Turun päiväkodit

Vaavi-04

Eli nyt tarvittaisiin kokemuksia Turun päiväkodeista! Missä päiväkodissa lapsenne on ja miltä päiväkoti on tuntunut? Olen kuullut niin paljon huonoa näistä turkulaisista päiväkodeista, että en osaa päättää mihin uskaltaisin lapseni viedä....

77

24232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olet kuullut?

      Millaista huonoa olet kuullut? Minä en ole kuullut mitään tai ainakaan niin että voisi puhua paljosta huonosta. Oma lapseni on Piiparinpolun päiväkodissa, ihan ok paikka. Ainahan sielläkin joskus jotain negatiivista sattuu. Suht pieni päiväkoti, tosin liian isot ryhmät niin kuin varmaan monessa muussakin paikassa. Hoitajat yrittävät mielestäni parhaansa, ei ole heidän vikansa jos ei ole tarpeeksi henkilökuntaa.

      • Vaavi-04

        että jos lapsi ei osaa itse syödä niin on sitten koko päivän syömättä, pienemmät lapset joutuvat väkisin valvomaan "pykälien mukaisiin" päiväuniin asti, harjoittelijat jätetään pihalle yksin lasten kanssa ym. Kuka esim. kantaa vastuun jos lapselle sattuu jotain harjoittelijan ollessa yksin lasten kanssa? Ja moni tuttuni ketä on ollut tarhassa/päiväkodissa töissä/työharjoittelussa on sanonut ettei ikinä veisi lastaan päiväkotiin. Eipä anna hirveän hyvää kuvaa näistä päiväkodeista....


      • Lapsiparat
        Vaavi-04 kirjoitti:

        että jos lapsi ei osaa itse syödä niin on sitten koko päivän syömättä, pienemmät lapset joutuvat väkisin valvomaan "pykälien mukaisiin" päiväuniin asti, harjoittelijat jätetään pihalle yksin lasten kanssa ym. Kuka esim. kantaa vastuun jos lapselle sattuu jotain harjoittelijan ollessa yksin lasten kanssa? Ja moni tuttuni ketä on ollut tarhassa/päiväkodissa töissä/työharjoittelussa on sanonut ettei ikinä veisi lastaan päiväkotiin. Eipä anna hirveän hyvää kuvaa näistä päiväkodeista....

        Asuimme Turussa ja laitoimme pienen poikamme Kallelan päiväkotiin. Siitä on jo kulunut jonkin verran aikaa, mutta vieläkin puistattaa!Siellä pienten puolella on jotenkin käsittämättömän huono ilmapiiri.Lapseni oli alle vuoden ikäinen ja sydäntäni kylmäsi jättää hänet muutenkin vieraalle.Puhumattakaan ettei pitänyt paikasta pitemmän päälle, silloin vietiin lapsi sinne kyyneleet silmissä itselläni.Tunsin joka aamu vieväni lapsen sinne hoitajien kiusaksi, hän kun oli vielä niin pieni, että tarvitsi enemmän hoivaa kuin isommat.Toisin sanoen, työläämpi tapaus hoitajille.Selkeitä nk.burnouttapauksia! Kommunikaatio oli alkeellista hoitajien ja vanhempien välillä.Olimme kokemattomia ja liian kilttejä ALUKSI, kunnes tajusimme alkaa yrittää pitää puoliamme ja tajusimme, ettei meno siellä ollut ihan normaalia...Toivottavasti tämä kokemuksemme oli vain yksittäistapaus (vaikea uskoa heidän kanssaan), sillä en haluaisi kenenkään muun vanhemman kokea samaa kuin meidän ensikokemus päiväkodista.
        Jäin jossain vaiheessa kotiin kun tilanne meni kestämättömäksi.Nykyään lapsemme päiväkodissa täällä Tampereella, joka on aivan ihana paikka!
        Toisella kerralla onnisti, kyllä helpotti.


      • hoitajana
        Vaavi-04 kirjoitti:

        että jos lapsi ei osaa itse syödä niin on sitten koko päivän syömättä, pienemmät lapset joutuvat väkisin valvomaan "pykälien mukaisiin" päiväuniin asti, harjoittelijat jätetään pihalle yksin lasten kanssa ym. Kuka esim. kantaa vastuun jos lapselle sattuu jotain harjoittelijan ollessa yksin lasten kanssa? Ja moni tuttuni ketä on ollut tarhassa/päiväkodissa töissä/työharjoittelussa on sanonut ettei ikinä veisi lastaan päiväkotiin. Eipä anna hirveän hyvää kuvaa näistä päiväkodeista....

        "jos lapsi ei osaa itse syödä niin on sitten koko päivän syömättä"
        - kaikkia syötetään, jotka eivät itse osaa syödä!

        "pienemmät lapset joutuvat väkisin valvomaan "pykälien mukaisiin" päiväuniin asti"
        - pyritään siihen, että lapset pysyisivät hereillä toiminnan aikana ja nukahtaisivat vasta ruokailun jälkeen, mutta varsinkin jos on tosi pieni lapsi niin annetaan tarpeen mukaan nukkua esim. aamu-ulkoilun aikana vaunuissaan!

        "harjoittelijat jätetään pihalle yksin lasten kanssa ym. "
        - harjoittelijaa ei koskaan jätetä yksin lasten kanssa, samoin ei opiskelijaa, eikä työllistettyä, korkeintaan lasten nukkuessa luotettava harjoittelija voi vahtia lapsia hetken jos työntekijän täytyy käydä jossakin, mutta tämäkin tosi harvinaista.
        Mitä tarkoitit vielä tuolla "ym" ?

        "Kuka esim. kantaa vastuun jos lapselle sattuu jotain harjoittelijan ollessa yksin lasten kanssa?"
        - vastuun kantaa se työntekijä, joka on jättänyt harjoittelijan yksin, päävastuu aina talon johtajalla

        "Ja moni tuttuni ketä on ollut tarhassa/päiväkodissa töissä/työharjoittelussa on sanonut ettei ikinä veisi lastaan päiväkotiin."
        - suhteellista on tuo "moni tuttuni", eli kuinka moni tarkkaan ottaen ja se määrä suhteessa muihin ihmisiin jotka jotain Turun päiväkodeista tietävät..

        Ja siihen voi olla myös monia erilaisia syitä, että jotkut jopa päiväkodissa työskentelevät sanovat eivät veisi lapsiaan päiväkotiin hoitoon. Eli jollain voi olla esim. sellainen ajatus, että päiväkoti on ihan ok, mutta mielummin koti olisi kuitenkin parempi, joka ei siis tarkoita että KOSKA päiväkodit ovat niin kamalia paikkoja niin en vie lastani sinne, ymmärrätkö mitä tarkoitan?

        Itse tyontekijät tietysti vaikuttavat kovasti siihen minkälaisen kuvan aina kyseisestä päiväkodista saa. Eli työntekijöitäkin on monenlaisia, valitettavasti jotkut ehkä hieman kaavoihin kangistuneita, mutta myös monet ovat todella innoissaan työstään ja ovat ihan aidosti kiinnostuneita lasten hoidosta ja kasvatuksesta.


      • Vaavi-04
        hoitajana kirjoitti:

        "jos lapsi ei osaa itse syödä niin on sitten koko päivän syömättä"
        - kaikkia syötetään, jotka eivät itse osaa syödä!

        "pienemmät lapset joutuvat väkisin valvomaan "pykälien mukaisiin" päiväuniin asti"
        - pyritään siihen, että lapset pysyisivät hereillä toiminnan aikana ja nukahtaisivat vasta ruokailun jälkeen, mutta varsinkin jos on tosi pieni lapsi niin annetaan tarpeen mukaan nukkua esim. aamu-ulkoilun aikana vaunuissaan!

        "harjoittelijat jätetään pihalle yksin lasten kanssa ym. "
        - harjoittelijaa ei koskaan jätetä yksin lasten kanssa, samoin ei opiskelijaa, eikä työllistettyä, korkeintaan lasten nukkuessa luotettava harjoittelija voi vahtia lapsia hetken jos työntekijän täytyy käydä jossakin, mutta tämäkin tosi harvinaista.
        Mitä tarkoitit vielä tuolla "ym" ?

        "Kuka esim. kantaa vastuun jos lapselle sattuu jotain harjoittelijan ollessa yksin lasten kanssa?"
        - vastuun kantaa se työntekijä, joka on jättänyt harjoittelijan yksin, päävastuu aina talon johtajalla

        "Ja moni tuttuni ketä on ollut tarhassa/päiväkodissa töissä/työharjoittelussa on sanonut ettei ikinä veisi lastaan päiväkotiin."
        - suhteellista on tuo "moni tuttuni", eli kuinka moni tarkkaan ottaen ja se määrä suhteessa muihin ihmisiin jotka jotain Turun päiväkodeista tietävät..

        Ja siihen voi olla myös monia erilaisia syitä, että jotkut jopa päiväkodissa työskentelevät sanovat eivät veisi lapsiaan päiväkotiin hoitoon. Eli jollain voi olla esim. sellainen ajatus, että päiväkoti on ihan ok, mutta mielummin koti olisi kuitenkin parempi, joka ei siis tarkoita että KOSKA päiväkodit ovat niin kamalia paikkoja niin en vie lastani sinne, ymmärrätkö mitä tarkoitan?

        Itse tyontekijät tietysti vaikuttavat kovasti siihen minkälaisen kuvan aina kyseisestä päiväkodista saa. Eli työntekijöitäkin on monenlaisia, valitettavasti jotkut ehkä hieman kaavoihin kangistuneita, mutta myös monet ovat todella innoissaan työstään ja ovat ihan aidosti kiinnostuneita lasten hoidosta ja kasvatuksesta.

        , mutta moni tuttuni tarkoittaa kolmea ihmistä suhteessa yhteen joka oli eri mieltä näiden kolmen kanssa. Ja syy miksi eivät veisi päiväkotiin oli nimenomaan se, että ne ovat niin kauheita paikkoja! Ja kaksi näistä tutuista on jätetty harjoittelijana yksin lasten kanssa, toinen kunnallisessa ja toinen yksityisessä päiväkodissa. Myös esim. Kaksplussan keskustelupalstalla muutama päiväkodissa työskentelevä on sanonut ettei veisi lastaan päiväkotiin syystä että siellä ei on liian vähän hoitajia per lapsi. Se on kiva että sinulla on hyviä kokemuksia, mutta minua ainakin pelottaa tuo päiväkotiin vieminen...


      • Vaavi-04
        hoitajana kirjoitti:

        "jos lapsi ei osaa itse syödä niin on sitten koko päivän syömättä"
        - kaikkia syötetään, jotka eivät itse osaa syödä!

        "pienemmät lapset joutuvat väkisin valvomaan "pykälien mukaisiin" päiväuniin asti"
        - pyritään siihen, että lapset pysyisivät hereillä toiminnan aikana ja nukahtaisivat vasta ruokailun jälkeen, mutta varsinkin jos on tosi pieni lapsi niin annetaan tarpeen mukaan nukkua esim. aamu-ulkoilun aikana vaunuissaan!

        "harjoittelijat jätetään pihalle yksin lasten kanssa ym. "
        - harjoittelijaa ei koskaan jätetä yksin lasten kanssa, samoin ei opiskelijaa, eikä työllistettyä, korkeintaan lasten nukkuessa luotettava harjoittelija voi vahtia lapsia hetken jos työntekijän täytyy käydä jossakin, mutta tämäkin tosi harvinaista.
        Mitä tarkoitit vielä tuolla "ym" ?

        "Kuka esim. kantaa vastuun jos lapselle sattuu jotain harjoittelijan ollessa yksin lasten kanssa?"
        - vastuun kantaa se työntekijä, joka on jättänyt harjoittelijan yksin, päävastuu aina talon johtajalla

        "Ja moni tuttuni ketä on ollut tarhassa/päiväkodissa töissä/työharjoittelussa on sanonut ettei ikinä veisi lastaan päiväkotiin."
        - suhteellista on tuo "moni tuttuni", eli kuinka moni tarkkaan ottaen ja se määrä suhteessa muihin ihmisiin jotka jotain Turun päiväkodeista tietävät..

        Ja siihen voi olla myös monia erilaisia syitä, että jotkut jopa päiväkodissa työskentelevät sanovat eivät veisi lapsiaan päiväkotiin hoitoon. Eli jollain voi olla esim. sellainen ajatus, että päiväkoti on ihan ok, mutta mielummin koti olisi kuitenkin parempi, joka ei siis tarkoita että KOSKA päiväkodit ovat niin kamalia paikkoja niin en vie lastani sinne, ymmärrätkö mitä tarkoitan?

        Itse tyontekijät tietysti vaikuttavat kovasti siihen minkälaisen kuvan aina kyseisestä päiväkodista saa. Eli työntekijöitäkin on monenlaisia, valitettavasti jotkut ehkä hieman kaavoihin kangistuneita, mutta myös monet ovat todella innoissaan työstään ja ovat ihan aidosti kiinnostuneita lasten hoidosta ja kasvatuksesta.

        Myös muutama tuttuni joiden lapset ovat päiväkodissa ovat niitä haukkuneet, yhdessä paikassa lapset olivat päässeet pois piha-alueelta ulkoilun aikana ja keränneet lasinsiruja "aarteina" ja toisessa paikassa lapsi oli sanonut että on kakkahätä, mutta hoitajat eivät jaksaneet viedä potalle vaan antoivat kakata vaippaan. Eikä ole paljon aikaa kun yksi lapsi kuoli päiväkodin pihalla ja toinen oli karannut piha-alueelta ja kuollut.
        Ja ym. tarkoittaa vaikkapa sitä että yhdessä päiväkodissa alle vuoden ikäinen joka tulee sinne jo aamulla klo 7 ei saa nukkua päiväunia ennen kuin yhden aikoihin vaikka niin pieni tietysti väsyy jo aikaisemmin. Väkisin pakotetatan valvomaan. Että näin meillä Turussa!


      • ihme puheita
        Vaavi-04 kirjoitti:

        Myös muutama tuttuni joiden lapset ovat päiväkodissa ovat niitä haukkuneet, yhdessä paikassa lapset olivat päässeet pois piha-alueelta ulkoilun aikana ja keränneet lasinsiruja "aarteina" ja toisessa paikassa lapsi oli sanonut että on kakkahätä, mutta hoitajat eivät jaksaneet viedä potalle vaan antoivat kakata vaippaan. Eikä ole paljon aikaa kun yksi lapsi kuoli päiväkodin pihalla ja toinen oli karannut piha-alueelta ja kuollut.
        Ja ym. tarkoittaa vaikkapa sitä että yhdessä päiväkodissa alle vuoden ikäinen joka tulee sinne jo aamulla klo 7 ei saa nukkua päiväunia ennen kuin yhden aikoihin vaikka niin pieni tietysti väsyy jo aikaisemmin. Väkisin pakotetatan valvomaan. Että näin meillä Turussa!

        Missä päiväkodissa muka vasta yhdeltä mennään nukkumaan. Kaupungin päiväkodeissa syödään klo.11 ja sitten nukkumaan eli viimeistään klo.12.Yhdeltä saa jo isommat herätä.Ehkäpä päiväkoti ei ole oikea paikka alle 1-vuotiaalle jos ei jaksa olla hereillä tai sitten olisi syytä tarkastaa nukkuuko riittävän pitkät yöunet.Jos opiskelija jossain jätetään yksin vastuuseen lapsista niin kyllä opiskelijankin kuuluu saada suunsa auki ja ilmoittaa ettei hänen kuulu olla yksin lasten kanssa. Päiväkodeissa on paljon huonoa,mutta vähän myös hyvääkin.


      • Vaavi-04
        ihme puheita kirjoitti:

        Missä päiväkodissa muka vasta yhdeltä mennään nukkumaan. Kaupungin päiväkodeissa syödään klo.11 ja sitten nukkumaan eli viimeistään klo.12.Yhdeltä saa jo isommat herätä.Ehkäpä päiväkoti ei ole oikea paikka alle 1-vuotiaalle jos ei jaksa olla hereillä tai sitten olisi syytä tarkastaa nukkuuko riittävän pitkät yöunet.Jos opiskelija jossain jätetään yksin vastuuseen lapsista niin kyllä opiskelijankin kuuluu saada suunsa auki ja ilmoittaa ettei hänen kuulu olla yksin lasten kanssa. Päiväkodeissa on paljon huonoa,mutta vähän myös hyvääkin.

        Enemmän tuntuu olevan sitä huonoa!


      • Jaffatar
        Vaavi-04 kirjoitti:

        , mutta moni tuttuni tarkoittaa kolmea ihmistä suhteessa yhteen joka oli eri mieltä näiden kolmen kanssa. Ja syy miksi eivät veisi päiväkotiin oli nimenomaan se, että ne ovat niin kauheita paikkoja! Ja kaksi näistä tutuista on jätetty harjoittelijana yksin lasten kanssa, toinen kunnallisessa ja toinen yksityisessä päiväkodissa. Myös esim. Kaksplussan keskustelupalstalla muutama päiväkodissa työskentelevä on sanonut ettei veisi lastaan päiväkotiin syystä että siellä ei on liian vähän hoitajia per lapsi. Se on kiva että sinulla on hyviä kokemuksia, mutta minua ainakin pelottaa tuo päiväkotiin vieminen...

        Ei missään nimessä kannata kaupungin mukaan alkaa miettimään, että on huonoja sillä huonoja ja hyviä paikkoja on joka kunnassa, sekä pph:lla että päiväkodeissa.
        Onhan noita ollut latsen kuolemia, vakavia loukkaantumisia, hyväksikäyttöjä ym joka paikassa, ei vain Turussa, eikä vain edes Suomessa.
        Myös perhepäivähoitajilla sattuu ja tapahtuu; milloin lapsi pakotetaan syömään oksennusta jonka teki kun ei saanut ruokaa enää alas, milloin livastaan korville..
        Omani on Kellonsoittajankadun pk:ssa ja itse pidän siitä. Ja se mitä olen itse ollut päiväkodeissa töissä, voin sanoa ettei niissä lapsi kiduteta kuten vaavi-04 kuvittelee.
        Pienillä lapsilla on vaunuja joihin ulkona ollessa pääsee nukkumaan jos unettaa, heidät syotetään jos ei itse osaa, heidät puetaan, nukutetaan, kaikki pelaa.
        Ihan oikeesti, kaikkea ei kannata uskoa mitä sulle sanotaan.
        Kun tulee se aika että omasi aloittaa hoidossa; tee kierroksia eri paikoissaja katsele mikä vaikuttaa parhaalta, ja lapsesta näkee hyvin pian viihtyykö hän siellä vai mättääkö joku.
        Kannattaa ottaa selvää ja jos joku painaa mieltä; ota asia esille heti.
        Mutta kuten sanoin; älä usko kaikkea mitä sulle sanotaan, päiväkodit eivät ole yhtään sen kauheampia paikkoja kuin yksityiset tai pph:t. ;)
        Omani ryhmävastaavat ovat TODELLA ihania ihmisiä ja todella nauttivat työstään, ja hoitavat sen hyvin. Olen tyytyväinen että vein tarhaan enkä pph:lle, vaikkei se vaihtoehto edes käynyt mielessäni.


      • faija
        Vaavi-04 kirjoitti:

        Myös muutama tuttuni joiden lapset ovat päiväkodissa ovat niitä haukkuneet, yhdessä paikassa lapset olivat päässeet pois piha-alueelta ulkoilun aikana ja keränneet lasinsiruja "aarteina" ja toisessa paikassa lapsi oli sanonut että on kakkahätä, mutta hoitajat eivät jaksaneet viedä potalle vaan antoivat kakata vaippaan. Eikä ole paljon aikaa kun yksi lapsi kuoli päiväkodin pihalla ja toinen oli karannut piha-alueelta ja kuollut.
        Ja ym. tarkoittaa vaikkapa sitä että yhdessä päiväkodissa alle vuoden ikäinen joka tulee sinne jo aamulla klo 7 ei saa nukkua päiväunia ennen kuin yhden aikoihin vaikka niin pieni tietysti väsyy jo aikaisemmin. Väkisin pakotetatan valvomaan. Että näin meillä Turussa!

        Turkulaisena kiinnostaisi tietää, missä päiväkodeissa tapahtuu, tai on tapahtunut, mainitsemiasi asioita.


      • Vaavi-04
        Jaffatar kirjoitti:

        Ei missään nimessä kannata kaupungin mukaan alkaa miettimään, että on huonoja sillä huonoja ja hyviä paikkoja on joka kunnassa, sekä pph:lla että päiväkodeissa.
        Onhan noita ollut latsen kuolemia, vakavia loukkaantumisia, hyväksikäyttöjä ym joka paikassa, ei vain Turussa, eikä vain edes Suomessa.
        Myös perhepäivähoitajilla sattuu ja tapahtuu; milloin lapsi pakotetaan syömään oksennusta jonka teki kun ei saanut ruokaa enää alas, milloin livastaan korville..
        Omani on Kellonsoittajankadun pk:ssa ja itse pidän siitä. Ja se mitä olen itse ollut päiväkodeissa töissä, voin sanoa ettei niissä lapsi kiduteta kuten vaavi-04 kuvittelee.
        Pienillä lapsilla on vaunuja joihin ulkona ollessa pääsee nukkumaan jos unettaa, heidät syotetään jos ei itse osaa, heidät puetaan, nukutetaan, kaikki pelaa.
        Ihan oikeesti, kaikkea ei kannata uskoa mitä sulle sanotaan.
        Kun tulee se aika että omasi aloittaa hoidossa; tee kierroksia eri paikoissaja katsele mikä vaikuttaa parhaalta, ja lapsesta näkee hyvin pian viihtyykö hän siellä vai mättääkö joku.
        Kannattaa ottaa selvää ja jos joku painaa mieltä; ota asia esille heti.
        Mutta kuten sanoin; älä usko kaikkea mitä sulle sanotaan, päiväkodit eivät ole yhtään sen kauheampia paikkoja kuin yksityiset tai pph:t. ;)
        Omani ryhmävastaavat ovat TODELLA ihania ihmisiä ja todella nauttivat työstään, ja hoitavat sen hyvin. Olen tyytyväinen että vein tarhaan enkä pph:lle, vaikkei se vaihtoehto edes käynyt mielessäni.

        on sen verran läheisistä ihmisistä kysymys, että tuskin valehtelevat. Ja perhepäivähoidon olen jättänyt kokonaan pois laskuista, niihin luotan vielä vähemmän kuin päiväkoteihin.


      • Vaavi-04
        faija kirjoitti:

        Turkulaisena kiinnostaisi tietää, missä päiväkodeissa tapahtuu, tai on tapahtunut, mainitsemiasi asioita.

        mutta ei niitä ainakaan ole kukaan vielä tässä keskustelussa kehunut. Yhä edelleen toivoisin enemmän kokemuksia jotta osaisin päättää mihin päiväkotiin kannattaisi hakea.


      • faija
        Vaavi-04 kirjoitti:

        mutta ei niitä ainakaan ole kukaan vielä tässä keskustelussa kehunut. Yhä edelleen toivoisin enemmän kokemuksia jotta osaisin päättää mihin päiväkotiin kannattaisi hakea.

        Kerro toki haukuttujen päiväkotien nimet. Jos asiat todella ovat noin huonosti, päiväkotien "paljastaminen" on suorastaan velvollisuutesi muita vanhempia (ja lapsia!) kohtaan.

        Minulla on usean vuoden kokemus Ruiskadun päiväkodista. Kokemukseni ovat erittäin positiivisia. Hoitajien vaihtuvuus on ongelma, kuten kaikkialla muuallakin, mutta juuri muuta huonoa en päiväkodin toiminnasta pysty löytämään.


      • Jaffatar
        Vaavi-04 kirjoitti:

        Myös muutama tuttuni joiden lapset ovat päiväkodissa ovat niitä haukkuneet, yhdessä paikassa lapset olivat päässeet pois piha-alueelta ulkoilun aikana ja keränneet lasinsiruja "aarteina" ja toisessa paikassa lapsi oli sanonut että on kakkahätä, mutta hoitajat eivät jaksaneet viedä potalle vaan antoivat kakata vaippaan. Eikä ole paljon aikaa kun yksi lapsi kuoli päiväkodin pihalla ja toinen oli karannut piha-alueelta ja kuollut.
        Ja ym. tarkoittaa vaikkapa sitä että yhdessä päiväkodissa alle vuoden ikäinen joka tulee sinne jo aamulla klo 7 ei saa nukkua päiväunia ennen kuin yhden aikoihin vaikka niin pieni tietysti väsyy jo aikaisemmin. Väkisin pakotetatan valvomaan. Että näin meillä Turussa!

        Ihan tosi; parempi että jäät itse kotiin siihen asti että lapsi menee yläasteelle ettei satu mitään kamaluuksia.

        Minä olen herkkä, arka ja monen mielestä ylisuojeleva, mutta rakastan lastani vain sanoinkuvaamattoman paljon ja haluan hänelle vain hyvää.
        Mutta johonkin se raja on vedettävä.
        Jops et luota Turkuun; muuta Tampereelle tai oikeesti jää kotiin lapsesi kanssa; kukaan ei sua pakota yhtään mihkään.

        Mä en tiedä missä sun kaverisi ovat moisia kuulleet ja nähneet kun itse en ole törmännyt lainkaan moiseen.


      • Vaavi-04
        Jaffatar kirjoitti:

        Ihan tosi; parempi että jäät itse kotiin siihen asti että lapsi menee yläasteelle ettei satu mitään kamaluuksia.

        Minä olen herkkä, arka ja monen mielestä ylisuojeleva, mutta rakastan lastani vain sanoinkuvaamattoman paljon ja haluan hänelle vain hyvää.
        Mutta johonkin se raja on vedettävä.
        Jops et luota Turkuun; muuta Tampereelle tai oikeesti jää kotiin lapsesi kanssa; kukaan ei sua pakota yhtään mihkään.

        Mä en tiedä missä sun kaverisi ovat moisia kuulleet ja nähneet kun itse en ole törmännyt lainkaan moiseen.

        Minä vedän sen siihen että haluan viedä lapseni hyvään tarhaan, en tiedossa olevaan huonoon tarhaan. Mutta tapansa kullakin...
        Ehkä sinulla on varaa jäädä kotiin mutta minulla ei ole, 3 kk:n hoitovapaa on saanut meidät jo elämään tiukoilla, on vaan pakko mennä töihin. Että eipä ole reilua tulla tänne leijumaan omalla hyvällä taloudellisella tilanteella, kaikki eivät synny kultalusikka suussa tai nai rahaa...
        Ja jos et ole törmännyt moiseen niin ehkä tunnet vääriä ihmisiä, tunnetko ketään ketä on tarhassa töissä?


      • Mimmu

        Sinulle "Vaavi-04" sanoisin vielä, että kannattaa suhtautua kuitenkin positiivisella mielellä tähän päiväkotivalintaan.Jos valinta osoittautuu huonoksi, aina voi vaihtaa! Vaikka meillä kävikin tosi huono tuuri ekan tarhan kanssa ("lapsiparat", Kallelan päiväkoti), uskon ed. että Turussa on yhtälailla hyviä päiväkoteja. Olet saanut nyt vain tod. vähän vinkkejä tässä keskustelussa. Uskon itsekin enemmän hoitajien nk.ryhmäkuriin päiväkodeissa, kuin neljän seinän sis.yksittäisiin hoitajiin. Vaikka toki heissä löytyy yhtälailla päteviä "aarteita",kuin päiväkodeissakin. Tuntuu todellakin olevan hieman arpapeliä tämäkin.Tsemppiä!


      • milloin, missä???
        Vaavi-04 kirjoitti:

        Myös muutama tuttuni joiden lapset ovat päiväkodissa ovat niitä haukkuneet, yhdessä paikassa lapset olivat päässeet pois piha-alueelta ulkoilun aikana ja keränneet lasinsiruja "aarteina" ja toisessa paikassa lapsi oli sanonut että on kakkahätä, mutta hoitajat eivät jaksaneet viedä potalle vaan antoivat kakata vaippaan. Eikä ole paljon aikaa kun yksi lapsi kuoli päiväkodin pihalla ja toinen oli karannut piha-alueelta ja kuollut.
        Ja ym. tarkoittaa vaikkapa sitä että yhdessä päiväkodissa alle vuoden ikäinen joka tulee sinne jo aamulla klo 7 ei saa nukkua päiväunia ennen kuin yhden aikoihin vaikka niin pieni tietysti väsyy jo aikaisemmin. Väkisin pakotetatan valvomaan. Että näin meillä Turussa!

        olen töissä kunnallisena pph:na.
        enkä ole kokenut missään tahassa negatiivista ilmapiiriä, toki ei ole kokemusta kuin n.15 päiväkodista.


      • nähnyt ja kokenut
        hoitajana kirjoitti:

        "jos lapsi ei osaa itse syödä niin on sitten koko päivän syömättä"
        - kaikkia syötetään, jotka eivät itse osaa syödä!

        "pienemmät lapset joutuvat väkisin valvomaan "pykälien mukaisiin" päiväuniin asti"
        - pyritään siihen, että lapset pysyisivät hereillä toiminnan aikana ja nukahtaisivat vasta ruokailun jälkeen, mutta varsinkin jos on tosi pieni lapsi niin annetaan tarpeen mukaan nukkua esim. aamu-ulkoilun aikana vaunuissaan!

        "harjoittelijat jätetään pihalle yksin lasten kanssa ym. "
        - harjoittelijaa ei koskaan jätetä yksin lasten kanssa, samoin ei opiskelijaa, eikä työllistettyä, korkeintaan lasten nukkuessa luotettava harjoittelija voi vahtia lapsia hetken jos työntekijän täytyy käydä jossakin, mutta tämäkin tosi harvinaista.
        Mitä tarkoitit vielä tuolla "ym" ?

        "Kuka esim. kantaa vastuun jos lapselle sattuu jotain harjoittelijan ollessa yksin lasten kanssa?"
        - vastuun kantaa se työntekijä, joka on jättänyt harjoittelijan yksin, päävastuu aina talon johtajalla

        "Ja moni tuttuni ketä on ollut tarhassa/päiväkodissa töissä/työharjoittelussa on sanonut ettei ikinä veisi lastaan päiväkotiin."
        - suhteellista on tuo "moni tuttuni", eli kuinka moni tarkkaan ottaen ja se määrä suhteessa muihin ihmisiin jotka jotain Turun päiväkodeista tietävät..

        Ja siihen voi olla myös monia erilaisia syitä, että jotkut jopa päiväkodissa työskentelevät sanovat eivät veisi lapsiaan päiväkotiin hoitoon. Eli jollain voi olla esim. sellainen ajatus, että päiväkoti on ihan ok, mutta mielummin koti olisi kuitenkin parempi, joka ei siis tarkoita että KOSKA päiväkodit ovat niin kamalia paikkoja niin en vie lastani sinne, ymmärrätkö mitä tarkoitan?

        Itse tyontekijät tietysti vaikuttavat kovasti siihen minkälaisen kuvan aina kyseisestä päiväkodista saa. Eli työntekijöitäkin on monenlaisia, valitettavasti jotkut ehkä hieman kaavoihin kangistuneita, mutta myös monet ovat todella innoissaan työstään ja ovat ihan aidosti kiinnostuneita lasten hoidosta ja kasvatuksesta.

        Kyllä vaan vastaus päiväkodista on ollut, ettei kolmevuotiasta auteta syömisessä ja sellainen lapsi,joka ei itse vielä pärjää syömisen kanssa niin kuin halutaan, on käytännössä 8 - 10 tuntia ilman ruokaa ja se ei voi vähempääkään kiinnostaa päiväkodin työntekijöitä!
        Miten laillista se on, on jo aivan eri kysymys!
        Tämä tieto on faktaa, ei spekulaatiota.


      • .....

        Niin ei ole heidän vikansa mutta tämä ei olekkaan pointti vaan se saako lapsi tarvitsemaansa tukea ja apua. Ei se kyllä lasta mitenkään lohduta tai tee tilannetta paremmaksi jos syy ei ole hoitajilla.


      • fhfjhhf
        nähnyt ja kokenut kirjoitti:

        Kyllä vaan vastaus päiväkodista on ollut, ettei kolmevuotiasta auteta syömisessä ja sellainen lapsi,joka ei itse vielä pärjää syömisen kanssa niin kuin halutaan, on käytännössä 8 - 10 tuntia ilman ruokaa ja se ei voi vähempääkään kiinnostaa päiväkodin työntekijöitä!
        Miten laillista se on, on jo aivan eri kysymys!
        Tämä tieto on faktaa, ei spekulaatiota.

        Jo on outo 3v jos ei osaa vielä edes syödä itse. Oma 1v 4kk syö ja juo jo itse... vaikka vähän sotkua tuleekin.
        ja kyllä pk:ssa autetaan jos ei tosissaan osaa!!


      • niionnii
        nähnyt ja kokenut kirjoitti:

        Kyllä vaan vastaus päiväkodista on ollut, ettei kolmevuotiasta auteta syömisessä ja sellainen lapsi,joka ei itse vielä pärjää syömisen kanssa niin kuin halutaan, on käytännössä 8 - 10 tuntia ilman ruokaa ja se ei voi vähempääkään kiinnostaa päiväkodin työntekijöitä!
        Miten laillista se on, on jo aivan eri kysymys!
        Tämä tieto on faktaa, ei spekulaatiota.

        kuuluu jo osata syödä itse!


      • ,,,,,,,,,,,,
        nähnyt ja kokenut kirjoitti:

        Kyllä vaan vastaus päiväkodista on ollut, ettei kolmevuotiasta auteta syömisessä ja sellainen lapsi,joka ei itse vielä pärjää syömisen kanssa niin kuin halutaan, on käytännössä 8 - 10 tuntia ilman ruokaa ja se ei voi vähempääkään kiinnostaa päiväkodin työntekijöitä!
        Miten laillista se on, on jo aivan eri kysymys!
        Tämä tieto on faktaa, ei spekulaatiota.

        Jos 3-vuotias ei osaa syödä itse, niin taitaa normaali päiväkoti olla väärä paikka ylipäätänsäkin..Ei ole kehitys silloin kunnossa.


      • råt<erhiktzn
        ,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

        Jos 3-vuotias ei osaa syödä itse, niin taitaa normaali päiväkoti olla väärä paikka ylipäätänsäkin..Ei ole kehitys silloin kunnossa.

        Höpöhöpö.
        Lapset kehittyvät eri tahdissa. Täällä pyörii oikeita köökkilääkäkäreitä, joilla on otsaa kertoa mikä on normaalia ja mikä ei, ketkä sopivat päiväkotiin ja ketkä ei.. HALOO?
        Oma 3-vuotias tyttöni söi aina huonosti; aika meni kokolailla haaveiluun ja lautanen ei tyhjentynyt jos ei tiuhaan muistuttanut tai auttanut (onneksi päiväkodissa avustettiin). Taas yksivuotias poikani söi itse reippaasti ilman auttamista.
        Lapsilla on erilaiset tempperamentit ja kasvukaaret.
        Nykyään 5-vuotias tyttäreni haavelee edelleenkin ruokapöydässä, mutta muutama lusikallinen jo menee suuhun, tosin hän on osannut lukea jo 4-vuotiaana. Poikaa ei koskaan tarvi auttaa missään, on toiminnan miehiä :)
        Kokonaisuudessa kumpikin ovat kasvaneet normaalisti kasvukäyrien mukaan ja juuri kokonaisuus on kaikkein tärkeintä. Ei yksi asia pelkästään.


      • PBK42

        Hahhaa!oma lapseni syntyi 2006 ja usein Piiparinpolun pk:n ohi mennessämme ajattelin että tuohon päiväkotiin en ainakaan lastani laittaisi.Jaa miksikö?No,useamman vuoden seurasin ettei hiekkalaatikkoon edes koskaan lisätty edes hiekkaa,pohjalla vain oli vähän.ajattelin että mitenköhän muut asiat hoidettu...Hiekkaa alkoi ilmestyä n.2010...joku runosmäkeläinen vanhempi oli kai vihdoin uskaltautunut /huomannut sanoa asiasta!
        Runosmäen alueen päiväkodeissa ei kehumista,johtuneeko aluejohtajasta vai alueen alibudjetoinnista yndistettynä vanhempien typeryyteen ettei havaita asioita,ei välitetä niistä,eikä viitsitä valittaa,vaikka vanhemmat muuten asiallista työssäkäyvää väkeä ovatkin.


    • ole äiti

      neuroottinen. Tuolla asenteella teet sekä itsellesi että lapsellesi kuin myös päiväkodin henkilökunnalle hoidon aloituksesta yhtä tuskaa.

      • Vaavi-04

        vaan tosiasioiden! Minkä minä sille voin että päiväkodeissa tapahtuu tuollaisia asioita???


      • neurootikko
        Vaavi-04 kirjoitti:

        vaan tosiasioiden! Minkä minä sille voin että päiväkodeissa tapahtuu tuollaisia asioita???

        Kuule jos olisit kuullut mitä kaikkea perhepäivähoidossakin voi ja on sattunutkin niin uskallatkohan lastasi sinnekään viedä. Älä ala ylisuojella lastasi teet hallaa itsellesi ja lapsellesi. Aikanaan hän menee kouluun ja vaikka mihin ilman sinua.Koulu se vasta vaarallinen paikka onkin kiusaajineen kaikkineen.


      • Vaavi-04
        neurootikko kirjoitti:

        Kuule jos olisit kuullut mitä kaikkea perhepäivähoidossakin voi ja on sattunutkin niin uskallatkohan lastasi sinnekään viedä. Älä ala ylisuojella lastasi teet hallaa itsellesi ja lapsellesi. Aikanaan hän menee kouluun ja vaikka mihin ilman sinua.Koulu se vasta vaarallinen paikka onkin kiusaajineen kaikkineen.

        enkä siksi haluaisi lastani päiväkotiin viedäkään. Veisitkö itse lapsesi päiväkotiin missä lapsia laiminlyödään? Ja olisi eri viedä isompi lapsi joka osaa jo puhua koska silloin saisin kotona kuulla jos jotain on vialla. Ja koulussahan lapset yleensä osaavat jo puhua (ääliö...).
        Haluaisin nyt välillä niitä kommentteja Turun päiväkodeista jos sopii, tämä keskustelu sivuaa hiukan aiheesta...


      • sinä olet
        Vaavi-04 kirjoitti:

        enkä siksi haluaisi lastani päiväkotiin viedäkään. Veisitkö itse lapsesi päiväkotiin missä lapsia laiminlyödään? Ja olisi eri viedä isompi lapsi joka osaa jo puhua koska silloin saisin kotona kuulla jos jotain on vialla. Ja koulussahan lapset yleensä osaavat jo puhua (ääliö...).
        Haluaisin nyt välillä niitä kommentteja Turun päiväkodeista jos sopii, tämä keskustelu sivuaa hiukan aiheesta...

        Miten viitsit olla noin lapsellinen ja vetää herneen nenään jonkun kommenteista ja alkaa nimetellä ääliöksi.Ettet vaan itse olisi? Sitä paitsi ei puhetaito laiminlyöntejä estä..jos lapsesi satuttaa itsensä niin ei siinä paljoa auta vaikka osaisi kuinka puhua. Omakin lapseni joutui toisen lapsen tönäisemäksi leikkitelineeltä eikä hoitajat nähneet koko tapausta.Lapseni osaa puhua (5-v.) ja kertoa itse asiansa,mutta siitäkin huolimatta sattuu ja tapahtuu. Minäkin olen sitä mieltä, että koulu on paljon vaarallisempi paikka kuin päiväkoti. Koitapa olla nyt sitten riehaantumatta tästäkin kirjoituksesta.


      • tainnut
        Vaavi-04 kirjoitti:

        enkä siksi haluaisi lastani päiväkotiin viedäkään. Veisitkö itse lapsesi päiväkotiin missä lapsia laiminlyödään? Ja olisi eri viedä isompi lapsi joka osaa jo puhua koska silloin saisin kotona kuulla jos jotain on vialla. Ja koulussahan lapset yleensä osaavat jo puhua (ääliö...).
        Haluaisin nyt välillä niitä kommentteja Turun päiväkodeista jos sopii, tämä keskustelu sivuaa hiukan aiheesta...

        joltain lapselta kuullakin negaa päiväkodeista. Ikäviäkin juttuja sattuu, mutta pidä myös mielessäsi ettei se puhekyky ole mikään ratkaisu ongelmiin. Lapset kun voivat puhua miten sen nyt kauniisti sanoisi:) omiaan. Opettele itse puhumaan päivähoidon työntekijöiden kanssa alusta asti, niin kyllä siitä hyvä tulee.


      • Vaavi-04
        sinä olet kirjoitti:

        Miten viitsit olla noin lapsellinen ja vetää herneen nenään jonkun kommenteista ja alkaa nimetellä ääliöksi.Ettet vaan itse olisi? Sitä paitsi ei puhetaito laiminlyöntejä estä..jos lapsesi satuttaa itsensä niin ei siinä paljoa auta vaikka osaisi kuinka puhua. Omakin lapseni joutui toisen lapsen tönäisemäksi leikkitelineeltä eikä hoitajat nähneet koko tapausta.Lapseni osaa puhua (5-v.) ja kertoa itse asiansa,mutta siitäkin huolimatta sattuu ja tapahtuu. Minäkin olen sitä mieltä, että koulu on paljon vaarallisempi paikka kuin päiväkoti. Koitapa olla nyt sitten riehaantumatta tästäkin kirjoituksesta.

        että jos lapsi ei saa päiväkodissa ruokaa niin osaa ainakin sen kertoa kotona.


      • Jaffatar
        sinä olet kirjoitti:

        Miten viitsit olla noin lapsellinen ja vetää herneen nenään jonkun kommenteista ja alkaa nimetellä ääliöksi.Ettet vaan itse olisi? Sitä paitsi ei puhetaito laiminlyöntejä estä..jos lapsesi satuttaa itsensä niin ei siinä paljoa auta vaikka osaisi kuinka puhua. Omakin lapseni joutui toisen lapsen tönäisemäksi leikkitelineeltä eikä hoitajat nähneet koko tapausta.Lapseni osaa puhua (5-v.) ja kertoa itse asiansa,mutta siitäkin huolimatta sattuu ja tapahtuu. Minäkin olen sitä mieltä, että koulu on paljon vaarallisempi paikka kuin päiväkoti. Koitapa olla nyt sitten riehaantumatta tästäkin kirjoituksesta.

        Mitä enemmän luen sun juttuja, sitä hullummaksi itsesi paljastat. Sanon vielä kerran että jää kotiin tai muuta johkin missä ei ole ketään 1000km läheisyydessä ja kaikki paikat on vuorattu pinkillä pumpulilla; ei ainakaan loukkaa kukaan.
        C´mon, sä teet hallaa lapsellesekin tuollasella älyttömyydellä.
        Jos ei kelpaa; tee asioille jotain äläkä marmata.
        Lapsesi on VASTA 1v, miksi vingut jo häntä tarhaan kun ette selvästikkään ole siihen valmiita?


      • Vaavi-04
        Jaffatar kirjoitti:

        Mitä enemmän luen sun juttuja, sitä hullummaksi itsesi paljastat. Sanon vielä kerran että jää kotiin tai muuta johkin missä ei ole ketään 1000km läheisyydessä ja kaikki paikat on vuorattu pinkillä pumpulilla; ei ainakaan loukkaa kukaan.
        C´mon, sä teet hallaa lapsellesekin tuollasella älyttömyydellä.
        Jos ei kelpaa; tee asioille jotain äläkä marmata.
        Lapsesi on VASTA 1v, miksi vingut jo häntä tarhaan kun ette selvästikkään ole siihen valmiita?

