teräketjun viilaus

Kuutamosahuri

Teräketjun viilaus vaikuttaa olevan sukua salatieteelle? Ainakin kun lueskelee eri oppaita yms saa sen käsityksen.
Seuraavat asiat olletikin olen ymmärtänyt; terähampaassa on oleellista saada hampaan kromattu kantti ulommaiseksi eli jos hampaan ulkoreunan kromaus on kulunut tarvitsee viilata kunnes kromikantti on ehjä. Toiseksi viilan halkaisijalla ja viilan korkeudella on oleellinen merkitys hampaan oikeaan "etukulmaan", vrt höylä.
Selitystä siihen, mikä merkitys hampaan viistoudella on eli missä vaiheessa viistoutta on liikaa tai liika vähän ei löydy. Ei myöskään siihen näkeekö suoraan teräketjusta milloin viilaa on pidettävä kulmassa laipan pystysivuun nähden ja mikä merkitys sillä on?
Onkos jollakulla tämmöistä teoriatietoutta?

21

20654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jukka

      Salatieteilijä taidat olla itse.Tai muuten vaan liian viisas.Eiköhän se teräketju ole silloin suht koht kunnossa,kun se pystyy puuhun ja itse olet purevuuteen tyytyväinen.

      • metsien mies

        Kyllähän teräketjun oikeaoppisella viilauksella on paljonkin merkitystä. Tietysti oikea purevuus yhtenä ja suoraan sahaavuus toisena puhumattakaan viilauksen vaikutuksesta ketjun ja laipan, sekä moottorisahan moottorin kestävyyteen. Esim. sivulle viettävä terä voi tuhota kampiakselin laakerit. Liian pureva terä (koukkuhammas) taas rasittaa konetta liikaa ja pahimmassa tapauksessa leikkaa kiinni. Mitään salatiedettähän se ei ole vaan sahojen ja ketjujen mukana tulee useinmiten ohjeet viilauskulmille.


      • Pekka
        metsien mies kirjoitti:

        Kyllähän teräketjun oikeaoppisella viilauksella on paljonkin merkitystä. Tietysti oikea purevuus yhtenä ja suoraan sahaavuus toisena puhumattakaan viilauksen vaikutuksesta ketjun ja laipan, sekä moottorisahan moottorin kestävyyteen. Esim. sivulle viettävä terä voi tuhota kampiakselin laakerit. Liian pureva terä (koukkuhammas) taas rasittaa konetta liikaa ja pahimmassa tapauksessa leikkaa kiinni. Mitään salatiedettähän se ei ole vaan sahojen ja ketjujen mukana tulee useinmiten ohjeet viilauskulmille.

        Kannattaa laittaa uusi ketju kun hampaista on puolet viilattu pois.Työtehossa sen viiden euron tappion saa taatusti takaisin.


    • Juliet Jones

      Osta rakotulkki, jota vasten viilaat.

    • ennenkin teroittanut

      moi se on sitä tunteellisuutta kuinka teroittaa terän , toiset teroittaa sinneppäin ja tuskailee ku ei saha sahaakkaan ja toinen teroittaa sen oikein ja sahaa pois tiehensä..
      ensinnäkään siiinä ketkussa ei ole gromia ollenkaan se vaan kiiltää se pinta,,, kai se on helpointa kun itse alusta asti opettelee sen teroitaan ihan itse ja ei kysele muilta ku se vaan on niin....

      • Kuutamosahuri

        ...lienee osuutta asiaan tässäkin yhteydessä; monenlaista kihinää sisuksissa kun ketju vain savuaa eikä pure puuta. No, kyllä se itse teroitus useimmiten onnistuu ja onhan niitä ohjeita eri kulmista siellä sun täällä, joskus vieläpä itse hampaissakin.
        Olisin vain pikkuisen kiinnostunut enempi tuosta teroituksen filosofiasta, mitä mikäkin kulma vaikuttaa ja semmoista. Vaan taitaa olla väärä foorumi?


      • teroituskulmat
        Kuutamosahuri kirjoitti:

        ...lienee osuutta asiaan tässäkin yhteydessä; monenlaista kihinää sisuksissa kun ketju vain savuaa eikä pure puuta. No, kyllä se itse teroitus useimmiten onnistuu ja onhan niitä ohjeita eri kulmista siellä sun täällä, joskus vieläpä itse hampaissakin.
        Olisin vain pikkuisen kiinnostunut enempi tuosta teroituksen filosofiasta, mitä mikäkin kulma vaikuttaa ja semmoista. Vaan taitaa olla väärä foorumi?

        en mä osaa sanoa pitäisi olla paperia ja kynä ja lähettäää kuvana asiat meneen....


      • kloroformia

        Vai että oikein gromia ja varmaan myös klooria ja bromia että aine saadaan sopivan pehmeäksi.tietty myös kissankultaa kiillokkeeksi.


      • 1.9 guatro.....
        kloroformia kirjoitti:

        Vai että oikein gromia ja varmaan myös klooria ja bromia että aine saadaan sopivan pehmeäksi.tietty myös kissankultaa kiillokkeeksi.

        älä puhu mitään jos et tie mistä puhut...


      • terämies

        Motokuskille taitaa olla ketjujen
        materiaali hepreaa !!!


    • Sputnikin kuljettaja

      Osta sellaanen laippahan kiinnitettävä viilausteline
      ,sillä onnistuu viilaus.Tosimetsuri ei tarvitte sellaasia telinehiä, ne on oppinu viilamahan perskarvatuntumalla periaatteella "kyllä siperia opettaa".Meikä käyttää,aina sitä telinestä ja jos
      viila on pureva ja kulmat laitettu niinkuin terä vaatii niin aina onnistuu.Jos laitat väärät kulmat,
      niin saha ei pysty puuhun.Yleensä ketjupaketin kyljessä on merkattuna kulmat asteina (ainakin Stihlin ketjupaketissa).

      • Kuutamosahuri

        ...mulla on jo. Varsin kätevä laite. Saa kaikki kulmat ja viilan korkeuden säädettyä. Ja ohjeitakin on kuten sanottu sekä pakkauksessa että jopa joissakin terissäkin. Mutta kun nyt itsepäisesti olisin edelleenkin kiinnostunut mistä johtuu että 1 1=2 eli mikä merkitys niillä eri kulmilla on sahaustehoon ja ovatko suosituskulmat ehkä kompromissi tehon ja sivuvaukutusten (joista edellä mainittiin, mm rasitus) välillä?


      • Seppo
        Kuutamosahuri kirjoitti:

        ...mulla on jo. Varsin kätevä laite. Saa kaikki kulmat ja viilan korkeuden säädettyä. Ja ohjeitakin on kuten sanottu sekä pakkauksessa että jopa joissakin terissäkin. Mutta kun nyt itsepäisesti olisin edelleenkin kiinnostunut mistä johtuu että 1 1=2 eli mikä merkitys niillä eri kulmilla on sahaustehoon ja ovatko suosituskulmat ehkä kompromissi tehon ja sivuvaukutusten (joista edellä mainittiin, mm rasitus) välillä?

        kokeilemalla sen oppii ilman mitään katoavia apuvälineitä


    • Joppe

      Moottorisahan onnistuneelle viilaukselle tärkeintä lienee teräketjulle käypäinen hyväkuntoinen viila ja tukeva viilanpää. Viilaa tarkasti niitten ketjussa olevien kulmien mukaan saman verran kummaltakin puolen ettei terä kierrä. Laske purupiikkiä lattaviilalla pari työntöä,mutta ei jokaisen terän viilauksen yhteydessä. Käytännössä nää viilausniksit oppii nopeasti ja rautaan tai kiveen kunnolla sahattua ketjua ei juuri kannata käydä kunnostelemaan sillä se vaatii monta viilauskertaa ennen kuin se taas puree kunnolla.Kannattaa vaihtaa uusi. Hermot ja työaikaa säästyy.

    • sahaus

      kotona laitan sahan laipasta viilapenkkiin ja ketjun kireälle,nii siinä on hyvä viilata kahellakäellä ketju kuntoon,metässä sitte vaa kannonpäässä joka tankkauksella vähän pyyhkäsee.

    • Janne 17vee

      Pari kolme vuotta oon sahannu ja tämmöstä oon pannu merkille:
      1. Ketju ei voi olla liian terävä.
      2. Kato että viilatessa hampaan kärki tulee kiiltäväks. Sillon viila on ottanu ihan kärestä. Ketjupaketin kulmat on hyvät.
      3. Pittää olla aika rikas joka ostaa uuden ketjun kun vanha on puolessa välissä. Minä oon viilannu niin kauan kun joku hammas katkii sahatessa.
      4. kolme neljä kertaa ketjun aikana rälläkällä puruhampaita ruuvipenkissä pois. Ero on kuin yöllä ja päivällä.

