Jo on aikoja eletty. Bensavarkaat kun tankkavat 50-70 litraa ja vaikka itse soittavat poliisit paikalle, niin he jäävät silti voitolle kun sakko on pienempi kuin varastetun tavaran (luvatta otetun?) arvo. Kaikki ryöstämään. Bisnes se on joka kannattaa.
Ilmaista bensaa
12
1735
Vastaukset
- diibsu
RL 10 luvun säännösten mukaan ko ainemäärä voidaan tuomita menetetyksi rikoksesta saatuna.
- imemään
Pahojen Poikien Tankkia Tyhjiksi. Siinä sitä on oppia vastaavaa työtä.
- oli juttu tästä
Hesarissa konstaapeli kertoi tästä jutusta, että näin se vaan on. Ei niitä peritä takaisin tai kuten sinäkin sanoit, voidaan periä.
- juristipuristi
Sakkorangaistus saattaa joskus jäädä alle anastetun omaisuuden arvon (näpistys on noin 10 päiväsakon rikos ja jos on pienet tulot, päiväsakon rahamäärä on 6 euroa), mutta vastaajat velvoitetaan korvaamaan asianomistajalle eli sille huoltoasemalle pöllityn bensan hinta ilman arvonlisäveroa ja lisäksi tuomitaan menettämään valtiolle rikoksella saatuna taloudellisena hyötynä arvonlisäveron osuus. Joutuvat siten maksamaan sakon lisäksi anastetun polttoaineen arvonlisäverollisen määrän. Lisäksi on muistettava, että jos rikos on tehty yhdessä ja yksissä tuumin (rikoskumppanit), oikeuskäytännössä sitä ei yleensä pidetä näpistyksenä vaan varkautena, vaikka omaisuuden arvo on vähäinen. Teko ei ole kokonaisuutena arvostellen vähäinen ja rangaistus on tällöin ankarampi.
- Beagle Boy
Näinhän se teoriassa ja pykälien mukaan menee, mutta. Rötöstelijä on hyvin harvoin maksukykyinen, sillä pääsääntöisesti nämä ovat yhteiskunnan ulkopuolella eläviä syrjäytyneitä, joita eivät korvaukset hätkäytä. Kun ei ole työssä, eikä mitään omaisuutta (auto on muutaman sadan euron ritsa, jos ei ole varastettu tai jonkun muun nimissä) ei korvauksista kannata välittää, niitä kun ei voi muuttaa vankeudeksi.
Myös huoltamoitten pitäjät tietävät tämän ja eivät turhaan lähde syrjäytyneen kanssa käräjille, vaan antavat poliisille rv-suostumuksen jonka perusteella poliisi kirjoittaa sakon. Tällöin sakko tulottomalla jää mitättömän pieneksi ja rosvo itseasiassa voittaa. Aikoinaan sakot tietysti muunnetaan vankeudeksi, mutta tähänkin syrjäytyneet ovat varautuneet. - mutta kuitenkin
Beagle Boy kirjoitti:
Näinhän se teoriassa ja pykälien mukaan menee, mutta. Rötöstelijä on hyvin harvoin maksukykyinen, sillä pääsääntöisesti nämä ovat yhteiskunnan ulkopuolella eläviä syrjäytyneitä, joita eivät korvaukset hätkäytä. Kun ei ole työssä, eikä mitään omaisuutta (auto on muutaman sadan euron ritsa, jos ei ole varastettu tai jonkun muun nimissä) ei korvauksista kannata välittää, niitä kun ei voi muuttaa vankeudeksi.
Myös huoltamoitten pitäjät tietävät tämän ja eivät turhaan lähde syrjäytyneen kanssa käräjille, vaan antavat poliisille rv-suostumuksen jonka perusteella poliisi kirjoittaa sakon. Tällöin sakko tulottomalla jää mitättömän pieneksi ja rosvo itseasiassa voittaa. Aikoinaan sakot tietysti muunnetaan vankeudeksi, mutta tähänkin syrjäytyneet ovat varautuneet.Miksi sakot ei ole sellaisia että tyhjätaskut ei varastaisi? Miksi ei laiteta lehteen kuvia ryöstäjistä? Rehelliset tankkaajat maksavat viime kädessä varastetut polttoaineet, miksi sallimme tämän? Tässä olisi mehevä jutuntynkä jollekkin poliisivaltiolle, siellä varmaan nauretaan meille! Vääntäkää minulle rautalangasta miksi varastetusta polttoaineesta ei joudu vankilaan vaikka 3kk:n ajaksi, heti ensimmäisestä ryöstöstä?