        Hyviä vinkkejä otetaan vastaan. Olet niin olevinasi etkä kuitenkaan anna yhtään järkevää neuvoa. "Jää kotiin", no jos voitan lotossa niin varmasti jäänkin.
        Ja yhä edelleen, minun on pakko mennä töihin! En ole niin rikas kuin sinä tunnut olevan! Että c´monvaan itelles!
        Ja kyllä lapsi varmasti on valmis tarhaan ja minä olen valmis hänet viemään kunhan vaan saisin tietää mitkä tarhat ovat luotettavia!!! Kyllä sinunkin täytyy tietää että päiväkodit ovat menneet huonompaan suuntaan, on esim. liian vähän henkilökuntaa. Vai etkö seuraa ajankohtaisia asioita? Se selittäisi kyllä paljon....


      • olen turun kunnalli. pph
        Vaavi-04 kirjoitti:

        enkä siksi haluaisi lastani päiväkotiin viedäkään. Veisitkö itse lapsesi päiväkotiin missä lapsia laiminlyödään? Ja olisi eri viedä isompi lapsi joka osaa jo puhua koska silloin saisin kotona kuulla jos jotain on vialla. Ja koulussahan lapset yleensä osaavat jo puhua (ääliö...).
        Haluaisin nyt välillä niitä kommentteja Turun päiväkodeista jos sopii, tämä keskustelu sivuaa hiukan aiheesta...

        jos se mitä ystäväsi ovat kertoneet on noin kamalaa, että se saa sut totaalisen kauhun partaalle, pidä ihmeessä lapsi kotona.
        vai olisikohan nyt vain niin ettet itseasiassa tiedä mitään kunhan haastat riitaa.
        taitaa vaan tuo lapsen hoitoon vieminen olla sinulle liian iso pala nieltäväksi ja sysäät sen nyt koko turun syyksi ja kaikkien mahdollisten päivähoitohenkilöstön viaksi.
        jos sinulla on tietoa, anna ne kongreettisesti tai lopeta tuo vaahtoaminen, toki kaupungin työntekijöille ois informoitu jos jotain noin vakavaa ois sattunut.


      • ....
        neurootikko kirjoitti:

        Kuule jos olisit kuullut mitä kaikkea perhepäivähoidossakin voi ja on sattunutkin niin uskallatkohan lastasi sinnekään viedä. Älä ala ylisuojella lastasi teet hallaa itsellesi ja lapsellesi. Aikanaan hän menee kouluun ja vaikka mihin ilman sinua.Koulu se vasta vaarallinen paikka onkin kiusaajineen kaikkineen.

        Kun kyseessä on avuton taapero on äidin VELVOLLISUUS olla ylihuolehtivainen sen suhteen miten lasta hoidetaan kun itse ei ole paikalla. Kehottaisin "vaavia" menemään kunnolliselle tutustumiskäynnille päiväkotiin joka tuntuu mahdolliselta. Ota tarkkaan selvää 1. Kuinka suuri lapsesi ryhmä tulee olemaan.2. Kuinka monta aikuista ryhmässä. Onko ryhmän tiimi työskennellyt pitkään yhdessä.Onko vaihtuvuus henkilökunnassa ollut suuri.3. Onko ryhmässä omahoitajatyötapa.4. Miten vanhempia ja lasta autetaan aloituksen kanssa. Vastaukset näihin kysymyksiin kertovat Sinulle paljon siitämiten turvallinen paikka taaperollesi päiväkoti on.


    • Äippä25*

      Mulla poika yksityisessä päiväkodissa turussa jo meilkein 3v ollu ja olen kyl ollu ihan tyytyväinen. Poika tykkää mennä tarhaan ja on oppinut paljon tarhassa. Ainahan on mielipide eroavaisuuksia. Mut mä olen aina jutellu päiväkotihenkilökunnan kanssa asioista jos jokin on mättänyt.

      • Vaavi-04

        Voitko kertoa? Kun kerrat puhut pelkkää hyvää... :)


    • Vaavi-04

      erääseen yksityiseen päiväkotiin ja menimme tietysti pienten puolelle kun tuo poika on hiukan yli vuoden. Poika siinä touhui lattialla ja katseli leluja ja hetken päästä ihmeteltiin mitä hän syö. No eikös hän ollut saanut yhdestä autosta osan irti. Jos hän olisi silloin ollut päivähoidossa ja paikalla olisi ollut 10 lasta ja 1 hoitaja niin miten olisi käynyt? Tukehtunut varmaan siihen osaan. Ja omistaja vaan sanoi että meillä käydään tietyin väliajoin lelut läpi että irtooko niistä jotain. Eikö ne pitäisi käydä läpi silloin kun ne annetaan lapsille? Eli siis ei jäänyt hirveän hyvää vaikutelmaa siitä päiväkodista!

      • onko tosikaan.

        Ja kotonako sitten kyttäät koko ajan mitä lapsi tekee ja tarkistat lelut kerran päivässä?? Hiukan yli vuoden ikäiselle voi sentään jo yrittää sanoa ettei laita mitään suuhunsa. Lapsesi ei varmaan pääse hiekkalaatikollekkaan..siellähän on pikkukiviä ym. suuhun mahtuvaa. Parempi tosiaankin että odottelet vaan kotona sitä puheen kehitystä ja mietit sitten uudelleen hoitoon viemistä. Voisin kyllä melkeinpä vannoa ettei puhe vielä lapsesta sen fiksumpaa tee heti.


      • Vaavi-04
        onko tosikaan. kirjoitti:

        Ja kotonako sitten kyttäät koko ajan mitä lapsi tekee ja tarkistat lelut kerran päivässä?? Hiukan yli vuoden ikäiselle voi sentään jo yrittää sanoa ettei laita mitään suuhunsa. Lapsesi ei varmaan pääse hiekkalaatikollekkaan..siellähän on pikkukiviä ym. suuhun mahtuvaa. Parempi tosiaankin että odottelet vaan kotona sitä puheen kehitystä ja mietit sitten uudelleen hoitoon viemistä. Voisin kyllä melkeinpä vannoa ettei puhe vielä lapsesta sen fiksumpaa tee heti.

        ja kyllä meillä kotona on kaikki "vaarallinen" siirretty lapsen ulottumattomiin. Tekö sitten jätätte kaiken lapsen syötäväksi? Eikös se nyt ole aika hullua??


      • mitetäs tuohonkin sanoisi
        Vaavi-04 kirjoitti:

        ja kyllä meillä kotona on kaikki "vaarallinen" siirretty lapsen ulottumattomiin. Tekö sitten jätätte kaiken lapsen syötäväksi? Eikös se nyt ole aika hullua??

        Minulla on kolme lasta kaikki päiväkodissa. Ehkä sitä vain sitten ajan myötä karaistuu näihin päiväkodin epäkohtiin kun ei muutakaan voi. Töitä kun on pakko tehdä, ainakin minun. Liika valvominen ja hyysääminen ei ole muutenkaan hyväksi lapselle. Tietenkin suojelen parhaani mukaan lapsiani pahalta maailmalta,mutta kohtuus siinäkin. Onnekseni lapsistani yksikään ei ole liiemmin tunkenut koskaan suuhunsa mitään sinne kuulumatonta. Käsittääkseni ei ole mahdollista täysin itse valita mihin päiväkotiin lapsensa haluaa. Hakukaavakkeessahan kysytään vain hoitomuotoa päiväkoti/perhepäivähoito ja toivetta hoitopaikasta, mikä ei välttämättä ole aina se mihin tahtoisit jos kyseisessä paikassa ei ole vapaita paikkoja. Muutenkin ,vaikka toisella puolen kaupunkia olisi miten ihana paikka tahansa niin työpaikan sijaintikin ratkaisee aika paljon, meillä ainakin. Ei ole mukava herätä aamuyöstä vain siksi, että päiväkotiin on niin pitkä matka.Päiväkodin on parasta sijaita lähellä kotia tai kodin ja työpaikan välillä.
        Meillä ei koskaan muuten ole lasten takia poistettu tavaroita ulottumattomiin vaan lapset on opetettu olemaan koskemasta "kielletyihin" tavaroihin ja paikkoihin. Jo siitäkin syystä että mites sitten käy kun menette v


      • viestikin lähti omia aikojaan
        mitetäs tuohonkin sanoisi kirjoitti:

        Minulla on kolme lasta kaikki päiväkodissa. Ehkä sitä vain sitten ajan myötä karaistuu näihin päiväkodin epäkohtiin kun ei muutakaan voi. Töitä kun on pakko tehdä, ainakin minun. Liika valvominen ja hyysääminen ei ole muutenkaan hyväksi lapselle. Tietenkin suojelen parhaani mukaan lapsiani pahalta maailmalta,mutta kohtuus siinäkin. Onnekseni lapsistani yksikään ei ole liiemmin tunkenut koskaan suuhunsa mitään sinne kuulumatonta. Käsittääkseni ei ole mahdollista täysin itse valita mihin päiväkotiin lapsensa haluaa. Hakukaavakkeessahan kysytään vain hoitomuotoa päiväkoti/perhepäivähoito ja toivetta hoitopaikasta, mikä ei välttämättä ole aina se mihin tahtoisit jos kyseisessä paikassa ei ole vapaita paikkoja. Muutenkin ,vaikka toisella puolen kaupunkia olisi miten ihana paikka tahansa niin työpaikan sijaintikin ratkaisee aika paljon, meillä ainakin. Ei ole mukava herätä aamuyöstä vain siksi, että päiväkotiin on niin pitkä matka.Päiväkodin on parasta sijaita lähellä kotia tai kodin ja työpaikan välillä.
        Meillä ei koskaan muuten ole lasten takia poistettu tavaroita ulottumattomiin vaan lapset on opetettu olemaan koskemasta "kielletyihin" tavaroihin ja paikkoihin. Jo siitäkin syystä että mites sitten käy kun menette v

        siis mites sitten käy kun menette vierailulle? Et voi joka kyläpaikassa alkaa nostelemaan tavaroita pois lapsen käsistä.


      • turun pph

        etköhän nyt liioittele.
        voin kyllä krtoa että sellaista paikkaa ei olekkaan ettei jotain voisi sattua.
        joku voi tukehtua ruokaan(vaikkei olisikaan isoja paloja), toinen lapsi voi huitaista lapiolla päähän, josta seurauksena kuhmu tai naarmu ja mielipaha lapselle, lapsi voi kiivetä ja tippua vaikka tuolilta, ja hoitosuhteen alussa lapsi varmasti itkee ikävää äitiä kohtaan. ym. ym.
        liikkuville lapsille sattuu ja tapahtuu.


    • Vaavi-04

      Saisinko kokemuksia Turun päiväkodeista, ei Tampereen. Nämä tyypit ketkä haukkuvat minua neurootikoksi ym. eivät kuitenkaan itse kehu yhtään päiväkotia, ehkäpä omat lapsenne ovat vielä kotona. Silloin ei kannata alkaa neuvomaan kun ei kerran mistään mitään tiedä. Eli lisää vaan kokemuksia, niitä yhä edelleen kaivataan!!!

    • Ilona

      Heippa!
      Mulla on 13kk:n ikäinen tytär, joka aloitti pari viikkoa sitten Betaniankadun päiväkodissa. Täytyy kyllä myöntää, että mun ennakkoluulot kunnallisia päiväkoteja kohtaan meni romukoppaan jo heti ensimmäisellä tutustumiskäynnillä. Pikkuneiti on niin innoissaan paikasta, ettei aamuisin malttais odottaa, että saan ulkovaatteet otettua pois ja iltapäivällä hän koittaa vielä ulkovaatteet päällä kirmata takaisin vaikka pitäis lähteä kotiin.

      Itsekin oon ollu tosi tyytyväinen päiväkodin toimintaan. Mun piltti on helppohoitoinen ja tosi ilonen lapsi, joten ei sinäänsä olekaan ihme, että hän on sopeutunut aika hyvin (hih hih hieman äidillistä ylpeyttä :)). Se mikä Betaniasta mun mielestä tekee hyvän paikan on kuitenkin se, miten hoitajat suhtautuvat kaikkiin lapsiin. Ryhmässä on muutama herkempi lapsi, jolle päiväkodin aloitus ei ole ollut ihan helppoa. Näitä lapsia, kuten kaikkia muitakin halukkaita, pyritään pitämään paljon sylissä ja heitä autetaan muutenkin sopeutumaan päiväkotiin. Eli hieman helpommin sanottuna, musta tää päiväkoti on ihanan inhimillinen paikka eikä ollenkaan sellainen "laitos", kuin mitä luulin päiväkotien olevan.

      Huh, taisi tulla hieman sekavaa tekstiä... En yleensä päivittäin käy suomi24:ssä, mutta jos sulle tulee mieleen jotain mitä haluaisit vielä tietää, niin koitan käydä lähiaikoina kattomassa tätä palstaa, eli rohkeasti vaan kysymyksiä tulemaan!

      Ja vielä yksi juttu... Mun mielestä sun aloituskirjoitus oli aivan asiallinen. Täällä törmää vaan tosi usein riidanhakusiin ihmisiin. Oon huomannu itsekin, että joistain mun kirjoituksista on rivien välistä koitettu löytää ihan älyttömiä juttuja.

      Minäkään en ole syntynyt kultalusikka suussa, ja elämäntilanteen takia lapsi oli laitettava kunnalliseen päiväkotiin. Mäkin olin aika kauhuissani aluksi. Se taitaa kuitenkin olla meille vanhemmille kovempi paikka jättää lapsi hoitoon, kun mitä se on lapselle. Näin oli ainakin meidän tapauksessa.

      • Vaavi-04

        Kiva että joku ymmärtää mitä hain tuossa aloituksessa takaa! :)
        Onko tosiaankin niin että päiväkotia ei saa valita? Että lapsi voidaan määrätä mihin tahansa? Saako edes toivomuksia esittää?


    • liisa

      meidän kaksi muksua on Niitunniskassa(pienessä ja suuressa) ja ihan kivasti on aina mennyt. Toki isompi on laitosmainen eikä mielestäni ole välttämättä lapsille hyvä. En tiedä ketä on ne henkilöt jotka usein ovat lapseni kanssa ulkona. Pitäisi varmaan lähtä erikseen kättelemään koska itse eivät tule puhe etäisyydelle. Lapseni tarhantätejä ne ei kyllä ole, koska ne on tuttuja monen vuoden takaa. Eikä MINUN mielestä ole yksi vuotiaan paikka edes tarhassa! Ei kannata ottaa velkaa niin paljon, että lapsi kärsii. Vai oliko se mammona tärkeämpi. Itse olin myös kotona monta vuotta ja se oli ihanaa vaikka joskus ottikin kaaleen raskaasti. Itse ollan eletty aina pienillä tuloilla ja aina on pärjätty eikä ole ollut heikkoakaan. Toki ei polteta juoda tai muuta semmosta. Lomamatkat ja asunnonostot ehtii myöhemmin. Vuokraa joutuu maksamaan suunnilleen saman mitä omastakin ellei ole niin juppi vaan, että kaiken tarttee olla aina uutta ja siksi lapsi on PAKKO viedä tarhaan että aikuiset saa uusia leluja. Omaisuudella ei siinä vaiheessa ole mitään merkitystä jos kuolee tai lapsen menettää. Ei lohduta yhtään että on asunnossa 300 neliöä.

      • Vaavi-04

        Ei meillä ole velkaa ja asutaan vuokralla. Sattuu vaan olemaan miehellä niin pienet tulot ettei pärjätä pelkästään niillä. Taaskaan ei pystytä ymmärtämään että kaikilla EI OLE VARAA jäädä kotiin!!!


      • kotona....

        Minä en ainakaan voi olla kotona vuosikausia esim. lapsen kouluikään asti jos haluaa pitää vakituisen työpaikan on töihin pikku pakko mennä jossain vaiheessa. Vakityötä kun on muutenkin vaikea saada niin ei kovin helpolla sellaista voi jättää. Työssä en todellakaan käy saadakseni itselleni kaikkea kivaa vaan hankkiakseni ruokaa ja vaatteita lapsille.


      • Toinen köyhä
        Vaavi-04 kirjoitti:

        Ei meillä ole velkaa ja asutaan vuokralla. Sattuu vaan olemaan miehellä niin pienet tulot ettei pärjätä pelkästään niillä. Taaskaan ei pystytä ymmärtämään että kaikilla EI OLE VARAA jäädä kotiin!!!

        Hae asumistukea vuokraan! Sitä saa jokainen, jolla perheen tulot "tarpeeksi" pienet. Myös jos miehesi tulot ovat tarpeeksi pienet, saat kotihoidontuen hoitolisää. Jos vielä sittenkin jäätte alle "virallisen köyhyysrajan" saatte toimeentulotukea kunnalta. Voit myös tehdä esim. ilta- ja viikonlopputöitä (silloin kun mies on kotona ja voi hoitaa lasta). Konstit on monet!


      • kirjoituksesi on sekava.

        enkä oikein ymärtänyt kaikkea, mitä ihmeen velkaa??
        ja siis tarhassa ei ole samat hoitajat ulkona ja sisällä..täh???
        kyllä mun kokemuksen mukaan ne samat hoitajat on ulkona ja sisällä, moista tarhaa en tiedä missä ois erikseen ulkohenkilökunta?!?!


    • 2 lasta

      Vanhempi lapseni oli vuoropäivä kodissa täällä varissuolla, mielestäni hyvä hoito paikka! Korviin ei ole muutenkaan kantautunut paikasta negatiivista! Nyt neito jo koulutiellä...
      Nuorempi aloitti nyt täytettyään kolme koukkarin kadun päiväkodisssa, tunnen sieltä muutamia hoitajia ja tiedän että hoitjat tekevät parhaansa! Ainahan voi sattua jotain odottamatonta...
      En halunnut nuorempaani viedä aikaisemmin hoitoon ja sinnittelin kotihoidon tuella, olen muuten yh. Jos hirvittää viedä pientä hoitoon kannattaa jäädä kotiin ja suunnitella raha asiansa uudelleen!!!
      Olen erittäin tarkka hoidon laadusta ja myös erittäin sanovainen jos jotain epäkohtia ilmenee! Kannattaa puhua henkilökunnan kanssa asiat selviksi ja kertoa jos joku asia hirvittää.

    • Kalat70

      Nuorimmaiseni, tällä hetkellä jo 6-vuotias, on aloittanut alta 2-vuotiaana yksityisellä perhepäivähoitajalla (ex-naapuri), hoito hyvää ja ennenkaikkea Turku tukee hyvin yksityistä hoitoa.
      4-vuotiaana siirtyi Harittuun Turunmaankadun päiväkotiin, jossa mielestämme hoito oli myös hyvää, nyt sitten esikoulussa Haritussa Ahvenanmaankadulla ja olemme todella tyytyväisiä.
      Tuntuu että lapsemme viihtyy parhaiten juuri nyt esikoulussa, jossa mielestäni ovat "innokkaat" ja asiansa osaavat hoitajat.
      Samaisessa päiväkodissa ovat toisessa päässä "pikkuiset" ja mielestäni heistä myös pidetään hyvää huolta ! Meillä ei ole valittamista ainakaan tähän asti ole ollut ja toivottavasti sitä ei näiden muutamien kuukausien aikana tulekaan enää !!! Uskon että paljon on itsestä kiinni miten asioihin suhtautuu !!
      Tsemppiä sinulle Vaavi-04 !!!

    • Mielenvikainen hoitajana

      Hoitajan omista lapsista tehty lukuisia lastensuojeluilmoituksia ja alle 10-vuotiaat lapset täysin hunningolla mutta saapahan vaan hoitaa vieraita lapsia. Ei näytä enää millään olevan väliä. Ei ilmeisesti taustoja tarkasteta vaikka se pitäisi olla päivänselvä asia että pitäisi olla kyseissä asiassa täysin nuhteeton.

      • H.V. vaan

        "Hoitajan omista lapsista tehty lukuisia lastensuojeluilmoituksia ja alle 10-vuotiaat lapset täysin hunningolla mutta saapahan vaan hoitaa vieraita lapsia. Ei näytä enää millään olevan väliä. Ei ilmeisesti taustoja tarkasteta vaikka se pitäisi olla päivänselvä asia että pitäisi olla kyseissä asiassa täysin nuhteeton."

        Tässähän kuvataan osuvasti päiväkoti Turunmaankatu 3:n menoa ja meininkiä Herran Vuonna 2008!!!


      • mama x4 tku

        rikosrekisteri tarkistetaan sekin vain hyväksikäytön,huumausaineiden osilta kys.om.ammattiin.lasten huostaanotto ei ole rikos!


    • blondii

      onko teillä kokemuksia käpyrinteen päiväkodista tai muksulanmäen päiväkodista? molemmat yksityisiä.

      • nostoa nostoa

        täälläkin kaipailtaisiin kokemuksia Turun päiväkodeista, sekä yksityisistä että kunnallisista.

        Missä lapsesi on viihtynyt?
        Onko jossakin päiväkodissa ollut ongelmia?

        Nimenomaan pienten (1-3v) hoidosta kuulisin mielelläni.


      • BSG
        nostoa nostoa kirjoitti:

        täälläkin kaipailtaisiin kokemuksia Turun päiväkodeista, sekä yksityisistä että kunnallisista.

        Missä lapsesi on viihtynyt?
        Onko jossakin päiväkodissa ollut ongelmia?

        Nimenomaan pienten (1-3v) hoidosta kuulisin mielelläni.

        Suosittelen lämpimästi Muksulanmäen tarhaa keskustassa Kutomonkadulla. Oma lapseni tosin on jo isompien ryhmässä, mutta myös pienten ryhmän hoitajat ja touhut ovat tuttuja. lapsista välitetään aidosti ja ihan pientenkin kanssa tehdään asioita, retkiä yms. Hoitajat ovat motivoituneita ja ammattitaitoisia! Esimerkiksi isojen ryhmä käy talvisin viikottain luistelemassa ja vanhemmat saavat aina halutessaan jutella lapsen asioista.

