kaikki tieto!

minä

eli kaikki tieto seeprapeipoista olisi nyt tarpeen! Ihan kaikki semmoinenkin, mikä tuntuu turhalta!

Mitenkäs tuo lennätys systeemi toimii? Eli mitenkä sen linnun sitten saisi vielä taikaisinkin sinne häkkiin? Voisiko parveketta käyttää jotenkin hyödyksi? (lasitettu parveke siis)

mitenkäs sitten tuo häkin puhdistaminen toimii?
Mitenkäs orsien laita? Käykä ulkoa otetut oksat? Ovat kuulemma parempia, kuin nuo liikkeestä ostetut..

Seeprapeipot on kuulemma kamalan herkkiä pesimään , joten mitenkä tätä saisi vähän rajoitettua? Pariskunta kun on kyseessä..

Saako lintuja rauhoitettua yöksi?

11

2359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Equuleus

      Seeprapeippoja ei tarvitse lennättää, koska ne eivät tule kesyiksi samalla tavalla kuin esim. undulaatit. Kiinniottaminen stressaisi sekä lintua että omistajaa, joten kannattaa hankkia reilunkokoinen häkki. Itse pitäisin ehdottomana miniminä 60 x 40 -kokoista (pituus x leveys).

      Puhdistus: useimmisa lintuhäkeissä on ulosvedettävä pohjalaatikko, joten aluspaperin vaihtaminen käy helposti eikä lintu pääse karkaamaan.
      Orret kuuluu olla eripaksuisia (jalat saavat jumppaa) ja aitoa puuta. Jos asut kaupungissa, kannattaa oksat hakea kaupungin ulkopuolelta. Minä olen käyttänyt omenanpuun oksia, jotka olen useimmiten kuorinut. Pestä ne pitää aina.


      Minun kaksi seepristäni ovat molemmat uroksia, joten pesintään en osaa antaa neuvoja.


      Linnut rauhoittuvat itsestään yöksi huoneen pimetessä. Talvella kannattaa vähentää valoa asteittain, sillä voi tulla paniikki häkkiin jos yhtäkkiä tuleekin pilkkopimeää. ;)
      Kesäöisin peitän häkin kankaalla, muuten voi rauhoittuminen olla vähän hankalaa.

      • minä

        mitenkäs sitten toimitaan, jos esim. pesee häkin? Mihin linnut voi laittaa siksi aikaa?

        Entäs sitten, kun lisätään ruokaa, puhdistetaan häkkiä, tms. niin uskaltaako sinne häkkiin ylipäänsä kättä työtää?


      • -M-

        No johan täällä mielenkiintoisia väitetään... Ei se kesyys ja lennätys mitenkään toisiinsa kytköksissä olevia asioita ole kunhan lintu nyt ei niin paljon ihmistä pelkää että ihan vauhkona räpistelee aina nähdessään. Jos häkki ei ole vähintään metrin-parin pituinen niin että siinä _oikeasti_ mahtuu peippo lentämään niin pitää toki seepriksiäkin lennättää vapaana säännöllisesti! Suositeltu minimikoko seeprojen häkille on 0,31m2, eli esim noin 70x45cm. Ja tämä on tosiaan minimihäkki joka vielä vaatii sen erikseen lennättämisen.

        Linnut oppivat kyllä hyvin nopeasti palaamaan takaisin omaan häkkiinsä pienen paimentelun avulla, vaikkei niitä käteen tai haaviin kiinni jahtaakaan (ensimmäisillä lennätyskerroilla se toki voi olla tarpeen ennen kuin linnut oppivat itse häkkiin palaamaan, mutta ei satunnainen kiinniottokaan tervettä lintua vahingoita).

        Parvekkeesta saa toki erinomaista lentotilaa kun sää vaan on tarpeeksi lämmin, mutta ensimmäisillä kerroilla voi olla hyvä peittää lasit vaikka sanomalehdillä vai valoverholla, jotta linnut oppivat että siinä on este.

        Peipot ovat päiväaktiivisia, joten yöllä nekin nukkuvat. Kesällä voi tietysti omistajan ja linnun käsitys siitä mikä on yötä mennä siinä aamusella vähän ristiin, mutta esim häkin peittämällä tai pitämällä lintuhuoneessa paksuja pimennysverhoja voi nekin pitää unten mailla siihen asti kun itse heräilee.

        Perustietoa seeproista:
        http://www.papukaijayhdistys.fi/modules.php?name=News&file=article&sid=90

        Ja linnupidosta ylipäätään:
        http://www.papukaijayhdistys.fi/modules.php?name=News&file=article&sid=95
        http://www.papukaijayhdistys.fi/modules.php?name=News&file=article&sid=84
        http://www.papukaijayhdistys.fi/modules.php?name=News&file=article&sid=94
        Ja foorumikirjoittelusta löytyy myös paljon vinkkejä.


      • muuta
        -M- kirjoitti:

        No johan täällä mielenkiintoisia väitetään... Ei se kesyys ja lennätys mitenkään toisiinsa kytköksissä olevia asioita ole kunhan lintu nyt ei niin paljon ihmistä pelkää että ihan vauhkona räpistelee aina nähdessään. Jos häkki ei ole vähintään metrin-parin pituinen niin että siinä _oikeasti_ mahtuu peippo lentämään niin pitää toki seepriksiäkin lennättää vapaana säännöllisesti! Suositeltu minimikoko seeprojen häkille on 0,31m2, eli esim noin 70x45cm. Ja tämä on tosiaan minimihäkki joka vielä vaatii sen erikseen lennättämisen.

        Linnut oppivat kyllä hyvin nopeasti palaamaan takaisin omaan häkkiinsä pienen paimentelun avulla, vaikkei niitä käteen tai haaviin kiinni jahtaakaan (ensimmäisillä lennätyskerroilla se toki voi olla tarpeen ennen kuin linnut oppivat itse häkkiin palaamaan, mutta ei satunnainen kiinniottokaan tervettä lintua vahingoita).

        Parvekkeesta saa toki erinomaista lentotilaa kun sää vaan on tarpeeksi lämmin, mutta ensimmäisillä kerroilla voi olla hyvä peittää lasit vaikka sanomalehdillä vai valoverholla, jotta linnut oppivat että siinä on este.

        Peipot ovat päiväaktiivisia, joten yöllä nekin nukkuvat. Kesällä voi tietysti omistajan ja linnun käsitys siitä mikä on yötä mennä siinä aamusella vähän ristiin, mutta esim häkin peittämällä tai pitämällä lintuhuoneessa paksuja pimennysverhoja voi nekin pitää unten mailla siihen asti kun itse heräilee.

        Perustietoa seeproista:
        http://www.papukaijayhdistys.fi/modules.php?name=News&file=article&sid=90

        Ja linnupidosta ylipäätään:
        http://www.papukaijayhdistys.fi/modules.php?name=News&file=article&sid=95
        http://www.papukaijayhdistys.fi/modules.php?name=News&file=article&sid=84
        http://www.papukaijayhdistys.fi/modules.php?name=News&file=article&sid=94
        Ja foorumikirjoittelusta löytyy myös paljon vinkkejä.

        Pesityksestä. Lintusi eivät pesi, jos niille ei anneta pesänrakennusaineita, eikä pesäpaikkaa (pesäkoria yms.) Ruokakippoihin ja häkin pohjalle saattaa ilmaantua joskus munia, mutta ne otetaan pois häkistä. Kun peipot saavat lentää huoneessa vapaasti, niin ne saattavat innostua rakentamaan pesää jonnekin tasolle, meillä yksi pariskunta rakensi yhden päivän aikana katossa olevan viipperän siiven päälle pesän ruuistansa (vesiheinästä). Pehmusti sen purulla mitä ne löysi häkin pohjalta. Seeprikset ovat kyllä helppo pesittää, mutta se on myös helppo estää, jos poikasia ei halua..

        Nuo linkit ovat hyviä, kannattaa tutustua!

        Ja häkin olisi syytä olla iso, ja vaikka häkki olisikin kookas, täytyy linnut päästää lentämään huoneeseen vapaasti (muista huolehtia turvallisuudesta!) tietysti jos häkkisi on huoneen kokoinen, niin sitten ei välttämättä tarvi..

        Parvekkeilla käy usein veto, joka on vaarallista linnuille, ja jos et suojaa niitä laseja niin linnut saattavat lentää lasia päin ja taittaa niskansa.

        Kannattaa tutustua asiaan hyvin ennenkuin ostat linnun.

        Myös kirjastoista löytyy usein jotain ihan ok kirjoja.

        Ja sitten tämäkin osoite kannattaa käydä katsomassa:

        http://www.papukaijat.net


      • minna
        minä kirjoitti:

        mitenkäs sitten toimitaan, jos esim. pesee häkin? Mihin linnut voi laittaa siksi aikaa?

        Entäs sitten, kun lisätään ruokaa, puhdistetaan häkkiä, tms. niin uskaltaako sinne häkkiin ylipäänsä kättä työtää?

        seeprapeipot ovat useimmat kilttejä, joten kun laitat niille ruokaa lisää niin käden voi laittaa häkkiin. :) en ainakaan ole koskaan kuullut vihaisista seeprapeipoista... ;)
        ja sitten kun putsaat häkkiä niin sinulla kannattaa olla pieni kuljetushäkki mihin linnut voi laittaa siksi aikaa kun putsaat häkkiä. toisaalta taas jos sinulla on sellainen häkki missä "kalteriosan" saa irti alaosasta niin voit ottaa sen kalteriosan irti ja laskea lattialle ilman pohjaa. :) linnut kyllä pysyvät siellä, eihän niillä edes ole mitään pako mahdollisuutta.
        kalteriosan alle kannattaa sitten lattialle laittaessa pistää sanomalehteä jotta linnut eivät sitten kakkaa lattialle. :) siinä minun neuvojani! toivottavasti kelpaavat! :D


      • Seepris..
        muuta kirjoitti:

        Pesityksestä. Lintusi eivät pesi, jos niille ei anneta pesänrakennusaineita, eikä pesäpaikkaa (pesäkoria yms.) Ruokakippoihin ja häkin pohjalle saattaa ilmaantua joskus munia, mutta ne otetaan pois häkistä. Kun peipot saavat lentää huoneessa vapaasti, niin ne saattavat innostua rakentamaan pesää jonnekin tasolle, meillä yksi pariskunta rakensi yhden päivän aikana katossa olevan viipperän siiven päälle pesän ruuistansa (vesiheinästä). Pehmusti sen purulla mitä ne löysi häkin pohjalta. Seeprikset ovat kyllä helppo pesittää, mutta se on myös helppo estää, jos poikasia ei halua..

        Nuo linkit ovat hyviä, kannattaa tutustua!

        Ja häkin olisi syytä olla iso, ja vaikka häkki olisikin kookas, täytyy linnut päästää lentämään huoneeseen vapaasti (muista huolehtia turvallisuudesta!) tietysti jos häkkisi on huoneen kokoinen, niin sitten ei välttämättä tarvi..

        Parvekkeilla käy usein veto, joka on vaarallista linnuille, ja jos et suojaa niitä laseja niin linnut saattavat lentää lasia päin ja taittaa niskansa.

        Kannattaa tutustua asiaan hyvin ennenkuin ostat linnun.

        Myös kirjastoista löytyy usein jotain ihan ok kirjoja.

        Ja sitten tämäkin osoite kannattaa käydä katsomassa:

        http://www.papukaijat.net

        Seeprapeipoilla täytyy aina olla pesä, ne ovat pesänukkujia, toisin kuin esim undulaatti (mikä on orsinukkuja)!!
        Pesänrakennus vietti on todella suuri ja jos pesätarpeita ei ole saatavilla, saattavat ottaa esim aluspapereita tai nyppiä toisiltaan höyheniä!!
        Jos ei halua poikasia, kannattaa ottaa kaksi samaa sukupuolta olevaa!

        Jos on koiras ja naaras täytyy niillä silti olla pesä ja mahdollisesti pesän teko tarpeita, mutta voit vaihtaa aina niille uuden, tyhjän pesän kun ovat vanhan rakentaneet... Hanki kaksi pesää ja vaihtele niitä!! Seeprapeipot ovat toimeliaita lintuja ja rakastavat tekemistä, niiden täytyy saada rakennella omia pesiään, vaihtamalla pesän aina silloin tällöin ei poikasia pääse kuitenkaan tulemaan!
        Minulla peipot ovat aina vapaana, ne käy tiskipöydällä olevalla vesi astialla peseytymässä (muistathan antaa peseytymis mahdollisuuden myös!!), menevät häkkiin vapaaehtoisesti syömään ja nukkumaan ym..
        Pesä häkkiin ja anna niille lento mahdollisuus!!


      • tarvi
        Seepris.. kirjoitti:

        Seeprapeipoilla täytyy aina olla pesä, ne ovat pesänukkujia, toisin kuin esim undulaatti (mikä on orsinukkuja)!!
        Pesänrakennus vietti on todella suuri ja jos pesätarpeita ei ole saatavilla, saattavat ottaa esim aluspapereita tai nyppiä toisiltaan höyheniä!!
        Jos ei halua poikasia, kannattaa ottaa kaksi samaa sukupuolta olevaa!

