Automaatti vai manuaali-ilmastointi??

Kumpi?

Mikä on automaatin ja manuaalin oleellisin ero? Laittamassa Passattia jossa on manuaali-ilmastointi. Ei lienet kynnyskysymys?

17

3883

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .,.,.

kyllä se automaatti on milijoona kertaa parempi..
      ei ole sitä iänikuista lämmönsäätämistä mikä ei ole ikinä sopiva esim talvella ja sit kesällä nuha on taattu ainakin alussa ku ei osaa säädellä kunnolla tota manuaalia

• Passat

No automatti-ilmastointi pitää (tai ainakin yritää pitää) lämpötilan asetellussa arvossa, eli sitä ei tarvi koko ajan säädellä johonkin päin, kylmemälle tai kuumemmalle.
      Manuaali-ilmastoinnin kanssa käy monesti niin että kun on liian kuuma niin laitetaan vähän kylmempää tulemaan, kohta paleleekin ja pitää taas laittaa ilmastointia vähän pienemmälle jnejne.
      Kyllä sillä manuaalillakin pärjää ja ilman muuta parempi kuin ilman ilmastointia. Kokemuksia on molemmista. Nykyisessä autossa on automaatti, enkä sellaisesta enää luovu.

• Jpi2005

Automaatti-ilmastointi pitää esim. 22:n asteen lämpötilan autossa tasaisena, oli ulkona pakkasta tai hellettä. Automaatti osaa ottaa huomioon myös auringonpaisteen, siinä on erikseen tunnistin auringon tuottamaa suoraa lämpösäteilyä varten.
      Manuaali-ilmastoinnissa lämpöä saa olla säätämässä koko ajan, esim. ajaminen suorasta aurinonpaisteesta parkkihalliin (tai vain pilven alle) aiheuttaa autossa melkoisen lämpötilan laskun...

• Paunamatti

Huomio vaan sen verran että automaatti-ilmastointi ei toimi montaa viikkoa Suomen oloissa. Mm autossani (MB) on tunnistin ettei kompura lähde päälle kun tietyissä oloissa ja ne olot on kotimaassamme pari viikkoo vuositasolla.

Huoltomies tuumasi Veholla että huono homma kompuran kannalta kun ei voi käyttää koska tahansa. Hapettuu.

• Joku muu

Onkohan ihan huono tunnistin MB:ssä kun amerikan serkussa se kytkee kompressorin pois vasta alle 5C lämpötilassa. Suomessa on kuitenkin aika monta viikkoa lämpimämpää kuin 5C.

• Buzz

No jo on ihmesysteemi mersussa. Mulla ainakin Passatissa automaatti päällä ympäri vuoden ja hyvin toimii. Talvella kompura ei lähde päälle (siis Passatissa) jos lämpötila on alle 5C. No, siinä lämpötilassa ei jäähdytykselle varmaankaan ole tarvettakaan, eikä siten kompurallekaan MUUTEN kuin silloin kun ilmastointia pitäis käyttää noin kerran kuukaudessa jotta se ei jumitu ja nesteet pääsee vähän kiertämään. Tästäkin pääsee, kun ajaa auton lämpimään parkkihalliin ja käyttää ilmastointia siellä vähän aikaa.

• eno

Edellisessä ja nykyisessä autossani on VAIN manuaali ilmastointi. Sillä pärjää AINAN LOISTAVASTI.

En ymmärrä näitä nappulan vääntäjiä. Meikäläisen ei tarvitse koskea lämpötilansäätövipuun kertaakaan kesän aikana. Näin syksyllä joutuu hakemaan hieman lämmintä peliin. Näillä automaatti ihmisillä on vain vikaa "hermoissa" jos joutuisivat vipuja vääntelemään (mutta heillähän on automaatti versio...taitaa olla mutua heidän sepustuksensa).

Lisäksi manuaali on PALJON luotettavampi ilmastointilaitteisto kuin automaattinen versio (vähemmän rikkimeneviä osia ja sähköisiä ei ollenkaan).

• Jepjep

Ladallakin pärjää jos pitää mennä paikasta A paikkaan B. Mutta kyllä se on mukavampi jollain muulla ...

Minäkin pärjäsin ihan hyvin manuaali-ilmastoinnilla edellisen autoni kanssa. Eli ei ole mutua mulla koska molemmista on kokemuksia. Nykyisessä autossa on automaatti-ilmastointi enkä sellaisesta enää luovu. Kannattaisi joskus kokeilla automaatti-ilmastointia niin tietää mistä on kyse.
        Lisäksi, en ole kuullut yhdestäkään rikki menneestä automaatti-ilmastointilaitteesta.

• eno
        Jepjep kirjoitti:

Ladallakin pärjää jos pitää mennä paikasta A paikkaan B. Mutta kyllä se on mukavampi jollain muulla ...

Minäkin pärjäsin ihan hyvin manuaali-ilmastoinnilla edellisen autoni kanssa. Eli ei ole mutua mulla koska molemmista on kokemuksia. Nykyisessä autossa on automaatti-ilmastointi enkä sellaisesta enää luovu. Kannattaisi joskus kokeilla automaatti-ilmastointia niin tietää mistä on kyse.
        Lisäksi, en ole kuullut yhdestäkään rikki menneestä automaatti-ilmastointilaitteesta.

Minä olen kuullut rikkimenneistä automaatti-ilmastoinneista. Niin tälläkin palstalla ja tuolla Ultimatevw:n puolella.
        Sähkösissä vehkeissä tuo vikaherkkyys on suurempi kuin mekaanisesti säätyvissä. Saahan ne mekaanisetkin tietysti rikki, mutta ei niin helposti.

• teereeii (tdi)
        eno kirjoitti:

Minä olen kuullut rikkimenneistä automaatti-ilmastoinneista. Niin tälläkin palstalla ja tuolla Ultimatevw:n puolella.
        Sähkösissä vehkeissä tuo vikaherkkyys on suurempi kuin mekaanisesti säätyvissä. Saahan ne mekaanisetkin tietysti rikki, mutta ei niin helposti.

samoilla linjoilla ollaan enon kanssa, mulla kans pasuunassa manuaali-ilmastointi -> kesällä helppoa: lämpöt.säädin vain siniselle ja tehohanikasta puhallusta, nyt syksyllä joutuu säädintä kääntään punaiselle mikä ei ainakaan kyllä mua rasita/ärsytä yhtään...

manuaali taikka automaatti, molempi parempi!

• enon kanssa
        teereeii (tdi) kirjoitti:

samoilla linjoilla ollaan enon kanssa, mulla kans pasuunassa manuaali-ilmastointi -> kesällä helppoa: lämpöt.säädin vain siniselle ja tehohanikasta puhallusta, nyt syksyllä joutuu säädintä kääntään punaiselle mikä ei ainakaan kyllä mua rasita/ärsytä yhtään...

manuaali taikka automaatti, molempi parempi!

Heikosti menee jos ei kerran pari jaksa lämpötilan nuppia säätämään kelin mukaan. Automaatti-ilmastointi ei sekään aina osu oikeaan, on kelejä kolloin joutuu turvautumaan manuaaliin...

Minä keksin kyllä muuta käyttöä tuolle >500 euron rahalle ja vääntelen sillä rahalla nuppia mieluusti. Toinen juttu on sitten se että kumman käyttöliittymä on visuaalisesti hienoimpi. Toinen tykkää sinivaloisesta climatronicin näyttästä ja toinen perinteisistä nupeista. Tämän takia ottaisin mieluummin climatronicin, jos sen saisi max. satasen lisähintaan.

• nivelet liikkuu
        enon kanssa kirjoitti:

Heikosti menee jos ei kerran pari jaksa lämpötilan nuppia säätämään kelin mukaan. Automaatti-ilmastointi ei sekään aina osu oikeaan, on kelejä kolloin joutuu turvautumaan manuaaliin...

Minä keksin kyllä muuta käyttöä tuolle >500 euron rahalle ja vääntelen sillä rahalla nuppia mieluusti. Toinen juttu on sitten se että kumman käyttöliittymä on visuaalisesti hienoimpi. Toinen tykkää sinivaloisesta climatronicin näyttästä ja toinen perinteisistä nupeista. Tämän takia ottaisin mieluummin climatronicin, jos sen saisi max. satasen lisähintaan.

olkapäät toimii. Pienet säädön korjaukset on helppo tehdä, ei vaadi paljon bodaamista. Automaatti-ilmastointi toimii tietyissä olosuhteissa väärin ja on vikaherkempi. Jos laittaa esim. Eberin, niin automaatin kanssa tulee enempi pähkäilyä.

• höpötystä!
        nivelet liikkuu kirjoitti:

olkapäät toimii. Pienet säädön korjaukset on helppo tehdä, ei vaadi paljon bodaamista. Automaatti-ilmastointi toimii tietyissä olosuhteissa väärin ja on vikaherkempi. Jos laittaa esim. Eberin, niin automaatin kanssa tulee enempi pähkäilyä.

Älkää nyt rahattomat itkekö. Jos ette ole pystyneet ostamaan automaatti-ilmastointia autoonne, niin turha sitä on täällä kitistä. Harva sellaisen kerran autossaan omistanut siitä luopuisi, se on fakta. Aina täytyy olla noita joille se oma on ainoa oikea ja paras vaihtoehto.

• Passat Highline
        höpötystä! kirjoitti:

Älkää nyt rahattomat itkekö. Jos ette ole pystyneet ostamaan automaatti-ilmastointia autoonne, niin turha sitä on täällä kitistä. Harva sellaisen kerran autossaan omistanut siitä luopuisi, se on fakta. Aina täytyy olla noita joille se oma on ainoa oikea ja paras vaihtoehto.

Olen samaa mieltä että köyhät yrittää puolustella omia valintojaan!

Kyllä tuo climatronic vaan on hyvä,kyllä se näin on.Ja tuo webastokin hienosti pelaa autossani sen kanssa.
        Puhumattakaan xenoneista, kyllä nää on 6-0 paremmat kuin vakiot halogeenit.

• Antero.
        höpötystä! kirjoitti:

Köyhien hupatusta?

Miksi climatronia pitäisi kadehtia?

Ensinnäkään käytetyn auton hinnassa ei mitään eroa oli kumpi oli. Uudessa clima tietty kalliimpi.

Toiseksi.. Eise ole sen parempi. 2vuotta oli manuaali. Nyt automaatti. Ihan saman työn joutuu tekeen kun ne sopivaksi säätää. Ihmettelen niitä jotka säätelee sitä alvariinsa. Ne varmaan säätelee kaikkee muutakin..

• ollut molemmat

nyt manuaali,kyllä autom.on mukavampi mutta yksi ongelma siinäkin on:paljon ajavana olen manaillut kesäöisin huurtumista.eli automaatti pitää lämmön tasaisena mutta ajaessasi "kosteisiin"kohtiin,sumulauttaan tai jokien ylityksiin joutuu lisäilemään manuaalisesti puhallin tehoa huurujen poistamiseksi,ainakin joissain Audeissa on jo tunnistimia tämänkin varalle.käsittääkseni automaatti on tehokkaampi,ainakin VW kokemuksien pohjalta.

• MUKAVUUDENHALUINEN

Moi.
      Pääasia on, että autossa yleensä on ilmastointi.

Minulla ollut kahdessa autossa manuaali ilmastointi ja kahdessa automaatti-ilmastointi. Nykyistä automaattia ennen oli välissä manuaali ilmastointi, joten kokemusta on.
      Manuaaali ilmastoinnilla pärjää hyvin, jos ei paremmasta tiedä ja ei ole rahaa automaattiin.

Autommaattisen ilmastoinnin edut.
      - EI tarvitse ajatella koko lämmityslaitetta. Kaikki pelaa hyvin ja aina on sopiva lämpötila.
      ( Automaattiilmastoinneisssa on tosin suurehkoja eroja eri merkkien ja mallien kesken. joisssakin huurtuu ikkunat ja erityisesti talviominaisuuksisa on eroja. Fiksuimmin toimivat löytyvät volvoista, anteeksi. Tosin volkkarinkin vastaava toimii hyvin)
      - Nimen omaan eberin/webaston kanssa automaattinen on ehdoton. Manuaaliilmastoinnissa sinun pitää muistaa aina katsoa, että säätimet on oikeassa asennossa ennen lämmitystä. automaatissa aina kohdallaan.

Enää ei ainakaan itselle tule mitään muita, kuin automaaattisella ilmastoinnilla varustettuja autoja. Maksan mielelläni sen pienen lisähinnan siitä saavutetusta mukavuudesta. (en tosin tule Suomen talvessa toimeen ilman Webastoa/eberiäkään).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4691
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2648
    3. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      64
      2533
    4. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2455
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1837
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1641
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1496
    8. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      60
      1428
    9. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1304
    10. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82