Kannettavien kovalevyistä

harri

Onko totta, että kannettaviin ei saa kovalevyjä, joiden pyörimisnopeus olisi 7200 rpm. Tarkoitan nimenomaan tällaisia valmiita konepaketteja, ei ole aikomus itse lähteä mitään kasaamaan.. :) Itse en juurikaan tietokoneiden päälle ymmärrä, mutta kaverini neuvoi, että kovalevyn pyörimisnopeus on tärkeä kriteeri konetta ostettaessa. Sitten kun vihdoin löysin mielestäni hinta-laatu-suhteeltaan hyvän koneen ja koitin tiedustella kovalevyn pyörimisnopeutta(oli muuten 4200), myyjä toteaa varmana tietona, että kannettavissa maksimi olisi 5400. Onko täällä kellään varmaa tietoa asiasta? Asiallisista vastauksista olisin kiitollinen. Tack och hej.

4

507

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älä kiinnitä tuohon levyn pyörimisnopeuteen liikaa huomiota. On totta, että nopeammin pyörivän levyn suorituskyky on hieman parempi, mutta en usko että teet mitään sellaista, missä kärsisit kohtuuttomasti esim. 5400 rpm-levyn suorituskyvystä. Jos aiot editoida videoita tai vaikka käyttää läppäriäsi äänitysstudiona, niin siinä nopeasmmasta levystä on hyötyä.

Maksa mieluummin vaikka paremmasta näytönohjaimesta ja suuremmasta keskusmuistista kuin marginaalisesti nopeammasta kovalevystä.

P.S. Nopeammin pyörivät levyt syövät enemmän sähköä (= akku kestää lyhyemmän aikaa) ja pitävät enemmän meteliä.

• ukkeli
    • Minä.vaan.

Ainakin IBM/Lenovon parhaissa koneissa on 7200 rpm kovalevy ollut jo pitkään. Kovalevun nopeudella on merkitystä kokonaissuorituskykyyn aivan selvästi. En ostaisi konetta jos kovalevyn nopeus on vain 4200 rpm tai sitten vaihtaisin kovalevyn nopeampaan.

• Minä.vaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille

Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest
      Maailman menoa
      125
      7307
    2. Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä

Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden
      Maailman menoa
      513
      5470
    3. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      151
      3375
    4. Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?

Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed
      Maailman menoa
      216
      2671
    5. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      51
      2372
    6. Varsinainen vetonaula tämä Pyhäjärven keskustelupalsta

Lisää kummasti muuttohaluja, kun lukee tätä foorumia. Tosin väärään suuntaan. Marraskuuhun mennessä tämä vähäinenkin vä
      Pyhäjärvi
      68
      1308
    7. Pituuden mittaaminen

Ihmisen pituuden mittaaminen ja puolikkaat senttimetrit. Kuuluuko ne puolikkaatkin sentit tai millit teistä ilmoittaa m
      Sinkut
      43
      1292
    8. En tiedä enää

Pitäiskö mun koittaa vältellä sua vai mitä? Oon välillä ollut hieman mustasukkainen, myönnän. En ymmärrä miksi en saa su
      Ikävä
      77
      1272
    9. Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä

Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu
      Maailman menoa
      11
      1179
    10. Mitäköhän vuosi

2026 tuo tullessaan?
      Ikävä
      111
      1153
    Aihe