      • akseli

        Joo tunnen kans yhden kaverin joka heti uudesta ketjusta hurauttaa puruhampaat matalaksi. Menee itsestään puuhun sanoo kaveri.


      • Janne 17
        akseli kirjoitti:

        Joo tunnen kans yhden kaverin joka heti uudesta ketjusta hurauttaa puruhampaat matalaksi. Menee itsestään puuhun sanoo kaveri.

        Se se eniten puuhunmännöön auttaa. En oo ikinä ihan uuvesta ketjusta ottanu puruhammasta, mutta varmasti auttaa. Sahassa ei saa vaan tehot loppua kesken. Tännään just olin metässä ja piti laittaa akrikaatti vielä toisen kerran pyörimään ja vähän rälläkällä sipasta puruhammasta kun jäi eka kerraalla tuntumaan että lähtiköhän varmasti tarpeeks. Ei oo leikkuuhampaita jälellä kun pari milliä mutta puuhun mänöö paremmin ku uus!


      • Puupää
        Janne 17 kirjoitti:

        Se se eniten puuhunmännöön auttaa. En oo ikinä ihan uuvesta ketjusta ottanu puruhammasta, mutta varmasti auttaa. Sahassa ei saa vaan tehot loppua kesken. Tännään just olin metässä ja piti laittaa akrikaatti vielä toisen kerran pyörimään ja vähän rälläkällä sipasta puruhammasta kun jäi eka kerraalla tuntumaan että lähtiköhän varmasti tarpeeks. Ei oo leikkuuhampaita jälellä kun pari milliä mutta puuhun mänöö paremmin ku uus!

        Saa olla sitten aika tehokas saha käsissä jos "ylimadaltaa" noita puruhampaita. Tehokkaalla sahalla lienee jotakuinkin ok, mutta heikommalla sahalla on selvä ylirasituksen vaara koneelle. Ja varmasti jämähtää hyvin kiinni jos päästää kierrokset alas kesken sahauksen.

        Ketju on kanssa kovemmalla rasituksella, että voi olla herkempi katkeamaan. Mutta kuten sanottu isossa sahassa (=tehoja ja leveä/vahva ketju) puree varmaan paremmin. Takapotkun vaara kanssa sitten kasvaa, joten en tekisi tuota modifikaatiota ihan ikivanhalle sahalle jossa ei takapotkusuojaa ole.


      • Rokkia tana
        Puupää kirjoitti:

        Saa olla sitten aika tehokas saha käsissä jos "ylimadaltaa" noita puruhampaita. Tehokkaalla sahalla lienee jotakuinkin ok, mutta heikommalla sahalla on selvä ylirasituksen vaara koneelle. Ja varmasti jämähtää hyvin kiinni jos päästää kierrokset alas kesken sahauksen.

        Ketju on kanssa kovemmalla rasituksella, että voi olla herkempi katkeamaan. Mutta kuten sanottu isossa sahassa (=tehoja ja leveä/vahva ketju) puree varmaan paremmin. Takapotkun vaara kanssa sitten kasvaa, joten en tekisi tuota modifikaatiota ihan ikivanhalle sahalle jossa ei takapotkusuojaa ole.

        Kyllä se on kumma että näinkin yksinkertanen asia saadaan tehtyä noin vaikeaksi.Vai että kulmien merkitys nämä asiat aukeavat kyllä ihan maatiaisjärjellä kun vähän miettii.Jäinen,sula kuiva tuorepuu.... Se on vähä niin kun Rokin soitossa pitää olla fiilistä ja munaa .Mutta jos homma alkaa mennä kovin laskelmoiduksi niin eihän se lätise.Kaikki eivät saa sahaa teräväksi vaikka kuin neuvoo jos siihen ei ole asennetta ja siitä ei ole leipä kiinni.Että eikun yritystä fiilis pohjalta!


      • paras apu
        Janne 17 kirjoitti:

        Se se eniten puuhunmännöön auttaa. En oo ikinä ihan uuvesta ketjusta ottanu puruhammasta, mutta varmasti auttaa. Sahassa ei saa vaan tehot loppua kesken. Tännään just olin metässä ja piti laittaa akrikaatti vielä toisen kerran pyörimään ja vähän rälläkällä sipasta puruhammasta kun jäi eka kerraalla tuntumaan että lähtiköhän varmasti tarpeeks. Ei oo leikkuuhampaita jälellä kun pari milliä mutta puuhun mänöö paremmin ku uus!

        Kyllå puuhunmännöö auttaa eniten pylyväskengät!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe