Niin tuossa on ollut kaveripiirissä väittelyä, että millä vaihteella kannattaa ajaa 60 km/h rajoituksella? Itse käytän nelosta kyseisellä nopeudella mutta tuttavapiiristä löytyy 5-vaihteen kannattajia.. Niin että miten on? Onko se moottorille hyväksi ajaa 5:lla kuuttakymppiä??
Millä vaihteella ajatte 60 km/h?
13
4139
Vastaukset
- Kanssa-autoilija
Ei ole hyvä ajaa 60 km/t 5. vaihteella, karstoittuu, 4. vaihde riittää. Itse ajan kaupunkinopeudella (50) kolmosella. Isommalla tosin säästyy polttoainetta mutta pienemmällä ei venttiilit karstoitu.
- apinaorkesteri07
karstaa kertyy, ajoit millä vaihteella tahansa, jos sulla on kierroksia alle 6000.
mutta ehkä voit mukauttaa vaihteenkäyttösi sen auton mukaan millä ajat. Välityksissä on huikeita eroja.
- Skyline
Ajan 6-vaihteella, säästää pirusti gasoa! Tietty tuohan riippuu paljon auton tehoista/väännöstä...
Omassani 600 heppaa ja vääntöä älyttömästi, kiitos turbojen...... :)- ieti
Voi sinua, oletpa surkee!
- Slykine
Mulla on rahaa niin vitusti että ihan sama mitä vie ja heppoja on 1600. Ykkösellä ottaa 180 km/h. Kiitos kun ei oo turboja, vaan oikeeta tehoa ...... :)
- manota
Slykine kirjoitti:
Mulla on rahaa niin vitusti että ihan sama mitä vie ja heppoja on 1600. Ykkösellä ottaa 180 km/h. Kiitos kun ei oo turboja, vaan oikeeta tehoa ...... :)
Eikö amispoju osaa edes kirjoittaa?
- Meksu
Riippuu täysin välityksistä ja koneen voimavaroista. Itse ajan 1.6 litrasella 60km/h nopeutta nelosvaihteella, vitosella ainoastaan alamäessä. Omalla 2 -litrasella Meganella ajan 60km/h nopeutta viitosvaihteella, joskus myös kuutosvaihteella.
Kyllä sen tuntee millon kierroksia on liian vähän, mutta jos nyt ei oo varma, niin mieluummin ajaa nelosella kuin vitosella, niin on parempi auton kannalta.- 1.6
astra h wagon jaksaa hienosti vielä kiihtyäkin sillä. Yleensä laitan vitosen suoraan kolmoselta tai kakkoselta. Nelonen on melko tarpeeton vaihde. Ja bensaa säästyy prinsiippi: nopea ja terävä kiihdytys tavoitenopeuteen, jossa ajetaan mahd. suurella vaihteella ja tasaista vauhtia. Jarrutukset ja hidastukset moottorilla ja pelisilmällä, jarrupolkimen sijaan.
- 16SV
Sopiva vaihde on täysin riippuvainen kulloisestakin kuormituksesta. On selvää, että loivaan alamäkeen auton tehontarve on melko pieni, joten silloin voi käyttää suurempaa vaihdetta kuin jyrkkään ylämäkeen. Eli, alamäkeen voi tarjota hyvin viitosta jo 60 alkaen, mutta loivaan ylämäkeen korkeintaan nelosta ja jyrkempään kolmosta. Samoin , jos nopeutta on tarkoitus nostaa, tarvitaan suurempaa tehoa, eli pienempää vaihdetta.
- tekstaaja
on hyvin oikeassa.Itse asentajana en todellakaan suosi 5 vaihdetta alle 70 vauhdissa,syystä että se aiheuttaa vaihdelaatikkoon "resonanssia"joka myöhemmin tappaa määrätyt laakerit,
Pienen kulutuksen ajossahan tulisi kierrokset olla aina vääntöalueen alkupäässä.
Eli jos ei vetoa eikä vääntöä ei myöskään kulutusta?!?! - easytronic
tekstaaja kirjoitti:
on hyvin oikeassa.Itse asentajana en todellakaan suosi 5 vaihdetta alle 70 vauhdissa,syystä että se aiheuttaa vaihdelaatikkoon "resonanssia"joka myöhemmin tappaa määrätyt laakerit,
Pienen kulutuksen ajossahan tulisi kierrokset olla aina vääntöalueen alkupäässä.
Eli jos ei vetoa eikä vääntöä ei myöskään kulutusta?!?!heittää vitosen 60:ssä.
Aika paljon tuostakin riippuu. Lähes aina käytän 99 mallisella astralla nelosta. Joskus talvella on ihan hyvä vaan ajaa isoilla kierroksilla niin kone lämpii.
- Pukkaa
Jo kymppiä silmään 60 km/h vauhdissa:)On se niin hurja tää mun ÖÖppeli
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as463057Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232914- 472779
- 562618
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582518Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482500On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532271Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782168- 692068
- 452062