia. Kun se lakkasi vaikuttamasta, sain 40mg saman lääkkeen. Olen siis syönyt 16 v näitä ja oireet ovat pysyneet poissa. Viimeisen vuoden aikana kuitenkin on alkneet hengitysvaikeudet.Hengästyn todella helposti ja voimat katoaa hetkittäin. Olen nyt käynyt keuhkokuvissa 2 kertaa, kerran sydänfilmissä ja kerran TC DE TORAX kuvauksessa. Jonkilainen uusi laite, joka läpivalaisee kehon. Sieltäpä syyllinen löytyikin.
      Suuri osa mahalaukkua on noussut mahaportista ylös , keuhkon ja sydämen päälle ja aiheuttaa välillä sydämmessä ” muljahduksia” ja sitä valtavaa hengenahdistusta.
      Kirurgi laittoi lähetteen 3:een eri tutkimukseen vie lä, ennenko operoidaan ja avoleikkauksessa. Normaalisti tehdään tähystysleikkauksessa pienistä 4-5 reijästä. Minulla on tyrä niin suuri, ettei onnistu niin. Odotan leikkausaikaa, joka koronan vuoksi saattaa olla kaukana.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      No nyt tässä muutaman päivän googlettanut ja eksyin tänne foorumille.
      Mulla ollut näitä ihme muljahduksia tässä nyt viikon pari ja viime vuonnakin oli jotakin
      Tulee semmonen vahva pluuump pompsaus ..en tiedä onko sydän vai mikä…näitä tulee kun lähden liikkumaan tai olen syönyt…
      Olen kärsinyt närästyksestä /refluksista ja yölliset happonousut suuhun tuli kyllä tutuksi…nyt pelkään todella jotain sydän sairautta.
      Paikallaan ollessa näitä muljahduksia ei oikein tule edes ..vasemalla kyljellä illalla kun olin niin tuli mutta ei oikealla tai selin .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1432
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1275
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      977
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      229
      764
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe