Rullaiso

puomiin

Onko markkinoilla toimivia järjestelmiä. Minua kiinnostaa lähinnä rullapuomi niin voisi käyttää lattoja. Isopurjeeni koko on 12m2.

11

4321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asia

      Olisi tosiaan mielenkiintoista kuulla kommentteja. Puomiin rullattava on myös helpommin tai edullisemmin toteutettavissa olemassa olevaan rikiin, vai onko. Miten toimii reivattuna vai onko yhtä kompromissia alusta alkaen... Miten vähän suuremman purjeen ollessa kysymyksessä 20-30 m2.

      Jään mielenkiinnolla odottamaan asiasta jotain tietävien kommentteja.

      • 7391

        Mielestäni noin pientä (20-30 neliötä) saati sitten vielä pienempää (12 neliötä) isoa ei kannata pilata rullalla. Tuommoisen purjeen käsittely on vielä niin helppoa, että rullapuomin tai -maston tuomaa lisähintaa ja maston kohdalla vielä suorituskykymenetystä ei kannata maksaa.


      • 7391 kirjoitti:

        Mielestäni noin pientä (20-30 neliötä) saati sitten vielä pienempää (12 neliötä) isoa ei kannata pilata rullalla. Tuommoisen purjeen käsittely on vielä niin helppoa, että rullapuomin tai -maston tuomaa lisähintaa ja maston kohdalla vielä suorituskykymenetystä ei kannata maksaa.

        Olen aivan sama mielttä. Minulla on oleellisesti isompi vene jolla rullaiso. Älä missään tapauksessa erehdy johonkin rulla-masto/puomi järjestelmään. Pienemmän veneen liiallinen kallistus tulee eteesi ennenkuin isommat joutuvar reivaamaan mutta tarvittavat avut ovat helppoja käyttää kun pintaala on noinkin pieni. Seuraus on että pelkästään cuninghamilla ja puomin ulosvetäjällä pystyt purjehtimaan hyvinkin vaihtelevassa tuulessa. Purjepintaala on maksimissa ja vene tasapainossa.
        Puomirulla tekee reivatun purjeen puomiliikin kiristämisen vaikeaksi/mahdottomaksi jolloin et pysty hallitsemaan purjeen syvyytä. Mastorulla estää sinun mahdollisuus kiristää reivatun etuliikin jolloin et pysty hallitsemaan purjeen syvimmän paikan sijanti. Lisäksi latat on oltava pystyssä ja purjeen pintaala on oltava noin -10% - -15% pienempi.
        Kyseiset ratkaisut on järkeviä ainoastaan jos veneesi koko on niin suuri että ne helpottavat shorthanded crew´s, mikä sinun kohdalla ei liene asiaa.
        Jos taas haet tapa saada purjeen helposti alas ja pakattu, katso esim. Dehlerin tai Guy Crister Lönngrenin ratkaisut.


      • lasse__
        LonelyBird kirjoitti:

        Olen aivan sama mielttä. Minulla on oleellisesti isompi vene jolla rullaiso. Älä missään tapauksessa erehdy johonkin rulla-masto/puomi järjestelmään. Pienemmän veneen liiallinen kallistus tulee eteesi ennenkuin isommat joutuvar reivaamaan mutta tarvittavat avut ovat helppoja käyttää kun pintaala on noinkin pieni. Seuraus on että pelkästään cuninghamilla ja puomin ulosvetäjällä pystyt purjehtimaan hyvinkin vaihtelevassa tuulessa. Purjepintaala on maksimissa ja vene tasapainossa.
        Puomirulla tekee reivatun purjeen puomiliikin kiristämisen vaikeaksi/mahdottomaksi jolloin et pysty hallitsemaan purjeen syvyytä. Mastorulla estää sinun mahdollisuus kiristää reivatun etuliikin jolloin et pysty hallitsemaan purjeen syvimmän paikan sijanti. Lisäksi latat on oltava pystyssä ja purjeen pintaala on oltava noin -10% - -15% pienempi.
        Kyseiset ratkaisut on järkeviä ainoastaan jos veneesi koko on niin suuri että ne helpottavat shorthanded crew´s, mikä sinun kohdalla ei liene asiaa.
        Jos taas haet tapa saada purjeen helposti alas ja pakattu, katso esim. Dehlerin tai Guy Crister Lönngrenin ratkaisut.

        Kiitos valaistuksesta. Olen kuullut että rullaiso ei ole niin hyvä mutta kukaan ei ole vaivautunut kertomaan miksi. tämä selvensi ainakin muutaman kohdan lisää.


    • Mik

      Hommaa mielummin lazy jackig ja stacker-puomipeitto.

    • Timop!

      Joskus vuonna miekka ja kivi ajattelin, että tuo rullapuomihan on se juttu, mutta oikeasti, mikä hyöty tuosta rullapuomista on? Purjehan pitää kumminkin lihasvoimin (peruspalkansaajien veneessä) vetää ylös mastoon, kuten perus- ratsastaja/köysiliikkipurjeessa. Olettaisin tuon purjeiden noston olevan se hyöty, mitä noilla rullapurjeilla pitäisi saavuttaa... Säädettävyyshän on menetetty rullavehkeissä-

    • Antsu

      Vielä 70-luvulla oli rullareivi yleisessä käytössä. Ainoa ero rullapuomiin oli se, että purje kierrettiin puomin ulkopuolelle. Puomiliikin kiristämiseen ei mahdollisuuksia ollut ja sen, sekä toimenpiteen hitauden takia siitä luovuttiin. Reivattuna purjeesta tuli todella surkean näköinen. Vanhemmat kankaat vain eivät olisi nykyistä menetelmää kestäneet. Se 12 neliön purje ei todellakaan moista kaipaa muutenkaan.

      • jiippi

        Meidän seurassa on yhdessä 391 Swanissa tälläinen
        rullaiso puomissa. Tekee aika järeen näköisen siitä puomista. En ole ollut puheissa että minkäläinen on käyttää...


      • ex-H

        Olin kerran 80-luvulla H:lla saaressa yötä, kun yön aikana nousi myrsky. Vedin puomin irti mastostahelastaan, kiersin isopurjeesta melkein puolet puomin ympärille rullalle, kiinnitin puomin takaisin ja nostin sen isonpuolikkaan mastoon. Fokan jätin pois kokonaan. Niinpä sitten surffailtiin kotiin sillä tilkulla, rullareivi toimi hienosti, myötätuulessa.


    • 594822

      Joko rullapuomi löytyi???

      • Numeroit

        Joko sä Jari taas pääsit lomalle sieltä sairaalasta? Älä viitti kirjotella tänne kun muut hermostuu. Äitiskään ei tykkäis.

        T. Naapurin Matti


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1969
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      128
      1394
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1353
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe