Syöttövälit vai ei?

Pienen pojan äiti

Hei,

olen melkein 7 viikkoa vanhan pojan äiti ja kysyn kokeneemmilta syöttämisestä ja syöttöväleistä:

Minulle sanottiin neuvolasta, että vauvalle voi antaa maitoa niin paljon kun hän syö - siis ettei vauva syö enempää kuin mitä hän tarvitsee vaan hän syö vain nälkäänsä.

Olen nyt lukenut toiselta palstalta juttuja, missä joku oli käyttänyt samanikäistä vauvaa kun meillä lääkärissä, kun vauva oli syönyt yhtämittaa koko ajan ja oli ollut vatsaongelmia ja he olivat saaneet ohjeena pitää kolmen tunnin syöttövälit.
"Lääkäri oli kauhuissaan tiheistä syötöistä. kuulemma kaksi tuntia pitäisi AINA olla syöttöjen välissä vähintään, että suolisto saa välillä levätä. "
Alkuperäinen keskustelu löytyy Imetys-palstalta http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4500000000000370&posting=22000000010540571

Ja he olivat antaneet nyt kolmen tunnin välein ruokaa vauvalle.

Olen ymmälläni, neuvolasta sanotaan että vauva syö kun sillä on nälkä eikä ole väliä kuinka usein, kunhan vaan saa tarpeeksi ruokaa ja nyt joku lääkäri on pitänyt erityisen tärkeänä että on kahden tunnin syöttövälit, kun suolisto ei ole vielä kehittynyt.

Miten te olette toimineet varsinkin, jos olette antaneet korviketta? Meillä syödään sekä rintaa että korviketta ja olen nyt antanut hänelle esim. pitkien päiväunien jälkeen ensin pullosta maitoa, sitten esim. tunnin päästä rintaa ja vielä siitä myöhemmin lisää maitoa pullosta, kun hän yleensä "karjahtelee" lisää ruokaa ennen nukkumaan menoa.

Ja yöllä meillä joskus syödään esim. 160 ml maitoa tunnin sisään, hän nukkuu yleensä ensin 4-5 tuntia ja syö sitten ja nukkuu taas esim. 4 tuntia.

Alan olla ymmälläni siitä, miten ja kuinka usein pientä pitäisi ruokkia, en ole kovin kauaa raaskinut kuunnella sitä nälkäitkua, joka on erilaista kuin se itku, että vaan harmittaa tai kyllästyttää tai väsyttää..... Koituuko siitä suolistolle vahinkoa, jos hän syö muutaman tunnin sisään pari-kolme kertaa ja sitten nukkuu pitkään? Eli ei toteudu tuollainen kahden-kolmen tunnin syöttöväli.

Mitä sanotte kokeneemmat äidit?

6

2660

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikään

lääkäri, mutta itse olen hoitanut molempia lapsiani (-99 ja -05) sillä periaatteella, että kun kitistään niin ensimmäisenä suljetaan pois nälkä-vaihtoehto. Eli molemmat söivät "koko ajan" ensimmäiset 4-7 viikkoa. Paitsi yöllä, jolloin molemmat NUKKUIVAT TODELLA HYVIN, ehkä juuri "tankkauksesta" johtuen... Nykyään, kun vauva on 3kk, hän on itse harventanut syöttövälinsä sopiviksi ja rytmi on noin 3-4 h välein.
      Mitään suolisto-ongelmia tai allergioita ei ole kummallakaan ilmennyt. Vauva on yli-iloinen yksilö, itkua kuullaan meillä todella todella harvoin. Ja samanlainen oli esikoinen aikoinaan (on kyllä edelleen :)) Eli tätä minä SUOSITTELEN lämpimästi! Tietysti voi myös olla, että asiat eivät liity millään lailla toisiinsa :)

• Roosa

Asiantuntija en ole minäkään joten kirjoitan vain oman kokemukseni perusteella. Minulla on siis nyt puoli vuotias tyttö ja pari-kolme ekaa kuukauttaan söi lähes jatkuvasti. Itse kanssa tuolloin kuulin parin tunnin syöttövälihommasta, mutta se ei ainakaan meillä toteutunut. Joskus syötiin meilläkin tunnin välein.

Joka suunnasta kuulin myös siitä, että vauva imee niin paljon kun haluaa ja tietää kyllä kun on kylläinen. Että ei siis voi syödä liikaa. Ja katin kontit! Oon täysin varma että oma mussuni ei ole tiennyt eikä tiedä vieläkään, koska lopettaa. Äitiinsä tullut:) Jos siis en ottaisi lasta pois tissiltä, imisi siinä vaikka maailman tappiin asti ja sitten pulauteltaisiin taas hullun lailla!

Itse opit kyllä tuntemaan vauvasi ja teille kehittyy oma rytmi!

• tissiä

Älä huolehdi! Meillä syötiin myöskin lähes tulkoon koko ajan. Ensinnäkään mitkään 2-3 tunnin säännöt tai rytmit eivät pitäneet. Ja minä annoin aina tissiä heti. välillä piti kesken kauppareissun lähteä autolle tissitämään. Oli se aikaa =) Poika oli vielä sellainen, että hän halusi heti tissiä, jos oli jotai uutta ja jos oli jotain tavallisuudesta poikkeavaa, oltiin kylässä, tai meillä oli vieraita, niin me vaan tissitettiin. Mutta, yritä nauttia niistä hetkistä ja anna vauvallesi tissiä tai pulloa, kun hän haluaa, kyllä se rytmi sieltä tulee ihan omia aikojaan. Hän on kuitenkin niin vähän aikaa pieni. Meidän mestari on jo vuoden ja tosi tarkat rytmit..

• MrsH

Mulla on vain yksi vauva ja siis vain yksi kokemus vauvan syönnistä...

Lapsentahtinen imetys sopii osalle vauvoista. Osaavat syödä silloin kun on nälkä ja kaikki on hyvin. Osa vauvoista ei osaa. Kuka mistäkin syystä, esim. haluavat vain imeä kun saavat siitä turvaa...

Meidän vauva söi useasti ihan vähän kerrallaan ja muun aikaa kärsi vatsavaivoista. Suoli ilmeisesti toimi koko ajan ja siitä masukivut. Me saimme ohjeen kokeilla tiettyjä syöttövälejä ja vähitellen masukivut ja siitä aiheutuneet ongelmat lakkasi (esim. pätkäunet).

Korostan kuitenkin sitä, että vauvaa ei huudatettu nälässä, vaan pikkuhiljaa kasvatettiin niitä välejä. Ja se on kanssa ihan vauva-kohtaista, miten pitkät välit voi pitää esim. meillä pärjättiin öisin viisikin tuntia syömättä ja päiväväleiksi tuli sitten kolme tuntia...

Mutta siis jos vauvasi ei kärsi lapsentahtisesta imetyksestä mitenkään, niin ei kannata mitään tiettyjä välejä alka pitämään.

Vauvalla on silloin tällöin tiheän imun kausia, jolloin kasvattaa maitomäärää imemällä enemmän. Silloinkaan ei kannata alkaa hillitsemään imemistä, vaan silloin jos tiheä imeminen on pysyvää ja vauva (ja äiti) siitä selvästi kärsii.

Kirjoitit, että annat joskus ensin pulloa ja sitten vasta rintaa. Kannattaisi antaa ensin rinnoista ja sitten vasta pullosta, jos lapselle jää nälkä. Näin ne rinnat oppii tuottamaan oikean määrän maitoa lapsen tarpeisiin. Nyt kun ensin annat pulloa, niin rinnat "luulee" että lapsi syö vain niin vähän ja maitomäärä vähenee. Mutta imettämällä enemmän maitomäärä taas kasvaa...

Imetysasioista kannattaa katsoa nämä sivut http://www.imetystukilista.net/ Ne ovat kyllä hirmuisen lapsentahtisuus-henkiset. Mutta jos lapsentahtisuus ei ole ongelma vauvallesi, niin siellä on ihan hyvää imetysasiaa.

T: MrsH

• MrsH

Mulla on vain yksi vauva ja siis vain yksi kokemus vauvan syönnistä...

Lapsentahtinen imetys sopii osalle vauvoista. Osaavat syödä silloin kun on nälkä ja kaikki on hyvin. Osa vauvoista ei osaa. Kuka mistäkin syystä, esim. haluavat vain imeä kun saavat siitä turvaa...

Meidän vauva söi useasti ihan vähän kerrallaan ja muun aikaa kärsi vatsavaivoista. Suoli ilmeisesti toimi koko ajan ja siitä masukivut. Me saimme ohjeen kokeilla tiettyjä syöttövälejä ja vähitellen masukivut ja siitä aiheutuneet ongelmat lakkasi (esim. pätkäunet).

Korostan kuitenkin sitä, että vauvaa ei huudatettu nälässä, vaan pikkuhiljaa kasvatettiin niitä välejä. Ja se on kanssa ihan vauva-kohtaista, miten pitkät välit voi pitää esim. meillä pärjättiin öisin viisikin tuntia syömättä ja päiväväleiksi tuli sitten kolme tuntia...

Mutta siis jos vauvasi ei kärsi lapsentahtisesta imetyksestä mitenkään, niin ei kannata mitään tiettyjä välejä alka pitämään.

Vauvalla on silloin tällöin tiheän imun kausia, jolloin kasvattaa maitomäärää imemällä enemmän. Silloinkaan ei kannata alkaa hillitsemään imemistä, vaan silloin jos tiheä imeminen on pysyvää ja vauva (ja äiti) siitä selvästi kärsii.

Kirjoitit, että annat joskus ensin pulloa ja sitten vasta rintaa. Kannattaisi antaa ensin rinnoista ja sitten vasta pullosta, jos lapselle jää nälkä. Näin ne rinnat oppii tuottamaan oikean määrän maitoa lapsen tarpeisiin. Nyt kun ensin annat pulloa, niin rinnat "luulee" että lapsi syö vain niin vähän ja maitomäärä vähenee. Mutta imettämällä enemmän maitomäärä taas kasvaa...

Imetysasioista kannattaa katsoa nämä sivut http://www.imetystukilista.net/ Ne ovat kyllä hirmuisen lapsentahtisuus-henkiset. Mutta jos lapsentahtisuus ei ole ongelma vauvallesi, niin siellä on ihan hyvää imetysasiaa.

T: MrsH

• mie

Mulla on kolme lasta,ja tämän nuorimman(2kk) kans olen törmänny tuohon samaan ongelmaan.Mulla on aina tullu maitoa todella hyvin eikä imetysongelmia ole ollut.Siksi olen harrastanu lapsentahtista imetystä.
      Niinpä toimin kuopuksenki kans alussa,mutta kun joka kitinään ja itkuun piti tissille ottaa,niin lopulta huomasin etten voi muuta tehäkään.Ainoa paikka joka kelpas oli mun syli ja mieluiten tissi suussa.Muulloin huusi naama punaisena suoraa huutoa koko ajan.
      Sit yks kavari kerto,et myös hälle oli lääkäri sanonu et syöttövälit on oltava selkeät.Kokeilin iteki,ja lapsi on ku enkeli.Päivät on ok ja yöt menee suorastaan loistavasti.
      Eli mikäli mahavaivaisia vauvoja omaatte niin jättäkää neuvoloiden imetysterrorismi omaan arvoonsa!Syöttövälit ja jos se ei riitä,niin sit harkitkaa lääkitystä tai jotain.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      44
      5795
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      45
      5305
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3698
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3653
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      90
      3201
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2874
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57