Tähystys

Hermot menee.

Onko kukaan nainen täällä käynyt virtsarakon tähystyksessä?Olen kuullut vain miesten käyvän & oli kuulemma perhanan tuskallista.Tietysti se on eri asia naisilla & miehillä, mutta kuitenkin.

Kertokaa mitä tähystyksessä tehdään?Joutuuko siellä esim.olemaan alapää täysin paljaana?Puntaroin tässä juuri, että menenkö vai enkö.

Verenvuotoa on ollut vähän, mutta se loppui jo aikoja sitten.Tiheää virtsaamistarvettakaan ei ole, joten eikö tässä tapauksessa käynti olisi aika turhaa?

29

3315

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • medina

ihmeessä virtsarakon tähystys voitaisiin tehdä, muuten kuin alapää paljaana? Kurkun kautta vai? Hoitajat ja lääkärit on nähny niin paljon paljaita alapäitä, ettei niitä hetkauta suuntaan eikä toiseen sun alapään näkeminen.

• tatjana1

No luulisi,että tällä vuosiluvulla se voisi olla mahdollista.Mutta kun ei nuo tuosta mihinkään kehity,ikävä fakta.Mieslääkärinkin saisit aivan varmasti,lähes kaikki urologit on miehiä.Yksityiseltä voit vaatia naista,julkiselta et.Mene mielumnin gynelle,sulla voi olla joku muu tulehdus jos ei ole tiheetä virtsaamistarvetta.

Mä en ainakaan menisi jos ei muita oireita olis kun vähän verta virtsatessa,korjatkaa muut jos oon väärässä.

• otusolento
        tatjana1 kirjoitti:

No luulisi,että tällä vuosiluvulla se voisi olla mahdollista.Mutta kun ei nuo tuosta mihinkään kehity,ikävä fakta.Mieslääkärinkin saisit aivan varmasti,lähes kaikki urologit on miehiä.Yksityiseltä voit vaatia naista,julkiselta et.Mene mielumnin gynelle,sulla voi olla joku muu tulehdus jos ei ole tiheetä virtsaamistarvetta.

Mä en ainakaan menisi jos ei muita oireita olis kun vähän verta virtsatessa,korjatkaa muut jos oon väärässä.

Mä olen siinä käsityksessä, et te tatjanat just helvetin mielellänne olette tussut levällään.

• Hermot menee!
        otusolento kirjoitti:

Mä olen siinä käsityksessä, et te tatjanat just helvetin mielellänne olette tussut levällään.

Mikä teitä ihmisiä oikein vaivaa?

Ettekö te voi vastata kunnolla niin kuin aikuisten ihmisten luulisi tekevän?

Tarkoitin kysymykselläni sitä, että joutuuko siellä olemaan täysin paljaana.Olen käsittänyt, että sieltä saa sairaalan telttamaiset rätit päälle tutkimuksen ajaksi & alakautta sitten tutkitaan (tietysti).

Voisikohan joku sellainen ihminen vastata joka on käynyt noissa tähystyksissä?

• medina
        Hermot menee! kirjoitti:

Tarkoitin kysymykselläni sitä, että joutuuko siellä olemaan täysin paljaana.Olen käsittänyt, että sieltä saa sairaalan telttamaiset rätit päälle tutkimuksen ajaksi & alakautta sitten tutkitaan (tietysti).

Sä kysyit kirjaimellisesti joutuuko siellä olemaan ALAPÄÄ PALJAANA. Mieti nyt ite mitä kysyt, ni voit saada asiallisia vastauksiakin.

• vastauksia?
        medina kirjoitti:

Sä kysyit kirjaimellisesti joutuuko siellä olemaan ALAPÄÄ PALJAANA. Mieti nyt ite mitä kysyt, ni voit saada asiallisia vastauksiakin.

Voi elämä..en kai minäkään nyt idiootti ole!Tarkoitinkin, että pitääkö siellä kirjaimellisesti juosta perse paljaana.Näin kuvia netissä jossa oli jotkut sairaalarätit päällä.

Ja edelleenkin..onko täällä joku jolle on tuo tähystys tehty?

• vastauksia? kirjoitti:

Voi elämä..en kai minäkään nyt idiootti ole!Tarkoitinkin, että pitääkö siellä kirjaimellisesti juosta perse paljaana.Näin kuvia netissä jossa oli jotkut sairaalarätit päällä.

Ja edelleenkin..onko täällä joku jolle on tuo tähystys tehty?

Se tehdään puudutuksessa ja vähän aiemmin sinulle annetaan rentouttava/rauhoittavalääke,ehkä myös kipulääkettä.Olet pukeutunut jo sairaalan pyjamaan/mekkooon.Pöksyt otetaan pois vasta toimenpidesalissa,ja sinne sinut on viety sängyllä,sen esilääkkeen takia(esilääke saattaa aiheuttaa heikotusta/huippausta)Kipuja sulla ei pitäisi tulla enemmälti toimenpiteen jälkeen...Tutkimus ihan tarpeellinen jos oletetaan että jokin rakossa aiheuttaa verivirtsaisuutta ja tihentynyttä virtsauksen tarvetta..
        Itselleni ei ole tehty mutta tuttuja käynyt,eivät kauheaksi sitä toimenpidettä sanoneet..tsemppiä sinulle...

• eianneli kirjoitti:

Se tehdään puudutuksessa ja vähän aiemmin sinulle annetaan rentouttava/rauhoittavalääke,ehkä myös kipulääkettä.Olet pukeutunut jo sairaalan pyjamaan/mekkooon.Pöksyt otetaan pois vasta toimenpidesalissa,ja sinne sinut on viety sängyllä,sen esilääkkeen takia(esilääke saattaa aiheuttaa heikotusta/huippausta)Kipuja sulla ei pitäisi tulla enemmälti toimenpiteen jälkeen...Tutkimus ihan tarpeellinen jos oletetaan että jokin rakossa aiheuttaa verivirtsaisuutta ja tihentynyttä virtsauksen tarvetta..
        Itselleni ei ole tehty mutta tuttuja käynyt,eivät kauheaksi sitä toimenpidettä sanoneet..tsemppiä sinulle...

Ilmeisesti tuohon tähystykseen on päädytty kun muualta ei ole löydetty syytä verivirtsaisuuteen...

• Anonyymi
        tatjana1 kirjoitti:

Veri virtsassa ilman muita oireita on virtsarakon syövän tyypillisin ja usein ainoa oire, se voi myös loppua kuukausiksi, kunnes taas esim. mahan puristumisen tms takia alkaa ja loppuu. Esim. tupakoivan ihmisen verinen virtsa on urologiassa aina syöpä kunnes tutkimuksissa toisin todetaan.

• Anonyymi
        tatjana1 kirjoitti:

Niin sinä et menisi , esim syöpä ei aina edes anna oireita , joten opeta siinä toista jolla ei ole ymmärrystä miksi tutkimus tehdään
        Että muka oikein yksityiselle , on siinä puupää. Ja urologeja on naisiakin , ja miesurologia ei mitenkään kiinnosta millainen alapää kullakin on, häntä kiinnostaa ainoastaan virtsateiden sairaudet ei edes ihmistä kenen virtsarakon katsoo .sinä joka kirjoittelet tuollaisia olet varmaan sadisti jotenkin ja muka et menisi muuta kun yksityiselle ja sielläkin pitäisi olla nainen . Kaikki sitä saa lukea vielä nykyaikana ,

• Anonyymi
        Hermot menee! kirjoitti:

Ilmeisesti olet alapää paljaana tutkimuksen ajan ja silloinkin annetaan pyyhe siihen päälle ettei potilaan tarvitse maata alapää paljaana muuta kun sen hetken kun koe ottaa.

• Anonyymi
        eianneli kirjoitti:

Ilmeisesti tuohon tähystykseen on päädytty kun muualta ei ole löydetty syytä verivirtsaisuuteen...

Ihan niin heidän velvollisuutensa an tarkastaa asiat. Jos et mene ja sitten saat vaikka syövän niin aletaan syyttelemään. Hoitosektoria taas jälleen kerran että kun olisivat ajoissa hoitaneet. Näinhän se usen menee. Se koe ei ole mitenkään erikoinen lääkäreille joka päivä tekee näitä kokeita.

• kestämätön

paikka. Eli olen kokenut muutama vuosi sitten. Toimitus oli suht nopea. Aluksi paikallispuudutettiin, muistaakseni voiteella. Itse tutkimus ei sattunut, pientä kirvelyä lukuunottamatta. Kun toimitus oli ohi, ensimmäinen wc-käynti sitten jo tuntuikin vähän nolommalta, mutta muistaakseni vain kerran. Ei kannata pelätä, sanoisin ettei ampiaisen pistoa kummempaa. Että tsemppiä vaan.

• Sama

Kannattaisikohan mun silti käydä ensin gynegologilla kuin tuossa tähystyksessä kun tosiaankaan mitään tuohon virtsarakkoon viittaavaa kipua mulla ei ole?

• Sama

Verta ei siis ole tullut enää viimeisimmän antibioottikuurin jälkeen.
      (söin sen virtsatietulehdukseen),tosin mitään pöpöjä ei löydetty n.6 virtsakokeesta.

Käyn normaalisti virtsalla, en ole joutunut hirveästi vessassa juoksemaan koko tulehduksen aikana.

Ovat tainneet tehdä väärän diagnoosin kun joudun vieläkin juoksemaan virtsatesteissä vaikka kerran löytyi vain vähän valkosoluja vieläpä ennen kuukautisia.Sehän on silloin ihan mahdollista muutenkin.

• marke

vaikutat aivan terveeltä omien sanojesi mukaan??? Mitä sinä oikein yrität uskotella täällä. Jos olet noin terve, kun annat ymmärtää, niin pidä pöksyt jalassa ja ole menemättä, Ihmeellistä jahkailua. Ja miksi muuten siellä pitäisi juosta perse paljaana. En minä ainakaan juoksennellut siellä, rauhallisena makoilin lavetilla.

• Vadelma
        marke kirjoitti:

vaikutat aivan terveeltä omien sanojesi mukaan??? Mitä sinä oikein yrität uskotella täällä. Jos olet noin terve, kun annat ymmärtää, niin pidä pöksyt jalassa ja ole menemättä, Ihmeellistä jahkailua. Ja miksi muuten siellä pitäisi juosta perse paljaana. En minä ainakaan juoksennellut siellä, rauhallisena makoilin lavetilla.

Eikö täällä kukaan osaa käyttäytyä kunnolla?Siltä rupee jo vaikuttamaan.Jos teillä ei ole parempaa sanottavaa kuin ivata muita ihmisiä niin pitäkää mieluummin leipäläpenne kiinni.Kiitos.

• polihoitsu

Lukuisissa virtsarakontähystyksissä avustavana hoitajana mukana olleena annan vastauksia kysymyksiisi!

Miehille rakontähystys saattaa olla hetkellisesti kivuliasta: eturauhanen ahtauttaa virtsaputkea ja virtsaputkikin on n. 15 cm pitkä, joten reitti rakkoon on pidempi. Naisilla virtsaputki on n. 4 cm, joten et välttämättä edes huomaa mitään ennen kuin tähystin on jo rakossa. Sen jälkeen pahin tunne potilaiden mukaan on ollut pissahädän tunne, kun rakkoon lasketaan vettä. Rakon täyttämisellä vedellä on tarkoitus saada riittävä näkyvyys virtsarakon joka soppeen. Yleisin kommentti naispotilailta tähystyksen jälkeen on ollut:ihan turhaan pelkäsin!

Mitä sitten tähystyksessä tapahtuu? Tähystys tehdään polkliinisesti eli olet poliklinikalla tähystyksen ajan. Yleensa aikaa pyydetään varaamaan käyntiä varten n. tunnin verran. Pukuhuone/vessa on tähystyshuoneen yhteydessä.Olet alapää paljaana, jalkaasi saat muovitossut. Pöydällä makaat gyneasennossa jalat telineillä. Hoitaja pesee alapääsi steriilisti (virsarakko on steriiliä aluetta) ja laittaa virtsaputkeesi puuduttavan geelin, joka samalla liukastaa. Vatsan ja alapään peitoksi tulee steriili liina, joskus saatetaan jalatkin peittää liinoilla. Lääkäri tekee tähystyksen, jossa aikaa menee n. 15 minuuttia. Tutkimus on lähinnä epämiellyttävä, pahin potilaiden kokema asia oli jo mainitsemani pissahädän tunne. Kerro kuitenkin jo tähystykseen mennessäsi hoitajalle ja lääkärille, että tutkimus pelottaa! Tutkimuksen jälkeen lääkäri kertoo heti, miltä tilanne rakossa näytti. Tähystyksen jälkeen verta saattaa näkyä pissassa muutamia päiviä, kuuluu asiaan,sillä tähystys aina ärsyttää limakalvoja. On tärkeää muistaa juoda paljon niin kauan kuin verta pissassa näkyy (=neste huuhtoo veren rakosta pois -> ei jää kasvualustaksi bakteereille)! Saat kyllä nämä samat ohjeet vielä lähtiessäsi kirjallisena mukaasi.

