Passin

hakemisesta.

Haen lapsilleni passit ja kuulin, että paikalla pitää olla kummatkin huoltajat.
Mitenkäs minun tapauksessani kun olen yksinhuoltaja?
Pitääkö minun jotenkin todistaa yksinhuoltajuuteni?

12

3400

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mursu

Hakemusta viedessä virkailija sanoi, että pitää olla molemmat allekirjoitukset, mutta kun sanoin että olen yh niin totesi vaan, ettei sitten tarvitse. Luulisi poliisilla olevan valtuudet asia tarkastaa jostakin(?). Eli ei tarvinnut sen kummemmin todistella.

• .............

Ilmoitat vain virkailijalle olevasi yksinhuoltaja.

• ongelmitta

Poliisi näkee samat tiedot kuin vrk, eli koneelta näkee kuka on lapsen huoltaja. Samoin rajavartijat/ tulli näkevät samat asiat = ongelmia ei yleensä ole.

• on merkitty

siis virkatodistukseen joka on oltava liitteenä kun passia haetaan.

• MarjuskaX

Ei tarvitse olla virkatodistusta.

• passi
        MarjuskaX kirjoitti:

Ei tarvitse olla virkatodistusta.

jos virkatodistus on mukana ja siinä on merkitty että äiti on yksinhuoltaja niin silloin saa sen passin, vai?

• henk tod mukaan

Olen kyllä kuullut ettei henkkareitakaan tarvita, onko poliisilla mahdollisuus jotenkin tunnistaa että ko on juuri se oikea henkilö ?
      Vuosiin ei ole tarvittu virkatodistusta.

• jouno

Meillä jäi passi saamatta, koska poliisi ei voi passia myöntää ilman molempien vanhempien allekirjoitusta. Vaikka yksinhuoltaja olenkin, niin papereissa minulla on yhteishuoltajuus lapsen isän kanssa ja isä kieltäytyi kirjoittamasta hakemusta. Joten se siitä...
      Tilannetta olisi muuttanut paljon, jos olisin aikoinani ottanut myös yksinhuoltajuuden papereihinkin. Silloin ei isän suostumusta olisi tarvittu vaan pelkkä huoltajuuspaperin esittäminen olisi riittänyt.
      Onnellisia nämä joilla passin saanti täällä on ollut noin helppoa. Olisipa meilläkin ollut ja poika olisi päässyt kauan toivomalleen matkalle.

Mutta menet ja haet. Riippuu ilmeisesti paljon paikkakunnasta kuinka siellä menetellään.

• Mursu

Miten voit olla yksinhuoltaja jos papereissa teillä on yhteishuoltajuus? Eikös se ole jompi kumpi? Poliisi katsoo varmasti vain sitä virallista paperille kirjoitettua, ei mitään suusanallista sopimusta. ja eiköhän Suomessa kaikilla paikkakunnilla poliisi toimi samalla tavalla.

• saapi

Minulla yhteishuolto, eikä nimeä tullut isältä paperiin. Lastenvalvojan kautta haastemies haki nimen mieheltä. Sen on pakko antaa, ellei ole vaaraa että lapsi kidnapataan ulkomaille. Pane töpinäksi että pääsee lapsi reissuun:)

• ???
        saapi kirjoitti:

Minulla yhteishuolto, eikä nimeä tullut isältä paperiin. Lastenvalvojan kautta haastemies haki nimen mieheltä. Sen on pakko antaa, ellei ole vaaraa että lapsi kidnapataan ulkomaille. Pane töpinäksi että pääsee lapsi reissuun:)

Eikö tämä ole vähän nurinkurista kun yksinhuoltaja ei tarvi lapsensa passiin suostumusta lapsen toiselta vanhemmalta? Usein yh-tapaus on erotapaus ja silloinhan tämä yksinhuoltaja voi piiloutua lapsen kanssa mihin tahansa maan ääriin ilman että lapsen etävanhempi tietää mitään.
        Ja kun ollaan naimisissa, niin minä ainakin jouduin viemään aviomieheni allekirjoittaman lomakkeen, jossa hän antoi suostumuksensa lapsen liittämiseen minun passiini. Ja naimisissa olessa todennäköinen riski lapsen piilottamisesta on kuitenkin paljon pienempi.
        Voisiko joku viisas selittää minulle tämän logiikan?

• Ketjun aloittaja
        ??? kirjoitti:

Eikö tämä ole vähän nurinkurista kun yksinhuoltaja ei tarvi lapsensa passiin suostumusta lapsen toiselta vanhemmalta? Usein yh-tapaus on erotapaus ja silloinhan tämä yksinhuoltaja voi piiloutua lapsen kanssa mihin tahansa maan ääriin ilman että lapsen etävanhempi tietää mitään.
        Ja kun ollaan naimisissa, niin minä ainakin jouduin viemään aviomieheni allekirjoittaman lomakkeen, jossa hän antoi suostumuksensa lapsen liittämiseen minun passiini. Ja naimisissa olessa todennäköinen riski lapsen piilottamisesta on kuitenkin paljon pienempi.
        Voisiko joku viisas selittää minulle tämän logiikan?

Harva varmaankaan antaa toiselle yksinhuoltajuutta jos epäilee, että toinen voisi karata lasten kanssa. Uskoisin ainakin, että silloin on erottu suht sovussa ja luotto pelaa vielä eron jälkeenkin.
        Meidän tapauksessa tuskin isällä on tällaisia pelkoja, olemme eronneet yli 10v sitten.

Kiitos kaikille vastauksista!
        Soitin passitoimistoon asian tiimoilta ja siellä sanottiin, että he näkevät suoraan koneelta huoltajuus-järjestelyt. Yksinhuoltajuutta ei tarvitse siis virkatodistuksella tms. itse todistaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      80
      3529
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1792
    3. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      106
      1102
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1075
    5. Mitä sä haluat?

Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      923
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      164
      840
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      836
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      791
    9. Joku kysyy

Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      59
      769
    10. Kannan sinua mukanani

Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii
      Ikävä
      28
      735
    Aihe