Kasettimaksu poistuu

Kari R.

Ihme jurinoita yksityisen kopioinnin estämisestä. Viimeinkin touhuun tulee jotain järkeä kun uuden tekijänoikeuslain myötä yksityisen kopioinnin hyvitysmaksusta eli ns. kasettimaksusta luovutaan. Kasettimaksuhan säädettiin vuonna 1984 korvaukseksi yksityisestä kopioinnista, joka siis uuden lain voimaantuloon asti on sallittua. Nyt tämä maksu käy tarpeettomaksi, koska kopiointi yksityiskäyttöön kriminalisoidaan.

10

1868

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harski

missä lukee että poistuu ? Onhan se ennenkin nähty että kerran säädettyä maksua ei pois saa. Autovero ja auton käyttömaksu jne...

• Hande

Jep,olen myös lukenut uutisista että kasettimaksu on ja pysyy silti.

• jurassikparkki

Tietääkö kukaan, miten kasettimaksun perimistä silloin 1984 perusteltiin?

• eli kasettimaksu

"Mikä yksityisen kopioinnin hyvitysmaksu on?

Musiikkia, elokuvia sekä televisio- ja radio-ohjelmia saa kuka tahansa kopioida omaan yksityiseen käyttöön. Kopiointimahdollisuus perustuu tekijänoikeuslain säännökseen, jonka mukaan julkistettuja teoksia saa kopioida yksityiseen käyttöön ilman tekijän suostumusta. Tällaista kopiointia kutsutaan yksityiseksi kopioinniksi.

Korvaukseksi yksityisestä kopioinnista Suomessa säädettiin vuonna 1984 niin sanottu kasettimaksu. Euroopan yhteisöjen tietoyhteiskuntadirektiivin jälkeen maksua on alettu kutsua yksityisen kopioinnin hyvitysmaksuksi. Hyvitysmaksun tarkoituksena on taata tekijöille ja muille oikeudenomistajille sopiva hyvitys sen vastapainoksi, että jäsenvaltiot voivat säätää poikkeuksen tekijän yksinoikeuteen sallia tai kieltää teoksen kappaleen valmistaminen yksityiseen käyttöön.
        "

http://www.hyvitysmaksu.fi/

• jurassikparkki
        eli kasettimaksu kirjoitti:

"Mikä yksityisen kopioinnin hyvitysmaksu on?

Musiikkia, elokuvia sekä televisio- ja radio-ohjelmia saa kuka tahansa kopioida omaan yksityiseen käyttöön. Kopiointimahdollisuus perustuu tekijänoikeuslain säännökseen, jonka mukaan julkistettuja teoksia saa kopioida yksityiseen käyttöön ilman tekijän suostumusta. Tällaista kopiointia kutsutaan yksityiseksi kopioinniksi.

Korvaukseksi yksityisestä kopioinnista Suomessa säädettiin vuonna 1984 niin sanottu kasettimaksu. Euroopan yhteisöjen tietoyhteiskuntadirektiivin jälkeen maksua on alettu kutsua yksityisen kopioinnin hyvitysmaksuksi. Hyvitysmaksun tarkoituksena on taata tekijöille ja muille oikeudenomistajille sopiva hyvitys sen vastapainoksi, että jäsenvaltiot voivat säätää poikkeuksen tekijän yksinoikeuteen sallia tai kieltää teoksen kappaleen valmistaminen yksityiseen käyttöön.
        "

http://www.hyvitysmaksu.fi/

Kiitos linkistä.

Minua on lähinnä ihmetyttänyt se, että omien videoiden ja kuvien säilyttäminen DVD-R -levyillä on toimintaa, josta pitää maksaa jollekin hyvitystä. Esim. tyttärestäni ottamat synttärikuvat ja videot olen polttenut DVD-levylle, jotta niitä voi kätevästi katsoa televisiosta.

Enkö minä tässä tapauksessa ole se "maksun kohde", jota pitäisi hyvittää eikä maksaja? (Muuta käyttöä ei minulla DVD-levyille ole.)

• Parasiittivihaaja
        jurassikparkki kirjoitti:

Kiitos linkistä.

Minua on lähinnä ihmetyttänyt se, että omien videoiden ja kuvien säilyttäminen DVD-R -levyillä on toimintaa, josta pitää maksaa jollekin hyvitystä. Esim. tyttärestäni ottamat synttärikuvat ja videot olen polttenut DVD-levylle, jotta niitä voi kätevästi katsoa televisiosta.

Enkö minä tässä tapauksessa ole se "maksun kohde", jota pitäisi hyvittää eikä maksaja? (Muuta käyttöä ei minulla DVD-levyille ole.)

V...tun loiset kuppaamassa samasta asiasta kolmeen kertaan! Teosto, gramex ja tuo kasettimaksupuulaaki pitäisi kieltää lailla. Ei mistään muustakaan työstä voi nostaa liksaa moneen kertaan. Kyllä näillä parasiiteilla pitää olla vahvat tukijat ja voitelijat hommissaan, että tuollainen rahastus on vielä lailla turvattu!!! Kuvottavaa!

• Jarski

Selvää pitäisi olla, että kopiosuojattuja levyjä julkaiset yhtiöt eivät ole oikeutettuja kasettimaksutuloihin. Minusta tuosta asiasta ei pitäisi edes keskustella. Koska kasettimaksu on hyvitystä laillisesta kopioinnista, pitäisi siitä jakaa osansa vain niille, jotka sen edelleen mahdollistavat.

• dsadsa

sda

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      724
      2371
    2. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      344
      1971
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      24
      1856
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      10
      1653
    5. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1478
    6. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      12
      1022
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      17
      990
    8. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      63
      855
    9. Teit asiat lopulta niin

Ettei meillä ole ikinä mitään mahdollisuuksia toisiimme.
      Ikävä
      55
      840
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      2
      798
    Aihe