ilmastointi toimintaperiaate??

Kai.K.

Selittäkääpä mahdollisimman yykoosti miten ilmastointi niinkuin toimii? Kiitokset :)

15

8104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvin

      toimii samalla tavalla kun jääkaappi.kylmää sisään ja lämmintä ulos..

    • siten

      että lämpöpumppu kuljettaa kuljetusaineella (freoni) auton sisältä lämpöenergiaa ulos. Kylmää ei siis "tehdä", tai tuoda mistään, vaan ainoastaan lämpöenergiaa kuljetetaan ulos. Laitteiston teho määrää, kuinka paljon lämpöä saadaan ulos, eli kuinka viileäksi lämpötila saadaan tässä tapauksessa auton sisällä. Samaisella systeemillä jääkaappi, tai pakastin toimii, mutta lämpötila saadaan alemmaksi, koska kaapit on eristetty tarkoitusta varten.

      • Pörje

        >> että lämpöpumppu kuljettaa kuljetusaineella (freoni) auton sisältä lämpöenergiaa ulos.


      • Dektor
        Pörje kirjoitti:

        >> että lämpöpumppu kuljettaa kuljetusaineella (freoni) auton sisältä lämpöenergiaa ulos.

        "Auton sisätilaan puhalletaan korvausilma viileän kennon läpi jolloin sen lämpötila on halutun lämpöistä".
        No just sitähän kirjoittamasi on että auton sisältä viedään lämpöä ulos. MUISTA: kylmää ei oikeasti ole edes olemassa, on vaan lämpöä ja enemmän lämpöä. Lämmön säätely on nimenomaan sitä että lämpimämmästä paikasta siirretään lämpöä "ei niin lämpimään paikkaan". Kaikki on lämpöä joka on absoluuttista nollapistettä lämpimänpää ja alle absoluuttisen nollapisteen ei voida mennä.


      • Pörje
        Dektor kirjoitti:

        "Auton sisätilaan puhalletaan korvausilma viileän kennon läpi jolloin sen lämpötila on halutun lämpöistä".
        No just sitähän kirjoittamasi on että auton sisältä viedään lämpöä ulos. MUISTA: kylmää ei oikeasti ole edes olemassa, on vaan lämpöä ja enemmän lämpöä. Lämmön säätely on nimenomaan sitä että lämpimämmästä paikasta siirretään lämpöä "ei niin lämpimään paikkaan". Kaikki on lämpöä joka on absoluuttista nollapistettä lämpimänpää ja alle absoluuttisen nollapisteen ei voida mennä.

        Auton lämmityslaitteen puhallin puhaltaa halutunlämpöistä ilmaa auton sisätiloihin ja kenno saadaan tarvittaessa kylmäksi freonia tai muuta nestettä kierrättämällä/haihduttamalla.
        Mitään lämpöpumppuja en ole kuullut sisäilman lämmönsiirtoon liittyvän, enkä tietääkseni ole maininnut sanallakaan mistään "kylmän tekemisestä", joten briljeeraus termodynamiikan alkeilla on tarpeetonta ja MUISTA , lämpöä voi siirtää lämpimästä paikasta myös "vielä lämpimämpään paikkaan", joka nimenomaan on ilmastoinnin ideana.


      • selvästi
        Pörje kirjoitti:

        Auton lämmityslaitteen puhallin puhaltaa halutunlämpöistä ilmaa auton sisätiloihin ja kenno saadaan tarvittaessa kylmäksi freonia tai muuta nestettä kierrättämällä/haihduttamalla.
        Mitään lämpöpumppuja en ole kuullut sisäilman lämmönsiirtoon liittyvän, enkä tietääkseni ole maininnut sanallakaan mistään "kylmän tekemisestä", joten briljeeraus termodynamiikan alkeilla on tarpeetonta ja MUISTA , lämpöä voi siirtää lämpimästä paikasta myös "vielä lämpimämpään paikkaan", joka nimenomaan on ilmastoinnin ideana.

        Kuulehan Pörje, ei se freoni tai sen tapainen kylmäaine toimi ilman lämpöpumpun periaatetta.

        Totta kait se freonihöyry puristetaan nesteeksi siellä auton ulkopuolella ja sinne se lämpö siirtyy autosta.


    • Jussa

      Lainaus sivulta http://www.isoniitynautokorjaamo.fi/ilmastointi.html

      "Nykyautojen ilmastointilaitteissa käytetään kylmäaineena R134a -tyyppistä ainetta.
      Vanhemmissa autoissa (n 1992 ja vanhemmat) käytettiin kylmäaineena R12 ainetta. R12 ilmastointilaitteita saa edelleen käyttää, mutta Suomen lain mukaan niiden täyttäminen on kiellettyä. Eri kylmäaineet eivät ole keskenään yhteensopivia, joten emme suorita ilmastointitöitä R12 autoihin. Autosi ilmastointilaitteen kylmäainetyypin voit selvittää soittamalla meille tai käymällä korjaamolla.

      Yleistä autojen ilmastointilaitteista
      Auton ilmastointijärjestelmä on suljettu järjestelmä, jossa kierrätetään kylmäainetta kompressorin avulla. Kompressori työntää lämpimän kylmäaineen auton keulassa sijaitsevaan lauhduttimeen, jossa se ajoviiman tai tuulettimen ansiosta jäähtyy. Jäähtynyt kylmäaine johdetaan auton sisällä olevaan höyrystimeen, joka taltioi kylmäaineeseen lämmön ilmasta jota ollaan puhaltamassa auton sisätiloihin. Lämmennyt kylmäaine kulkeutuu edelleen kompressorille.

      Ilmastointilaite ei siis varsinaisesti tuota kylmää, vaan talteenottaa lämpöä kylmäaineeseen joka viilennetään auton ulkopuolella".

      • Höyrypää

        Eipä tunnu isoniitynautokorjaamokaan tietävän tai ei ainakaan kerro, millä keinolla se höyrystinkenno niin mahdottomasti kylmenee, jotta se sitten voisi "talteenottaa lämpöä kylmäaineeseen". Jussasta nyt sitten puhumattakaan.


      • Jussa
        Höyrypää kirjoitti:

        Eipä tunnu isoniitynautokorjaamokaan tietävän tai ei ainakaan kerro, millä keinolla se höyrystinkenno niin mahdottomasti kylmenee, jotta se sitten voisi "talteenottaa lämpöä kylmäaineeseen". Jussasta nyt sitten puhumattakaan.

        ...palstalla harvinaisen tyhmää jengiä!
        Yritän nyt omin sanoin sen koko prosessin selostaa jotta kaikki sen tajuavat:
        Kompressori puristaa kylmäaineen noin 20 baarin paineeseen ja kylmäaine menee lauhduttimen kautta (lauhduttimessa kylmäaine jäähtyy ajoviiman vaikutuksesta ja luovuttaa lämmön pois)paisuntaventtiiliiliin jossa sen paine lasketaan tasolle noin 1 bar.paisuntaventtiilin jälkeen kylmäaine menee höyrystimeen (on lämmityslaitteen kennon kanssa samassa kotelossa) jossa se nimensä mukaisesti höyrystyy ja ottaa tarvitsemansa höyrystymislämmön kennon ripojen kautta sen läpi virtaavasta ilmasta. Höyrystimen jälkeen kylmäaine menee kompressorin imupuolelle lämmennneenä (sehän otti höyrystimessä lämmön itseensä)ja prosessi alkaa alusta koska koko kierros on menty läpi.


      • kun lisäät
        Jussa kirjoitti:

        ...palstalla harvinaisen tyhmää jengiä!
        Yritän nyt omin sanoin sen koko prosessin selostaa jotta kaikki sen tajuavat:
        Kompressori puristaa kylmäaineen noin 20 baarin paineeseen ja kylmäaine menee lauhduttimen kautta (lauhduttimessa kylmäaine jäähtyy ajoviiman vaikutuksesta ja luovuttaa lämmön pois)paisuntaventtiiliiliin jossa sen paine lasketaan tasolle noin 1 bar.paisuntaventtiilin jälkeen kylmäaine menee höyrystimeen (on lämmityslaitteen kennon kanssa samassa kotelossa) jossa se nimensä mukaisesti höyrystyy ja ottaa tarvitsemansa höyrystymislämmön kennon ripojen kautta sen läpi virtaavasta ilmasta. Höyrystimen jälkeen kylmäaine menee kompressorin imupuolelle lämmennneenä (sehän otti höyrystimessä lämmön itseensä)ja prosessi alkaa alusta koska koko kierros on menty läpi.

        tähän tarinaan sen perusperiaateen että paineessa ilman lämpotila kasvaa. Eli kompressorilla kun tuotetaan paine (Jussa mainitsi 20 bar) paineistettu ilma lämpiää (joku normaali fysiikan laki en tiedä). Tämä lämmin/kuuma ilma kiertää sinne lauhduttimelle (syyläri) jossa sen lämpotila on helppo pudottaa johtuen korkeasta lähtötasosta. Nyt tämän jäähdytetyn ilman paine lasketaan takaisin (Jussa mainitsi 1 bar) jolloin ilman lämpötila laskee edelleen huomattavasti alle jäähdyttävän ilman. Siis tällä paineen vaihtelulla saadaan aikaan se että ilmastoinnista saadaan kylmempää ilmaa kuin ympäröivä ilma. Jos eka kyselijä tätä haki takaa. Tekniikan toi Jussa jo kertoki. Noi huuhaa noppailut siitä siirtyykö kylmä autoon vai lämpö autosta pois jätän muille.


      • vielä
        kun lisäät kirjoitti:

        tähän tarinaan sen perusperiaateen että paineessa ilman lämpotila kasvaa. Eli kompressorilla kun tuotetaan paine (Jussa mainitsi 20 bar) paineistettu ilma lämpiää (joku normaali fysiikan laki en tiedä). Tämä lämmin/kuuma ilma kiertää sinne lauhduttimelle (syyläri) jossa sen lämpotila on helppo pudottaa johtuen korkeasta lähtötasosta. Nyt tämän jäähdytetyn ilman paine lasketaan takaisin (Jussa mainitsi 1 bar) jolloin ilman lämpötila laskee edelleen huomattavasti alle jäähdyttävän ilman. Siis tällä paineen vaihtelulla saadaan aikaan se että ilmastoinnista saadaan kylmempää ilmaa kuin ympäröivä ilma. Jos eka kyselijä tätä haki takaa. Tekniikan toi Jussa jo kertoki. Noi huuhaa noppailut siitä siirtyykö kylmä autoon vai lämpö autosta pois jätän muille.

        On lisättävä edelliseen, että ei siellä ole ilmaa vaan kylmäainetta. Tämä aine höyrystyy siellä kennossa, jonka läpi se ilma tulee autoon. Ulkopuolella olevassa kennossa se nesteytyy ja ja luovuttaa lämpöä.

        Kyllä se ilman lämpeneminen paineen alla on sukua tälle ilmiölle, mutta ei kylmälaite toimi sillä tavalla. Tärkeätä on höyrystyminen eli kiehuminen ja toisaalta tiivistyminen.


      • jäi epäselväksi
        vielä kirjoitti:

        On lisättävä edelliseen, että ei siellä ole ilmaa vaan kylmäainetta. Tämä aine höyrystyy siellä kennossa, jonka läpi se ilma tulee autoon. Ulkopuolella olevassa kennossa se nesteytyy ja ja luovuttaa lämpöä.

        Kyllä se ilman lämpeneminen paineen alla on sukua tälle ilmiölle, mutta ei kylmälaite toimi sillä tavalla. Tärkeätä on höyrystyminen eli kiehuminen ja toisaalta tiivistyminen.

        No nyt jää vielä epäselväksi tämän kylmäaineen ominaisuudet. Eli toimiiko se kuitenkin niin kuin ilmakin, mutta vain niin että höyrytyminen tapahtuu huomattavan alhaisessa lämpötilassa?

        Eli kun kompura nostaa painetta kylmäaine tiivistyy ja samalla sen lämpötila nousee. Jäähdytetään, lasketaan painetta, kylmäaine höyrystyy ja samalla sitoo itseensä lämpöä? Eli että tuo paineen vaihtelu on se avain millä kylmäaine muutuu nesteeksi ja taas höyrystyy. Ja sitten taas yläasteen fysiikalla hörystyminen sitoo lämpöä ja nesteytyminen luovuttaa sitä.

        Kummia vehkeitä.


      • pakkasella
        jäi epäselväksi kirjoitti:

        No nyt jää vielä epäselväksi tämän kylmäaineen ominaisuudet. Eli toimiiko se kuitenkin niin kuin ilmakin, mutta vain niin että höyrytyminen tapahtuu huomattavan alhaisessa lämpötilassa?

        Eli kun kompura nostaa painetta kylmäaine tiivistyy ja samalla sen lämpötila nousee. Jäähdytetään, lasketaan painetta, kylmäaine höyrystyy ja samalla sitoo itseensä lämpöä? Eli että tuo paineen vaihtelu on se avain millä kylmäaine muutuu nesteeksi ja taas höyrystyy. Ja sitten taas yläasteen fysiikalla hörystyminen sitoo lämpöä ja nesteytyminen luovuttaa sitä.

        Kummia vehkeitä.

        Katselin netistä käytössä olevien kylmäaineiden kiehumispisteitä ja ne ovat tyypillisesti vaikkapa -20 astetta. Tällöim neste kiehuu 1 ilmakehän paineessa tässä lämpötilassa. Jos painetta on enemmän, niin ei kiehu. Jos painetta on vähemmän, niin kiehuu vielä kylmemmässä. Kiehuminen on tässä sama kuin höyrystyminen. Kiehumiste nousee tuosta -20 asteesta, jos paine nousee yli 1 ilmakehän. Kun lämpötila nousee riittävän suureksi, niin ylitetään ns. kriittinen piste ja höyryä ei enää saada nesteeksi milllään paineella.

        Jos kaadat kädellesi vaikkapa tenttua tai eetteriä, se höyrystyy siitä, vaikka kiehumispisteessä ei ollakaan (mutkikkaampi osapainejuttu). Tuntuu kylmältä.

        Siellä kennossa, joka auton sisälle aiheuttaa jäähtymistä on alipaine, koska kompura imee sieltä höyryä. Tärkeä näkökohta asian ymmärtämiselle on, että sinne tulee nestettä ulkoyksiköstä pienen reiän kautta hitaasti (paisuntaventtiili), jotta alipaine säilyy. Siis siellä se neste höyrystyy eli sitoo lämpöä ja kenno kylmenee.

        Saamansa höyryn kompura paineistaa nesteeksi ulkoyksikön kennossa, joka siis lämpenee.

        Jos kylmäkone toimisi pelkästään kaasumaisen ilman puristelulla, niin sen teho olisi miltei olematon. Olomuodon muutos nesteestä kaasuksi ja takaisin on se avainsana - lämpömäärät ovat aivan eri luokkaa.


      • Höyrypää
        pakkasella kirjoitti:

        Katselin netistä käytössä olevien kylmäaineiden kiehumispisteitä ja ne ovat tyypillisesti vaikkapa -20 astetta. Tällöim neste kiehuu 1 ilmakehän paineessa tässä lämpötilassa. Jos painetta on enemmän, niin ei kiehu. Jos painetta on vähemmän, niin kiehuu vielä kylmemmässä. Kiehuminen on tässä sama kuin höyrystyminen. Kiehumiste nousee tuosta -20 asteesta, jos paine nousee yli 1 ilmakehän. Kun lämpötila nousee riittävän suureksi, niin ylitetään ns. kriittinen piste ja höyryä ei enää saada nesteeksi milllään paineella.

        Jos kaadat kädellesi vaikkapa tenttua tai eetteriä, se höyrystyy siitä, vaikka kiehumispisteessä ei ollakaan (mutkikkaampi osapainejuttu). Tuntuu kylmältä.

        Siellä kennossa, joka auton sisälle aiheuttaa jäähtymistä on alipaine, koska kompura imee sieltä höyryä. Tärkeä näkökohta asian ymmärtämiselle on, että sinne tulee nestettä ulkoyksiköstä pienen reiän kautta hitaasti (paisuntaventtiili), jotta alipaine säilyy. Siis siellä se neste höyrystyy eli sitoo lämpöä ja kenno kylmenee.

        Saamansa höyryn kompura paineistaa nesteeksi ulkoyksikön kennossa, joka siis lämpenee.

        Jos kylmäkone toimisi pelkästään kaasumaisen ilman puristelulla, niin sen teho olisi miltei olematon. Olomuodon muutos nesteestä kaasuksi ja takaisin on se avainsana - lämpömäärät ovat aivan eri luokkaa.

        No niin, alkaahan se oikean suuntainenkin tieto vähitellen ilmaantua.

        Pari oikaisua:
        "Alipainetta", jos sillä tarkoitetaan painetta ulkoilman paineeseen verrattuna, järjestelmässä ei ole kuin vasta tosi kovilla pakkasilla.
        Kompressorin imupuolella, eli höyrystimessä kylmäaineen höyrynpaine on n. 1.8 bar ylipainetta ja kompressorin lähtöpuolella sitten enempi, vaikkapa 10 - 30 bar riippuen lauhduttimen lämpötilasta eli ulkoilman lämpötilasta ja auton nopeudesta eli ulkoilman virtausnopeudesta.

        Kompressori ei käynnisty, jos imupuolen paine on alempi, kuin n. 2.5 bar (n 5 astetta), ja tämä estää jäähdytystoiminnan talvikeleillä.

        Kompressorin ulostulossa, siis korkeapainepuolella kylmäaine on edelleen höyrynä, koska sen lämpötila nousee rajusti puristuksen seurauksena, luokkaa 70 astetta. Tämä sitten jäähtyy lauhduttimessa ja samalla tiivistyy nesteeksi. Tämä neste sitten ruiskutetaan höyrystimeen, jossa se paineen alentumisen seurauksena höyrystyy ja höyrystyessään kylmenee siihen lämpötilaan, mitä höyrystimessä oleva paine edellyttää. 1.8 bar on noin -2 astetta.


      • Anonyymi
        jäi epäselväksi kirjoitti:

        No nyt jää vielä epäselväksi tämän kylmäaineen ominaisuudet. Eli toimiiko se kuitenkin niin kuin ilmakin, mutta vain niin että höyrytyminen tapahtuu huomattavan alhaisessa lämpötilassa?

        Eli kun kompura nostaa painetta kylmäaine tiivistyy ja samalla sen lämpötila nousee. Jäähdytetään, lasketaan painetta, kylmäaine höyrystyy ja samalla sitoo itseensä lämpöä? Eli että tuo paineen vaihtelu on se avain millä kylmäaine muutuu nesteeksi ja taas höyrystyy. Ja sitten taas yläasteen fysiikalla hörystyminen sitoo lämpöä ja nesteytyminen luovuttaa sitä.

        Kummia vehkeitä.

        Voihan pojat kuinka sekavaa selostusta ilmastoinnista


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      273
      7008
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      53
      4953
    3. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      100
      4481
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

      SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      9
      4286
    5. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      41
      3789
    6. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      118
      3665
    7. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      68
      3636
    8. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

      Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      27
      3549
    9. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

      Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      71
      3323
    10. Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %

      Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739
      Maailman menoa
      59
      2480
    Aihe