Faktoja TV-lupa tarkastuksesta

*G*

Tarkastajat ovat yleensä,vapaalla olevia poliiseja.Koska on osattava laki joka koskee yksityisyyttä,kotirauhaa jne.Näillä on nämä kiistellyt listat osoitteeista joissa ei ole TV-lupaa.Ekalla kerralla kehotetaan hankkimaan lupa,ja jos et hanki tullaan uudelleen ja asia menee poliisille.Saat sakon ja lupa pitää käydä näyttämässä,poliisilla.Sakko voidaan muuttaa linnatyomioksi ja rikoksentekovälineet TV/video voidaan pakkohuutokaupata.

29

22124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rty

      niin kuka saa sakot, oven avaaja, asunnon omistaja, asunnon haltija, tv:n omistaja vai tv:n haltija?

      • *G*

        eli siis osamaksulla?Hyvä kysymys !!


    • näkynyt

      En tiedä mitään mistään milloinkaan . Mikä TV ?
      Onko se jotain syötävää mums mums?

      Olen kuin lentävä haikara kuulean auringon yllä .
      Nautin elämästä.

    • ...

      Mistä oot saanu päähäs että ne poliisin kanssa tulee? Jos niille sanoo ettei ole telkkaria ni ei ne voi mitään tehä, ne ei saa tunkeutua asuntoon ilman lupaa ja kotietsintälupaa ei saa ellei ole epäiltynä rikoksesta josta on rangaistuksena vähintään puoli vuotta vankeutta. Tv-luvan puuttuminen ei ole niin vakava rikos. Eli sakot saa vain silloin jos on niin tyhmä että päästää sen tarkastajan sisälle asti. Siis siinä tapauksessa saa sakot jos siellä on telkkari. Minä en ainakaan kutsumattomia vieraita sisälle päästä vaikka en telkkaria omistakaan, kai sitä nyt jumalauta joku kotirauha on oltava!

    • taas näitä...

      pitäisit ukko turpas kiinni,kun et mitään tiedä.

      • haittaa

        jos on jo sakkoja maksamatta,mutta mä en aijo ainakaan riskeerata mun uusi kamoja,,sitä paiysi niillä on laite millä ne skannaa toimivan teeveen siis kun se o päällä,,ja siinä on nimikkeitä "pitkään jatkunut luvaton katselu",,jne.tää on siis rikos ja jokainen tekee mitä haluu,,et onnee vaa!!!!


      • Kymppiseitenvitonen
        haittaa kirjoitti:

        jos on jo sakkoja maksamatta,mutta mä en aijo ainakaan riskeerata mun uusi kamoja,,sitä paiysi niillä on laite millä ne skannaa toimivan teeveen siis kun se o päällä,,ja siinä on nimikkeitä "pitkään jatkunut luvaton katselu",,jne.tää on siis rikos ja jokainen tekee mitä haluu,,et onnee vaa!!!!

        Lain koura yltää ulkoa sisälle. Ovea avaamatta! Tarkastaja ei edes halua tulla sisälle. Se, että tarkastaja kyselee, on vain silmänlumetta ja tarkkailua käytöksestä. Luvaton katselu paljastuu ihmisen käytöksestä. Tekniset laitteet tv:n luotaamiseen keksittiin samalla, kuin itse vastaanotinkin! Aiemmssa viestissä joku aikoi olla lintu kuuleassa auringossa, joka ainakin minulle paljastaa jo aika paljon???

        Ja on hienoa, jos pystyy olemaan avaamatta ovea vuosikaudet, "kutsumattomille" vieraille. Minusta olisi paljon helpottavampaa, jopa huokeampaakin maksaa lupa ja makailla soffalla rauhassa, maiti-/mätipuoli ylöspäin, eikä tarvisisi edes kuunnella pimpelipomia. Ainakaan kutsumattoman vieraan painamana. Jos on rahaa ostaa vermeet ja mausteet, miksei ole varaa maksaa lain säätämää lupamaksua?


      • kuulea aurinko
        Kymppiseitenvitonen kirjoitti:

        Lain koura yltää ulkoa sisälle. Ovea avaamatta! Tarkastaja ei edes halua tulla sisälle. Se, että tarkastaja kyselee, on vain silmänlumetta ja tarkkailua käytöksestä. Luvaton katselu paljastuu ihmisen käytöksestä. Tekniset laitteet tv:n luotaamiseen keksittiin samalla, kuin itse vastaanotinkin! Aiemmssa viestissä joku aikoi olla lintu kuuleassa auringossa, joka ainakin minulle paljastaa jo aika paljon???