        Oma lapsemme on ollut aiemmin kunnallisessa tarhassa, silloin aivan pienenä ja kokemus oli kauhea. Tokikaan kaikki kunnalliset tarhat eivät huonoja ole, mutta ainakin kannattaa itse käydä tutustumassa paikan päällä! Ja kysellä toisilta vanhemmilta tilanteen tarjoutuessa.


      • PäiväkotiSinikello
        nostoa nostoa kirjoitti:

        täälläkin kaipailtaisiin kokemuksia Turun päiväkodeista, sekä yksityisistä että kunnallisista.

        Missä lapsesi on viihtynyt?
        Onko jossakin päiväkodissa ollut ongelmia?

        Nimenomaan pienten (1-3v) hoidosta kuulisin mielelläni.

        Meillä on kaksi nuorimmaista yksityisessä päiväkodissa Parkin kentän vieressä. Päiväkoti Sinikello on tarhan nimi ja on muuten aivan ihana paikka.

        Hoitajat ovat päteviä ja ottavat aivan varmasti kaikki huomioon. Ruokakin on tosi hyvää, tarpeeksi simppeliä että nirsoillekin kelpaa, ei silti mautonta mössöä. Lapset viihtyvät tosi hyvin ja olen myös itse tyytyväinen.


      • PäiväkotiSinikello
        PäiväkotiSinikello kirjoitti:

        Meillä on kaksi nuorimmaista yksityisessä päiväkodissa Parkin kentän vieressä. Päiväkoti Sinikello on tarhan nimi ja on muuten aivan ihana paikka.

        Hoitajat ovat päteviä ja ottavat aivan varmasti kaikki huomioon. Ruokakin on tosi hyvää, tarpeeksi simppeliä että nirsoillekin kelpaa, ei silti mautonta mössöä. Lapset viihtyvät tosi hyvin ja olen myös itse tyytyväinen.

        unohdin mainita, että hoitavat ihan pienistä (en nyt muista minkä ikäinen nuorin on, mutta konttausikäinen joka tapauksessa) esikoululaisiin. Meillä on nyt 2½-vuotias siirtymässä vähän isompien ryhmään, 1-vuotiaana hän aloitti päiväkodissa.


      • äiti myös
        PäiväkotiSinikello kirjoitti:

        unohdin mainita, että hoitavat ihan pienistä (en nyt muista minkä ikäinen nuorin on, mutta konttausikäinen joka tapauksessa) esikoululaisiin. Meillä on nyt 2½-vuotias siirtymässä vähän isompien ryhmään, 1-vuotiaana hän aloitti päiväkodissa.

        Mun on hyvin vaikea ymmärtää tuota "ei oo rahaa jäädä kotiin". Mun lapsi ei oo ollu päivähoidossa, koska en halua häntä sinne viedä ja on jo 2vuotta 8kuukautta. En oo syntynyt kultalusikka suussa, mutta olemme aivan hyvin pärjänneet vaikka mieheni kanssa kummatkin opiskelimme hänen syntyessään, minä edelleen. Mies valmistui viime jouluna mutta on ollut nyt työttömänä, satunnaisia keikkahommmia lukuunottamatta. ei ole kuin opintovelkaa, asumme vuokra-asunnossa.

        konsteja on kuten yksi kirjoittaja totesi. suomessa saa apua, siksi maksamme veroja. jopa tuista. Tosiaan jos tulonne kerran ovat niin pienet, eikä teillä ole velkaakaan saatte yleistä asumistukea ja muitakin edellä mainittuja tukia. opintotuki ei ole kolmeasataakaan kuussa, että suuret eivät ole meidänkään tulot. Aina kun on tiukkaa, voi myydä vaikka lapselta pieneksi jääneitä vaatteita kirpputorilla - niin itse olen tehnyt kokoajan. valintakysymyksiä ovat tosiaan...

        Voi miettiä kannattaako asuntoa vaihtaa halvemmaksi vai mikä on kun ei saa tukea? Ja sille joka väitti ettei vakityöstä voi olla kauaa pois kun niitä on niin vaikea saada: ei vakityötä voi menettää hoitovapaan takia. sä saat olla sen kolme vuotta ihan rauhassa pois ja palata sit työhös takas.

        että näin.


      • äiti myös
        äiti myös kirjoitti:

        Mun on hyvin vaikea ymmärtää tuota "ei oo rahaa jäädä kotiin". Mun lapsi ei oo ollu päivähoidossa, koska en halua häntä sinne viedä ja on jo 2vuotta 8kuukautta. En oo syntynyt kultalusikka suussa, mutta olemme aivan hyvin pärjänneet vaikka mieheni kanssa kummatkin opiskelimme hänen syntyessään, minä edelleen. Mies valmistui viime jouluna mutta on ollut nyt työttömänä, satunnaisia keikkahommmia lukuunottamatta. ei ole kuin opintovelkaa, asumme vuokra-asunnossa.

        konsteja on kuten yksi kirjoittaja totesi. suomessa saa apua, siksi maksamme veroja. jopa tuista. Tosiaan jos tulonne kerran ovat niin pienet, eikä teillä ole velkaakaan saatte yleistä asumistukea ja muitakin edellä mainittuja tukia. opintotuki ei ole kolmeasataakaan kuussa, että suuret eivät ole meidänkään tulot. Aina kun on tiukkaa, voi myydä vaikka lapselta pieneksi jääneitä vaatteita kirpputorilla - niin itse olen tehnyt kokoajan. valintakysymyksiä ovat tosiaan...

        Voi miettiä kannattaako asuntoa vaihtaa halvemmaksi vai mikä on kun ei saa tukea? Ja sille joka väitti ettei vakityöstä voi olla kauaa pois kun niitä on niin vaikea saada: ei vakityötä voi menettää hoitovapaan takia. sä saat olla sen kolme vuotta ihan rauhassa pois ja palata sit työhös takas.

        että näin.

        outoa sekin ettet suostu kertomaan paikkojen nimiä, joissa kohtelu on asiatonta. tosi luottamusta herättävää... annat vaan toisten kärsiä etkä tee mitään... reilua! omas haluat silti hyvään paikkaan ja pyydät itelles nimiä?!

        avoimuutta puolin ja toisin, kiitos


      • lörlfkhbklgnj
        äiti myös kirjoitti:

        Mun on hyvin vaikea ymmärtää tuota "ei oo rahaa jäädä kotiin". Mun lapsi ei oo ollu päivähoidossa, koska en halua häntä sinne viedä ja on jo 2vuotta 8kuukautta. En oo syntynyt kultalusikka suussa, mutta olemme aivan hyvin pärjänneet vaikka mieheni kanssa kummatkin opiskelimme hänen syntyessään, minä edelleen. Mies valmistui viime jouluna mutta on ollut nyt työttömänä, satunnaisia keikkahommmia lukuunottamatta. ei ole kuin opintovelkaa, asumme vuokra-asunnossa.

        konsteja on kuten yksi kirjoittaja totesi. suomessa saa apua, siksi maksamme veroja. jopa tuista. Tosiaan jos tulonne kerran ovat niin pienet, eikä teillä ole velkaakaan saatte yleistä asumistukea ja muitakin edellä mainittuja tukia. opintotuki ei ole kolmeasataakaan kuussa, että suuret eivät ole meidänkään tulot. Aina kun on tiukkaa, voi myydä vaikka lapselta pieneksi jääneitä vaatteita kirpputorilla - niin itse olen tehnyt kokoajan. valintakysymyksiä ovat tosiaan...

        Voi miettiä kannattaako asuntoa vaihtaa halvemmaksi vai mikä on kun ei saa tukea? Ja sille joka väitti ettei vakityöstä voi olla kauaa pois kun niitä on niin vaikea saada: ei vakityötä voi menettää hoitovapaan takia. sä saat olla sen kolme vuotta ihan rauhassa pois ja palata sit työhös takas.

        että näin.

        "En oo syntynyt kultalusikka suussa, mutta olemme aivan hyvin pärjänneet vaikka mieheni kanssa kummatkin opiskelimme hänen syntyessään, minä edelleen. Mies valmistui viime jouluna mutta on ollut nyt työttömänä, satunnaisia keikkahommmia lukuunottamatta. ei ole kuin opintovelkaa, asumme vuokra-asunnossa."

        On myös olemassa sellaisia töitä, josta ei voi olla pois kuin vähimmäismäärä. Muuten voi alkaa katselemaan uutta työtä. Ja voin kertoa, että nykyisillä työmarkkinoilla sen saanti on hyvin vaikeaa etenkin naiselle. Hyvä esimerkki miehestäsi, joka ei ole löytänyt töitä.
        Väitätkö tosissasi, että äidin pitäisi hylätä työ ja ilmoittautua työkkäriin sitten joskus kun lapsen mielestäsi voi laittaa päiväkotiin?
        Helppo sinun on höpöttää kotiin jäämisestä, eihän se mitenkään laske tulojasi olethan opiskelija, mutta kai nyt ymmärrät ettei ole ihan järkevä ajatus ihmiselle joka on töissä. Haloo!!

        En itse ole vienyt lastani hoitoon ennen kuin kolmevuotiaana, mutta SAIN olla kotona, joska alallani on huono työllisyys.
        Ystäväni joutui laittamaan lapsensa päiväkotiin alle 1-vuotiaana, koska työstä poisjääminen olisi pudottanut hänet totaalisesti työmarkkinoilta.
        Olisihan se paras vaihtoehto, että työnantaja ymmärtäisi äitiä/isää niin, että saisi esimerkiksi palkatonta vapaata pidemmäksi aikaa, mutta useimmilla aloilla se valitettavasti on vain toiveajattelua.

        "Mun on hyvin vaikea ymmärtää tuota "ei oo rahaa jäädä kotiin"."
        Olisi oikeudenmukaista, että me suuressa itsekkyydessämme ja toisten äitien tuomitsemisessamme yrittäisimme ymmärtää, että on olemassa erilaisia tilanteita ja että se, mikä on parasta sinulle ei ole kaikille muille. Olisiko liikaa pyydetty?

        Minusta kotiäiti ja työssäkäyvä äiti ovat aivan yhtä hyviä äitejä.


      • mamax4tku
        lörlfkhbklgnj kirjoitti:

        "En oo syntynyt kultalusikka suussa, mutta olemme aivan hyvin pärjänneet vaikka mieheni kanssa kummatkin opiskelimme hänen syntyessään, minä edelleen. Mies valmistui viime jouluna mutta on ollut nyt työttömänä, satunnaisia keikkahommmia lukuunottamatta. ei ole kuin opintovelkaa, asumme vuokra-asunnossa."

        On myös olemassa sellaisia töitä, josta ei voi olla pois kuin vähimmäismäärä. Muuten voi alkaa katselemaan uutta työtä. Ja voin kertoa, että nykyisillä työmarkkinoilla sen saanti on hyvin vaikeaa etenkin naiselle. Hyvä esimerkki miehestäsi, joka ei ole löytänyt töitä.
        Väitätkö tosissasi, että äidin pitäisi hylätä työ ja ilmoittautua työkkäriin sitten joskus kun lapsen mielestäsi voi laittaa päiväkotiin?
        Helppo sinun on höpöttää kotiin jäämisestä, eihän se mitenkään laske tulojasi olethan opiskelija, mutta kai nyt ymmärrät ettei ole ihan järkevä ajatus ihmiselle joka on töissä. Haloo!!

        En itse ole vienyt lastani hoitoon ennen kuin kolmevuotiaana, mutta SAIN olla kotona, joska alallani on huono työllisyys.
        Ystäväni joutui laittamaan lapsensa päiväkotiin alle 1-vuotiaana, koska työstä poisjääminen olisi pudottanut hänet totaalisesti työmarkkinoilta.
        Olisihan se paras vaihtoehto, että työnantaja ymmärtäisi äitiä/isää niin, että saisi esimerkiksi palkatonta vapaata pidemmäksi aikaa, mutta useimmilla aloilla se valitettavasti on vain toiveajattelua.

        "Mun on hyvin vaikea ymmärtää tuota "ei oo rahaa jäädä kotiin"."
        Olisi oikeudenmukaista, että me suuressa itsekkyydessämme ja toisten äitien tuomitsemisessamme yrittäisimme ymmärtää, että on olemassa erilaisia tilanteita ja että se, mikä on parasta sinulle ei ole kaikille muille. Olisiko liikaa pyydetty?

        Minusta kotiäiti ja työssäkäyvä äiti ovat aivan yhtä hyviä äitejä.

        se oli ihan hyvä mielipide..vaikea ymmärtää ettei muka olisi rahaa jäädä kotiin! jos miehellä sentään ansiotulot,monet kun yksin elättävät! ja vielä ilman ansiotuloja..se on vaan tottumuskysymys..ihmetyttää vaan vaavi 04:sen en ole kultalusikka suussa syntynyt tarina...aika suuret tuntuu menot ainakin olevan...itse olen kaikki 4 saanut 2vuotiaaksi kotona pitää..1.pikkusen alle sen vaan iltatähti nyt jo 3 ja next week vasta tarhaan. muut olivatkin perhepäivähoidossa &vuorotarhassa..minulla ainoastaan pientä huomautettavaa 1:stä tarhasta.pph.pelkkää hyvää,toinen heistä teki jopa extra vuoden ennen eläkkeelle menoa jottei minun 2 ekan tarvinut kun eskariin mennä tarhaan.


    • vaabi

      missä päiväkodissa lapsi on jos on kerran "pakko" viedä rahanhimossaan.
      Joku tykkää joku ei , niin se on ollut maailman sivu.
      Naapurissani on päiväkoti, joistakin se on kauhea paikka ja toiset taas kehuvat!
      Siis ihan sama mihin uskot.

      • .....

        Kyllä voi ottaa ihan itse selvää! Ei kannata uskomusten varaan päiväkotia valita tai sitten hälläväliä tyylillä.Lapsesi TODELLA tarvitsee äidin joka ottaa selvää eikä vaan pistä lastaan tuntemattomaan "koska töihin on mentävä".


    • Olen katsonut vierestä parhaan ystäväni kamppailua sosiaalitoimiston ja kelan kanssa siitä, että hän ei turussa saa lastaan päiväkotiin. Hänellä on kohta 4 vuotias ja 10 kuukautiset lapset. Hän on yksinhuoltaja, ei omasta tahdostaan, mutta vastuu jää niin usein äidille. hänellä jäi ammattikoulu kesken ensimmäisen raskauden vuoksi ja hän on yrittänyt viimeisen vuoden saada koulujaan loppuun, jotta saisi ammatin ja tulevaisuudessa hyvän työn, mutta Kela ja sosiaalitoimisto ja päiväkodit vastaavat hänelle näin; kun et ole töissä ja et opiskele, et saa lasta päiväkotiin. Niin kyllä tämä oravanpyörältä vaikuttaa, miten hän pääsee kouluun tai töihin jos hän ei saa lastaan hoitoon? nyt sitten hän palloillee, että viel lapset joko isovanhemmille tai ystäville, siksi aikaa että hän saisi mentyä kouluun tekemään kokeita ja kursseja, ilman autoa tämä ei ole kovin mukavaa. Hän ei ole sossun tuilla ollut pitkään aikaan, mutta nämä kulut jotka hänelle kokoajan kertyy, jotta hän saisi paremman tulevaisuuden itselleen ja lapsilleen pakottavat hänet taas anomaan rahaa. Lapsien iseistä ei ole paljoakaan apua, mutta onneksi hänellä on upea kaveriporukka ja tukiverkosto ja ihailen häntä äitinä ja ystävänä.

    • äitee2010

      primadonna:
      Jos ystäväsi tilanne on tuo niin ymmärtääkseni hänen tulisi saada hoitopaikka lastensuojelulakiin vedoten, että yhteyttä vaan omaan sosiaalityöntekijään!

      nimimerkillä, itselläni oli sama tilanne, ja kiitos sosiaalitoimen pääsen vuoden alusta takaisin kouluun suorittamaan viimeset kurssit.

    • äippä & iskä

      Onko kenelläkään kokemuksia päiväkoti Naperonummesta Turussa? Olemme muuttamassa lähistölle ja meillä on kaksi tarhaikäistä lasta.

      • Äiskä1969

        Laittakaa huoletta Naperonummeen, jos enää saatte paikan. Olen kuullut pelkkää hyvää. Turussa on nyt hieno palvelusetelijärjestelmä ja muihinkin yksityisiin päiväkoteihin voi laittaa ilman rahanmenetystä.

        Omasta puolestani voin suositella Sateenkaari Koto Oy:n päiväkoteja. Lausteelle on juuri nyt avattu uusi, jossa on paljon vapaita paikkoja vielä.


    • fortentum

      Et sitten katsonut kysymyksen vuosilukua? Taitavat nuokin kakarat olla jo pussikaljalla...

      • Mami

        Hoitakaa äidit itse lapsenne, jos niitä tähän mailmaan haluatte tehdä! Eipä tarvitse sitten ketään muuta syyttää, jos joku menee pieleen!! Mitä tänne maailmaan tehdään toisten hoidettaviksi lapsia???
        Minä olin itse aikanaan päiväkodissa töissä ja päätin etten koskaan omiani päiväkotiin vie, enkä sitten vienyt vaan itse hoidin lapseni ja voin vaan itseäni syyttää, jos on kasvatuksessa puutteita, mutta ei suurempia ongelmia ole ollut, joten olen onnellinen päätöksestäni, enkä tähän päivään mennessä ole päätöstäni katunut ja lapseni ovat kiitollisia rauhallisesta ja turvallisesta lapsuudesta! Taloudellisestihan oli välillä vähän tiukkaa, kun elettiin yhden palkalla, mutta vähemmälläkin selviää, kun on halua ja lopussa kiitos seisoo!! Se oli elämäni ja lasteni parhainta aikaa


    • jk

      ei ole kokomusta

    • Oma lapseni aloitti Turunmaankadun päivähoitoyksikössä kolmisen viikkoa sitten. Henkilökunta on ihanaa ja ammattitaitoista, lapsia kohdellaan hyvin, pieniä autetaan, ulkoilua ja muita aktiviteetteja on tarpeeksi ja toiminta on kaikin puolin
      ollut ilahduttavaa, koska kauhulla ajattelin, mitä koko hommasta tulee.

      Omalle lapselle on tullut myös pitempiä päiviä jonkin verran ja olen mielissäni, että hoitajat juttelet avoimesti siitäkin, jos heitä huolestuttaa joku asia. Hoitajat tekevät myös omasta lapsestani yllättäviä huomiota, jolloin tiedän, että lapsen tekemisiä seurataan oikeasti ja ollaan kiinnostuneita.

      Oma lapseni on 1,5 vuotta vanha, käyttää vielä vaippaa, nukkuu yhdet päiväunet ja syö itse. Päiväuniaika tosiaan on kaikilla lapsilla sama, joten siihen on pitänyt
      tottua. Onneksi tämäkään ei aiheuta ongelmaa meillä. Suosittelen siis tätä yksikköä kyllä lämpimästi. :)

    • Pettymys

      Vanha ketju mutta laitan korteni kekoon.

      Turussa on kuten varmasti muuallakin on muutamia paikkoja mihin en lapsiani olisi vienyt,pakkonukuttamista,henkilökunnan vähättelyä ja ylikuormittaminen. Henkilökuntaa ei arvosteta edes sen vertaa johtajan puolelta että kuuntelisi edes alaisensa puolen tietyssä asioissa. Lapset vaeltelevat miten ja missä sattuu.
      Peilaan nyt omiin ja niissä työskentelevien kokemuksiin.

      Itse olin hyvin pettynyt viime syksynä Turun avoimeen palveluun.
      Kävin eräässä puistossa usein kahden lapseni kanssa leikkimässä.
      Meidät otettiin aina hyvin vastaan,lapseni tervehdittiin ja heidät otettiin mukaan leikkeihin. Varsinkin toinen”tädeistä” oli tosi mukava ja ystävällinen ja jutteli myös minun kanssani ja sain myös muutamia hyviä neuvoja.
      Hän jaksoi aina keinuttaa ja laulaa lapsille,lauluja laulettiin myös kotona.
      Myös nuorempi ”täti”oli mukava mutta hiljaisempi.
      Viime kevään ja alkukesän helteissäkin he huolehtivat lasten turvallisuudesta vieden heitä varjoon , välillä olin huolissani heidän turvallisuudestaan ja jaksamisesta.
      Ei montaa negatiivista asiaa tule mieleen ainoastaan toisen ohjaajan lähes kellontarkkaa aikataulutettu keinumisaika pisti välillä silmään.

      Viereisessä puistossa toimii myös ulkoleikkikerho , jonka lapset olivat aina välillä pienempien kanssa leikkimässä,myös he olivat ystävällisiä meitä kohtaan ja vastailivat kysymyksiini.

      Ja nyt siihen pettymykseen. Olimme aikeissa aloittaa toisen kanssa puistossa ja toisen kanssa ulkoleikkikerhossa, mutta toisin kävi. Molemmista olivat hävinneet lApsille läheiseksi tulleet tädit,toimintaa ei ole juuri lainkaan,en ehtinyt aamuisin keskustella ulkoleikkikerhon ohjaajien kanssa kun ovat lähteneet liikkeelle niin aikasin. Me olemme paikalla lähes joka aamu 9.15-20 j a he ovat ehtineet lähteä. Muutama muukin äiti tätä on ihmetellyt ja harmitellut. Joten päädyimme toisiin hoitoratkaisuihin.

      Jos laulavat ja leikittävät tädit joskus tätä luette ja tämän näette terveisiä teille!

    • Anonyymi

      Komppaan edellistä kirjoittajaa. Menimme myös muualle kun huomasimme kivojen tätien lähteneen. Toiminta on kutistunut lähes olemattomiin ja keskusteluyhteyttä ei juurikaan ole.
      Olisi mukava tietää mihin tädit menivät,voin ainakin lämpimästi suositella heitä,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2082
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe