Siis, olen nyt hieman pihalla. Voisiko joku määritellä minulle "kuvion".
Ajatellen foksia onko nuo kuviot jotain ihan määriteltyjä kuten kädenalitansseissa, vai onko ne ihan viejä kohtaisia ?
Olen itse tanssimisen kanssa siinä vaiheessa että perusaskeleet löytyy ja voisin jo kokeilla jotain "uutta".
Foksin kuviot
26
4111
Vastaukset
- jerryjee
tarkoititko enemmänkin foksin askelikkoa? No se lienee hallussasi.
Tosin foksissakin on näitä "ohitus" tyyppisiä juttuja. Vaikea kuvailla kirjallisesti, kuten yleensä tanssikuviot.- dirty dancer
totta kai jokaisen kuvion voi määritellä tarvittaessa vaikka kuinka tarkasti. foksissakin.
- ensin vaikkapa montako tahtia kuvio sisältää.
- sitten montako askelta siihen kuuluu.
- mille iskuille tai iskun osille askeleet otetaan.
- vasemalla vai oikealla jalalla.
- kuvion ja sen osien käännösmäärät.
- millä iskulla tai iskun osalla on nousu tai lasku.
- onko askel kannalla, päkiällä vai peräti ns. varvasaskel
- mikä on jalkaterän suunta suhteessa tanssisuuntaan.
- mikä on vartalon suunta suhteessa tanssisuuntaan
- mihin suuntaan on kallistukset, jos on
- onko vastaliikettä, jos, niin millä askeleella
- mikä on partnerin asento suhteessa daamiin (ohi tms.)
- jne. - jerryjee
dirty dancer kirjoitti:
totta kai jokaisen kuvion voi määritellä tarvittaessa vaikka kuinka tarkasti. foksissakin.
- ensin vaikkapa montako tahtia kuvio sisältää.
- sitten montako askelta siihen kuuluu.
- mille iskuille tai iskun osille askeleet otetaan.
- vasemalla vai oikealla jalalla.
- kuvion ja sen osien käännösmäärät.
- millä iskulla tai iskun osalla on nousu tai lasku.
- onko askel kannalla, päkiällä vai peräti ns. varvasaskel
- mikä on jalkaterän suunta suhteessa tanssisuuntaan.
- mikä on vartalon suunta suhteessa tanssisuuntaan
- mihin suuntaan on kallistukset, jos on
- onko vastaliikettä, jos, niin millä askeleella
- mikä on partnerin asento suhteessa daamiin (ohi tms.)
- jne.kuvioita ei saa menemään kaaliin jos ei niitä samalla, opetettaessa tai välittömästi kokeile parin kanssa. Ja sitten toistoja, toistoja....
Se että kirjoittaen kuvioita on vaikea opetella, siitä minulla on käytännön esimerkki. Jive-kurssituksen jälkeen koetin kirjoitella kuvioita ylös tietokoneella. Niitä tuli lähemmäs kaksikymmentä. Yritin tehdä niin tarkkaa työtä kuin mahdollista jotta sitten varmasti muistaisin jokaisen yksityiskohdan myöhemmin kokeiltaessa.
Luin nyt sitä asiakirjaa jälkeenpäin enkä ymmärtänyt juuri höykäsen pöläystä siitä tekstistäni.
Paljon helpommin olisin varmaan muistanut jos ko. kuviot olisivat olleet jossain videonauhalla. - dirty dancer
jerryjee kirjoitti:
kuvioita ei saa menemään kaaliin jos ei niitä samalla, opetettaessa tai välittömästi kokeile parin kanssa. Ja sitten toistoja, toistoja....
Se että kirjoittaen kuvioita on vaikea opetella, siitä minulla on käytännön esimerkki. Jive-kurssituksen jälkeen koetin kirjoitella kuvioita ylös tietokoneella. Niitä tuli lähemmäs kaksikymmentä. Yritin tehdä niin tarkkaa työtä kuin mahdollista jotta sitten varmasti muistaisin jokaisen yksityiskohdan myöhemmin kokeiltaessa.
Luin nyt sitä asiakirjaa jälkeenpäin enkä ymmärtänyt juuri höykäsen pöläystä siitä tekstistäni.
Paljon helpommin olisin varmaan muistanut jos ko. kuviot olisivat olleet jossain videonauhalla.kaikki jiven järkevät peruskuviot on esitetty kirjallisessa muodossa jo ajat sitten. nämä kirjalliset esitykset ovat pienen opiskelun jälkeen aivan selkeitä ja helposti omaksuttavia. tosin ne ovat englanninkielisiä. sillä kurssilla missä olet ollut ei taatusti ole esitetty mitään sen kummempia kuvioita, ellei ko. opettaja ole yrittänyt keksiä ruutia uudelleen.
kirjallisuutta mm: technique of latin dancing by walter laird. teoksesta löytyy myös jive. - jerryjee
dirty dancer kirjoitti:
kaikki jiven järkevät peruskuviot on esitetty kirjallisessa muodossa jo ajat sitten. nämä kirjalliset esitykset ovat pienen opiskelun jälkeen aivan selkeitä ja helposti omaksuttavia. tosin ne ovat englanninkielisiä. sillä kurssilla missä olet ollut ei taatusti ole esitetty mitään sen kummempia kuvioita, ellei ko. opettaja ole yrittänyt keksiä ruutia uudelleen.
kirjallisuutta mm: technique of latin dancing by walter laird. teoksesta löytyy myös jive.olen nuo tanssijutzkat kursseilla oppinut ja sittemmin lavoilla sujuvaksi tanssiksi syventänyt. Eli kurssilla opettajan mallisuoritusta matkimalla ja hänen puhettaan kuunnellen niissä asioissa mihin huomiota pitää kiinnitellä.
Kirjoihin en ole vilkaissut näiden asioiden tiimoilta. Ehkäpä Mansen runsas opetustarjonta auttaa että olen moiselta säästynyt. - dirty dancer
jerryjee kirjoitti:
olen nuo tanssijutzkat kursseilla oppinut ja sittemmin lavoilla sujuvaksi tanssiksi syventänyt. Eli kurssilla opettajan mallisuoritusta matkimalla ja hänen puhettaan kuunnellen niissä asioissa mihin huomiota pitää kiinnitellä.
Kirjoihin en ole vilkaissut näiden asioiden tiimoilta. Ehkäpä Mansen runsas opetustarjonta auttaa että olen moiselta säästynyt.>olen nuo tanssijutzkat kursseilla oppinut ja sittemmin lavoilla sujuvaksi tanssiksi syventänyt. Eli kurssilla opettajan mallisuoritusta matkimalla ja hänen puhettaan kuunnellen niissä asioissa mihin huomiota pitää kiinnitellä.
jep. noinhan se oppiminen käytännössä tapahtuu.
kirjojen kanssa pelaaminen on siinä mielessä vaivalloista, että ne vaaativat aika syvällisen perehtymisen siihen koodistoon, jolla asiat niissä ilmaistaan. mainitsin ne vain sen vuoksi, ettet turhaan yrittäisi kirjoittaa uudestaan ohjeita vaikkapa jiven perusaskeleesta. pääset helpomalla, kun luet mitä maailman parhaat opettajat asiasta ovat pähkäilleeet.
- Rock 'n Roller
Kuvioista ei tarvi tietää yhtään mitään, kun vaan opettelee askeltamaan vaihtelevalla askelluksella ja käännökset tekemään erilaisilla variaatioilla. Näilläkin on omia kuvionimityksiään mutta niistä ei tarvi välittää. Lavoilla näkee tosi harvoin kenenkään tanssivan mitään erityisiä kuvioita. Siinäkään mielessä millään erityisillä kuvioiden hallitsemisilla ei ole mitään merkitystä. Jo yksinkertaisten perusasioiden hallinnan avulla saa hyvän tanssijan maineen.
Yksinkertainen perustanssi on yleisesti kaikkein näyttävimmän näköistä. Moni luulee että kysymyksessä on jotain erikoisia kuvioita, vaikka kysymyksessä on vain yksinkertainen perustanssi.
Myös swing-tanssijoiden tanssin näyttävin osa on niitä yksinkertaisimpia peruskuvioita, vaikka asiaa tuntematon tulkitsee asian usein näyttämiseksi ja esiintymiseksi. Niitä monimutkaisia ja vaikeita kuvioita moni ei edes huomaa.- dirty dancer
>Lavoilla näkee tosi harvoin kenenkään tanssivan mitään erityisiä kuvioita. Siinäkään mielessä millään erityisillä kuvioiden hallitsemisilla ei ole mitään merkitystä. Jo yksinkertaisten perusasioiden hallinnan avulla saa hyvän tanssijan maineen.
ihanko totta? väitän, että käytännössä jokainen lavoilla tanssiva (siis tanssiva, ei kävelevä) toistaa joitakin määrättyjä kuvioita. tosin usein tietämättään, että niille löytyy jopa hienot nimetkin ja tarvittaessa ne voidaan analysoida askel askeleelta hyvinkin tarkasti.
jos joku siis haluaa oppia oikeasti hyväksi tanssijaksi ja vieläpä mahdollisimman nopeasti, hänen olisi viisainta opetella haluamiensa tanssien peruskuviot. niitä ei monta tarvitse. esim. lavafoksissa riittää neljä, viisi kuviota minkälaiselle partaveitselle tahansa. - Rock 'n Roller
dirty dancer kirjoitti:
>Lavoilla näkee tosi harvoin kenenkään tanssivan mitään erityisiä kuvioita. Siinäkään mielessä millään erityisillä kuvioiden hallitsemisilla ei ole mitään merkitystä. Jo yksinkertaisten perusasioiden hallinnan avulla saa hyvän tanssijan maineen.
ihanko totta? väitän, että käytännössä jokainen lavoilla tanssiva (siis tanssiva, ei kävelevä) toistaa joitakin määrättyjä kuvioita. tosin usein tietämättään, että niille löytyy jopa hienot nimetkin ja tarvittaessa ne voidaan analysoida askel askeleelta hyvinkin tarkasti.
jos joku siis haluaa oppia oikeasti hyväksi tanssijaksi ja vieläpä mahdollisimman nopeasti, hänen olisi viisainta opetella haluamiensa tanssien peruskuviot. niitä ei monta tarvitse. esim. lavafoksissa riittää neljä, viisi kuviota minkälaiselle partaveitselle tahansa.Noin siinä käy kun ei vaivaudu lukemaan sitä mihin vastaa.
- dirty dancer
Rock 'n Roller kirjoitti:
Noin siinä käy kun ei vaivaudu lukemaan sitä mihin vastaa.
vastasin tähän lauseeseen:
>>Lavoilla näkee tosi harvoin kenenkään tanssivan mitään erityisiä kuvioita.
minä näen lavoilla käydessäni käytännössä jokaisen parin tanssivan joitakin tiettyjä kuvioita, jos vain viitsin viihdyttää itseäni katselemalla mitä muut tekevät.
on kokonaan toinen asia mieltävätkö parit itse tekevänsä jonkin tietyn kuvion, vai eivät.
tanssi nyt vain koostuu tiettyjen askelkokonaisuuksien toistoista. näitä kokonaisuuksia on sitten keksitty ryhtyä nimittämään kuvioiksi.
harvoin törmää niin luovaan persoonaan, että hänen askelvariaationsa muttuisi koko kaksiminuutisen ajan, eikä kuvioiksi nimitettyjä, toistettuja kokonaisuuksia esiintyisi. jos joskus törmäät moiseen ilmiöön, niin olet löytänyt tansillisen kaaosteorian toteuttajan. kyllähän heitäkin on, mutta onneksi aika vähän. - Rock 'n Roller
dirty dancer kirjoitti:
vastasin tähän lauseeseen:
>>Lavoilla näkee tosi harvoin kenenkään tanssivan mitään erityisiä kuvioita.
minä näen lavoilla käydessäni käytännössä jokaisen parin tanssivan joitakin tiettyjä kuvioita, jos vain viitsin viihdyttää itseäni katselemalla mitä muut tekevät.
on kokonaan toinen asia mieltävätkö parit itse tekevänsä jonkin tietyn kuvion, vai eivät.
tanssi nyt vain koostuu tiettyjen askelkokonaisuuksien toistoista. näitä kokonaisuuksia on sitten keksitty ryhtyä nimittämään kuvioiksi.
harvoin törmää niin luovaan persoonaan, että hänen askelvariaationsa muttuisi koko kaksiminuutisen ajan, eikä kuvioiksi nimitettyjä, toistettuja kokonaisuuksia esiintyisi. jos joskus törmäät moiseen ilmiöön, niin olet löytänyt tansillisen kaaosteorian toteuttajan. kyllähän heitäkin on, mutta onneksi aika vähän.Eikö vieläkään tullut mieleen lukea koko tekstiä. Hyvä että ilkesit sentää tunnustaa vastanneesi tekstistä erotettuun yhteen lauseeseen. Näin lause saa aivan eri merkityksen, kuin mitä se olisi ollut muun tekstin yhteydessä.
- dirty dancer
Rock 'n Roller kirjoitti:
Eikö vieläkään tullut mieleen lukea koko tekstiä. Hyvä että ilkesit sentää tunnustaa vastanneesi tekstistä erotettuun yhteen lauseeseen. Näin lause saa aivan eri merkityksen, kuin mitä se olisi ollut muun tekstin yhteydessä.
huutomerkkiesi määrä kuvannee adrenaliinitasoasi tässä elämälle niin perin tärkeässä kysymyksessä: tarvitaanko foksissa kuvioita vai ei. sovellan tähän ratakiskon ja insinöörin välisestä taistelusta tuttua menetelmää: viisaampi taipuu.
siispä voit minun puolestani aivan hyvin jatkaa foksaamistasi joko kuvioiden kanssa tai ilman. - Huhhuhhei
dirty dancer kirjoitti:
huutomerkkiesi määrä kuvannee adrenaliinitasoasi tässä elämälle niin perin tärkeässä kysymyksessä: tarvitaanko foksissa kuvioita vai ei. sovellan tähän ratakiskon ja insinöörin välisestä taistelusta tuttua menetelmää: viisaampi taipuu.
siispä voit minun puolestani aivan hyvin jatkaa foksaamistasi joko kuvioiden kanssa tai ilman.Ei ole helppoa elämä lukutaidottomilla.
- Kuviokelluja
varmaankin on vähän häslinkiä tuosta "kuvio"-käsitteestä, mitä sillä tarkoitetaan, kuten voit annetuista vastauksista huomata...
Jos nyt ei aleta saivartelemaan siitä, niin ymmärrän sinun hakevan jotain "lisää" foksiisi?
itselläkin tuli foksin perusaskelikon opettelun ja ylettömän toistamisen jälkeen vaihe, jolloin halusin siihen jotain vaihtelua, ettei kävisi tylsäksi. Neuvoisin menemään kursseille, koska siellä oppii parhaiten näitä lisäjuttuja, mutta voinen mainita muutamia asioita joilla itse olen saanut sitten lisää mielenkiintoa foksiini:
1. Askellus rytmiä voi muutella! Ei ole mikään pakko mennä koko ajan sitä hid hid nop nop-tyyliä vaan voit välillä muuttaa vaikka 1 hid 2 nop-tyyliin tai vaikka pelkkiä hitaita. Fiilistellen...
2. Askellustekniikoita voi vaihdella! Esim. nopeat askeleet voi ottaa ohiaskelina jolloin foksi saa jo huomattavasti näyttävyyttä ja vaihtelua. Samoin voit vaihteeksi kokeilla esim. nopeitten askelien ottamista sivulle, jos et ole ennen ottanut tai vaikkapa nopeina kävelyaskelina suoraan etenevässä suunnassa. Näistä näkee lavoilla suunnattomasti erilaisia variaatioita! Vain mielikuvitus on rajana!
3. Erilaisia käännöksiä voi opetella vaikkapa suoraan tangosta lainaamalla, käännöksiä ohiaskelilla, keinukäännöksiä, pistokäännöksiä, rock-käännäksiä, nopeita käännöksiä, ja hitaita käännöksiä jne. ...
4. Foksiin voi lisätä vaikka fuskusta suoraan lainaamalla kaikenlaisia kädenali-hässäköitä yms. -vaikka fuskun hitaita kävelyitä jne.
itse olen lainaillut varsinkin tangosta ja fuskusta elementtejä foksiini ja slowfoksit on nykyään suorastaan nautinnollisia tanssittavia. Nopeampaan foksiin sitten fuskua yhdistelemällä saa erilaisia hauskoja jutskia!
Myös tanssiasentoihin yms. perustekniikkaan, vastaliikkeisiin, joustoihin perehtyminen kurssilla antaa TOOOODELLA paljon lisää tanssiisi, sanoisin että nämä kuivalta tuntuvat perusperusasiat lisättynä viemisen opettelulla ovat ehkä eniten tuoneet nautintoa tanssimiseeni.
Mutta kuten sanottu; näitä on vähän vaikeaa opetella yksikseen ainakaan mistään kirjoista , videoilta ehkä helpommin, mutta kannattaa ehdottomasti mennä jollekin kurssille! Alkeisjatko voisi olla sinulle sopiva jos perusaskel menee jo niin hyvin että se alkaa kyllästyttää!
nautinnollisia tanssihetkiä!- dirty dancer
noista videoista sen verran, että varsinkin seuratanssijoille tarkoitetut videot ovat suomessa suurelta osin niin luokatonta tavaraa, että edes timo koivusalon pekko-elokuvat eivät yllä moiseen.
olen viettänyt hilpeitä hetkiä mm. videoiden parissa, joissa opettaja tanssii väärään rytmiin, aloittaa kuvion vasemmalla jalalla, vaikka sanoo aloittavansa oikealla. tanssii niin mykkyrässä, että epäilin hänen kärsivän välilevytyrästä jne.
eräässäkin videossa opettajalla oli jalassa mustat housut ja otos oli kuvattu mustaa taustaa vasten. opettajan vaalea paita sitten leijaili yksinään kuin jalaton aave tahtiin yy-kaa-koo-nee. - jerryjee
dirty dancer kirjoitti:
noista videoista sen verran, että varsinkin seuratanssijoille tarkoitetut videot ovat suomessa suurelta osin niin luokatonta tavaraa, että edes timo koivusalon pekko-elokuvat eivät yllä moiseen.
olen viettänyt hilpeitä hetkiä mm. videoiden parissa, joissa opettaja tanssii väärään rytmiin, aloittaa kuvion vasemmalla jalalla, vaikka sanoo aloittavansa oikealla. tanssii niin mykkyrässä, että epäilin hänen kärsivän välilevytyrästä jne.
eräässäkin videossa opettajalla oli jalassa mustat housut ja otos oli kuvattu mustaa taustaa vasten. opettajan vaalea paita sitten leijaili yksinään kuin jalaton aave tahtiin yy-kaa-koo-nee.Olen erään kuuluisan opettajamme videoita katsellut ja minusta ne ei ihan "pöllöjä" ole, ehkä joitain ideoita niistä voisi saada.
Mutta asia voisi olla hyvin eri aloittelijan kohdalla, jos ajatellaan vaikka itseäni silloin kun en osannut edes valssin perusaskelta vasta kuin pienen tahkoamisen jälkeen. Mutta siitäpä on jo aikaa... ja tuhansia tanssikilometrejä... - Teppo Tulppu
Lisää foksiin saa nimenomaan rytmivaihdoksilla, kuten vastauksessasi mainitsit.
Myös foksissa on kädenali-kuvioita, ei tarvitse mennä fuskuun.
Foksin väliin voi toki tanssia fuskuakin - ja taas jatkaa foksilla.
Foksiin voi liittää myös jitterburg-tyylisiä asioita/kuvioita.
Mahdollisuuksia on siis monia.
Kun lähtee leikkimään rytminvaihdoksilla, täytyy perustekniikka/-askellus olla kunnossa - vienti tottakai myös, jotta tytöt tykkäävät. - dirty dancer
Teppo Tulppu kirjoitti:
Kun lähtee leikkimään rytminvaihdoksilla, täytyy perustekniikka/-askellus olla kunnossa - vienti tottakai myös, jotta tytöt tykkäävät.>Myös foksissa on kädenali-kuvioita, ei tarvitse mennä fuskuun.
käden ali nyt tietenkin voi mennä missä tanssissa tahansa, mutta liekö tuota niin tarpeellista ängetä jokaikiseen tanssiin? jotkut näyttävät olevan niin innoissaan omista ja daaminsa kätösistä, että huiskavat niiden kanssa pilalle hitaat foksit, valssit ja muut tunnelmalliset lähitanssitkin. ei se tietenkää väärin ole, onpahan vain hyvän musiikin (ja tilaisuuden) tuhlaamista. siis _minun_ mielestäni. - Teppo Tulppu
dirty dancer kirjoitti:
>Myös foksissa on kädenali-kuvioita, ei tarvitse mennä fuskuun.
käden ali nyt tietenkin voi mennä missä tanssissa tahansa, mutta liekö tuota niin tarpeellista ängetä jokaikiseen tanssiin? jotkut näyttävät olevan niin innoissaan omista ja daaminsa kätösistä, että huiskavat niiden kanssa pilalle hitaat foksit, valssit ja muut tunnelmalliset lähitanssitkin. ei se tietenkää väärin ole, onpahan vain hyvän musiikin (ja tilaisuuden) tuhlaamista. siis _minun_ mielestäni.Mainitsin vain esimerkkinä - kuvioita löytyy jokalähtöön.
Joihinkin musiikin kohtiin kädenalitukset sopivat, mutta ei niitä tietenkään liiaksi kannata viljellä. - fiilistellen
Teppo Tulppu kirjoitti:
Mainitsin vain esimerkkinä - kuvioita löytyy jokalähtöön.
Joihinkin musiikin kohtiin kädenalitukset sopivat, mutta ei niitä tietenkään liiaksi kannata viljellä.Lähes kaikkiin tansseihin on olemassa kädenalituskuvioita. Kymmeniä vuosia sitten niiden taitajia oli selvästi enemmän ja niitä myös tanssittiin aika runsaasti. Vanhaa kädenalikuvioperinnettä on alettu taas opettamaan ja se on nimenomaan vanhan lavatanssiperinteen elvyttämistä tanssilavoille. Varsinkin hitaisiin fokseihin ja swingeihin soveltuvia vanhoja avoimen otteen fiilistelytansseja - nightclubbeja ja bluesfokseja tanssitaan jo melko runsaastikin tanssilavoilla - perinteisempien lisäksi.
- Historioitsija
fiilistellen kirjoitti:
Lähes kaikkiin tansseihin on olemassa kädenalituskuvioita. Kymmeniä vuosia sitten niiden taitajia oli selvästi enemmän ja niitä myös tanssittiin aika runsaasti. Vanhaa kädenalikuvioperinnettä on alettu taas opettamaan ja se on nimenomaan vanhan lavatanssiperinteen elvyttämistä tanssilavoille. Varsinkin hitaisiin fokseihin ja swingeihin soveltuvia vanhoja avoimen otteen fiilistelytansseja - nightclubbeja ja bluesfokseja tanssitaan jo melko runsaastikin tanssilavoilla - perinteisempien lisäksi.
"Kymmeniä vuosia sitten niiden taitajia oli selvästi enemmän ja niitä myös tanssittiin aika runsaasti."
Siis onko kysymys suomalaisesta lavatanssista? Mihin perustat väitteesi? Ettet vai potaskaa puhuisi.
Kun katsoo KIV-tansseja, jossa vanhoja tanssijoita vuosikymmenien takaa luulisi olevan, niin eipä tulisi mieleenkään tollaista väitettä. Samoin kun katsoo vanhoja suomalaisia elokuvia niin perus valssia ja humppaa niissä tanssitaan. Juurikaan en ole löytänyt kirjoituksia joissa suomalaisten varhaisempaa tanssitaitoa olisi kehuttu. Toisaalta tutkimuksiakaan ei ole juurikaan tehty.
"nightclubbeja ja bluesfokseja tanssitaan jo melko runsaastikin tanssilavoilla"
Öö... siis millä tanssilavoilla? - fiilistellen
Historioitsija kirjoitti:
"Kymmeniä vuosia sitten niiden taitajia oli selvästi enemmän ja niitä myös tanssittiin aika runsaasti."
Siis onko kysymys suomalaisesta lavatanssista? Mihin perustat väitteesi? Ettet vai potaskaa puhuisi.
Kun katsoo KIV-tansseja, jossa vanhoja tanssijoita vuosikymmenien takaa luulisi olevan, niin eipä tulisi mieleenkään tollaista väitettä. Samoin kun katsoo vanhoja suomalaisia elokuvia niin perus valssia ja humppaa niissä tanssitaan. Juurikaan en ole löytänyt kirjoituksia joissa suomalaisten varhaisempaa tanssitaitoa olisi kehuttu. Toisaalta tutkimuksiakaan ei ole juurikaan tehty.
"nightclubbeja ja bluesfokseja tanssitaan jo melko runsaastikin tanssilavoilla"
Öö... siis millä tanssilavoilla?50 ja 60 luvuilla oli kansantanssit/tanhut suosittuja harrastuksia. Näiden taitajat osasivat kädenalikuvioin tanssia yleisesti ainakin valssia, jenkkaa, polkkaa sekä fokseja. Jostain syystä kädenalikuvioiden tanssiminen näihin tansseihin hiipui. Tavallisissa tansseissa näitä kädenalikuvioita tanssittiin, mutta tanssijat olivat pääsääntöisesti kansantanssin/tanhujen harrastajia.
"Öö... siis millä tanssilavoilla?"
Kun vaan etsii, niin suomesta vielä muutama lava löytyy. - SSSQQSQQ
Teppo Tulppu kirjoitti:
Kun lähtee leikkimään rytminvaihdoksilla, täytyy perustekniikka/-askellus olla kunnossa - vienti tottakai myös, jotta tytöt tykkäävät....nykyisestä suuntauksesta yleisluonteisesti...
On muutamia tunnettujakin kappaleita, missä on perinteisesti oleellisiakin rytminvaihdoksia, ja myös tanssijat sen huomioi.
Jostain syystä on yleistynyt sellainen käsitys, että tanssitaan rytmiä vaihtaen tai rytmiä rikkoen. Olisi mielenkiintoista saada tietää mitä tällä oikein tarkoitetaan. Jos askelletaan vaihtelevalla askelluksella ei missään tapauksessa ole rytmin vaihdosta tai rytmin rikkomista, vaan se tehdään musiikin rytmiä mukaellen.
Olkoon kysymyksessä tasaiskuisuus, ykkös - kolmos painotteisuus tai backbeat, niin aina näihin tanssitaan peruskaavan mukaan missä "time" perustuu ykkösiskuun. Askeleen painon kehittyminen on sitten enemmän rytmilajikysymys. Suuri osa tanssijoista tanssii ykkös-kolmos painotteiset ja backbeatin samalla intensiteetillä, mikä on hyvä esimerkki ykkösen tärkeydestä. Tanssikokemuksen myötä kakkos-nelospainotteisuuskin alkaa löytymään. Swing-tanssijoille kakkos-nelos painotteisuus tulee tutuksi jo varsin varhaisessa vaiheessa.
Poislukien 3/4 ja vastaavat rytmit, eli 4/4 ja vastaavissa rytmeissä askel iskulle tanssilajeissa jalan vaihtuminen ykkösellä jonkin sohelluksen takia saa aikaan sellaisen tunteen, että nyt rikotaan rytmiä. Mutta kun sama tehdään harkiten, niin vastaavaa tunnetta ei synny. Vastaavasti aloittavalla jalalla ei ole väliä, mutta tässäkin tottumus vaikuttaa jonkin verran - oikealla jalalla ykkösen tanssiminen saattaa tuntua oudolta, jos on vakiintunut tanssimaan ykkösen vasemmalla jalalla.
Sosiaalifoksiin vakiintunut 6-count laskutapa ei tarkoita sitä, että jokin muu olisi rytmin rikkomista. Foksi voidaan erinomaisen hyvin ajatella myös 4-count ja myös 2-count tanssina. Ainoastaan SSQQ kaavan mukainen askellusrytmi tukee 6-count tanssitapaa.
Kun foksia ja tangoa tanssitaan nykyaikaiseen tapaan, niin se voidaan aivan hyvin tanssia myös 4-count periaatteen mukaan. Näin saadaan jo perusrytmi vaihtelevaksi luonnollisella tavalla. Ja edelleenkään mistään rytmin rikkomisesta ei ole kysymys. Hidas askel noudattaa yleisesti kaavaa (1, 2,) tai (3, 4,) ja nopeita otetaan parillinen määrä yleisen kaavan mukaan (1,)(2,) tai (3,)(4,). Olkoon iskupari hidas tai nopea, järjestys noudattaa kaavaa iskujen painotuksesta riippumatta.
Aikaisemmin oli alkeissa tapana opettaa SSQQ kaavalla foksi ja tango, ja sen jälkeen oli tästä kaavasta poisoppiminen. Nykyisin jo alkeiskursseilla opetetaan aika yleisesti vaihtelevaa askelsarjaa rytmiin tanssien - ei siis rytmiä rikkoen.
Hyvä perussarja aloittelijalle on SSSQQSQQ. Tällä askelsarjalla vältetään tehokkaasti tanssin jämähtäminen tiettyyn peruskaavaan, mistä poisoppiminen voi olla isonkin työn takana.
Mutta valitettavasti täytyy opettaa myös jäykkä SSQQ kaava, koska suuri osa vanhoista lavatanssijoista ei osaa - vaikka väkisin veisi - muuta seurata.
Suuri yllätys on ollut se, että vapaampi perusaskellus on aloitteleville tanssijoille lähes yhtä helppo, kuin se vanha kaava.
- Speedyboy
Kuvioajattelusta on osittain luovuttu tai luopumassa. Ainakin kuviotanssimista ei enää kovin paljoa painoteta. Enemmän panostetaan vientiin ja seuraamiseen. Periaatteessa hyvä vienti tulee jokaiselle askeleelle ja vietävä ei tee mitään ellei vientiä tule ja näin myös kädenalitansseissa.
Saattaapa onnistua käymään useillakin kursseilla useammallakin tasolla, ja näiden aikana ei mainita ainuttakaan kuvion nimeä. Muutama kuvioiden nimeen vannova ohjaaja huhupuheiden mukaan vielä on mutta näihin en ole törmännyt vuosikausiin. Jo vuosia sitten useiden päivien mittaisella viikonloppukrssillakaan ei mainittu ainuttakaan kuvion nimeä.- perunasäkin kanssa
" Periaatteessa hyvä vienti tulee jokaiselle askeleelle ja vietävä ei tee mitään ellei vientiä tule ja näin myös kädenalitansseissa. "
Itse en halua tanssia perunasäkin kanssa, jota pitää raahata pitkin tanssilattiaa.
Kyllä naisen pitää olla aktiivinen ja tehdä oma osansa - ärtää
perunasäkin kanssa kirjoitti:
" Periaatteessa hyvä vienti tulee jokaiselle askeleelle ja vietävä ei tee mitään ellei vientiä tule ja näin myös kädenalitansseissa. "
Itse en halua tanssia perunasäkin kanssa, jota pitää raahata pitkin tanssilattiaa.
Kyllä naisen pitää olla aktiivinen ja tehdä oma osansaMikä on viennin ja seuraamisen tarkoitus. Tarkoitus ei ole raahata lyyliä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3671821Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek111638Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2411338Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel51930Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia401878Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.69869Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä32714Hyvää yötä mies
Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo68666- 53656
- 27651