- niin...
mutta kuitenkin kirjoitti:
Miksi sakot ei ole sellaisia että tyhjätaskut ei varastaisi? Miksi ei laiteta lehteen kuvia ryöstäjistä? Rehelliset tankkaajat maksavat viime kädessä varastetut polttoaineet, miksi sallimme tämän? Tässä olisi mehevä jutuntynkä jollekkin poliisivaltiolle, siellä varmaan nauretaan meille! Vääntäkää minulle rautalangasta miksi varastetusta polttoaineesta ei joudu vankilaan vaikka 3kk:n ajaksi, heti ensimmäisestä ryöstöstä?
Vaikka kysymykseen ei pitäisi vastata kysymyksellä, niin ehkä tämä toimintamalli hieman valaisee asiaa sinullekin:
"Miksi sakot ei ole sellaisia että tyhjätaskut ei varastaisi?"
Niin, miksi rangaistukset eivät ole niin kovia, ettei kukaan uskaltaisi tehdä rikoksia?
"Miksi ei laiteta lehteen kuvia ryöstäjistä?"
Haluaisiko julkaisijat kenties palvella lukijoitaan? Miksi emme ammu kärpäsiä tykillä, kun se olisi niin viisasta?
"Vääntäkää minulle rautalangasta miksi varastetusta polttoaineesta ei joudu vankilaan vaikka 3kk:n ajaksi, heti ensimmäisestä ryöstöstä?"
Jotenkin tuntuu, ettei maailmassa ole riittävästi rautalankaa siihen, että sinut saataisiin ymmärtämään, mutta yritetään: Miksi näpistäjän käsiä ei katkaista? Miksi liikenteen vaarantamisesta ei tuomita kuolemaan? Miksi ihmeessa rangaistus pyritään suhteuttamaan itse tekoon? - liioittele
niin... kirjoitti:
Vaikka kysymykseen ei pitäisi vastata kysymyksellä, niin ehkä tämä toimintamalli hieman valaisee asiaa sinullekin:
"Miksi sakot ei ole sellaisia että tyhjätaskut ei varastaisi?"
Niin, miksi rangaistukset eivät ole niin kovia, ettei kukaan uskaltaisi tehdä rikoksia?
"Miksi ei laiteta lehteen kuvia ryöstäjistä?"
Haluaisiko julkaisijat kenties palvella lukijoitaan? Miksi emme ammu kärpäsiä tykillä, kun se olisi niin viisasta?
"Vääntäkää minulle rautalangasta miksi varastetusta polttoaineesta ei joudu vankilaan vaikka 3kk:n ajaksi, heti ensimmäisestä ryöstöstä?"
Jotenkin tuntuu, ettei maailmassa ole riittävästi rautalankaa siihen, että sinut saataisiin ymmärtämään, mutta yritetään: Miksi näpistäjän käsiä ei katkaista? Miksi liikenteen vaarantamisesta ei tuomita kuolemaan? Miksi ihmeessa rangaistus pyritään suhteuttamaan itse tekoon?En ole sitä mieltä että näpistäjän kädet pitäisi katkaista, kuten sanoit. Olen sitä mieltä, että näpistäjälle pitäisi langettaa vaikka viikko yhdyskuntapalvelua tai 1000€ sakkoa jos on varaa. On olemassa myös välimuotoja joita sinä en tunnu tajuavan! En vaan yksinkertaisesti tajua tätä Suomen lainsäädäntöä, miksi rikollisia suositaan?
- sitten...
liioittele kirjoitti:
En ole sitä mieltä että näpistäjän kädet pitäisi katkaista, kuten sanoit. Olen sitä mieltä, että näpistäjälle pitäisi langettaa vaikka viikko yhdyskuntapalvelua tai 1000€ sakkoa jos on varaa. On olemassa myös välimuotoja joita sinä en tunnu tajuavan! En vaan yksinkertaisesti tajua tätä Suomen lainsäädäntöä, miksi rikollisia suositaan?
" En ole sitä mieltä että näpistäjän kädet pitäisi katkaista, kuten sanoit."
Heitit kuitenkin, että näpistyksestä (bensavarkaus) tulisi tuomita 3 kuukautta ehdotonta vankeutta. Hoksaatko itsekin, kuinka järjettömiä päästelet suustasi/sormistasi?
"Olen sitä mieltä, että näpistäjälle pitäisi langettaa vaikka viikko yhdyskuntapalvelua tai 1000€ sakkoa jos on varaa."
Ole vapaasti sitä mieltä. Minäkin olen sitä mieltä, että kaikki, joiden ÄO on alle 148 (24 keskihajonnalla), pitäisi pakkosteriloida. Meidän kummankaan mielipide ei vaan tule muuttumaan todellisuudeksi, vaikka kuinka haluaisimme.
"En vaan yksinkertaisesti tajua tätä Suomen lainsäädäntöä, miksi rikollisia suositaan?"
