Kasettimaksu poistuu

Kari R.

Ihme jurinoita yksityisen kopioinnin estämisestä. Viimeinkin touhuun tulee jotain järkeä kun uuden tekijänoikeuslain myötä yksityisen kopioinnin hyvitysmaksusta eli ns. kasettimaksusta luovutaan. Kasettimaksuhan säädettiin vuonna 1984 korvaukseksi yksityisestä kopioinnista, joka siis uuden lain voimaantuloon asti on sallittua. Nyt tämä maksu käy tarpeettomaksi, koska kopiointi yksityiskäyttöön kriminalisoidaan.

9

1325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harski

      missä lukee että poistuu ? Onhan se ennenkin nähty että kerran säädettyä maksua ei pois saa. Autovero ja auton käyttömaksu jne...

      • Hande

        Jep,olen myös lukenut uutisista että kasettimaksu on ja pysyy silti.


    • jurassikparkki

      Tietääkö kukaan, miten kasettimaksun perimistä silloin 1984 perusteltiin?

      • eli kasettimaksu

        "Mikä yksityisen kopioinnin hyvitysmaksu on?

        Musiikkia, elokuvia sekä televisio- ja radio-ohjelmia saa kuka tahansa kopioida omaan yksityiseen käyttöön. Kopiointimahdollisuus perustuu tekijänoikeuslain säännökseen, jonka mukaan julkistettuja teoksia saa kopioida yksityiseen käyttöön ilman tekijän suostumusta. Tällaista kopiointia kutsutaan yksityiseksi kopioinniksi.

        Korvaukseksi yksityisestä kopioinnista Suomessa säädettiin vuonna 1984 niin sanottu kasettimaksu. Euroopan yhteisöjen tietoyhteiskuntadirektiivin jälkeen maksua on alettu kutsua yksityisen kopioinnin hyvitysmaksuksi. Hyvitysmaksun tarkoituksena on taata tekijöille ja muille oikeudenomistajille sopiva hyvitys sen vastapainoksi, että jäsenvaltiot voivat säätää poikkeuksen tekijän yksinoikeuteen sallia tai kieltää teoksen kappaleen valmistaminen yksityiseen käyttöön.
        "

        http://www.hyvitysmaksu.fi/


      • jurassikparkki
        eli kasettimaksu kirjoitti:

        "Mikä yksityisen kopioinnin hyvitysmaksu on?

        Musiikkia, elokuvia sekä televisio- ja radio-ohjelmia saa kuka tahansa kopioida omaan yksityiseen käyttöön. Kopiointimahdollisuus perustuu tekijänoikeuslain säännökseen, jonka mukaan julkistettuja teoksia saa kopioida yksityiseen käyttöön ilman tekijän suostumusta. Tällaista kopiointia kutsutaan yksityiseksi kopioinniksi.

        Korvaukseksi yksityisestä kopioinnista Suomessa säädettiin vuonna 1984 niin sanottu kasettimaksu. Euroopan yhteisöjen tietoyhteiskuntadirektiivin jälkeen maksua on alettu kutsua yksityisen kopioinnin hyvitysmaksuksi. Hyvitysmaksun tarkoituksena on taata tekijöille ja muille oikeudenomistajille sopiva hyvitys sen vastapainoksi, että jäsenvaltiot voivat säätää poikkeuksen tekijän yksinoikeuteen sallia tai kieltää teoksen kappaleen valmistaminen yksityiseen käyttöön.
        "

        http://www.hyvitysmaksu.fi/

        Kiitos linkistä.

        Minua on lähinnä ihmetyttänyt se, että omien videoiden ja kuvien säilyttäminen DVD-R -levyillä on toimintaa, josta pitää maksaa jollekin hyvitystä. Esim. tyttärestäni ottamat synttärikuvat ja videot olen polttenut DVD-levylle, jotta niitä voi kätevästi katsoa televisiosta.

        Enkö minä tässä tapauksessa ole se "maksun kohde", jota pitäisi hyvittää eikä maksaja? (Muuta käyttöä ei minulla DVD-levyille ole.)


      • Parasiittivihaaja
        jurassikparkki kirjoitti:

        Kiitos linkistä.

        Minua on lähinnä ihmetyttänyt se, että omien videoiden ja kuvien säilyttäminen DVD-R -levyillä on toimintaa, josta pitää maksaa jollekin hyvitystä. Esim. tyttärestäni ottamat synttärikuvat ja videot olen polttenut DVD-levylle, jotta niitä voi kätevästi katsoa televisiosta.

        Enkö minä tässä tapauksessa ole se "maksun kohde", jota pitäisi hyvittää eikä maksaja? (Muuta käyttöä ei minulla DVD-levyille ole.)

        V...tun loiset kuppaamassa samasta asiasta kolmeen kertaan! Teosto, gramex ja tuo kasettimaksupuulaaki pitäisi kieltää lailla. Ei mistään muustakaan työstä voi nostaa liksaa moneen kertaan. Kyllä näillä parasiiteilla pitää olla vahvat tukijat ja voitelijat hommissaan, että tuollainen rahastus on vielä lailla turvattu!!! Kuvottavaa!


    • Jarski

      Selvää pitäisi olla, että kopiosuojattuja levyjä julkaiset yhtiöt eivät ole oikeutettuja kasettimaksutuloihin. Minusta tuosta asiasta ei pitäisi edes keskustella. Koska kasettimaksu on hyvitystä laillisesta kopioinnista, pitäisi siitä jakaa osansa vain niille, jotka sen edelleen mahdollistavat.

    • dsadsa

      sda

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6163
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3936
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2319
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1920
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1373
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1296
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1040
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      986
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      951
    Aihe