        Ja on hienoa, jos pystyy olemaan avaamatta ovea vuosikaudet, "kutsumattomille" vieraille. Minusta olisi paljon helpottavampaa, jopa huokeampaakin maksaa lupa ja makailla soffalla rauhassa, maiti-/mätipuoli ylöspäin, eikä tarvisisi edes kuunnella pimpelipomia. Ainakaan kutsumattoman vieraan painamana. Jos on rahaa ostaa vermeet ja mausteet, miksei ole varaa maksaa lain säätämää lupamaksua?

        Harmi vaan että sellaset tekniset apuvälineet on keksitty.
        Se on laitonta ja pitäshän poliisin tietää mikä on laitonta ja mikä ei.
        Onkos poliiseilla luvattomia televisiovastaanottimia ?
        Kylä taitaa olla ihan siinä kuin muillakin.
        Ei se konstaapelin vuosipalkka niin paljon päätä huimaa että ei jaksaisi hieman kotiinpäin vetää.


      • Manna
        Kymppiseitenvitonen kirjoitti:

        Lain koura yltää ulkoa sisälle. Ovea avaamatta! Tarkastaja ei edes halua tulla sisälle. Se, että tarkastaja kyselee, on vain silmänlumetta ja tarkkailua käytöksestä. Luvaton katselu paljastuu ihmisen käytöksestä. Tekniset laitteet tv:n luotaamiseen keksittiin samalla, kuin itse vastaanotinkin! Aiemmssa viestissä joku aikoi olla lintu kuuleassa auringossa, joka ainakin minulle paljastaa jo aika paljon???

        Ja on hienoa, jos pystyy olemaan avaamatta ovea vuosikaudet, "kutsumattomille" vieraille. Minusta olisi paljon helpottavampaa, jopa huokeampaakin maksaa lupa ja makailla soffalla rauhassa, maiti-/mätipuoli ylöspäin, eikä tarvisisi edes kuunnella pimpelipomia. Ainakaan kutsumattoman vieraan painamana. Jos on rahaa ostaa vermeet ja mausteet, miksei ole varaa maksaa lain säätämää lupamaksua?

        ...että tv on jo kertaalleen maksettu. 190€ tv-luvasta on hirvittävän iso raha, ei tietenkään varakkaille henkilöille (joita täälläkin näkee aukomassa päätään rintakarvat sojossa "MINÄ olen maksanut tv-maksun!"), eikä niille onnekkaille opiskelijoille joiden iskä ja äitsy maksaa hellanteltun kulut.
        Pakko on yrittää kitkutella omilla tienesteillä , mitkä eivät opiskelijoilla todellakaan kaksiset ole.
        Tulee yhdelle toosalle hintaa jos joka vuosi pistät menemään 190 euroa. Toivottavasti digi-systeemi tähtää siihen että maksetaan vain siitä mitä katsot - en kyllä tiedä onko se kovinkaan realistista. (Ei muuten kukkaronnyörit kärsi hommata sitä digi-boxiakaan.)

        On ihme logiikkaa kysellä miksi ei ole varaa maksaa tv-lupaa jos kerran oli varaa ostaa se tv...hohhoijaa...c'moon hei...


      • tietoliikenne inssi
        haittaa kirjoitti:

        jos on jo sakkoja maksamatta,mutta mä en aijo ainakaan riskeerata mun uusi kamoja,,sitä paiysi niillä on laite millä ne skannaa toimivan teeveen siis kun se o päällä,,ja siinä on nimikkeitä "pitkään jatkunut luvaton katselu",,jne.tää on siis rikos ja jokainen tekee mitä haluu,,et onnee vaa!!!!

        Ei televisiota voi ainakaan luotettavasti skannata onko sellaista vai ei. Koska se ei lähetä minkään laista signaalia, vaan ainoastaa ottaa vastaan ns. yleislähetysyä (Broadcast) ja sen vastaanottajia tai edes niiden lukumäärää on lähes mahdoton saada selville.

        Sama asia jos joku huutaisi ulkona ja kuulisit sen ja huutaja koettaisi tietää moniko kuuli huudon ja missäpäin kuulijat olivat.


      • ekonomisti....
        Kymppiseitenvitonen kirjoitti:

        Lain koura yltää ulkoa sisälle. Ovea avaamatta! Tarkastaja ei edes halua tulla sisälle. Se, että tarkastaja kyselee, on vain silmänlumetta ja tarkkailua käytöksestä. Luvaton katselu paljastuu ihmisen käytöksestä. Tekniset laitteet tv:n luotaamiseen keksittiin samalla, kuin itse vastaanotinkin! Aiemmssa viestissä joku aikoi olla lintu kuuleassa auringossa, joka ainakin minulle paljastaa jo aika paljon???

        Ja on hienoa, jos pystyy olemaan avaamatta ovea vuosikaudet, "kutsumattomille" vieraille. Minusta olisi paljon helpottavampaa, jopa huokeampaakin maksaa lupa ja makailla soffalla rauhassa, maiti-/mätipuoli ylöspäin, eikä tarvisisi edes kuunnella pimpelipomia. Ainakaan kutsumattoman vieraan painamana. Jos on rahaa ostaa vermeet ja mausteet, miksei ole varaa maksaa lain säätämää lupamaksua?

        Hei, tauluteeveenkin saa jo 200-300 eurolla, kun TV-lupa on 240 vuodessa - kerro ihmeessä miten opiskelijalla joka on onnekseen saanut esimerkiksi siskon vanhan TV:n on varmaa maksaa 240e/kk ylen kanavista? Kuukaudessa 468e rahaa ja siitä 310e vuokraan.. hmm?


    • yritys, mutta

      Fakta on, että enää vuosiin ei ole ollut televisiolupaa. Se on televisioMAKSU, joka tulee, kun teet televisioILMOITUKSEN.

      Jos huoneistossasi havaitaan televisio, josta et ole ilmoitusta tehnyt, sinulle määrätään TARKASTUSMAKSU. Ei siis sakkoa. Lisäksi sinulle voidaan määrätä TAKAUTUVA TELEVISIOMAKSU, joka on tavallinen televisiomaksu kaksinkertaisena.

      Televisiota ei voida tuomita valtiolle menetetyksi, koska nykyään television katsominen tekemättä televisioilmoitusta, ei ole rikos. Ainoastaan rikoksentekoväline voidaan takavarikoida ja kun teko ei ole RIKOS ei ole olemassa RIKOKSENTEKOVÄLINETTÄKÄÄN!

      Lopuksi. Koko prosessiin ei tarvita poliisia. Asia hoituu ihan tarkastajan ilmoituksen pohjalta.

      • Sub

        Lisätään vähän infoa.
        Ketään ei tarvitse päästää sisälle, niin kuin joku jo mainitsi, kenellekään ei tarvitse avata ovea. Jos haluaa välttämättä avata oven tai vastata puheluun(soittelevat puhelimiin, jos numero ei ole salainen), riittää kun sanoo ettei tv:tä ole.
        Kaikkein helpoimmalla pääsee kun asuu kerrostalossa jossa on vielä ovipuhelin :)

        Ps. mitään skannauksia ei tehdä ja sitäpaitsi kerrostalon tv skannaus asuntokohtaisesti on täysin epäluotettava keino eli ei saada mitään näyttöä, johtuen rakennusteknisistä syistä.


    • joo

      kaveri on poliisi ja tekee välillä tv lupa tarkastuts käyntejä. Eikä sillä ole edes itellä lupaa

    • Luvaton

      Oikeassa ovat TV-Lupa tarkastajaa ei tarvi päästää sisälle,
      tämän on poliisiviranomainenkin jo televisiossa kertonut.

    • maksamaton

      paskapuhetta sillä ei ainaskaan kerrostalossa tarvi päästää ketään tuntemattomia sisälle ja jos soittelevatki niin sanoo vaan ettei ole telkkaria. Tarkastajat ei mahda sille yhtään mitään, jos pitävää näyttöä ei ole ja asukas kiistää omistavansa teeveen. Ei kukaan tuu väksisin kenenkään himaan tutkimaan onko telkkaria vai ei. Ne kerrostaloissa asuvat jotka maksaa tv-maksun maksaa sen pöljyyttään.

      • Simpsoni

        Asun opiskelija-asunnossa, jossa esim soluasunnoissa jokaisella asukkaalla pitää olla oma tv-lupa. No, minäpä asunkin tämän opiskelija-asuntolan normaalissa 2H:n huoneistossa. Jos joku tulee urputtamaan, että saadaan teidän huoneistosta sitä ja tätä säteilyä, teillä on sellainen ja tälläinen telkkari, niin sanon että mistäs tiedät että olisi mun. Voi olla vaikka naapurin, tai että asun solukämpässä, on kämppiksen toosa eikä kamu oo just kotona.. Kyllä selityksiä riittää. Ei niillä tv-tarkastaja paatuilla nyt talojen pohjapiirustuksia ole, josta näkisivät missä seinät menee. Jos ymmärrätte.

        Ja toiseksi, opiskelijana olen hyvin tyytyväinen siihen, minkä summan olen säästänyt vuosien varrella säästänyt. Ei ota kaaliin niin kovasti jos ne sakot tuplamaksut tulevat, on kuitenkin jo monta vuotta tullut säästettyä näissä. Eli jos se 500 e mätkähtää, sehän on kuin maksaisi 2,5 vuotta tv-lupaa. Entäpä, kun onkin ollut luvatta esim. 5 vuotta? Selvää säästöä, sanon minä.


      • sair
        Simpsoni kirjoitti:

        Asun opiskelija-asunnossa, jossa esim soluasunnoissa jokaisella asukkaalla pitää olla oma tv-lupa. No, minäpä asunkin tämän opiskelija-asuntolan normaalissa 2H:n huoneistossa. Jos joku tulee urputtamaan, että saadaan teidän huoneistosta sitä ja tätä säteilyä, teillä on sellainen ja tälläinen telkkari, niin sanon että mistäs tiedät että olisi mun. Voi olla vaikka naapurin, tai että asun solukämpässä, on kämppiksen toosa eikä kamu oo just kotona.. Kyllä selityksiä riittää. Ei niillä tv-tarkastaja paatuilla nyt talojen pohjapiirustuksia ole, josta näkisivät missä seinät menee. Jos ymmärrätte.

        Ja toiseksi, opiskelijana olen hyvin tyytyväinen siihen, minkä summan olen säästänyt vuosien varrella säästänyt. Ei ota kaaliin niin kovasti jos ne sakot tuplamaksut tulevat, on kuitenkin jo monta vuotta tullut säästettyä näissä. Eli jos se 500 e mätkähtää, sehän on kuin maksaisi 2,5 vuotta tv-lupaa. Entäpä, kun onkin ollut luvatta esim. 5 vuotta? Selvää säästöä, sanon minä.

        Oikeassa olet. Itsekin säästänyt jo vuodesta -98.


      • sentään

        Ne tv-lupatarkastajat luulee olevansa oikein mallikansalaisia, kun tavallisia ihmisiä kiusaa lupa-asioilla ja muulla skeidalla. Ei ne ittekään maksa lupiaan, vaikka lain noudattajina näennäisesti esiintyvätkin. Vitun tekopyhät paskiaiset, palakoot kaikki helvetissä.


    • Tv on

      Ei ole lupaa, kaksi kertaa on kysytty.
      Kerran -80 luvulla ja kerran -90 luvulla.
      En päästänyt sisään, sanoin vaan että en ole talon vakituinen asukas, enkä täten tiedä töllöistä ja/tai luvista mitään.
      Turha yrittää pelotella kaikenmailman portsareilla ja lelupoliiseilla

    • keke71

      nyt ne pikku pirut"yrittävät"maksattaa tarkastus maksua.kuulema joku on oven takana kuullut tv:een ääntä.pitääkö ne tosiaan ihmisiä tyhminä.miten tämä kyseinen maksu,voi olla ulosottokelpoinen?

    • mikä tarina

      Onko suurempaa scheissea koskaan kuultukaan? Koko juttu on yhtä puuta helinää... Älä puhu lainkaan, jos et tiedä mitään asioista.

    • alasin

      on hyvä juttu.Nyt kun analogiset lähetykset loppuu niin, vanhat tv ja videot/dvd eivät tarvii mitään tv lupaa. et semmosta.

    • pissit housuissa

      MOI!!! mä tarvitsen asiantuntevia vastauksia nyt. mulle kävi ohraset, kaikki aina muistuttaa et ÄLÄ AVAA TUNTEMATTOMILLE OVIA, mut ku äsken joku pimputti ovikelloo ja ei menny pois j aattelin et ehkä sil on asiaa. ja niin sit avasin ja perkele se oli tvlupatarkastaja! heti melkee lirahti pissit pöksyyn :D no mä sanoin et joo ei mul oo telkkarii, kannettava vaan. sit menin niiku "näyttää" sille et mun kannettavaa, ja nopeesti napsasin siitä ton tietokonetelkku a-link vastaanottimen pois, mut en ottanu antennia, se olis huomannu sen heti. en tiedä huomasko se tonki et otin ton a-linkin.
      sit se sano et sulha on antenni. mä sanoin et joo et mun kaveri oli täl viikol tääl ja se toi sen telkkarin tänne, mut ei mul omaa oo. sit se sano et joo aha asia selvä ja lähti pois.

      eli mist tiiän et tuleeko nyt sakko vai ei?! oisko se antanu sen sakon heti?! miten nää jutut menee, kewrtokaa=!=!=!=!?!?!))!

      t: köyhä opiskelija, jolla jää vuokran ja laskujen jälkeen 35 ekee rahaa ruokaan kirjoihin vaatteisiin jne kuussa, eli ei oikein tv-maksuu voi maksaa..

      • Prokkoli

        Tuskinpa ne mitään sakkoja antaa, jollei kerran paikanpäällä sitä sanonu. Kyllähän tarkastajalle oven voi avata, mutta itse en sisälle päästä. Saattaa kyllä olla melko epäilyttävää, mikäli asunnon omistaja haluaa näyttää tietokoneensa tarkastajalle. Mitäs ne sillä tiedolla tekee?

        Vuosi sitten tuli tarkastaja ovelle ja suoraan ovelta oli helposti nähtävissä entisen kämppiksen vanha TV. Tarkastaja kysyi onko TV:tä ja tai onko kämppiksellä TV. Kerroin vain että minulla TV:tä ei ole ja kämppiksestä en tiedä. Tarkastaja jätti vain lapun, missä oli kämppikselle ohjeet luvan maksamiseen, mikäli hänellä TV sattuisi olemaan. Kämppiskin oli kyllä kotona, mutta sitähän en tarkastajalle kertonut. (Ja saattoi itseltänikin USB-TV löytyä...)


    • en maksa ikinä.

      Älkää helvetissä maksako mitään tv lupia,se on ylen rahastusta jopa mtvn puolella on suoraan sanottu että älkää maksako lupia. kerätköön yle rahansa jostain muualta,tai miksei ne vois ottaa mainoksia lähetyksiinsä,niinkuin kaikki muutkin tekevät.

    • "ei signaalia"

      Ovellani kävi tarkastaja ja hän vain katsoi olkani yli ja tv näkyi päällä. En ole vasra kysyikö hän lupaa katsoa sisään, jos kysyi niin annoin sitten luvan ja se oli virhe.
      Tarkastajan lähettyään muutama päivä myöhemmin ei ole tv näkynyt ja ei ole näkynyt vieläkään. Voiko tämä liittyä hänen käyntiinsä?

      • Uskoo ken tahtoo

        Varmaankin kerinyt kaapelin mukaansa eikä palauta ennenkuin olet maksanut sen tv-maksun !


    • Apuva!

      Osaiskohan joku sanoa sellasen varman vastauksen ku täälläki on vähän sitä sun tätä että en oikein mun kysymykseen vastausta löydä. :D eli meillä on pariinki otteenseen käyny tarkastaja ja se oli sit sellanen mulkku et sählättiin sen kans jo ekasta käynnistä asti. ensin ku se tuli nii asunnossamme ei ollut henkilöä kuka täällä asuis ja si muutaman viikon päästä tulee lappu "kiitos tv:n käyttöönottoilmoituksesta." noh kun soitin sinne ja kysyin et mitä vittua. nii oli kuulemma asunnossa ollu henkilö laittanu nimen paperiin et on tv. noo sitte ku kysyin et kukahan voi mun puolesta sellasen tehä mun asuntoon ja pyysin kopion lähettää mulle siitä allekirjotuksesta. HUPSIS! ei sitä löytynykkää mistää :D sit tää tarkastaja tuli uudelleen käymään ku nehä joutu peruun kaikki sakot ja rästit mitä oli laittanu tuleen. Sanoin sille et vittu jättää meidän rauhaan että meillä ei ole tv:tä katselukäytössä. ainoastaan tietokoneen näyttönä toimii kun kannettavasta on paskana. pyysin sitä jopa sisälle eikä tullu. sit se oli kuitenki päättäny raportissa et en oo pyytäny sitä sisälle ja oon ilmottanu et meillä on tv sillai et katotaan kanavia. no sit laitoi tietenki valitusta sakoista sun muista. ja nyt mietin sitä et voiko ne nyt edelleen tulla sieltä jolleki tarkastuskäynnille vai oottelenko vaan et tulee se päätös siitä sakosta. ei kai luulis et enään vainoo jos on vähän niinku tavallaan asia toisella taholla käsittelyssä. Kiitos sille joka osaa mun ressiäni jotenki helpottaa ! :D En oo siis ikinä ennen tätä joutunu tällästen asioitten kans pelaan enkä tie niistä mitää :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 131
      3757
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      96
      3407
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2468
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1714
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1555
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      85
      1427
    Aihe