Onko tähystys sitten aiheellinen? Syy veren näkymiseen virtsassa on AINA selvitettävä tähystyksellä! Se on ainoa keino sulkea pois virtsarakkosyövän mahdollisuus! Todennäköisyys sille, että verivirtsaisuuden syynä olisi syöpä, on pieni, mutta kuitenkin olemassa. Joillain naisilla saattaa olla punasoluja (=verta) pissassa aina, mutta kun rakontähystyksellä on poissuljettu rakkosyöpä ja muut syyt,asian saa "unohtaa". Eli mene vain rohkeasti tähystykseen, selviät siitä hienosti!

• minä..

Niin että asiakas on osastolla ja viedään sieltä tähystykseen leikkaussaliin.Yleensä annetaan ennen toimenpiteeseen menoa sitten rentouttava esilääke ja särkylääkkeet...

• polihoitsu
        minä.. kirjoitti:

Niin että asiakas on osastolla ja viedään sieltä tähystykseen leikkaussaliin.Yleensä annetaan ennen toimenpiteeseen menoa sitten rentouttava esilääke ja särkylääkkeet...

Tarkoittaa sitä,että silloin rakossa tehdään muutakin kuin vain tähystetään,esim. poistetaan rakkokasvaimia. Polikliininen rakontähystys ei vaadi mitään lääkityksiä, ei ennen eikä jälkeen tutkimuksen. Toki rauhoittavan voi saada, jos pelko on lähellä paniikkia. Yleensa kuitenkin riittää asiallinen tieto tutkimuksesta ja se, että potilas tutkimuksen aikana tietää, mitä tehdään.

• Parantuvako?

Miksi mun sitten pitäisi siihen mennä kun munuaisissa ei ollut mitään vikaa?Rakkokin on toiminut normaalista ja vertakin tuli vain vähäsen muutaman kerran,sekin on loppunut kokonaan.

Rupeaa vaikuttamaan siltä,että tämä liittyykin gynegolokisiin vaivoihin.Silloinhan voi verta myöskin tiputella tulehdusten takia?

• polihoitsu
        Parantuvako? kirjoitti:

Miksi mun sitten pitäisi siihen mennä kun munuaisissa ei ollut mitään vikaa?Rakkokin on toiminut normaalista ja vertakin tuli vain vähäsen muutaman kerran,sekin on loppunut kokonaan.

Rupeaa vaikuttamaan siltä,että tämä liittyykin gynegolokisiin vaivoihin.Silloinhan voi verta myöskin tiputella tulehdusten takia?

Taisi olla liian pitkä toi tähystyssepustukseni, jos et jaksanut lukea loppuun asti?! :) Siis: verta virtsassa -> virtsarakontähystys, jossa suljetaan pois virtsarakkosyövän mahdollisuus. Ehkä kannattaisi kysyä lääkäriltä, miksi hän on tähystykseen päätynyt? Mitään tutkimusta ei määrätä vain huvin vuoksi tai potilaan kiusaksi. Mihinkään tutkimukseen ei myöskään ole pakko mennä, itsehän sinä sen päätät ja itse myös kannat mahdolliset seuraukset! Sinun terveydestäsihän tässä on kyse!

• fsfdfsf
        polihoitsu kirjoitti:

Tarkoittaa sitä,että silloin rakossa tehdään muutakin kuin vain tähystetään,esim. poistetaan rakkokasvaimia. Polikliininen rakontähystys ei vaadi mitään lääkityksiä, ei ennen eikä jälkeen tutkimuksen. Toki rauhoittavan voi saada, jos pelko on lähellä paniikkia. Yleensa kuitenkin riittää asiallinen tieto tutkimuksesta ja se, että potilas tutkimuksen aikana tietää, mitä tehdään.

Niin ettei nyt VAAAAN turhaan otettaisi rauhoittavia, olishan se vallan kamalaa! **tun suomimeininki.

• Nainen tähystyksessä
        fsfdfsf kirjoitti:

Niin ettei nyt VAAAAN turhaan otettaisi rauhoittavia, olishan se vallan kamalaa! **tun suomimeininki.

Jotkut vaan panikoivat vaikka turhastakin. Silloin sitä lääkitystä tarvitaan. En kaivannut mitään rauhoittavia kun tiesin mitä tehdään. Kyllähän jotain tuntui alussa virtsaputkessa, mutta ei mitään kipua ja oikeastaan yllätyin kun näin monitorista että lääkäri katselee jo virtsarakon sisäpuolta.

Miehelle virtsarakontähystys voi olla kivulias pitkän ja mutkikkaan virtsaputken takia mutta naiselle se on helppo ja sen kyllä allekirjoitan itsekin.

• Anonyymi

Jaa että muka turhaa. Voivat epäillä jotain vakavampaa siksi haluavat ottaa asioista selvän, silloin kun on aika annettu niin tottakai sinne mennään.äei ne huvin vuoksi anna aikaa tähystyksellä. mikä siinä on että vielä tänä päivänä kyellään että pitääkö olla alapää paljaana. Lääkärit näkevät niitä alapäätä satoja vuosien mittaan joten ei se heidän maailmassaan ole mitenkään erikoista, ja jos tapaan lääkärin joka suorittaa töhystyken tunnin päästä sen työn jälkeen niin hön ei edes muista että olisi koskaan sinua edes tähystellyt. Minua aina ärsyttää ikävä kyllä kun kysellään älyttömiä , siis mitään hävettävää ei ole kenenkään alapäässä ja ole kiitollinen siitä että tutkivat sinut, moni muu ei saa edes aikaa vaikka miten yrittää. Jos lääkäri haluaa tähystää on pohjalla aina ajatus miksi se tehdään . Ei se nyt niin ole että vuodot kun vähenee niin ei muka tartte mennä.

• Anonyymi

Mikä on se määrä verta virtsassa, että ruvetaan tutkimaan? Pitäisi kai olla alle 10 jotain. Jos on himpun verran yli, niin seurataanko sitä vaan testeillä. Tulehdusta ei ole.

• Anonyymi

Se riittää, että itse huomaat virtsassa olevan verta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se riittää, että itse huomaat virtsassa olevan verta.

En ole itse huomannut, selvisi pissanäytteestä.

Pitäisi taas hakea uusi testi, mutta mietin, että alkaako hirveä tutkimusrumba, jos edelleen on hieman koholla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ole itse huomannut, selvisi pissanäytteestä.

Pitäisi taas hakea uusi testi, mutta mietin, että alkaako hirveä tutkimusrumba, jos edelleen on hieman koholla.

Minulla on aina hieman verta pissanäytteessä. On ollut ainakin 20 vuotta. On tähystetty ja otettu koepaloja. Kaksi syöpääkin on ollut mutta ne oli rinnoissa. Joku lääkäri arveli limakalvoilta tihkuvan verta, ei ole hoidettu mitenkään. Itse ei sitä huomaa, eikä aiheuta mitään vaivaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin sinussa haluan koskea

Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      42
      2256
    2. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      228
      2014
    3. Kerro nyt jotain

Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      111
      1548
    4. Toisen ihmisen sydämellä

leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      144
      1281
    5. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      115
      1207
    6. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      138
      1114
    7. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      26
      1099
    8. Millaisena luonteena

Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      74
      1009
    9. Mitä ajattelet kun

Katsot kaivattuasi silmiin? Mitä näet silmissä?
      Ikävä
      65
      963
    10. Olen otettu, mutta turhaan kulta testailet

Sinua minä vaan ❤️
      Ikävä
      70
      950
    Aihe