Ihmeiden oppikurssin mukaan tämä maallinen maailma missä elämme on harhaa. Voisi jopa sanoa että IOK:n mukaan elämme psykoosissa uskoessamme harhassa vaeltavan minämme projisoinnit todeksi.
Länsimainen lääketiede puolestaan pitää näkymättömiä ääniä kuulevan psykoottisena, puhumattakaan siitä jos kuulee Jeesuksen juttelevan ja kertovan mitä meidän tulisi tehdä. Oma lukunsa on sitten myös ne, jotka ilmoittavat itse olevansa Jeesuksia...
Jeesus-psykoosi ei ole mitenkään harvinainen, vaan länsimaiden mielisairaaloissa on useita itseään Jeesuksina pitäviä. Kuulin jo 80-luvulla seuraavanlaisen kertomuksen näiden "Jeesusten" tutkimisesta yhdysvalloissa. Valitettavasti minulla ei ole minkäänlaista linkkiä tähän tutkimukseen tai mitään muutakaan kuin kertomukseni itsessään.
Yhdysvalloissa päätettiin kerätä kaikki / mahdollisimman moni itseään Jeesuksena pitävä psykoosipotilas samaan paikkaan, jossa he tapaisivat toisensa. Tutkijat saivat kasaan kymmeniä "Jeesuksia" ja tutkimuksen tarkoitus oli seurata heidän reaktioitaan; Syntyisikö valtataisteluita ja välienselvittelyä siitä kuka olisi aito ja alkuperiäinen? Alkaisivatko jotkin kenties joidenkin opetuslapsiksi, jne...
Tutkijat yllättyivät todella kun mitään tällaista ei tapahtunutkaan. "Jeesukset" esittelivät itsensä toisilleen ja olivat lähinnä ilahtuneita siitä että toinenkin oli "Jeesus Kristus". He viihtyivät hyvin keskenään eikä minkäänlaista konfliktia tullut...
IOK:n mukaan voimme jokainen saavuttaa Jeesuksen mielen, joka meidän tulisi ottaa oman, valheellisen, minäkuvamme / egomme tilalle ja olla siten osa poikakuntaa. Tietysti tarkoitus ei ole joutua mielisairaalaan, vaan tehdä ihmeitä.
Todellisen valaistuneen erottaa psykoosipotilaasta siinä, että todellinen valaistunut osaa huolehtia asioistaan ja osaa käyttää virallista nimeään viranomaisten kanssa sekä kaupassa asioidessaan vaikka tuntisikin olevansa identiteetiltään Jeesus. Sinänsä kuitenkin mielenkiintoinen yhtymäkohta tällä tutkimuksella ja IOK:lla, mihin kyseiset "Jeesukset" eivät varmasti ainakaan kaikki olleet voineet tutustua...
Psykoosi ja 50 Jeesusta
14
1153
Vastaukset
- pähkähullu?
1. Kor. 3:18 "Älköön vain kukaan pettäkö itseään. Jos joku teistä on olevinaan viisas tässä maailmassa, hänestä täytyy ensin tulla hullu, jotta hänestä tulisi viisas"
2. Kor. 11:16 "Toistan vielä: älkää pitäkö minua järjettömänä. Mutta vaikka olisinkin hullu, niin antakaa minun olla hullu, jotta minäkin voisin hiukan kerskailla."
1. Kor. 4:10 "Me olemme hulluja Kristuksen tähden, te viisaita Kristuksessa. Me olemme heikkoja, te voimakkaita; teitä kunnioitetaan, meitä halveksitaan." - Funtsider
Haluan kysyä sinulta: uskotko Jumalaan?
Selvittämättömät ovat ihmisaivojen toimintamallit lopulta. Toisaalta... hullujen on hyvä olla, vois ainakin luulla. Niillä on ees joku asia johon ne uskoo.
Itelläni ei oo mitään, tyhjyyttä vaan.- Gospel
...Eli ilmoittaudun "hulluksi";D
Avaukseni tarkoitus ei ollut sinänsä samaistaa uskovaisia tai IOK:laisia hulluiksi... Vaan herättää ajatuksia erilaisista näkökulmista asioihin. Hulluhan ei välttämättä ole mitenkään tyhmä ja hyvä on myöskin kysyä että millä perusteilla määrittelemme jonkun hulluksi? Entäpä jos "hullu" ymmärtääkin joitain asioita paremmin kuin muut ja valtaväestöä edustavat ovatkin niitä hulluja?
>>
Selvittämättömät ovat ihmisaivojen toimintamallit lopulta. Toisaalta... hullujen on hyvä olla, vois ainakin luulla. Niillä on ees joku asia johon ne uskoo.
>>
Näin voisi ajatella, mutta lienee yksilöllistä ja riippunee tapauksesta. Ainakin on parempi olla Jumalan hullu kuin juoppohullu.
>>
Itelläni ei oo mitään, tyhjyyttä vaan.
>>
Hmm. Kaipaatko kenties jotain tyhjyyden tilalle?
Ymmärrän ettei pelkkä kaipaus riitä, vaan ihminen haluaa myöskin uskoa vain sellaiseen mikä on totta. Jumala voi kuitenkin paljastua todeksi vilpittömällä etsimisellä:) - Funtsider
Gospel kirjoitti:
...Eli ilmoittaudun "hulluksi";D
Avaukseni tarkoitus ei ollut sinänsä samaistaa uskovaisia tai IOK:laisia hulluiksi... Vaan herättää ajatuksia erilaisista näkökulmista asioihin. Hulluhan ei välttämättä ole mitenkään tyhmä ja hyvä on myöskin kysyä että millä perusteilla määrittelemme jonkun hulluksi? Entäpä jos "hullu" ymmärtääkin joitain asioita paremmin kuin muut ja valtaväestöä edustavat ovatkin niitä hulluja?
>>
>>
Näin voisi ajatella, mutta lienee yksilöllistä ja riippunee tapauksesta. Ainakin on parempi olla Jumalan hullu kuin juoppohullu.
>>
Itelläni ei oo mitään, tyhjyyttä vaan.
>>
Hmm. Kaipaatko kenties jotain tyhjyyden tilalle?
Ymmärrän ettei pelkkä kaipaus riitä, vaan ihminen haluaa myöskin uskoa vain sellaiseen mikä on totta. Jumala voi kuitenkin paljastua todeksi vilpittömällä etsimisellä:)Kiitos kun vastasit.
Minulle usko Jumalaan ei riitä. Se, että en voi kieltää häntä olemasta olemassa ei riitä tyhjyyden tunteen poistamiseen.
Eli siis vaikka Jumala onkin olemassa, so what? Minulla on silti tyhjä olo. Blääh...
Pitäis vissiin ruveta lounaalle ni ainakin vatsan tyhjä olo poistuu.
- acimlaine
Jeesus ja Kristus eivät ole täsmälleen sama asia. Jeesus tuli kyllä Kristukseksi eli kävi muodomuutoksen harhasta Todelliseksi.
Eli siis meidän ei ole tarkoitus hankkia itsellemme Jeesus-identiteettiä vaan Kristus~.
Mielenkiintoinen ilmiö muuten silti tuo mikä tutkimuksessa tuli esille. Jotain he ilmeisesti olivat Jeesuksesta oppineet kun eivät toisiaan tuominneet. :)- jäpä
Assosiaationa tai oheisrepliikkinä olisi mielenkiintoista kysyä sinulta hyvä acimlaine, että oletko tutustunut R. Steinerin teksteihin, eli antroposofiaan.
Mikä siinä toimii tai mikä mättää, mielestäsi? - jokuvaan
jäpä kirjoitti:
Assosiaationa tai oheisrepliikkinä olisi mielenkiintoista kysyä sinulta hyvä acimlaine, että oletko tutustunut R. Steinerin teksteihin, eli antroposofiaan.
Mikä siinä toimii tai mikä mättää, mielestäsi?Hän ei vastaa koska asia meni ilmeisesi sivuraiteelle. Jalustalta on paha laskeutua.
- acimlaine
jäpä kirjoitti:
Mikä siinä toimii tai mikä mättää, mielestäsi?Rudolf Steineristä. Tietääkö joku muu täällä?
Olisi mielenkiintoista verrata sitäkin ACIM:iin. - jäpä
acimlaine kirjoitti:
Rudolf Steineristä. Tietääkö joku muu täällä?
Olisi mielenkiintoista verrata sitäkin ACIM:iin.Tarkoitukseni oli nousta viitoitetulle aiheladulle mutta hieman umpeen meni.
Vaikka tässä ns. mainostan R. Steinerin tuloksia niin en etsi ja markkinoi mitään muuta kuin asioiden, elämän ja kokonaisuuden ymmärtämistä.
Niin, hänen tekstinsä ovat erinomaisen vaikeasti ymmärrettäviä. "Kokemuksellisesti" hankkimansa kirjoitukset perustuu juuri hänen Kristuskeskeiseen tutkimuksensa, henkiseen tietoon, joita ei voi ymmärtää kuin omakohtaisella kokemuksella. Eri tasoihin kootut kirjoitukset ovat hyvin mielenkiintoisia, erikseen alleviivaten evankeliumiselitykset, henkisen tiedon tiestä puhumattakaan. Samoin sitä ovat useiden nykyantroposofien näkemykset.
Steinerin selitykset valaisevat mielestäni hienosti sen ristiriidan mikä syntyy väistämättä eri Kristusnäkemysten kohdalla.
Totuutta, samoin parantavaa energiaa, on hyvin monitasoista, mutta hengen erottamiseen löytyy mahdollisuuksia.
Näkemys perustuu arvatenkin reinkarnaatioon, mutta valitettavasti itselleni se selittää hyvin paljon.
- SleeplessNight
Toi oli hyvä :D
- minatrix
Nimittäin se, että Jeesukset tulivat hyvin toimeen keskenään :)
No joo. En tuota lähde muuten kyllä kommentoimaan, koska en ole mikään asiantuntija.
Mutta minä, vaikka uskossa olenkin, en halua ajatella, että tämä maailma on mitään harhaa. Tämä on tätä mitä se nyt on ja se on läpikäytävä: elämää. Kaikkine suruineen ja iloineen. Uskon, että tästä on jotain opittavaa. Kaikesta.
En tosin kyllä puutu siihen, jos joku haluaa uskoa jotain aivan muuta.- pöpi
On se hassua että vaikka tämä kaikki on täyttä harhaa niin asenteemme ja kaikkinainen suuntautumisemme ei ole sitä, vaan joudumme siitä tilille.
Uskokaamme miten vain, se on aivaan sama, kunhan et ota vakavasti?
- siis "jeesus"
Tosissaan oon itsekkin törmännyt samaan ilmiöön... henkilökohtaisen kokemuksen kautta.
Jokunen vuosi sitten saavutin korkeimman sisäisen rauhan ja tietoisuuden tilan eräällä leirillä jollaista en ole koskaan kokenut aiemmin. Se oli mielenkiintoisin viikko koko elämässäni ja kaiken lisäksi pari muuta itseäni vanhempaa ihmistä koki saman asian, ihmisiä siellä oli varmaan yht.30-40.
Hauskin kokemus oli koko viikolla se kun olin yksin yleisessä WC:eesä käymässä. Täytyin aivan uskomattomalla ilolla ja laupeuden tunteella. Samalla koko näkökenttäni muuttui kaksi-ulotteiseksi, ja minusta tuntui että, pystyn lävistämään kiinteitä kappaleita(esim. kävellä seinien läpi). Siinä suuressa ilossa ja huumori-mielessä sitten taputtelin seiniä ja ovia, eihän niistä läpi tietenkään päästy. Katsoin itseäni peiliin ja tunnistin itseni siksi Nasaretin mieheksi(ja osapuilleen saman näköiseksi) joka käveli niillä seuduilla liki 2000 vuotta sitten.
Ajatus siitä että, olisin ollut joskus kyseinen raamatun-henkilö oli herännyt ajatuksissani noin puolen vuoden ajan. Se tuntui valtavan ahdistavalta ja kauhistuttavalta joka päivä aamusta iltaan. Eihän tuollaista voi ajatella kuin joku "umpi-hullu". Olin valtavan masentunut ja elämän tahdoton siihen aikaan, sillä asia tuntui niin todelliselta, mutta ennen kaikkea hämmentävältä.
Siinä "valaistumisen kokemuksessa", josta edellä kerroin, kaikki epäluulo, hämennys, epävarmuus katosivat täysin. En kuiteskaan juossut suuna-päänä kertomaan siitä ystävilleni. Olen pitänyt asian ainoastaan omana tietonani tähän asti. Kuiteskin pari muuta leiriläistä joista toinen oli pappi, tunnistivat minut myöskin Jeesukseksi. Me jotka ns. tiesimme tästä asiasta olimme aivan hissukseen asiasta myöskin keskenämme. Asiasta ei tarvinnut puhua sillä se oli niin päivänselvä.
En koe mitään tarvetta saada ihmisiä uskomaan minuun, enkä yleensäkkään puhu asiasta. En esittele itseäni Jeesuksena(paitsi huumori-mielessä, pari kertaa silloin leirin jälkeen) eikä normaali elämä tuota ongelmia millään tavoin. Asia ei tunnu hämmentävältä, pikemminkin hauskalta kun näitä "Jeesuksia" tuntuu tulevan joka tuutista. Tälläkin palstallla pari henkilöä kertomansa mukaan tavannut hänet.
Täällä kun tuntuu olevan niin paljon totuuden tietäjiä, niin kommentoikaa tapausta. Kuulen mielelläni ihmisten naljailuja, mielipiteitä ja ajatuksia. - moi
Mikäli ja jotta kokemuksestani omalla kohdallani voisi olla hyötyä ymmärtää samaistumista Jeesukseen, kerron oman vastaavanlaisen kokemukseni.
Omassa elämässäni jouduin tilanteeseen jossa kaikki turvallinen ja totuttu rutiini romahti johtaen minut täydelliseen inhimilliseen umpikujaan.Sen kuvaamisen tarkemmin katson sivuseikaksi; luvallanne.
Ratkaisuna turvauduin, kuinkas muuten, Raamatun tutkisteluun intensiivisesti, ja rukoukseen että tehtävien ratkaisujen ruuhkassa, jokainen valintani olisi se ainoa oikea mahdollinen, joka ottaisi huomioon kaikkien asianosaisten oikeudet loukkaamatta ketään minun taholtani.Siihen pyysin asianajajakseni Jeesusta.
Tämä riittäköön esipuheeksi.
Psalmit tulivat siinä tilanteessa läheisiksi ja samaistuminen Jeesuksen ennustettuun tehtävään löysi minussa kaikupohjaa joka vaikutti nukkuessakin.
Pitkäaikaiseksi uninäytelmäksi levon aikana muodostui Jeesuksen tehtävän symboliikka.
Sen palautuminen yö toisensa jälkeen muodostui niin pitkälle että tiesin etukäteen mitä aihetta uneni tulevana yönä käsittelisivät.
Aihe toistui yö yön jälkeen viikkokausien ajan ja ohessa olivat ohjeet käytännön ratkaisujen tekoon.
Ympärilläni olevat ystävät kauhistelivat joitakin ratkaisujani ja hankkivat asianajajia huolehtimaan asiodeni päätymiseksi minun voitokseni, koska ratkaisuni katsottiin olevan kaikkea muuta kuin viisaita.Mielenterveyteni asetettiin kyseenalaiseksi ja sitä luonnollisesti haluttiin saada virallistetuksi virkateitäkin hyväksikäyttäen.Koko maailma näytti olevan minun viholliseni.
Asetelma on siis valmiina.Minä vastaan koko muu ihmiskunta symboolisesti.
Kuinka minä sijoitun tässä asetelmassa??
Jumala on minun puolellani, mutta koko maailma on minua vastaan. Jos minä olen kohti maailmaa ja katson vastustajaani, on Jumala minun selkäni takana ja minunkin tuomarini.Jos haastan koko maailman oikeuteen ja olen siinä tuomiossa voittaja, on vain yksi mies joka on tuomitsematta.
Kuka se mies on???
Se ainoa mies joka on vielä tuomitsematta olen minä!!!
Tästä alkoi unessa jotain vastaavaa joka tunnetaan Jeesus syndrooman nimellä.
Jotta jännitys säilyisi ja jotta en turhaan kertoisi enempää, palaan jatkoon keskustelun mahdollisesti antaessa näkökulmia jo edellisen johdosta.
Tähdennän tässä, että tavallisena ruumiillisen työn puurtajana, pääni on enimmäkseen ollut hienerityskäytössä ja kirjallisen ilmaisun taidot ovat sen mukaisesti tässä rakentuneet pääasiassa sorminäppäryyden varaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk244402Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin132978Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_141239Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.44983Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia
Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.22970PURRA TULEE !
Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht119809Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?
Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport38776- 37764
- 109733
- 135677