Suomen lainsäädäntö on monimutkainen kokonaisuus, jota ei lahjattomien tarvitsekaan ymmärtää. Riittää, kunhan sitä noudattavat. - Beagle Boy
sitten... kirjoitti:
Heitit kuitenkin, että näpistyksestä (bensavarkaus) tulisi tuomita 3 kuukautta ehdotonta vankeutta. Hoksaatko itsekin, kuinka järjettömiä päästelet suustasi/sormistasi?
"Olen sitä mieltä, että näpistäjälle pitäisi langettaa vaikka viikko yhdyskuntapalvelua tai 1000€ sakkoa jos on varaa."
Ole vapaasti sitä mieltä. Minäkin olen sitä mieltä, että kaikki, joiden ÄO on alle 148 (24 keskihajonnalla), pitäisi pakkosteriloida. Meidän kummankaan mielipide ei vaan tule muuttumaan todellisuudeksi, vaikka kuinka haluaisimme.
"En vaan yksinkertaisesti tajua tätä Suomen lainsäädäntöä, miksi rikollisia suositaan?"
Suomen lainsäädäntö on monimutkainen kokonaisuus, jota ei lahjattomien tarvitsekaan ymmärtää. Riittää, kunhan sitä noudattavat.Helsingissä Arkadian mälle rakennettiin 1931 graniitista suuri talo, missä ryhdyttiin säätämään Suomeen lakeja. Lainsäätäjiä kutsutaan kansanedustajiksi ja taloa Eduskuntataloksi. Suomi on allekirjoittanut kuolemantuomion kieltävän kansainvälisen sopimuksen, mutta muutoin Eduskunnalla on rajaton lainsäätämisvalta. Eli varkaan saama tuomio on kiinni lainsäätäjistä, ei tuomioistuimista tai poliisista. Käytäntö on osoittanut sen, että jos joku ryhtyy ehdottelemaan Suomeen ankarimpia rangaistuksia, niin ehdottaja leimataan populistiksi ja ei saa kannatusta. Jotkut kansalaiset jopa haluavat lopettaa kaikki vankilat ja antaa ihmisten tehdä mitä he haluavat.
- älä liioittele
sitten... kirjoitti:
Suomen lainsäädäntö on monimutkainen kokonaisuus, jota ei lahjattomien tarvitsekaan ymmärtää. Riittää, kunhan sitä noudattavat.Pakkosterilointi on jo kova juttu, jota ehdotit. Minä en sellaista sallisi. Et vaan jostain syystä halua tajuta asioita, olet sellainen on-off -tyyppi.
Kerrotaan nyt vielä kerran: esimerkiksi USA:ssa on kovat rangaistukset, en haluaisi sellaisia Suomeen. Suomessa on todella löysät rangaistukset, en haluaisi noin löysiä rangaistuksia Suomeen. Haluaisin siltä väliltä, eli rangaistukset kovenesivat Suomessa, ei kuitenkaan aivan yhdysvaltojen tasolle. Joko ymmärsit? En vieläkään halua pakkostrelilointia rangaistukseksi, jota sinä ehdotit. Ymmärtääkö sinä? - yritetään...
älä liioittele kirjoitti:
Pakkosterilointi on jo kova juttu, jota ehdotit. Minä en sellaista sallisi. Et vaan jostain syystä halua tajuta asioita, olet sellainen on-off -tyyppi.
Kerrotaan nyt vielä kerran: esimerkiksi USA:ssa on kovat rangaistukset, en haluaisi sellaisia Suomeen. Suomessa on todella löysät rangaistukset, en haluaisi noin löysiä rangaistuksia Suomeen. Haluaisin siltä väliltä, eli rangaistukset kovenesivat Suomessa, ei kuitenkaan aivan yhdysvaltojen tasolle. Joko ymmärsit? En vieläkään halua pakkostrelilointia rangaistukseksi, jota sinä ehdotit. Ymmärtääkö sinä?"Pakkosterilointi on jo kova juttu, jota ehdotit. Minä en sellaista sallisi. En vieläkään halua pakkostrelilointia rangaistukseksi, jota sinä ehdotit."
En ehdottanutkaan sitä rangaistukseksi, vaan yleisen ja yhteisen hyvän lisäämiseksi.
"Et vaan jostain syystä halua tajuta asioita, olet sellainen on-off -tyyppi."
Tajuan mielipiteesi, mutten yhdy siihen. Ovat hieman eri asioita.
"Haluaisin siltä väliltä, eli rangaistukset kovenesivat Suomessa, ei kuitenkaan aivan yhdysvaltojen tasolle. Joko ymmärsit?"
Välillä väität noin ja toisessa hengenvedossa kuitenkin vaadit näpistyksestä 3 kk ehdotonta vankeustuomiota. Kovin ristiriitaista. Jos myöntäisit, että se 3 kk vankeusheittosi oli yliampuva, niin sitten jutussasi olisi järkeä. Ymmärtääkö sinä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663412Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463222Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1282887- 462589
- 311973
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391331