        Jos on koiras ja naaras täytyy niillä silti olla pesä ja mahdollisesti pesän teko tarpeita, mutta voit vaihtaa aina niille uuden, tyhjän pesän kun ovat vanhan rakentaneet... Hanki kaksi pesää ja vaihtele niitä!! Seeprapeipot ovat toimeliaita lintuja ja rakastavat tekemistä, niiden täytyy saada rakennella omia pesiään, vaihtamalla pesän aina silloin tällöin ei poikasia pääse kuitenkaan tulemaan!
        Minulla peipot ovat aina vapaana, ne käy tiskipöydällä olevalla vesi astialla peseytymässä (muistathan antaa peseytymis mahdollisuuden myös!!), menevät häkkiin vapaaehtoisesti syömään ja nukkumaan ym..
        Pesä häkkiin ja anna niille lento mahdollisuus!!

        olla pesää niillä. Jos niillä on aina pesä ne yrittävät pesiä ja jatkuva pesänrakennus ja pesintäinto stressaa lintuja valtavasti. Seeprapeipot nukkuvat ihan orrella, vaikka ne pesässäkin nukkuvat jos niille se pesä annetaan. Silloin vain alkaa se jatkuva pesimiskierre joka ei ole mikään hyvä juttu, naaras saattaa munia jatkuvasti ja siitä voi seurata jopa naaraan kuolema.


    • Seepris

      Ja aivan takulla tarvii pesän!!!
      SE ON FAKTA!!!
      Seeprapeipot on pesänukkujia!
      Kyllä ihan varmaan pärjää/pysyy hengissä ilman pesääkin, mut ei se ole sillon linnun luonnollinen valinta!
      Kyllä sinäkin varmaan tikun päässä istut viikon jos pakko on mutta teetkö sen vapaaehtoisesti??

      Hankkikaa tietoa ennenku tollasta alatte väittää... Jotkut vielä uskoo!! Vastuutonta!

      Ärsyttävää käytöstä!

      • muuten

        ei tarvitse. Luulen että aika monet seepriksiä omistavat eivät pidä linnuillaan pesiä. Linnut stressaavat siitä enemmän että rakentaa pesää jatkuvasti ja munii jatkuvasti kuin että nukkuu orrella. Ja sitten vielä vaihdat vaan pesää kokoajan kun vanha pesä on valmis. Voi peippo parat.
        Kyllä seeprapeipot ovatkin pesässänukkujia ainakin alkuunsa ollut, mutta vanhat kirjat pääosin kirjoittaa niin.
        Pitkään häkkilintuina/kin pidetyt lajit ovat muokkautuneet siihen lemmikkilintuna olemiseen. Tuskin sinullakaan mitään palaa Australiaa lintuhuoneessasi on (liekö edes lintuhuonetta)? Tuskin seeprapeipposi pääsee lentämään monia kilometrejä siitä vaan jos niitä huvittaa.
        Se siitä luonnollisesta valinnastasi..

        Ja kyllä se on hankittu jo ajat sitten paremmista paikoistakin näimmä.. Samaa ei voi vain sanoa kaikista.


    • Seeprahullu

      Valtavasti eri näkemyksiä tuosta pesästä. Tämän päivän tieto kuitenkin on, että peipot eivät tarvitse pesää nukkumiseen. Sen sijaan häkissä voisi olla toisessa päässä vaikka keinotekoista murattia. Sinne pääsee piileskelemään ja vaikka tekemään sitä pesääkin. Itse pidän häkin sisällä pesätarpeita ja lentomahdollisuus on kolmesti viikossa. Se tapahtuu huoneeessa jossa on kaihtimet kiinni ja viherkasvit suojattu. Muutaman tunnin leikkimisen jälkeen palaavat yleensä häkkiin. Haavikin on hätävarana. Kesällä savat olla vapaasti auringon kääntyessä jo pois päin lasitetulla terassilla. Samat ikkunasäännöt toki voimassa sielläkin.

    • Joku1325

      Minä pidän lintuja (seeprapeippoja) vapaana melkein joka päivä ja ne menevät häkkiin takaisin nukkumaan välillä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      3578
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2201
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1985
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1662
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe